A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az OECD (Organization for Economic Cooperation and Development - Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) a legfejlettebb tőkés országok által fenntartott szakmai szervezet, amelynek...
Tovább
Előszó
Az OECD (Organization for Economic Cooperation and Development - Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) a legfejlettebb tőkés országok által fenntartott szakmai szervezet, amelynek célja a gazdasági és társadalmi fejlődés stratégiai jelentőségű problémáinak elemzése, e területeken a tagországok kormányai számára ajánlások megfogalmazása. A szervezet 1991-ben indította el a „Partnerek az átmenetben" c. programját, azzal a céllal, hogy a közép-kelet-európai új demokráciák számára lehetővé tegye a tevékenységébe való bekapcsolódást. Ugyanebben az évben Magyarország hivatalos formában jelezte belépési szándékát az OECD-nek. Az OECD, noha tevékenysége elsősorban a gazdasági fejlesztés területére irányul, foglalkozik a különböző közszolgáltatások, így az oktatás problémáival is. E területen is végez átfogó elemzéseket, illetve tesz javaslatokat fejlesztési programokra, elsősorban az emberi erőforrások fejlesztésének és hatékonyabb felhasználásának az általános célját követve. Az oktatás területén az OECD egyik legfontosabb tevékenysége ún. országtanulmányok készítése. Ezek az elemzéseket és ajánlásokat egyaránt tartalmazó tanulmányok előre rögzített forgatókönyv szerint készülnek. A tanulmányt minden esetben egy nemzetközi szakértői csoport készíti el, amely az adott országban helyszíni vizsgálatokat folytat. Munkáját egy hazai szakértői csoport is segíti, amelynek egyik feladata egy átfogó, analitikus természetű háttértanulmány elkészítése.
Vissza
Tartalom
Bevezetés................................................................................................................7
I. FEJEZET: A RENDSZER LEÍRÁSA
A rendszer vertikális és horizontális szerkezete.................................11
2. Alapelvek és törvényi keretek..............................................................12
3. A döntéshozatal, az irányítás és a felügyelet struktúrája.................16
4. Intézménytípusok és oktatási szintek..................................................21
4.1. Alapoktatás......................................................................................21
4.1.1. Kisgyerekkori gondozás és ellátás............................................21
4.1.2. Kötelező alapoktatás.................................................................22
4.2. Középfokú oktatás............................................................................26
4.2.1. Gimnáziumok...........................................................................26
4.2.2L Szakközépiskolák.....................................................................30
4.2.3. Rövid szakmai képzés (szakmunkásképzés)............................34
4.3. Felnőttoktatás..................................................................................37
4.47 Speciális oktatás, és a nemzeti és etnikai kisebbségek oktatása......39
4 4.5. Az egyes szintek közötti átmenet jellemzői.......................................41
4.6. Az oktatás finanszírozása és a kiadások szerkezete.........................46
4.7. A tanári állomány............................................................................52
II. FEJEZET: KRITIKUS PONTOK
5. Az iskolai oktatás minősége és hatékonysága.....................................59
A rendszeren belüli előrejutás..........................................................59
A tanulók eloszlása különböző tanulmányi utak között...................62
5.3. A tanári foglalkoztatás problémái...................................................64
5.4. A tantervek modernizációja.............................................................66
A képességek szerinti előmenetel lehetőségének elősegítése, ill. biztosítása (differenciálás)...........................74
(5.6. A rendszer hatékonysága a tanulmányi teljesítmények tükrében............75
A felső középfokú műszaki és szakmai képzés sajátos problémái....76
l 6.1. A szakoktatás válságjelenségei.......................................................76
6.2. Várható további feszültségek....................................................76
6.2.1. Általános jellegű képzés vagy szakképzés...............................77
6.2.2. A szerkezeti reform kérdése...................................................77
6.2.3. A társadalmi partnerek szerepe a szakképzés fejlesztésében...................82
(1. A felnőttoktatás és -képzés sajátos problémái....................................83
8. A rendszer irányításának és ellenőrzésének hatékonysága..............86
8.1. A források hatékony felhasználása..................................................86
8.2. Az irányítás kérdései........................................................................89
8.2.1. Országos oktatáspolitika és központi irányítás.........................90
8.2.2. Helyi és területi irányítás..........................................................92
8.2.3. Információ- és adatgyűjtés........................................................96
8.2.4. Értékelés: módszerek és intézmények......................................97
8.2.5. Kutatás és fejlesztés: a politika és az intézmények..................99
8.2.6. A támogató, szakmai szolgáltató szervezetek........................101
8.3. Az intézmények vezetése.................................................................102
8.3.1. Intézményi autonómia............................................................102
8.3.2. Iskolaszintű vezetés................................................................104
8.4. A jövő kérdései...............................................................................107
8.4.1. Az oktatáspolitikai célok meghatározása...............................107
8.4.2. Hatékonyság és ellenőrzés......................................................107
8.4.3. Minőség-ellenőrzés és rendszerintegráció..............................109
8.4.4. Demokrácia és autonómia......................................................109
8.4.5. Fejlesztés és támogatás...........................................................110
Irodalom..............................................................................................111
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.