1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Alkalmazott Pszichológia 2004/1-4.

Az Alkalmazott Pszichológia Alapítvány folyóirata - VI. évfolyam 1-4. szám

Előszó

AZ ALUL- ÉS FELÜLTELJESÍTÉS SZEMÉLYISÉGTÉNYEZŐI A TANULÓI ÉS TANÁRI VÉLEKEDÉSEK TÜKRÉBEN
A cikk arra a kérdésre keresi a választ, hogy az alul-, illetve felülteljesítő tanulók hogyan vélekednek... Tovább

Előszó

AZ ALUL- ÉS FELÜLTELJESÍTÉS SZEMÉLYISÉGTÉNYEZŐI A TANULÓI ÉS TANÁRI VÉLEKEDÉSEK TÜKRÉBEN
A cikk arra a kérdésre keresi a választ, hogy az alul-, illetve felülteljesítő tanulók hogyan vélekednek magukról, s ez mennyire mutat összhangot a rájuk vonatkozó tanári vélekedésekkel. Az eredmények alátámasztják a nem intellektuális tényezők szerepét az iskolai eredményesség tekintetében. A vizsgált személyiségvonások terén a konformitás, a szociális kívánalmaknak való megfelelés igénye tűnik a legmarkánsabb tényezőnek.
Bevezetés
Az iskolai teljesítmény problémájának kérdésköre jelentős hazai és nemzetközi szakirodalommal rendelkezik, mégis fontos a jelenségkör további elemzése, mert igen sok tényező áll(hat) a háttérben. A témával foglalkozó pszichológiai, szociológiai, pedagógiai tanulmányok egybehangzóan felhívják a figyelmet arra a tényre, hogy a sorozatos iskolai problémák hatásai nemcsak individuális, de társadalmi szinten is markánsan jelentkeznek. Ennek egyik oka az, hogy azok a fiatalok, akik iskolai tanulmányaik során kudarcok sorát szenvedik el, nagyon gyakran marginalizálódnak, többé-kevésbé kiszorulnak a társadalmi részvétel gyakorlatából, s devianciaveszélyeztetettségük jelentősen megnő. Nem vagy csak kevéssé rendelkeznek a társadalmi sikerességhez kellő kompetenciákkal, s ezek hiányában nincs esélyük arra, hogy az élethelyzetükön változtassanak. Minthogy társadalmi szinten ezzel egyidejűleg a megszerzett képzettség szintje, korszerűsége, transzferálhatósága egyre inkább felértékelődik, mindenképpen cél, hogy az oktatási rendszer a maga speciális hatásmechanizmusaival és eszközrendszerével elősegítse a felzárkózást, a társadalmi integráció folyamatát. Ennek érdekében indokolt és egyre égetőbb feladat az iskolai alulteljesítés jelenségének megértése, mivel azt csak a megfelelő ismeretek birtokában lehet hatékonyan kezelni. Jelen vizsgálat az alul- és felülteljesítők önmagukra vonatkozó vélekedéseit igyekszik a tanári vélekedések tükrében bemutatni, s rámutatni a nem intellektuális tényezők szerepére a tanulmányi eredményesség terén. Vissza

Tartalom

1. szám
Tanulmányok
Vizi Tímea - Mező Ferenc - Balogh László: Az alul- és felülteljesítés személységtényezői a tanulói és tanári vélekedések tükrében 5
Gyenei Melinda: Metakogníció és tanulmányi eredményesség 20
Markolt Norbert - Szabó Csilla - Szalontai István: Fővárosiak és vidékiek sztereotip képe önmagukról és egymásról 34
Módszertan
Máth János: Kategorikus változók elemzése 57
Münnich Ákos - Nagy Ágnes - Pénzes Tamás: A regresszió diszkrét bája: regresszió-számítás kategorikus és szegmentált változókkal 82
Tájékoztatás - recenzió
Szentkatolnay Miklós: Kortárssegítés a felsőoktatásban - Egy drogprevenciós lehetőség bemutatása 113
Sallay Hedvig: Implicit attitűdök és rendszerigazolás - a XX. század szociálpszichológiájának izgalmas felfedezései 121

2. szám
Beköszöntő 3
A pszichológusképzés jelene és jövője
Czigler István: Pszichológusképzés Magyarországon 7
Urbán Róbert - Oláh Attila: A pszichológusképzés jelene és a szakma jövője a hallgatói vélekedések tükrében 12
Antalovits Miklós - Pléh Csaba: EuroPsy - az Európai Pszichológus Diploma 20
Bugán Antal: Gondolatok a pszichológusképzés gyakorlatáról 44
A bolognai folyamat és a magyar pszichológia - Hunyady György professzorral beszélget Ujhelyi Adrienn 50
Doktoranduszok és doktori témák négy egyetem pszichológia doktori iskolájában 55
Közélet - recenzió
Pszinapszis 2004
Birtalan Liliánával beszélget Kálmán Anna 83
Nagy Henriett: Érzelmi Intelligencia 89

3. szám
Egészségpszichológiai tanulmányok
Kökönyei Gyöngyi - Rózsa Sándor - Holics András - Oláh Attila - Kulcsár Zsuzsanna: Szomatizáló nőbetegek személyiségmintázata 5
Kiss Zsófia: A párkapcsolati dinamika változása az első gyermek megszületésével 20
Pikó Bettina - Pluhár Zsuzsanna - Keresztes Noémi: Külső kényszer vagy belső hajtóerő? 40
Holcsi András: A betegség-reprezentációk az egészségpszichológiai kutatásban II. 55
Egészségpszichológiai műhelybeszámolók
Oláh Attila: Pszichológia az egészség szolgálatában 77
Bagdy Emőke (Károli Gáspár Református Egyetem) 78
Barabás Katalin, Pikó Bettina (Szegedi Tudományegyetem) 85
Kállai János, Varga József, Tiringer István (Pécsi Tudományegyetem) 91
Oláh Attila (Eötvös Loránd Tudományegyetem) 99
Túry Ferenc (Semmelweis Egyetem) 113
Buda Béla: Az egészségpszichológia-helye, szerepe az egészségügyben 122
Tanulmány
Lányi Katalin: Érintés - A testi kontaktus vizsgálata egyetemistáknál 133
Recenzió - Tájékoztatás
Takács Ildikó: Az érzelmek pszichológiája 157
Rigó Adrien: Megmagyarázhatatlan testi tünetek 161
Klinikai Pszichológiáért Alapítvány beszámolója 164

4. szám
ISKOLA ÉS SERDÜLŐKOR
Gyenei Melinda: Iskoláskorúak szabadidős tevékenysége tanulmányi eredményük tükrében 5
Figula Erika: Az iskolai erőszak jelenségének feltárása, a tanulók érintettségének, szerepviselkedésének elemzése egy vizsgálat tükrében 19
Péter-Szarka Szilvia: Az idegennyelv-tanulás motivációs jellemzői az általános iskolában 36
Szondy Máté: A szubjektív jóllét és a törekvések kapcsolata késő serdülőkorban 53
Szabó Laura: A képzeletbeli közönség teremtésére való hajlam, az önellenőrzési képesség és a tetszésigény kapcsolata serdülőkorban 73
EGYÉB TANULMÁNYOK ÉS MUNKADOKUMENTUMOK
T. Mirnics Zsuzsanna: Vezető-beosztott interakciók jellemzése a Közös Rorschach módszerrel 93
Nagy Henriett: Poszttraumás növekedés és a traumafeldolgozás folyamatának néhány problémája 120
Poór József: Menedzsment-tanácsadói szerepek átalakulása - az integráció lehetősége 134
KÖZÉLET - TÁJÉKOZTATÁS
Vita a testneveléstanárok iskolai értékeléséről (MPT ajánlása, Bugán Antal, Vajda Zsuzsanna, Urbán Róbert) 153
Kormos Dénes - Sarka Ferenc: Tehetségmentés - tehetséggondozás 165
Csépe Valéria: A mai pszichológia emberképe 169
Lektoraink voltak 2004-ben 173
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem