1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emlékezet

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 664 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-05-8950-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az embereket rendkívüli módon érdekli az emlékezet működése és főleg annak károsodása, amely változatos amnéziás tünetekben nyilvánul meg. Az emlékezettel foglalkozó egyetemi kurzusok hallgatói már ritkán osztják ezt a lelkesedést. Ennek oka nyilvánvaló. Ahhoz, hogy tudományosan tanulmányozzuk az emlékezet működését, jól tervezett kísérletekre van szükségünk, amelyek első pillantásra unalmasnak tűnhetnek, bármennyire érdekes problémát vizsgálnak is. Szerencsére ma már elég tudásunk halmozódott fel az emlékezet tudományos vizsgálatából ahhoz, hogy a szélesebb közönséget érdeklő kérdésekre is választ adhassunk.
Ezt a könyvet három vezető kutató írta, és pillanatnyilag valószínűleg a legmodernebb és legátfogóbb tankönyv a nemzetközi piacon az emlékezet működéséről. A könyv tisztázza a legfontosabb fogalmakat, majd szisztematikus rendben tekinti át az emlékezet kutatásának leglényegesebb területeit. Legnagyobb érdeme, hogy a laboratóriumi kísérletek és az elméleti modellek mellett... Tovább

Fülszöveg

Az embereket rendkívüli módon érdekli az emlékezet működése és főleg annak károsodása, amely változatos amnéziás tünetekben nyilvánul meg. Az emlékezettel foglalkozó egyetemi kurzusok hallgatói már ritkán osztják ezt a lelkesedést. Ennek oka nyilvánvaló. Ahhoz, hogy tudományosan tanulmányozzuk az emlékezet működését, jól tervezett kísérletekre van szükségünk, amelyek első pillantásra unalmasnak tűnhetnek, bármennyire érdekes problémát vizsgálnak is. Szerencsére ma már elég tudásunk halmozódott fel az emlékezet tudományos vizsgálatából ahhoz, hogy a szélesebb közönséget érdeklő kérdésekre is választ adhassunk.
Ezt a könyvet három vezető kutató írta, és pillanatnyilag valószínűleg a legmodernebb és legátfogóbb tankönyv a nemzetközi piacon az emlékezet működéséről. A könyv tisztázza a legfontosabb fogalmakat, majd szisztematikus rendben tekinti át az emlékezet kutatásának leglényegesebb területeit. Legnagyobb érdeme, hogy a laboratóriumi kísérletek és az elméleti modellek mellett valamennyi témával kapcsolatban bemutatja a legfontosabb gyakorlati kérdésekre adható válaszokat. A könyv első fele az emlékezet kutatásának nagy, átfogó problémáit mutatja be, mint az epizodikus emlékezet és a rövid távú emlékezet működése, vagy hogy miként szerveződnek önéletrajzi emlékeink. A második rész olyan gyakorlati problémákat tárgyal, mint a szemtanúk emlékezete, az öregedés és az emlékezet hanyatlásának összefüggései vagy az emlékezet fejlesztésének lehetőségei. Vissza

Tartalom

A SZERZŐKRŐL 11
ELŐSZÓ 13
1. Ml IS AZ A MEMÓRIA? 17
Miért van szükségünk emlékezetre? 17
Egy emlékezet vagy több? 18
Elméletek, térképek és modellek 19
Hányféle emlékezet van? 24
Szenzoros emlékezet 25
Rövid távú emlékezet és munkamemória 29
Hosszú távú emlékezet 30
Mindennapi emlékezet 34
Összefoglalás 39
További irodalom 41
2. RÖVIDTÁVÚ EMLÉKEZET 43
Rövid távú emlékezet és munkamemória: mi a különbség köztük? 43
Emlékezeti terjedelem 45
Kétféle emlékezet? 48
A verbális rövid távú emlékezet modelljei 54
A verbális rövid távú emlékezet további elméletei 62
Téri-vizuális rövid távú emlékezet 64
Összefoglalás 73
További irodalom 75
3. MUNKAMEMÓRIA 77
A többkomponensű modell 81
Vizuális képzelet és a téri-vizuális vázlattömb 89
A központi végrehajtó 95
Az epizodikus puffer 100
A munkamemória egyéni különbségei 103
A munkamemória elméletei 105
A munkamemória idegtudományi vizsgálata 110
Összefoglalás 116
További irodalom 118
4. TANULÁS 119
A tanulás sebessége 120
Elosztott gyakorlás 122
Elnyújtott előhívás 125
A tesztelés jelentősége 127
A visszajelzés jelentősége 128
A motiváció szerepe a tanulásban 129
Ismétlés és tanulás 130
Implicit tanulás 134
Tanulás és tudatosság 145
Az implicit emlékezet elméletei 146
Tanulás és az agy 146
Implicit tanulás és az agy 149
Összefoglalás 152
További irodalom 153
5. EPIZODIKUS EMLÉKEZET: SZERVEZÉS ÉS EMLÉKEZÉS 155
Jelentés és emlékezés 161
Tanulás és bejósolhatóság 163
Feldolgozási szintek 165
A feldolgozási szintek korlátai 167
A transzfernek megfelelő feldolgozás 167
Miért hatékonyabb a mélyebb szintű kódolás? 169
Szervezés és tanulás 172
Agyunk és az emlékezet 176
Összefoglalás 181
További irodalom 182
6. SZEMANTIKUS EMLÉKEZET ÉS TÁROLT ISMERETEK 185
Szemantikus emlékezet és epizodikus emlékezet 186
Egyszerű fogalmak tárolása 188
A szemantikus emlékezet agyi szerveződése 196
Új fogalmak elsajátítása 201
Sémák 205
Összefoglalás 212
További irodalom 214
7. ÖNÉLETRAJZI EMLÉKEZET 215
Miért van szükségünk az önéletrajzi emlékezetre? 216
Vizsgálati módszerek 217
Az önéletrajzi emlékezet elmélete 225
Pszichogén amnézia 240
Organikus eredetű önéletrajzi emlékezeti zavarok 243
Az önéletrajzi emlékezet és az agy 244
Összefoglalás 248
További irodalom 249
8. ELŐHÍVÁS 251
„A nyelvemen van" 252
Az előhívási folyamat: általános működési elvek 253
Az előhívás sikerét befolyásoló tényezők 256
Előhívási feladatok 265
A véletlenszerű kontextus fontossága az epizodikus emlékezeti előhívásban 270
Felismerési emlékezet 278
Forrásmonitorozás 287
Összefoglalás 288
További irodalom 290
9. VÉLETLEN FELEJTÉS 291
Kivételes emlékezőképesség 293
A felejtés alapelvei 294
A felejtés természete 297
A felejtést akadályozó tényezők 298
A véletlen felejtést elősegítő tényezők 301
A véletlen felejtés funkcionális szemlélete 326
Összefoglalás 326
További irodalom 328
10. MOTIVÁLT FELEJTÉS 329
Az élet szép, vagy legalábbis az emlékeink azzá teszik 330
A motivált felejtés kutatásának terminológiája 332
A motivált felejtést elősegítő tényezők 333
Az emlékek visszatérését elősegítő tényezők 348
EMLÉKEZET
Visszanyert traumatikus emlékek: a motivált felejtés esetei? 358
Összefoglalás 366
További irodalom 368
11. AMNÉZIA 369
Az amnézia tanulmányozása 370
Terminológia 372
Anterográd amnézia 373
Az amnézia elméletei 377
Retrográd amnézia 385
Traumás agysérülés 392
Összefoglalás 397
További irodalom 399
12. GYERMEKKORI EMLÉKEZET 401
Emlékezet csecsemőkorban 403
A gyermekkori emlékezet fejlődése 409
Önéletrajzi emlékezet és infantilis amnézia 420
Gyermekek mint szemtanúk 427
Összefoglalás 434
További irodalom 435
13. EMLÉKEZET ÉS ÖREGEDÉS 437
Munkamemória és öregedés 442
Öregedés és hosszú távú emlékezet 444
Az öregedés elméletei 455
Az idősödő agy 457
Alzheimer-kór 460
Összefoglalás 467
További irodalom 469
14. A SZEMTANÚ VALLOMÁSA 471
A szemtanúk beszámolóinak pontosságát befolyásoló főbb tényezők 472
Arcmemória 486
Rendőrségi eljárások szemtanúk esetében 494
A laboratóriumból a tárgyalóterembe 497
Összefoglalás 504
További irodalom 505
tartalom 9
15. PROSPEKTÍV EMLÉKEZET 507
A prospektív emlékezet mérése 510
Miért fordulnak elő légi balesetek? 513
A prospektív emlékezet fajtái 516
Az öregedés hatása a prospektív emlékezetre 519
Elméleti távlatok 521
Összefoglalás 526
További irodalom 527
16. A MEMÓRIA FEJLESZTÉSE 529
Emlékezetjavító eljárások 530
Vizsgára készülés 546
Összefoglalás 558
További irodalom 559
IRODALOM 561
GLOSSZÁRIUM 621
NÉVMUTATÓ 633
TÁRGYMUTATÓ 653
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem