1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Alkalmazott pedagógia

A napközi otthoni és a nevelőotthoni nevelés

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Eger
Kiadó: EKTF Líceum Kiadó
Kiadás helye: Eger
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 236 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az alkalmazott pedagógia c. jegyzetünkben tárgyalt témakörök nem előzmény nélküliek. Több mint két évtizede e témakörökben egy napközi otthoni és egésznapos iskolai tárgyú főiskolai jegyzetet... Tovább

Előszó

Az alkalmazott pedagógia c. jegyzetünkben tárgyalt témakörök nem előzmény nélküliek. Több mint két évtizede e témakörökben egy napközi otthoni és egésznapos iskolai tárgyú főiskolai jegyzetet írtunk társszerzővel, s a bentlakásos intézmények nevelőmunkájáról egy másik jegyzetet szerkesztettünk.
Az eltelt évtizedekben e fontos nevelési területeken értékes nevelői gyakorlatot láttunk, és számos próbálkozást, új kísérletet ismerhettünk meg. Mindezek egy részéről más szerzők számoltak be írásaikban. Az utóbbi években gyakorló pedagógusok - a jegyzetünkben tárgyalt kérdésekről - kitűnő pályázatok sorozatát készítették el. Magunk folytattuk szakírói tevékenységünket, és ha könyveink, cikkeink más témakörökben is jelentek meg, mindig összefüggésben voltak mostani jegyzetünk tartalmával. Vissza

Tartalom

Előszó9
Vázlatos intézménytörténeti áttekintés11
Az iskolai napközi otthonok fejlődése11
A bentlakásos nevelőintézetek történetének néhány mozzanata20
Vélemények a napközi otthonról26
A tanulók véleményei26
A szülők véleményei28
A pedagógusok véleményei29
Az alapvető tartalmi kérdések32
Az otthonok funkciói32
Célok és feladatok33
A napközi otthon célja és feladatai34
A nevelőotthon célja és feladatai35
Egy lehetséges értékrendszer37
Az otthonok nevelőmunkájának rendszere38
Az egésznapos nevelés értelmezése39
A napközi otthoni nevelőmunka rendszere41
A nevelőotthoni nevelőmunka rendszere43
Az életrend és a napirendek kialakítása44
Életrendi és napirendi sajátosságok a napközi otthonokban45
A bentlakásos intézmények életrendjének és napirendjeinek sajátosságai48
Az otthonosság biztosítása51
Otthonosság a napközi otthonban52
Otthonosság a nevelőotthonban54
A nevelőmunkához szükséges feltételek57
Feltételrendszer a napközi otthonban és a nevelőotthonban57
A tárgyi feltételek57
A személyi feltételek59
A költségvetési feltételek61
A bentlakásos intézmények egyéb feltételei62
A napközi otthon és a nevelőotthon kapcsolatrendszere65
A gyermekekkel való kapcsolat a napközi otthonban65
A pedagógus és a növendék kapcsolata a nevelőotthonban66
A napközi otthoni nevelő kapcsolata az osztályok pedagógusaival67
Kapcsolat a napközi otthoni nevelők között67
Az osztályokban működő pedagógusok és a napközis nevelő kapcsolata68
A nevelőotthon nevelőinek kapcsolata az iskolák pedagógusaival71
Az otthonok pedagógusainak kapcsolata a szülőkkel72
A szülői értekezletek tartása76
A fogadóórák vezetése78
A nyílt napok szervezése79
A családlátogatások módszertana79
Egyéb fontos kapcsolatok kiépítése81
A nevelőmunka tervezésének kérdései82
A helyi hosszanti (longitudinális) pedagógiai program83
A konkrét tanévi tervek85
A részletes havi tervek86
A heti tervek86
A napi tervek87
A társas-közösségi kapcsolatok irányítása az otthonokban89
A tanulói önkormányzat fejlesztése89
A társas-közösségi kapcsolatok alakításának tennivalói92
A kiemelt pedagógiai tevékenységek az otthonokban95
Az egészséges életmódra nevelés95
Személyi higiéniai szokások kialakítása97
A környezet egészségének biztosítása97
A tanulók étkezéssel kapcsolatos kulturáltsága98
A szexuális nevelés tennivalói99
A nevelőotthonok egyéb egészséges életmódra nevelési tennivalói100
A tanulás irányítása101
A tanulási környezet kialakítása102
A tanulók motiválása104
Nevelői tennivalók a tanulásirányítási folyamatban106
Tehetségfelismerés- és tehetséggondozás az otthonokban113
A továbbtanulás és a pályaválasztás irányítása117
A viselkedéskultúra fejlesztése az otthonokban120
A magatartásfejlesztés mindennapi tennivalói120
Az agresszív viselkedés kezelése122
A szabadidő irányítása125
Néhány alapvető elméleti kérdés125
A szabadidő hatása a személyiség fejlődésére127
A szabadidő játékszokások kialakítása128
A drámajáték felhasználása a személyiség fejlesztésében132
A gyermek- és ifjúságvédelem az otthonok nevelőmunkájában134
A speciálisan képzett pedagógusok gyermekvédelmi feladatai136
A megoldandó fontosabb pedagógiai problémák146
Az egyenlőtlen esélyek kiegyenlítése148
A nehéz gyermekvédelmi esetek megoldása148
A gyermekekkel szemben elkövetett szexuális erőszak megelőzése151
Jelentősebb különbségek a napközi otthon és a nevelőotthon munkájában156
A pedagógusok sajátos tennivalói a napközi otthonokban161
A gyülekezési idő161
Az étkezések rendje161
A passzív pihenés162
A gyermekközpontú napközi otthon163
Az iskola pedagógusainak részvétele a napközis gyermekek nevelésében165
A szülők tevékenysége a napközi otthonban166
A napközi otthon és a tanulószoba közötti külöbnség167
A heti értékelések169
A napközisek eljutása az iskolai és az iskolán kívüli foglalkozásokra170
Tanévközi szüneti- és a nyári napközi otthoni foglalkozások172
Sajátos pedagógusi tennivalók a nevelőotthonban173
A nevelőotthonba kerülő gyermekek és fiatalok fogadása175
Elbocsátás a nevelőotthonból175
A megzavart személyiségfejlődés megnyilvánulásainak kezelése176
Az otthon családias jellegének erősítése177
Egyéni és csoportos beszélgetések a növendékekkel180
A hagyományok kialakítása és ápolása183
A nevelőotthoni növendékek szüleikkel való találkozásai186
Bejefezés189
Irodalomjegyzék191
Függelék201

Dr. Füle Sándor

Dr. Füle Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Füle Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem