1.054.131

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Alapfokú szolfézstanítás a gyakorlatban

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 368 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-7181-51-1
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával és kottával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Papp Károlyné zenei tanulmányait a nagykőrösi zeneiskolában kezdte. A szegedi Zenei Gimnáziumban Varjú Irma, Holló Sándor, Szatmári Géza növendéke volt. A Zeneakadémián Szőnyi Erzsébet, Bárdos Lajos, Vásárhelyi Zoltán tanároknál fejezte be tanulmányait.
A szolfézstanítás egész életpályáját átszövi, azzal a törekvéssel, hogy a tanítványok megszeressék és értsék a szolfézst, és a zenét. A zeneoktatás minden szintjén tanított: zeneiskolában és szakközépiskolában szolfézst, a Budapesti Tanárképző Intézetben, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szolfézs módszertant, és a tanárjelöltek gyakorlati tanítását vezette. Bemutató órákat tart és tanári továbbképzéseket vezet.
Spiegel Marianna - a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola győri tagozatán szerzett zongora-, oboa- és szolfézstanári diplomát. A győri Liszt Ferenc Zeneiskolában oboát, furulyát, zongorát és szolfézst, a Richter János Zeneművészeti Szakiskolában elméleti tárgyakat, a győri Széchenyi Egyetem Zeneművészeti... Tovább

Fülszöveg

Papp Károlyné zenei tanulmányait a nagykőrösi zeneiskolában kezdte. A szegedi Zenei Gimnáziumban Varjú Irma, Holló Sándor, Szatmári Géza növendéke volt. A Zeneakadémián Szőnyi Erzsébet, Bárdos Lajos, Vásárhelyi Zoltán tanároknál fejezte be tanulmányait.
A szolfézstanítás egész életpályáját átszövi, azzal a törekvéssel, hogy a tanítványok megszeressék és értsék a szolfézst, és a zenét. A zeneoktatás minden szintjén tanított: zeneiskolában és szakközépiskolában szolfézst, a Budapesti Tanárképző Intézetben, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szolfézs módszertant, és a tanárjelöltek gyakorlati tanítását vezette. Bemutató órákat tart és tanári továbbképzéseket vezet.
Spiegel Marianna - a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola győri tagozatán szerzett zongora-, oboa- és szolfézstanári diplomát. A győri Liszt Ferenc Zeneiskolában oboát, furulyát, zongorát és szolfézst, a Richter János Zeneművészeti Szakiskolában elméleti tárgyakat, a győri Széchenyi Egyetem Zeneművészeti Intézetében szolfézsmódszertant tanított, és gyakorlatvezető tanár volt. Több évtizeden át énekelt a Szabó Miklós által vezetett Győri Lánykarban, és nyolc évig volt a Győri Filharmonikus Zenekar oboistája. Zeneiskolai tantervek készítője, zongora- és szolfézsversenyek zsűritagja. Jelenleg a győri Liszt Ferenc Zeneiskola zongoratanára. Előadásokat tart, vendégtanárként kurzusokat vezet Magyarországon és külföldön.
A szerzők több évtizedes tapasztalataikat foglalták össze az Alapfokú szolfézstanítás a gyakorlatban című könyvben. Vallják, hogy a szolfézstanítás elsősorban zenetanítás, és a hiteles, stílusos, tudatos muzsikáláshoz az elméleti tudás alapkövetelmény. Vissza

Tartalom

I. A SZOLFÉZSTANÍTÁS MÓDSZERTANI ALAPJAI
1. A Kodály koncepció alkalmazása a magyar zeneoktatásban 7
A Kodály „módszer" - Kodály koncepciója, írásai alapján - Történeti és kortárs kapcsolatok - Kodály pedagógiai művei
2. A szolfézs- és hangszertanítás kapcsolata a zeneiskolában 15
Az alapfokú zeneoktatás felépítése - A szolfézstanítás helye a zeneiskolában - A szolfézs szerepe - Miben segíti a szolfézs a hangszeroktatást? - A szolfézs és a hangszertanítás közötti különbségek
- Az iskolai ének-zene tanítás és a szolfézstanítás közötti különbségek
3. A szolfézsóra 25
A szolfézstanítás szakmódszertani alapelvei - A szolfézsórák típusai
- A szolfézsórák felépítése - A tanítási óra vezetése - A szolfézsórák munkaformái - A tankönyvek - Hangszerhasználat - Szemléltetés - Ellenőrzés és értékelés
4. A tanítás - tanulás folyamata 39
A tanítás-tanulás folyamatáról - A tanár szerepe - A tanulók részvétele a tanítási-tanulási folyamatban - A tanár-diák együttműködés kialakítása
5. Felkészülés a tanítási órára 46
Óratervezés - A tanításhoz szükséges dokumentumok -
A jó szolfézsóra jellemzői - Hospitálás, tanítási gyakorlat

II. DALTANÍTÁS ÉS A ZENEI ELEMEK TANÍTÁSA
6. Belépés a zeneiskolába - a zenei előképző 54
Felvételi meghallgatás - A zenei előképző - Képességfejlesztés -
Gyakorlati tanácsok
7. Daltanítás 62
Hallás utáni daltanítás - Jelrendszerről történő daltanítás -
A daltanítás egyéb lehetőségei - A daltanításhoz kapcsolódó egyéb
feladatok - A tanár felkészülése a daltanításra - A daltanítás közben
mutatkozó tanulói hibák megelőzése, javítása
8. Ritmuselemek, ritmusképletek tanítása 73
A ritmusérzék - A ritmustanítás feladatai - Az egyenletes lüktetés
érzetének kialakítása - Elemi ritmusok tanítása - Összetett ritmusok
tanítása - „Aprózott" ritmusok - A zenei stílusok jellegzetes ritmikája
9. A metrum tanítása 107
A metrum tanításának általános menete - Az ütemfajták tanítása -
A tempójelzések - A ritmus és metrum tanításának ajánlott sorrendje
10. Dallami ismeretek tanítása 125
A szolmizációs dallamhangok tanítása

III. A KÉSZSÉGFEJLESZTÉS
11. A készségfejlesztés 135
A készségfejlesztés főbb területei - A gyakorlás - A készségfejlesztés
szintjei - A tanár felkészülése a készségfejlesztésre
12. Éneklés a szolfézsórákon 140
Az éneklési készség fejlesztése - A szép és kifejező éneklés -
A leggyakoribb intonációs és énektechnikai hibák javítása -
Dalanyag a szolfézsórákon
13. A ritmikai készség fejlesztése 148
Az új ritmuselem/képlet megkeresése a tanult dalokban -
Gyakorlás - Ritmusdiktálás (lejegyzés)
14. A dallamhallási készség fejlesztése 158
Az új hang gyakorlása és beépítése a tanultak rendszerébe -
Dallamfordulatok gyakorlása - Ajánlott dalok - Gyakorlati tanácsok
15. Többszólamúság 175
A többszólamú érzék kialakítása, fejlesztése - Ritmikai és
dallami többszólamúság - Gyakorlatok a többszólamú
hallás fejlesztésére - A többszólamú énekes műfajok tanítása -
Szerkesztésmódok a többszólamúságban

IV. ZENEI ISMERETEK TANÍTÁSA
16. Az abszolút rendszer tanítása 192
A szolmizációs és az abszolút rendszer közötti különbség -
Az abszolút rendszer tanítása - A módosítójelek -
Éneklés ábécés nevekkel - Az abszolút rendszer gyakorlása
17. Elméleti ismeretek tanítása 200
Hangsorok, hangnemek - A hangközök tanítása - A hangzatok
18. Stílusérzék, stílusismeret 233
A stílusról általában - A zenei stílusok (népdalok, műzene)
jellegzetes dallamfordulatai
19. Funkcióérzék és formaérzék kialakítása, fejlesztése 239
Funkció - Moduláció - A formaérzék fejlesztése

V. A KÉSZSÉGEK ÉS ISMERETEK ALKALMAZÁSA
20. A zenei emlékezet 263
Az emlékezet - Az emlékezet típusai és fejlesztési lehetőségei
21. A dallamdiktálás 271
A zenediktálás és a zenei készségek - A dallamdiktálás helye és
időtartama a szolfézsórán - A diktálás anyagának kiválasztása -
A dallamdiktálás főbb lépései - Diktálási formák
- Gyakorlati tanácsok
22. A lapról olvasás 282
A sikeres lapról olvasás feltételei- A lapról olvasási anyag
kiválasztása - A lapról olvasás folyamata - A lapról olvasás lépései -
A többszólamú példa lapról olvasása - A feladatok előkészítés -
Példa lapról olvasási feladatra
23. Az improvizáció 288
Az improvizálás feltételei - A tanár felkészülése -
Improvizálás az órán - Az improvizációs készség fejlesztése -
Improvizáció a népdalstílusokban - Rögtönzés műzenei stílusokban
24. A zenehallgatás 303
A zenehallgatás helye a szolfézsórákon - A tanár felkészülése -
A zenehallgatási anyag kiválasztása - Megfigyelési szempontok -
A zenehallgatási anyag feldolgozásának lépései - Cselekményes,
program- és abszolút zene - A zenehallgatás fejlesztő szerepe -
A zeneirodalom tantárgy - A zenehallgatási szokások kialakítása
25. B-tagozatos tanulók tanítása 322
A B-tagozat lehetőségei és követelményei - Az értékelés -
A zeneiskolai tanulmányok összegzése
VI. FÜGGELÉK
Óratervek, óravázlatok 315
I. - Előképző 2. - A.-tagozat 1. 2. és 4. - B-tagozat 5.
Óratervek, óravázlatok II. 345
A-tagozat 2., 3 - B-tagozat 5., 6.
Felhasznált irodalom 360
Kottapéldák jegyzéke 362
Zenei idézetek és hivatkozások forrásai 364
Rövidítések 368
Köszönetnyilvánítás 368
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem