A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tökéletességnek és keresztény erényeknek gyakorlása I-II.

Szerző
Fordító
,
Kiadó:
Kiadás helye: Kalocsa
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 1.083 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

A jelen kiadáshoz előszó
A német fordítók előszava3
Elüljáró beszéd a kegyes olvasóhoz az 1682. magyar kiadásból9
Ajánlás és előszó az egész munkához, írta maga a tisztelendő szerző10
Az első résznek első értekezése
A lelkieket mily nagyra kell becsülnünk15
Minő vágyódással és hajlammal kell az erény tokéletesség iránt lennünk21
A szellemi előmentség utáni vágyódás legjelesebb eszköz és legjobb előkészület Isten sok kegyelmeinek elnyerésére26
Minél többször gyakoroljuk magunkat lelki dolgokban, annál inkább növekszik iránta ohajunk29
Annak, hogy valami Isten kegyelmében van, biztos jelensége, ha forró vágygyal igyekszik növekedni s előhladni a tökéletességben32
Megmagyaráztatik, hogy aki előre nem halad, visszalép34
Sokat szolgál a tökéletesség elnyerésére, ha megfeledkezünk az elmult jóról s csak a hiányokat tartjuk szemmel39
A tökéletesség elnyerésére igen hathatós eszköz az, ha szemeinket magasztosra, kitűnőre függesztjük45
Mi sok függ attól, ha az aprólékosságokra is vigyázunk és kevésre nem becsüljük51
Még más oka is van annak, hogy a csekély dolgokra vigyáznunk kell54
Hogy előhaladásunk ügyében nem általánosan, hanem inkább részletesen kell működnünk és mennyire fontos, miszerint Istentől nyert jó föltételeink s kivánataink szerint cselekedjünk59
Sokat segít a tökéletesség elnyerésére, ha szándékos hibát el nem követünk és a buzgalomban nem tágítunk62
Még három más eszközről, melyek az erényben való előhaladást elősegítik64
Igen nagy hasznunkra leend, magunkat mindenkor úgy viselnünk mint azon napon, melyen a szerzetbe léptünk68
Jó segítő eszköz leend az, ha gyakorta kérdezzük magunktól: mért léptél a szerzetbe?72
Más egyebekről, melyek a jóban való előhaladásnál és a tökéletesség megszerzésénél segítségünkre lehetnek77
Az erényben való állhatatosságról s az ennek megszerzéséhez szükséges eszközökről81
Azon erényeszközről, mely az istenes intésekben és értekezletekben áll s ezen eszköz rendes használatáról84
Második értekezés
A mi előhaladásunk és tökéletességünk abban áll, hogy közönséges és rendes kötelességeinket jól végezzük93
Minthogy Isten a tökéletességet igen könnyű dologba helyezte, ez tehát buzdítson arra minket, hogy azt magunkévá tegyük96
Miben áll a mi cselekedeteink jósága és tökélye? Néhány segítő eszköz arra, hogy azokat illően végezzük98
Más eszköz arra, hogy munkáinkat jól végezhessük az, ha úgy cselekszünk mindenben, mintha ezen teendőnkön kívül egyéb foglalkozásunk nem volna102
Más szabály az, hogy úgy végezzük minden dolgainkat, mintha ez volna éltünknek utolsó cselekedete104
Arra, hogy jót cselekedjünk, még más eszköz az, hogy a jelen napra s ne továbbra nézzünk109
Ujabb eszköz, tudniillik, hozzá kell szoknunk, hogy jól és tökéletesen végezzük kötelességeinket112
Mennyire fontos a szerzetesre nézve, hogy az erénynek ösvényén restté és gondatlanná ne váljék115
Mennyi függ attól, hogy az ujonczok az ujonczi időt jól használván, eközben a rend gyakorlatainak helyes folytatásához hozzászokjanak117
Harmadik értekezés
Cselekedeteinkben kerülnünk kell a dicsvágyat125
Miben áll a hiu dicsvágynak gonoszsága127
Azon kárról, melyet a dicsvágy maga után von129
A dicsvágynak vétke nem csak azokat támadja meg, kik az erényesség kezdetén vannak, hanem azokat is, kik abban már előhaladtak132
Leginkább azok őrizkedjenek a hiú dicsvágynak vétkétől, kik hivataluk szerint kötelesek felebarátjaiknak segédkezet nyujtani135
Néhány gyógyszer a hiú dicsvágy ellen137
Hogy minden munkában jó czélunk és jó szándékunk legyen142
Megmagyaráztatik, hogy miképen lehet nagy egyenességel és tiszta szándékkal munkálkodnunk144
Annak, hogy néha szórakozunk s előhaladásunk csekély, nem az az oka, hogy külsőleg foglalatoskodunk, hanem mivel ezen dolgainkhoz nem úgy fogunk s azokat nem úgy folytatjuk, ahogy kellene146
Mily hasznos és gyümölcsöző eljárás: munkáinkat az emlitett módon végeznünk149
A mi munkáinkhoz megkivántató szándék egyenességének és tisztaságának további magyarázata152
Néhány jelenség annak megismerhetésére, valjon tisztán Isten kedveért teszi-e meg kötelességét s nem önnön magát keresi-e az ember?157
Hogyan kell a szándék egyenességében és tisztaságában mindegyre növekednünk?160
Ama három lépcsőről, melyeken szándékunk nagy tisztaságára és Istennek forró és tökéletes szeretetére juthatunk165
Negyedik értekezés
A testvéri egyetértés és szeretet becséről és jelességéről173
Mennyire szükségünk van nekünk az egyetértésre és szeretetre. Ezeknek megszerzésére szolgáló néhány eszköz ajánltatik178
A szentirásból vett néhány ok, melyek bizonyítják, hogy mily igen tartozunk megőrizni a testvéri szeretetet és egyetértést186
Milyen legyen a mi tagtársainkkal való egyesülésünk?189
Részletes előadása azoknak, mik a testvéri egyesülést és szeretetet előmozdítják és épentartását elősegítik192
A szeretet és egetértés még más két dolgot követel tőlünk195
Még valamiről, mit tőlünk a szeretet megkíván s ami bennünket ennek föntartására segít, hogy tudniillik megbecsüljük tagtársainkat s ezen becsülésünket szóval és tettel is bizonyítsuk, róluk mindenkor tisztelettel emlékezvén199
Mindennemű gonddal ovakodnunk kell, hogy valakinek ne mondjuk: ez vagy amaz ezt vagy azt mondotta felőled; legfőképpen ha az oly valami, ami őt megszomoríthatná és elkeseríthetné201
Sokat segítik a szeret és egyetértés föntartását az édes és szelid szavak, az ellenkezők pedig megsemmisítik204
Ovakodjunk éles szavaktól és bökdösésektől, melyek testvéreinket sérthetnék vagy boszonthatnák206
Ne vitatkozzunk makacsul, ne czivakodjuk, ellent ne mondjunk, ne gáncsoljunk, se más ilyen szóbeli gorombáskodásra ne szoktassuk magunkat208
Miképen és minő szavakkal gyakoroljuk a testvéri szeretetnek kötelességét?212
Mit kell cselekednünk, midőn a testvérrel való boszonkodásra vagy összeütközésre alkalom van?215
Hármas tan, melyet midőn a boszonkodásra alkalom nyilik, követni kell218
A vakmerő itélésről. Annak gonoszsága és a vele járó súlyos felelősség megmagyaráztatik222
A vakmerő itélésnek okai és gyökei fölsoroltatván, azoknak gyógyszere is ajánltatik225
Példák a föntebbiek megerősítésére230
Az épen nem jó barátságnak és egyetértésnek néhány nemeiről235
A nem jó barátkozások és egyletek másik neméről237
A harmadik nemű összetartásról, mely a szeretetnek ártalmára van241
Ötödik értekezés
Az imának becséről és jelességéről253
Mennyire szükséges az imádság255
Sok tekintetből köszönettel tartozunk Istennek, hogy annyira könnyűvé tette mindazt, ami részint igen jeles, részint igen szükséges258
A belső ima kettős neméről260
E kétféle imának megmagyarázata a szentirás szavai által263
A főnebbi tannak további magyarázata268
A közönséges belső imáról270
Az elmélkedésnek szükséges voltáról273
A nagy nyereségről, mely az elmélkedésből ered és mikép kelljen ezen előnyre szert tennünk?276
Az elmélkedésnek többi jóságai és előnyei278
Mimódon kell eljárnunk a belső imában és belőle minő gyümölcsöt kell gyüjtenünk?281
Mennyi függ attól, ha a fölébresztett buzdulatoknál megállapodunk284
Válasz és czáfolat azoknak, kiknek az a panaszuk, hogy sem elmélkedni, sem gondolkozni nem tudnak286
Kettős emlékeztetés, melyek igen segítenek, hogy az imát jól végezzük s gyümölcsét is arassuk289
Miképen kelljen érteni a mondottakat, hogy tudniillik az imában főleg azt kell megszivlelnünk, ami ránk nézve legszükségesebb, és hogy abban megállanunk kell, míg kérésünk teljesedik293
Hogyan állapodhatni meg imaközben sokáig ugyanegy dolognál és miképen gyakorolhatni ama hasznos imamodort, mely egyes esetekbe bocsátkozik?298
Még a titkok fölötti elmélkedésnél is csak lépésről lépésre kell haladnunk s nem szabad fölületesen átfutnunk. Erre czélző néhány segédeszköz ajánltatik304
Annak gyakorlati bebizonyítása, hogy tőlünk függ, miszerint mindenkor jól imádkozzunk és ennek kivánatos gyümölcsében részesüljünk307
A jó és hasznos imának némi segédeszközei és könnyű módjai311
Be kell elégednünk az imával, amint eddig megmagyaráztatott s nem szabad panaszkodnunk, ha amahhoz, mely emelkedettebb, nem juthatunk318
Az imádságban való szórakozottság okairól és azoknak orvosságáról321
Egyéb módok az imádság ajtatos elvégzésére324
Miképen vigasztalódjanak azok, kiket a szórakozás háborgat329
Az álmosság kisérletéről. Honnét származik és mi az ellenszere?331
Mily hasznos néha renden kivül magunknak hosszabb időt vennünk332
Minő gyümölcsöt kelljen a lelki gyakorlásokból gyüjtenünk338
Némely tanítások, melyek arra szolgáljanak, hogy a gyakorlatokból nagyobb gyümölcsöt nyerjünk341
A lelki olvasmányról s annak hasznairól. Némely utasítás, hogy jól és hasznosan lehessen olvasni344
Hatodik értekezés
Az Isten jelenlétében való gyakorlás jelességéről és azon javakról, melyek ezen gyakorlásban foglaltatnak355
Miben áll az Isten jelenlétében való gyakorlás?359
Az akaratnak cselekvényéről, melyben e gyakorlás legfőképen áll és miént kell eljárni benne?362
Ezen eljárás, gyakorlati oldaláról még inkább megmagyaráztatván, az Isten jelenlétében való járásnak igen tökéletes modora ajánltatik365
Megmondatik, hogy az Isten jelenlétében való járás miben különbözik egyéb gyakorlásoktól és mennyivel jelesebb ezeknél?367
Hetedik értekezés
Mily fontos dolog a lelkiismeret vizsgálata373
Miről kell a lelkiismereti vizsgálatban vizsgálódni?376
Fontos szabályok arra nézve, hogy azon dolgot, mely a részletes lelkiismeret vizsgálásának tárgya leszen, jól megválaszszuk379
Hogy a részletes lelkiismereti vizsgálatnál egyetlen egy dolognál kell megállapodni381
Miként lehet a részletes lelkiismereti vizsgálatot az erénynek egyes részei és fokai szerint tartani s ezeket hogyan kell szétosztani?383
A vizsgálatnak tárgyát nem egykönnyen kell megváltoztatni és mennyi ideig kell egy és ugyanazon tárgynál megállapodni?390
Miképen kell a részletes vizsgálatot végezni?395
Vizsgálat közben különösen a bánat és erős fogadás fölindításánál meg kell állapodni396
Igen hasznos a lelkiismeret vizsgálásához némely penitencziát kapcsolni399
A lelkiismeretnek általános vizsgálatáról402
A lelkiismereti vizsgálás oly segédeszköz, mely a többi erényeszközöket és lelki tanulságokat is sikeresekké teszi és ha az fonákul végeztetik, azt okozza, hogy nincsen előhaladás407
Nyolczadik értekezés
Ezen értekezésnek két főelve413
A második elvnek további magyarázata417
Ezen egyenlőségben rejlő nagy jókról és előnyökről420
Az Isten akaratával való tökéletes egyesülésünk földi boldogság424
További magyarázat arról, hogy egyedül Istenben lelhetni valódi örömünket és valódi vigaszunkat és hogy Istenen kívül, legyen az bármi dolog, igazi megelégedést nem találhatunk benne427
Más oldalról is bebizonyíttatik, hogy az Isten akaratával való egyetértés a valódi örömre juttató eszköz432
Az isteni akarattal való egyeségben rejlő egyéb jókról és előnyökről436
Néhány példával bebizonyíttatik, hogy Isten előtt kedves, ha szent akaratával egyesülünk és hogy ezen egyesülésben nagy tökéletesség rejlik439
Némely dolgokról, melyek az Isten akaratával való egyesülésnek gyakorlását megkönnyítik és édessé teszik441
Az Istennek édesatyai és irántunk való kitünő gondviseléséről s azon fiúi bizalomról, melylyel magunkat rá kell hagynunk445
A szentirásból szedett némely idézetek és példák, melyek arra szolgáljanak, hogy minket Istenünk irányában ezen hívő és fiúi bizalomban megtartsanak450
Mily nagy haszonnal jár és mekkora tökéletesség az, ha Isten akaratával való egyesülésnek gyakorlatára fordíttatik az imádság. Nem különbön mennyire kell részletekbe bocsátkoznunk, míg amaz egyesülésnek harmadik fokára följuthatunk457
Az egyekedvűségről és Isten akaratával való egyeségről, melylyel szerzetesnek birnia kell, miszerint a világnak azon tájára utazzék s ott lakjék, ahová őt az engedelmesség küldi462
Az egykedvűségről és Isten akaratával való egyesülésről, melyre a szerzetes minden hivatala és helyzete tekintetéből, amint elüljárója megbizza, köteleztetik467
Az Isten akaratával való egyesülésről, tekintve a természeti adományokat és talentomot473
Az isteni akarattal egyeztünk kell még a betegségekben is478
Ne bizzunk se a gyógyászokban, s a gyógyszerekben, hanem Istenben, és ne csak mint betegek, hanem minden közönségesen előforduló dologban az ő szent akaratával egyezők legyünk482
A föntibbinek példák általi bebizonyítása486
Az Isten akaratával való egyesülésről mind életünkben mind halálunkban490
Némely ürügyek és indokok, melyek miatt szabadon és szent módon a halált kivánhatni493
Néhány példával a föntebbiek bebizonyíttatnak500
Mily egyetértőknek kell lennünk Isten akaratával a ránk bocstott közös nyomorban és bajokban504
Hathatós eszköz mind a különleges, mind az átalános bajoknak, melyek istentől küldetnek, nyugodt kedélylyel való elviselésére az: ha saját bűnös voltunkat megismerjük s érezzük507
Az isteni akarattal való egyesülésről, az imaközben tapasztalt szárazságról, vigasztalatlanságról; továbbá megmondatik, mit kelljen a szárazság és viagsztalatlanság neve alatt értenünk512
Azoknak, kik az imaközben tapasztalt gykori szárazságró és vigasztalatlanságról panaszkodnak válasz adatik516
Hogyan lehessen a szárazságot és vigasztalatlanságot jó imádsággá változtatni520
Az imaközben tapasztalt szárazság és vigasztalatlanságban minő más okokkal vigasztalódhatunk és egyesülhetünk Isten akaratával?522
Veszélyesen csalódik az, aki abban hagyja az imádságot, mivel benne szárazságot érez525
A föntebbiek példákkal bebizonyíttatnak527
A természet fölötti többi erények és adományok elosztásánál miképen kell Isten akaratával egyeznünk?530
Az Isten akaratával való egyesülésről, tekintve az örök dicsőség boldogságát534
Az Istennel való egyesülésről s az iránta viseltető szeretetről és miként kelljen ezt gyakorolnunk?537
Mennyire ajánlja és szivünkre köti e gyakorlást a szentirás541
Miként lehet e gyakorlatot még szélesbiteni?543
II. kötet
A tisztelendő szerzőnek előszava3
A második résznek első értekezése. Az önsanyargatásról
Az imával egybe kell kapcsolni az önmegtagadást és kell hogy ezek egymást gyámolítsák7
Mibel áll az önsanyargatás és mily szükséges?14
Isten nem adhat emberre nagyobb büntetést, mint ha őt át-átadja saját rossz vágyainak és kivánatainak; engedvén, hogy azokat kövesse19
Az önmagunk iránt való szent gyűlöletről s az ebből származő önsanyargatási és bünbánó szellemről21
Az önsanyargatásban áll minden előhaladásunk és tükéletességük23
Mindenekelőtt szükséges az önsanyargatás a szerzeteseknek és főleg azoknak, kiknek felebarátjaik lelki üdvéről gondoskodniok kell26
Az önsanyargatás és penitenczia kétféle neméről s hogy a Jézus társasága mimódon kezeli azokat29
Az önsanyargatás nem gyülölet, hanem valódi szeretet és pedig nem csupán a lélek, hanem a test irányában is38
Aki önmagát sanyargatni nem igyekszik, az nem a szellemi, de még az okos élést sem szereti40
Fáradságosabb munka, ha mellőzzük az önsanyargatást, mintsem ha gyakoroljuk azt43
Az önsanyargatás kezdetéről és miképen kell gyakorolni?47
Miképen lehet az önsanyargatást munkásan végezni?50
Miként kelljen magunkat a megengedett, sőt szükséges dolgokban is sanyargatnunk?53
Főképen azon vétkeket és szenvedélyeket kell öldökölnünk, melyek föltünőbbek és nagyobb bünesetekre alkalmul szolgálnak58
Hogy az önöldöklést aprólékos dolgokban sem szabad elhanyagolnunk s hogy ez hasznos és kedves Isten előtt60
Mily sok bajt és kárt von maga után a csekély dolgokban való önöldöklésnek elmulasztása?64
Az öldöklésre nézve három fontos tantárgy fog előadatni66
Bár mily nagyon előhaladott legyen valaki az erényben, mégis az önöldöklést folytatni kell72
Két eszköz ajánltatik, melyek az önsanyargatást könynyűvé és ízletessé teszik75
Más eszköznek kijelölése, mely által az önöldöklés könynyű és kellemes lesz79
Néhány példával az imént mondottakat megbizonyítjuk83
Édes Üdvözitőnknek Jézus Krisztusnak példája a negyedik segédeszköz, mely által az önöldöklésnek gyakorlata még inkább könynyíttetik, kellemessé is tétetik85
Az önöldöklésnek három foka88
Második értekezés. A szerénységről és hallgatagságról
Menynyire szükséges a szerénység, hogy felebarátunk épülésére és hasznos szolgálatára lehessünk?95
Menynyire szükséges a szerénység a mi saját előmenetelünkre99
Némelyeknek csalódásáról, kik efféle külsőségeket kevésbe vevén, azt mondják: nem ebben áll a tökéletesség101
A hallgatagságról s ennek nagy jóságáról és hasznairól104
A hallgatagság jeles eszköz arra, hogy jól imádkozzunk107
A hallgatagság a jóban való haladásra és a tökéletesség elnyerésére110
Annak élete, aki kedveli a szerénységet, hallgatagságot és magányt, nem szomorú, sem bús, hanem igen is derült113
A beszédnél megfigyelni váló körülményekről115
A rágalmazás végkéről122
Nem szabad meghallgatni a rágalmazást126
Mindennemű hazugságtól tartózkodnunk kell130
Tartózkodnunk kell tréfás és nevettető szavaktól és bohózatoktól133
Hogy beszédünk istenes legyen s némely erre szolgáló eszközökről137
Másik jeles ok mely miatt igen hasznos, ha felebarátunkkal Istenről beszélünk s társalgunk141
Harmadik értekezés. Az alázatosságról
Az alázatosság jelességéről s mily igen szükséges az nekünk147
A többi erénynek alapja az alázatosság150
További magyarázat, hogy az alázatosság alapja minden erénynek, melyeknek főbbjei felsoroltatnak152
Mely azt bizonyítja, hogy az alázatosság kiválóan azoknak szükséges, kik állapotuknál fogva arra vállakoztak, hogy felebarátjaik lelki üdvére közreműködjenek157
Az alázatosságnak első fokáról, mely abban áll, hogy önmagunkat kevésre becsüljük, alázatosan vélekedvén önmagunkról157
Az önismeretről mint az alázatosság gyökeréről, mely fő és szükséges eszköz annak megszerzésére160
Saját büneink megfontolásáról mint legkitünőbb eszközről, mely az önismeretre és alázatosságra segít172
Miképen kell az önismeretet gyakorolnunk, nehogy elcsüggedvén, Istenből kivessük bizalmunkat176
Az önismereti gyakorlásban foglaltatott hasznokról és jókról179
Nem csüggeszt az önismeret, sőt ellenkezőleg inkább bátorít és erősít183
EGyéb nagy jókról és hasznokról, melyek az önismeretben rejlenek185
Mily hasznos légyen, ha magunkat az önismeretben gyakoroljuk187
Az alázatosság második fokáról: miben áll?192
Néhány fokról és középfokról, melyeken az alázatosság második fokának tökéletességére föl kell hágnunk195
A negyedik fokról vagyis lépésről, azaz: a megvettetsét s kevésre becsülést óhajtani s annak örülni kell200
Az alázatosságnak s a többi erényeknek tökéletessége abban áll, hogy örömest és szívesen gyakoroljuk, mert az erényekben való állhatatosságot elősegíti204
Bővebb magyarázata a tökéletességnek, melyhez az alázatosság e második fokán fölemelekednünk kell207
Némely segédeszközökről, hogy az alázatosság második fokát elérhessük, különösen Krisztus Urunk szet példájáról210
Némely emberi érvekről és megfontolásokról, melyek az alázatosságba bele erősítik az emberi lelket214
Egyéb emberi érvekről, melyek arra segítenek, hogy alázatosak legyünk216
Az emberek becsülését és tiszteletét biztosan megszerezhetjük, ha erényesek és alázatosak igyekszünk lenni220
Az alázatosság azon segédeszköz, melylyel belső békét szerezhetni s ezt nem is bírhatjuk, ha alázatosak nem vagyunk224
Más hathatós eszköz az alázatosság megszerzésére, tudniillik: annak gyakorlása228
Ami mondatott, néhány példával bizonyíttatik233
Az alázatosságnak gyakorlásáról, amint az Rendünkben szokásos239
Ne szóljunk olyant, ami dicésretünkre vállhatnék242
Hogyan kelljem imaközben az alázatosság e második fokán magunkat gyakorolnunk245
Miképen kelljen megvizsgálnunk a lelkiismeretet az alázatosságra nézve?248
Hogy lehet az alázatosságot az emberek becsülésével megegyeztetni?254
Az alázatosság harmadik fokáról262
Megmagyaráztatik, hogy mibel áll az alázatosságnak ezen foka267
Az előbbinek megmagyarázata folytattatik270
Az alázatosság harmadik fokának bővebb értelmezése, mely szerint a valódi alázatos önmagát a legcsekélyebbnek tartja272
Miképen tarthatták magukat a jámborok és szentek igazán a legcsekélyebbeknek s miképen nevezhetik magukat a világ legnagyobb bűnöseinek277
Az alázatosságnak ezen harmadik foka segédeszköz a kisértetek legyőzésére s minden erény tökéletességének elnyerésére282
Az alázatosság nem ellenkezik a nagylelkűséggel, hanem inkább alapja és okozója annak285
Egyéb hasznokról és nagy előnyökről, melyek az alázatosság ezen harmadik fokában rejlenek290
Istennek különös kegyeiről, melyekkel az alázatosakat megajándékozza és miért magasztalja föl annyira őket294
Menynyire hasznos nekünk, hogy az alázatossághoz meneküljünk, miszerint azt, ami erényben és tökéletességben hiányzik, helyre pótoljuk, nehogy Isten alázzon és fenyítsen bennünket298
Néhány példa bizonyítja, ami föntebb mondatik304
Negyedik értekezés. A kísértésekről
Hogy az életben mindig vannak kisértések309
Miként kisértetnek meg némelyek megtérésök kezdetén, mások pedig utóbb?312
Mért akar megkisértetni bennünket az Ur és mi haszna van ennek?316
Más hasznokról és előnyökről, melyeket a kísértetést terem318
A kisértetések sokat használunk arra nézve, hogy megismerjük s megalázzuk magunkat s annál inkább Istenhez kiáltsunk322
Hogy az igazak a kisértetés által több próbára tétetnek és tisztíttatnak s az erény bennök mélyebb gyökeret ver324
A kisértések szolgalmassá és buzgóvá teszik az embert330
Hogy a szentek és Istennek szolgái a kisértések fölöt nem szomorkodának, hanem inkább örültek az azokban rájok háramló haszon miatt332
Hogy a kisertésekben az ember sokat okul mind magára mind másokra nézve333
Kezdődik az értekezés a kisértések elleni szerekről: elsőben is, hogy bátor szívvel, erős lélekkel birjunk és ébren legyünk335
Mily kevés az, amit a gonosz ellenség ellenünk tehet338
Hogy ennek tudata: "Isten vigyáz ránk" erősít és bátorít a kisértés idején340
Van még jó más okunk, kettő is arra, hogy bátran és bizalommal küzdjünk a kisértetek ellen342
Az Isten senkit erején fölül nem kisért s nem szabad csüggednünk, habár növekszik vagy soká tart is a kisértés343
Jó eszköz a kisértések legyőzésére az, ha önmagunk iránt bizalmatlankodunk és teljes bizalmunkat Istenbe helyezzük; miért is Isten azoknak, kik benne bíznak, segítségökre siet347
Az ima mint a kisértések elleni eszköz. Némely, a kisértések idejéhez illő, röpimák349
Más két segédeszköz a kisértések ellen351
Két más jeles eszközről, tudniillik: hogy mindjárt kezdetben kell ellenállani és soha sem kell henyélni352
A jónak szine alatt érkező kisértésekről és arról, hogy mindennemü kisértések ellen igen hatalmas szer, azokat tisztán fölismerni s olyanoknak nézni355
Mit kelljen tennünk, mikor gonosz és rút gondolatok kisértenek? s mik ezeknek gyógyszerei?358
Hogy különféle kisértésekben az ellenállási modorra nézve különféleképen kell magunkat viselnünk363
Néhány fontos észrevétel és intés a kisértés idején365
Ötördik értekezés. A rokonok iránt való rendetlen szeretetről
A szerzetesre nézve mily nagy fontosságú dolog az, hogy a rokonok látogatásait és a szülőhelyére való utazásokat mellőzze373
Hogy a szerzetes a rokonok látogatását és az azokkal való levelezést, amenynyire lehet, kerülje379
A szerzetesnek akkor is mellőznie kell a rokonokkal való társalgást és szülőföldjének látogatását, habár azon ürügy alatt tenné is, hogy a szent evangéliumot hirdetendi381
A szerzetesnek különösen ovakodnia kell attól, hogy a rokonok ügyeivel foglalkozzék383
Ami mondatott, példával bizonyíttatik386
Vannak még más bajok és károk is, melyeket a rokonokhoz való hajlam okoz, és miképen tanít azoknak elkerülésére édes Üdvözitőnk Jézus Krisztus388
Hatodik értekezés. A szomorúságról és vidámságról
A szomorúság okozta nagy károkról397
Annak némely okai adatnak elő, hogy igen illik hozzánk, miszerint vidáman szolgáljunk Istennek400
Hogy a közönséges hibák, melyekbe esünk, nem elégségesek arra, hogy a vidámságtól megfosszanak404
A szomorúságnak gyokeréről s okairól és ellenszereiről406
Az imádság hathatós eszköz a szomorúság eltávolítására409
A szomorúságnak ama közönséges gyökeréről, mely abban áll: hogy nem úgy szolgálunk Istennek, amint kellene, s a jó lelkiismeretből eredő nagy vidámságról411
Van jó és hasznos szomorúság415
Hetedik értekezés. Azon kegyelemről s azon nagy jóról, melyet Krisztusban birunk; a módról mely szerint az ő kínszenvedéseinek titkairól elmélkedünk s azon haszonról, melyet abból merítenünk kell
A nagy kincsről s nagy javakról, melyekkel Krisztusban birunk423
Midőn Jézus Krisztusnak kínszenvedéséről elmélkedünk, az nekünk hasznos, Istennek pedig kedves432
Miképen kelljen Üdvözítőnknek Jézus Krisztusnak kínszenvedéséről elmélkednünk és a szánakozásnak minő buzdulását kell belőle kivonnunk434
A büneink miatti fájdalomnak és bánatnak buzdulatáról, melyet Krisztus Urunk kínszenvedése fölött való elmélkedésből merítetnünk kell438
Az isteni szeretet buzdulatáról442
A hála és köszönet buzdulatáról444
A csodálkozás és remény buzdulatáról447
Krisztus követéséről, melyet az ő titkai fölötti elmélkedésből kell tanulnunk452
Néhány példával bizonyítjuk, hogy mennyire kedves Isten előtt, ha Jézus Krisztus kínszenvedéséről elmélkedünk455
Nyolczadik értekezés. A szent áldozásról és a szent miseáldozatról
Ama megbecsülhetetlen jótéteményről, melyben az Ur részesített minket s ama nagy szeretetről, melyet irántunk tanusít, szerezvén az oltári-szentséget461
Fölemlítetnek azon jelességek és csodálatos dolgok, melyekről szent hitünk mondja, hogy azokat ezen szentség körül hinnünk kell466
Kezdődik tárgyalása azon készülődésnek, mely ezen szentségnek jelességéhez és méltóságához kivántatik473
A tisztaságról, melylyel nem csak súlyos, hanem bocsánandó bűnöktől és tökéletlenségektől is menteseknek kell lennünk, midőn áldozni akarunk476
Másnemű különös tulajdonságról és készületről, melylyel az isteni szentséghez járulnunk kell478
A szent áldozáshozi készületre szolgáló igen hasznos elmélkedések és cselekvények481
Azokról, miket az áldozás után kell tennünk s milyen legyen hálaadásunk?484
A hálaadásnak más neméről486
A szent áldozásnak gyümölcseiről488
Hogy a gyakori áldozás igen jó szer a kisértések ellen, különösen jó a tisztaság megőrzésére490
A szent áldozásnak más gyümölcséről, mely abban áll, hogy minket egyesít Krisztussal s abba átalakít492
Másik igen jeles haszonról, melyet az áldozásból merítenünk kell s mely abban áll, hogy magunkat teljesen Isten kezébe adjuk s ajánljuk; meg a készületről és hálaadásról, melyekkel ahoz képest tartozunk485
Honnét van az, hogy miután e szentség annyira hathatós, mégis némely sűrűen áldozók azt magukon nem tapasztalják500
A szent mise áldozatról504
Miképen kell a szent misét hallgatni511
Néhány ájtatossági példa a szent misének mindennapi hallgatásáról s elmondásáról és az ahhoz való tiszteletről520

Alfons Rodriquez

Alfons Rodriquez műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Alfons Rodriquez könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem