A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Alap- és középfokú oktatás Magyarországon

Háttérjelentés az OECD számára

Szerző
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Tanács
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 112 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-8146-23-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az OECD (Organization for Economic Cooperation and Development - Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) a legfejlettebb tőkés országok által fenntartott szakmai szervezet, amelynek... Tovább

Előszó

Az OECD (Organization for Economic Cooperation and Development - Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) a legfejlettebb tőkés országok által fenntartott szakmai szervezet, amelynek célja a gazdasági és társadalmi fejlődés stratégiai jelentőségű problémáinak elemzése, e területeken a tagországok kormányai számára ajánlások megfogalmazása. A szervezet 1991-ben indította el a „Partnerek az átmenetben" c. programját, azzal a céllal, hogy a közép-kelet-európai új demokráciák számára lehetővé tegye a tevékenységébe való bekapcsolódást. Ugyanebben az évben Magyarország hivatalos formában jelezte belépési szándékát az OECD-nek. Az OECD, noha tevékenysége elsősorban a gazdasági fejlesztés területére irányul, foglalkozik a különböző közszolgáltatások, így az oktatás problémáival is. E területen is végez átfogó elemzéseket, illetve tesz javaslatokat fejlesztési programokra, elsősorban az emberi erőforrások fejlesztésének és hatékonyabb felhasználásának az általános célját követve. Az oktatás területén az OECD egyik legfontosabb tevékenysége ún. országtanulmányok készítése. Ezek az elemzéseket és ajánlásokat egyaránt tartalmazó tanulmányok előre rögzített forgatókönyv szerint készülnek. A tanulmányt minden esetben egy nemzetközi szakértői csoport készíti el, amely az adott országban helyszíni vizsgálatokat folytat. Munkáját egy hazai szakértői csoport is segíti, amelynek egyik feladata egy átfogó, analitikus természetű háttértanulmány elkészítése. Vissza

Tartalom

Bevezetés................................................................................................................7
I. FEJEZET: A RENDSZER LEÍRÁSA
A rendszer vertikális és horizontális szerkezete.................................11
2. Alapelvek és törvényi keretek..............................................................12
3. A döntéshozatal, az irányítás és a felügyelet struktúrája.................16
4. Intézménytípusok és oktatási szintek..................................................21
4.1. Alapoktatás......................................................................................21
4.1.1. Kisgyerekkori gondozás és ellátás............................................21
4.1.2. Kötelező alapoktatás.................................................................22
4.2. Középfokú oktatás............................................................................26
4.2.1. Gimnáziumok...........................................................................26
4.2.2L Szakközépiskolák.....................................................................30
4.2.3. Rövid szakmai képzés (szakmunkásképzés)............................34
4.3. Felnőttoktatás..................................................................................37
4.47 Speciális oktatás, és a nemzeti és etnikai kisebbségek oktatása......39
4 4.5. Az egyes szintek közötti átmenet jellemzői.......................................41
4.6. Az oktatás finanszírozása és a kiadások szerkezete.........................46
4.7. A tanári állomány............................................................................52
II. FEJEZET: KRITIKUS PONTOK
5. Az iskolai oktatás minősége és hatékonysága.....................................59
A rendszeren belüli előrejutás..........................................................59
A tanulók eloszlása különböző tanulmányi utak között...................62
5.3. A tanári foglalkoztatás problémái...................................................64
5.4. A tantervek modernizációja.............................................................66
A képességek szerinti előmenetel lehetőségének elősegítése, ill. biztosítása (differenciálás)...........................74
(5.6. A rendszer hatékonysága a tanulmányi teljesítmények tükrében............75
A felső középfokú műszaki és szakmai képzés sajátos problémái....76
l 6.1. A szakoktatás válságjelenségei.......................................................76
6.2. Várható további feszültségek....................................................76
6.2.1. Általános jellegű képzés vagy szakképzés...............................77
6.2.2. A szerkezeti reform kérdése...................................................77
6.2.3. A társadalmi partnerek szerepe a szakképzés fejlesztésében...................82
(1. A felnőttoktatás és -képzés sajátos problémái....................................83
8. A rendszer irányításának és ellenőrzésének hatékonysága..............86
8.1. A források hatékony felhasználása..................................................86
8.2. Az irányítás kérdései........................................................................89
8.2.1. Országos oktatáspolitika és központi irányítás.........................90
8.2.2. Helyi és területi irányítás..........................................................92
8.2.3. Információ- és adatgyűjtés........................................................96
8.2.4. Értékelés: módszerek és intézmények......................................97
8.2.5. Kutatás és fejlesztés: a politika és az intézmények..................99
8.2.6. A támogató, szakmai szolgáltató szervezetek........................101
8.3. Az intézmények vezetése.................................................................102
8.3.1. Intézményi autonómia............................................................102
8.3.2. Iskolaszintű vezetés................................................................104
8.4. A jövő kérdései...............................................................................107
8.4.1. Az oktatáspolitikai célok meghatározása...............................107
8.4.2. Hatékonyság és ellenőrzés......................................................107
8.4.3. Minőség-ellenőrzés és rendszerintegráció..............................109
8.4.4. Demokrácia és autonómia......................................................109
8.4.5. Fejlesztés és támogatás...........................................................110
Irodalom..............................................................................................111

Halász Gábor

Halász Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Halász Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Alap- és középfokú oktatás Magyarországon
Állapot:
980 Ft
490,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
3 antikvár könyvből 1 INGYEN!