1.067.297

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Alapvető összhangzattan I-II.

Különös tekintettel a magyar egyházi népének és az egyházias orgonajáték követelményeire/Iskolai és magánhasználatra

Szerző
Budapest
Kiadó: Stephaneum Nyomda R. T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 430 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két rész egy könyvben. Írta Kersch Ferencz esztergomi főszékesegyházi karnagy. Kottákkal. Sajtóhiba-melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Hazánk kultúrtörténete az utolsó három-négy évtized alatt minden téren oly rendkivüli haladást jegyezhet föl, a minővel a honalapítás óta nem találkozunk.
A zeneművészet is megszűnt e korban... Tovább

Előszó

Hazánk kultúrtörténete az utolsó három-négy évtized alatt minden téren oly rendkivüli haladást jegyezhet föl, a minővel a honalapítás óta nem találkozunk.
A zeneművészet is megszűnt e korban egyesek kiváltsága lenni, mert már tekintélyes a gárda, a mely a zeneművészet minden ágává , hivatásszerűen és komolyan foglalkozik.
Mindemellett tagadhatlan, hogy még mindig aránytalanul nagyobb azoknak a száma,, a kik a zenét pusztán gyakorlati úton szerzett ismeretek alapján kultiválják, szemben azon kis töredékkel, a kik e mellett a zene elméletével is foglalkoznak.. Tán épen ezen abnormis viszony tartja a felszinen szinte bámulatos módon azt a hitet, hogy a zeneelmélet ahoz, hogy valaki a zene terén működhessék, hogy magának zenei Ítéletet alkothasson, sőt hogy magát számottevő zenei tekintélylyé is kiképezhesse, nem okvetlenül szükséges. «Foglalkozzanak ezzel - szokás mondani - azok, a kik operákat, symphoniákat stb. akarnak irni; nekünk ahoz, hogy jó magyar nótát tudjunk csinálni, nincs másra szükségünk, mint hamisitatlan igaz magyar szivre, magyar vérre, magyar érzésre, a többi magától jön!» Vissza

Tartalom

I. RÉSZ.
Előszó V
Bevezetés.
A zene fogalma. Az összhangzattan tárgya ... 3
Hangsorok.
A hang rezgésviszonyai 3
A diatonikus hangsor. Az egyházi hangnemek 6
A dúr vagy kemény hangsor 7
Enharmonikus sorok 10
A moll vagy lágy hangsor 11
A rokon (parallel) hangnemek 15
A chromatikus hangsor 16
Hangközök.
A hangköz meghatározása 16
A hangközök osztályozása 18
A hangközök átváltoztatása 19
A hangközök összhangzási viszonya. A hangközök megfordítása 21
A törzshangzatok.
A hangzatok képzése 23
A hármashangzatok.
A hármashangzatok képzése 25
Dur vagy kemény hármas. Moll v. lágy hármas 26
Szükitett hármasok. A négyszólamú tétel... ... 27
Szoros és tág fűzés ... ... ... 31
A szólamok elnevezése 31
A hármasok elnevezése fekvésük szerint ... 32
Az egyszerű hármashangzatok füzési szabályai.
A mozgások nemei 32
Octáv- és quintparallelek 33
Tilos menetek 34
Füzési szabályok 41
Füzési szabályok a moll-hangsorban 46
Födött quintek, födött octávok 49
A tonika és domináns egymáshoz való viszonya.
Cadenciális zárlat - - - - - 53
Plagális végződés - - - 55
A II. és VI. fok hármasai ... - - - 61
Csalóka végződések - - 65
A III. és VII. fok hármasai ... - - - 67
A négyeshangzatok.
A négyeshangzatok képzése - - 70
A négyeshangzatok osztályozása... - - - 71
Az uralgó heted- vagy domináns septimhangzat 71
Természetes és csalóka föloldás - - - - 73
A késve belépő septim - - - - 77
A hármashangzatok megfordításai.
Az első megfordításból származott hangzat ... 80
A VII-ed megfordítása vagy a 2. fokra épült sexthangzat 90
A második megfordításból származott hangzat 96
A bassusszólam képzése sexthangzatok segítségével 99
A főhangzatok megfordításai 100
A II. hangzat megfordítása vagy a 4. fokra épített sext 106
A VII. hangzat megfordítása, vagy a 2. fokra épített sext 108
A III. és VI. megfordításai, vagy az 5. és 1. fokra
épített sext ... 109
Az 5. fokra épített quartsext 111
Az 1. fokra épített quartsext ... 114
A 2. fokra épített quartsext ... 117
A hangsor többi fokaira épített quartsext 118
Az eddig ismertetett hangzatok alkalmazása egyházi népénekeinkre 128
Az egyházias szellemű harmonizálás szabályai 134
A dominansseptim megfordításai.
A dominansseptim megfordításainak elnevezése 144
A szétszórás alakzatai ... ... 145
Feloldási szabályok ... 146
A bassusszólam képzése a dominansseptim megfordításainak alkalmazása mellett 152
A septimakkordok megfordításai népénekeink kíséreténél 159
A mellékhetedek.
A mellékhetedek képzése 162
A mellékhetedeknek természetes föloldása 166
A II7 föloldása 171
A VII7 föloldása 173
Az I7 föloldása. A VI7 föloldása 174
A III7 föloldása 175
További füzésmódok. A II7 és V7 egybekapcsolása 176
Különleges föloldási módok. A VII7 föloldása 180
A VII07 feloldása ... ... ... 182
A VII07-ről különösen 183
A mellékhetedek alkalmazása adott dallamra 197
Az ötöshangzat.
A kilencedhangzat képzése 206
A kilencedhangzat föloldása ... ... 207
Az elváltozott (alterált) hangzatok.
A bővített hármas 209
A bővített dominansseptim 212
A bővített sexthangzat 213
A bővített tercquartsext. A bővített quintsext 214
A négyeshangzatok némely különleges fölold, módja.
(Csalóka fűzések).
A dominansseptim különleges fűzései 217
A mellékhetedek különleges füzési módja .„ 219
Az elváltozott hangzatok különleges füzési módjai 220
A dissonans hang szerepe a zenében.
A) A hangátnyujtások (Vorhalte) késleltető feloldással.
A hangátnyujtás fogalma 223
A hangátnyújtás szerepe az egyházi zenében 236
A késleltető hangok 239
Hangátnyujtás emelkedő feloldással 242
B) A hangelővétel (Antizípirter Ton) s az általa keletkező korafeloldás.
A hangelővétel fogalma ... ... 244
C) Az átmenő (összekötő) váltakozó és segédhangok.
Az átmenő (összekötő) hangok 246
A váltakozó hang 248
A segédhangok. A mellékhangok 249
Használati tilalmak 250
Az átmenő hangok szerepeltetése 253
D) Az orgonapont.
Az orgonapont ismertetése 257
Fekvő vagy továbbhangzó szólamok 258
Az áttérés tana.
Az áttérés fogalma; az áttérés eszközei 263
A) A tiszta hármashangzat az áttérés szolgálatában 264
Áttérési táblázat 271
a) Áttérések durból dúrba 274
b) Áttérések mollból dúrba 283
c) Áttérések mollból mollba 287
d) Áttérések durból mollba 288
B) A domináns négyeshangzat az áttérés szolgálatában,
A Dominansseptim szerepe - 289
Az áttérés foganatosítása 290
Különleges áttérési forma 302
A VII6 szerepe az áttérésnél 303
C) A szükitett négyeshangzat az áttérés szolgálatában.
A szükitett négyesek feladási módjai 305
Különleges áttérési alakzatok 309
Az elváltozott hangzatok modulálási képessége 312
II. RÉSZ.
Az összhangzattan gyakorlati alkalmazása 321
A) Az egyházi népének orgonakisérete.
Az ének szövege. Az ének előadása 324
A tiszta és választékos éneklési mód szabályai.
A népének harmonizálásának szabályai 325
Az orgonakiséretre alkalmas hangzatok 330
A bassus felépítésének szabályai 331
A modulatióra vonatkozó intelmek 337
A felváltó domináns 339
a) Az előjáték 348
b) A köz- és utójáték 357
B) A többszólamú énekkar.
Az énekkar ismertetése 360
A kétszólamú ének 362
A háromszólamu énekkar 369
A négyszólamú vegyes énekkar 375
A négyszólamú férfikar 380
A négyszólamú nőikar 382
Az öt-hatszólamu énekkar 384
Az egyházi hangnemek és ezeknek harmóniái 388
Az authentikus hangnemek 388
A plagalis hangnemek 389
A régi hangnemek előjelzései a modern kottaírás szerint 394
a) A dór hangnem 398
b) A phrig hangnem 412
c) A lyd hangnem 418
d) A mixolyd hangnem 421

Kersch Ferencz

Kersch Ferencz műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kersch Ferencz könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem