Előszó
BEVEZETÉS
"A szakmunkásképző iskolák történelemtanításának alapvető célja a 14-17 éves szakmunkásfiatalok életkörülményeihez és eljövendő hivatásához igazodó, arra felkészítő társadalom- és történelemszemlélet kialakítása.
Ennek a tanterv által megfogalmazott célnak a megvalósításához kivárt segítséget adni bibliográfiánk, összeállításakor fontos feladatnak tartottuk, hogy az utóbbi 20-25 év magyar nyelvű történelmi szakirodalmából válogatva, a tananyaghoz igazodva tartalmas és értékes kiegészítő forrásanyaggal és történelmi tárgyú olvasmányokkal segítsük a tanárok és diákok felkészülését.
A bibliográfia általános bevezető részében a nagy történelmi összefoglaló munkák mellett a történelem társ- és segédtudományainak legfontosabb kézikönyveit, lexikonokat, enciklopédiákat, szótárakat is ajánlottuk. Tettük ezt azzal a céllal, hogy a történelemtanítás-tanulás során felmerülő fogalmak magyarázatához adattárral, forrással szolgáljunk.
Azokat a műveket ajánlottuk elsősorban, amelyek a közművelődési könyvtárakban megtalálhatók. Az anyag elrendezése a tananyag szerkezetét követi. A törzsanyaghoz, a kiegészítő anyaghoz, valamint a megtanítandó történelmi fogalmak, személyek és összefüggések megértetéséhez, azok többoldalú bemutatásához szeretnénk segítséget nyújtani.
Az anyag elrendezése nem betűrendben történt, az ajánlott kötetek sorrendjét a történelmi események időrendje és logikai szempontok alapján állítottuk össze. Az egyes történelmi korszakokhoz ajánlott szakkönyvek mellett a jelentősebb történelmi személyiségek életrajzát és a kort legjobban reprezentáló szépirodalmi feldolgozásokat is ajánlottuk (regények, antológiák, történelmi mondák stb.).
Az egyes osztályok tananyagához kapcsolódó ajánlások közül a 3. osztály anyaga a legterjedelmesebb. Ennek egyrészt az a magyarázata, hogy a tananyag is bővebb, másrészt ebben az évben kell megismerniük a tanulóknak az állampolgári ismereteket, napjaink külpolitikáját, a szocialista és kapitalista világrendszer bonyolult politikaigazdasági-katonai kapcsolatait, a mindennapok magyar valóságát és a világpolitikai folyamatokat. Az ajánlott művek iránytűként szolgálhatnak a termelés világába lépő, a pályakezdő munkásfiataloknak ahhoz, hogy biztonsággal eligazodjanak a családi és munkahelyi közösségben, a haza ós a nagyvilág bonyolult viszonyrendszerében.
Vissza