1.060.427

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Alapozó pszichológia

Felsőoktatási tankönyv

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 199 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-19-5879-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: 41279.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a könyv elsősorban azoknak a felsőoktatásban tanuló (jogász, bölcsész, közgazdász stb.) hallgatóknak készült, akik különböző alkalmazott pszichológiai stúdiumokat tanulnak a tudomány rendszerének, alapvető témáinak ismerete nélkül. Azaz úgy építkeznek, hogy hiányoznak a megfelelő alapok. Az Alapozó pszichológia ezt a hiányt kívánja pótolni azzal, hogy tömören, érthetően, tanulhatóan mutatja be, tárgyalja, rendszerezi a pszichológia alapvető ismereteit.
A könyv megismertet a pszichológiatörténet jelentősebb állomásaival, a tudomány rendszerével, fő területeivel és alkalmazásai vak Tárgyalja a pszichológia módszereit. Foglalkozik a lelki jelenségek hátterében zajló biológiai eseményekkel. Izgalmas fejezetben olvashatunk az alvásról és az álomról, a drogokról, a hipnózisról vagy éppen a parapszichológiai jelenségekről. A személyiség és az én fogalmának tisztázása kapcsán olyan témákat érintünk, mint az éntudat, az énkép vagy az identitás, és megismerkedünk az értelmi működés (az... Tovább

Fülszöveg

Ez a könyv elsősorban azoknak a felsőoktatásban tanuló (jogász, bölcsész, közgazdász stb.) hallgatóknak készült, akik különböző alkalmazott pszichológiai stúdiumokat tanulnak a tudomány rendszerének, alapvető témáinak ismerete nélkül. Azaz úgy építkeznek, hogy hiányoznak a megfelelő alapok. Az Alapozó pszichológia ezt a hiányt kívánja pótolni azzal, hogy tömören, érthetően, tanulhatóan mutatja be, tárgyalja, rendszerezi a pszichológia alapvető ismereteit.
A könyv megismertet a pszichológiatörténet jelentősebb állomásaival, a tudomány rendszerével, fő területeivel és alkalmazásai vak Tárgyalja a pszichológia módszereit. Foglalkozik a lelki jelenségek hátterében zajló biológiai eseményekkel. Izgalmas fejezetben olvashatunk az alvásról és az álomról, a drogokról, a hipnózisról vagy éppen a parapszichológiai jelenségekről. A személyiség és az én fogalmának tisztázása kapcsán olyan témákat érintünk, mint az éntudat, az énkép vagy az identitás, és megismerkedünk az értelmi működés (az érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezés és a gondolkodás) folyamataival. Tesztfeladatok teszik színessé az intelligenciáról és kreativitásról szóló fejezetet. A motivációt követően az érzelem és a stressz témái kerülnek tárgyalásra. A zárófejezetben a pszichikus fejlődés fő fogalmaival, jelenségeivel ismerkedhetünk meg.
Ajánljuk ezt az érdekes, érthető és tanulható könyvet a pszichológia iránt érdeklődő, azzal most ismerkedő (tanuló) olvasó számára. Vissza

Tartalom

I. A PSZICHOLÓGIA TUDOMÁNYA 11
1. A pszichológia fogalma, tárgya 11
2. A pszichológia története 12
2.1. A spekulatív pszichológia korszaka 12
2.2. A tudományos pszichológia korszaka 14
3. Nézőpontok a mai pszichológiában 17
II. A PSZICHOLÓGIA TERÜLETEI ÉS ALKALMAZÁSAI 21
1. A pszichológia területei 21
2. A pszichológia kapcsolata más tudományokkal 23
3. A pszichológia alkalmazásai 24
III. A PSZICHOLÓGIA MÓDSZEREI 29
1. Kutatási módszerek 30
1.1. A megfigyelés 30
1.2. A kísérlet 30
1.3. A korrelációs módszer 32
1.4. A feltáró (explorációs) módszerek 32
2. Vizsgálati módszerek 34
2.1. A tesztmódszer 34
IV. A PSZICHIKUS MŰKÖDÉS BIOLÓGIAI ALAPJAI 38
1. Az idegrendszer alkotórészei és működése 38
2. Az idegrendszer szerveződése 39
2.1. A központi idegrendszer 40
2.2. A környéki (perifériás) idegrendszer 46
3. A belső elválasztású mirigyek 47
4. A viselkedés örökletes tényezői 47
4.1. A kromoszómák és a gének 48
4.2. A viselkedés genetikai vizsgálata 48
V. TUDAT És TUDATÁLLAPOTOK 51
1. A tudat 52
1.1. A tudat tartalma 52
1.2. A tudat funkciói 52
1.3. A tudat szintjei 53
1.4. A megosztott tudat 54
2. Módosult tudatállapotok 55
2.1. Az alvás és az álom 55
2.2. Tudatmódosító szerek 58
2.3. A meditáció 61
2.4. A hipnózis 61
2.5. A tudatállapot zavarai 62
3. A parapszichológia jelenségei 63
3.1. Extraszenzoros percepció (ESP) 63
3.2. Pszichokinézis (PK) 64
3.3. A parapszichológiai kísérletek 64
VI. A SZEMÉLYISÉG 67
1. A személyiség fogalma 67
2. Az éntudat 69
2.1. Az éntudat kialakulása, összetevői 69
3. Az énkép 70
3.1. Az énképvédő manőverek 71
3.2. Énképvédő attitűdök 72
4. Az identitás 72
5. Az önismeret 74
5.1. Az önismeret szintjei 74
5.2. Az önismeret fejlesztése 74
6. Az empátia 75
6.1. Az empátia fogalma 75
6.2. Az empátia feltételei 76
6.3. Az empátia szintjei 76
VII. AZ ÉRTELMI (KOGNITÍV) MŰKÖDÉS I. Érzékelés, észlelés és figyelem 79
1. A kognitív folyamatok rendszere 79
2. Az érzékelés 80
2.1. A látás 82
2.2. A hallás 83
2.3. A szaglás 84
2.4. Az ízlelés 84
2.5. A bőr érzékletei 85
2.6. Testérzékletek 86
3. Az észlelés (percepció) 86
3.1. A tárgyak felismerése (mintafelismerés) 88
3.2. A tárgyak helyének meghatározása (téri lokalizáció) 88
3.3. Az észlelési állandóságok 89
4. A figyelem 90
VIII. Az ÉRTELMI (KOGNITÍV) MŰKÖDÉS II. Emlékezés 92
1. Az emlékezés fogalma 92
1.1. Az emlékezés szakaszai 93
1.2. Az emlékezés két típusa 94
2. A rövid távú memória (RTM) 94
2.1. Kódolás 94
2.2. Tárolás 94
2.3. Felejtés 95
2.4. Előhívás 95
3. A kettősmemória-modell 95
4. A hosszú távú memória (HTM) 96
4.1. Kódolás 96
4.2. Tárolás 96
4.3. Felejtés 97
4.4. Előhívás 97
5. Az emlékanyag különbözőségei 98
6. A konstruktív emlékezet 99
7. Az emlékezet zavarai 99
8. Az emlékezet fejlesztése 100
IX. A TANULÁS 103
1. A tanulás fogalma 103
2. A tanulás fajtái 104
2.1. A habituáció 104
2.2. A klasszikus kondicionálás 104
2.3. A műveleti (operáns) kondicionálás 108
2.4. A komplex tanulás 111
X. Az ÉRTELMI (KOGNITÍV) MŰKÖDÉS III. Gondolkodás, képzelet 113
1. A gondolkodás fogalma 114
2. A gondolkodás fajtái 114
2.1. A fogalmi gondolkodás 114
3. A nyelv 117
3.1. A nyelvi szintek 118
3.2. Az állati és az emberi kommunikáció összehasonlítása 119
4. A problémamegoldó gondolkodás 119
4.1. A problémamegoldási stratégiák 120
4.2. A probléma leképezése 121
5. A képzeleti gondolkodás 121
5.1. A képzet 122
5.2. A képzeleti műveletek 122
5.3. A képzelet kapcsolata más lelki jelenségekkel 123
XI. A KOGNITÍV KÉPESSÉGEK Intelligencia és kreativitás 126
1. Az intelligencia 126
1.1. Az intelligencia fogalma 126
1.2. Általános vagy speciális képesség? 127
1.3. Az intelligencia mérése 128
1.4. Az intelligencia szintjei 129
1.5. Öröklött vagy szerzett képesség? 130
2. A kreativitás 131
2.1. A kreativitás fogalma 131
2.2. A kreativitás tényezői 132
2.3. A kreativitás mérése 133
2.4. A kreatív személyiség 135
2.5. Az alkotás folyamata 136
3. Intelligencia és kreativitás kapcsolata 137
XII. A MOTIVÁCIÓ 139
1. A motiváció fogalma 139
2. A motiváció idegélettani alapjai 140
3. A motívumok rendszere 141
3.1. Az alapvető motívumok 142
3.2. A magasabb rendű motívumok 145
4. A motívumok hierarchiája 146
5. A motiváció elméletei 148
XIII. Az érzelmek 151
1. Érzelmek és motívumok 151
1.1. Az érzelem fogalma, összetevői 152
1.2. Az érzelmek fiziológiai alapjai 152
1.3. Érzelemelméletek 153
1.4. Az érzelmek osztályozása 155
1.5. Az érzelmek kifejezése 156
1.6. Az érzelmi reakciók 156
2. A temperamentum 157
3. A stressz 158
3.1. A stresszorok 158
3.2. A stresszreakciók 159
3.3. Stressz és betegség 160
3.4. Megküzdés a stresszel 161
XIV. A tevékenység 163
1. A tevékenység 163
1.1. A tevékenység fogalma 63
1.2. A tevékenység fajtái 164
2. A cselekvés 164
2.1. A cselekvések fajtái 165
2.2. A cselekvések irányítása 165
2.3. A cselekvés hatékonysága és az arousal 165
2.4. A cselekvésformák kialakulása 168
2.5. A cselekvés tanulásának módjai 168
2.6. Az átvitel (transzferhatás) 169
3. A készség 169
3.1. A készségek kialakulása 170
4. A szokások 171
XV. A pszichikus fejlődés 173
1. A fejlődés fogalma 173
1.1. A fejlődést befolyásoló tényezők 13
1.2. Elméletek az öröklés és a környezet viszonyáról 175
1.3. A személyiség és a környezet közötti kölcsönhatás 175
1.4. A fejlődés zavarai 176
1.5. A fejlődés szakaszossága 177
2. A szocializáció fogalma 178
2.1. A szocializáció közegei és eszközei 178
2.2. A szociális tanulás 179
2.3. A korai szocializáció jelentősége 181
Idegen szavak és szakkifejezések magyarázata 186
Felhasznált irodalom 197

Keményné Dr. Pálffy Katalin

Keményné Dr. Pálffy Katalin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Keményné Dr. Pálffy Katalin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem