1.063.223

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az iskolai szolfézs és énektanítás módszertana

Kézirat/Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 197 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 540 példányban, 154 fekete-fehér ábrával, kottákkal. Tankönyvi szám: J 18-38.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Első ízben kíséreljük meg a magyar zeneoktatás két fontos ágának, az iskolai éneknek és a zeneiskolai szolfézsnak módszerét párhuzamosan egy jegyzet keretében rögzíteni. Ezt elsősorban az a... Tovább

Előszó

Első ízben kíséreljük meg a magyar zeneoktatás két fontos ágának, az iskolai éneknek és a zeneiskolai szolfézsnak módszerét párhuzamosan egy jegyzet keretében rögzíteni. Ezt elsősorban az a speciális feladat indokolja, hogy a zeneiskolai tanárképző kétszakos hallgatóit a hangszeroktatáson kívül mind az ének, mind a szolfézs tanítására fel keli készítenünk. Ebből a körülményből azt a hasznot is reméljük, hogy mindkét oktatási ág gazdag tapasztalatainak és eredményeinek, egészséges kölcsönös egymásba áramlását sikerül e jegyzettel is segíteni. Ez nem jelenti azt, hogy az ének és szolfézs törekvéseit és módszerét célszerű lenne összekeverni, hiszen mindkét ág célkitűzései meglehetősen különbözők: míg az énekóra egyedül, önmagában vállalja a zenei nevelés sokrétű feladatát, a szolfézs-óra a hangszeres tanítás kiegészítője, segítője. E különböző feladatokat a jegyzet készítői messzemenően figyelembe vették.
Jegyzetünkkel lényegében módszertani tankönyvet adunk a hallgatók és a tanárok kezébe. Módszeres eljárásokon kívül bőven található benne a tanítást színessé formáló pedagógiai fogás és ötlet. Igyekeztünk megvilágítani a csoportos tanításon belül a zenei nevelés pszichológiai hátterét is. Mindezeken keresztül legfőbb törekvésünk, hogy e jegyzettel is ébresztgessük a leendő tanárok pedagógiai fantáziáját és lerakjuk az ének-szolfézs órák színvonalas zenei légkörének alapjait.
Amióta Kodály Zoltán meghirdette a magyar zenei nevelés perspektivikus programját, az ő útmutatásai alapján számos kiváló zenepedagógus fejlesztette és csiszolta ezt a sajátos magyar énektanítási módszert. A jegyzet összefoglalása ennek a sokrétű munkának, de szeretne további ösztönzést is adni néhány terület még korszerűbb és részletesebb kimunkálásához.
Köszönet illeti mindazokat, akik közreműködtek a jegyzet megalkotásában. Köszönet Péter Józsefnek, Dobray Istvánnak, Kalmár Mártonnak értékes bírálataikért és alkotó segítségükért. Vissza

Tartalom

A) Az iskolai szolfézs-ének tanítás célja, feladata (Bárdos György, Turcsányi Emil) 5
1. Az általános iskola célkitűzései 5
2. A zenei általános iskolák tanítási céljai 7
3. A zeneiskolai szolfézstanítás céljai 8
B) A tananyag kiválasztása, elrendezése és feldolgozása (Turcsányi Emil) 11
C) Óratípusok (Bárdos György - Turcsányi Emil) 12
D) A szolfézs és énektanítás néhány fontosabb pszichológiai vonatkozása (Lacző Zoltán) 18
A muzikalitásról 19
1. A muzikalitás értelmezése és fogalma 19
2. A zenei képességek és készségek összefüggése 19
3. Az általános és speciális képességek dialektikája 19
4. A zenei tehetség összetevői 20
5. A zenei képességvizsgálatokról 20
6. A velünk született és szerzett struktúrákról 21
7. A pedagógiai optimizmus, illetve pesszimizmus kérdései 23
8. Az ének-zenetanár feladata 23
A zenei ismeretszerzés pszichológiai folyamata 24
1. A zenei hallás fogalma 24
2. Hallás és éneklés 24
3. Az éneklés neurofiziológiai alapjai 25
4. A zenei elemek tudatosításáról 26
5. A zenei írásról és olvasásról 28
6. A belső zenei hallásról 29
7. Az abszolút hallásról 30
8. A hallásfejlesztés célja. 32
Ének-zenetanítás és zenei élmény 32
1. Az óvodáskori zenei élmények jelentősége 33
2. A kollektivitás élménye 34
3. Az intellektuális élményről 35
4. Az esztétikai élményről. 35
E) Tanítási módszerek 36
1. A daltanítás módszerei (Bárdos György) 36
a) Hallás utáni módszer 38
b) Globális módszer 38
c) Hangjegy utáni módszer 39
d) Kézjeles módszer 40
e) Betűs módszer 41
f) Diktáló módszer 42
2. A többszólamú ének tanításáról 42
3. Zenei elemek tanítása 46
a) Ritmikai elemek tanítása (Friss Gábor) 47
- egyenletes lüktetés 47
- negyed hangérték és a nyolcadpár 47
- negyed szünet 49
- kettes ütem 50
- félkotta 51
- négyes ütem 53
- egész hang 54
- hangértékek, ütemfajták, és ütemmutatók "tört" nevei 56
- egész szünet 57
- hármas ütem 58
- pontozott fél 59
- egyedülálló nyolcad és nyolcad szünet 59
- szinkópa 61
- éles ritmus 61
- nyújtott ritmus 62
- ti-tiri ritmus 63
- tiri-ti ritmus 65
- tiri-tiri ritmus 66
- tizenhatod érték és kapcsolatai 66
- váltakozó ütem 67
- triola 67
- ütemelőző és csonka ütem 68
- kétkettedes ütem, alla breve 69
b) Dallami elemek tanítása (Bárdos György) 69
- s-m reláció 70
- Iá-hang 71
- dó-hang 72
- ré-hang 73
- fi-hang 74
c) Elméleti ismeretek tanitása (Bárdos György) 75
- hangközök 76
- hangsorok 78
- hangnemek : 79
- hangrendszerek 80
- hangzatok 81
d) A népzene tanítása (Kalmár Márton) 83
- a népzene szerepe az iskolai nevelésben 83
- élmény a népdalban 84
- zeneismeret-tanítás és készségfejlesztés a népdalokon keresztül 85
é) Az abszolút rendszer tanítása (Friss Gábor) 86
F) A tanítási óra 90
1. Felkészülés a tanítási órára 90
a) Hospitálás (Kalmár Márton) 90
- a hospitálási munka módszere 90
- a tanítást vezető tanár személyiségének megfigyelése 90
- a tanuló(k) személyiségének megfigyelése 91
- a tanítási óra folyamatának megfigyelése 91
- a környezet megfigyelése 92
- hogyan rögzítsük megfigyeléseinket? 92
b) Dokumentumok ismerete, tanmenet készítés, óravázlat írás, helyszíni előkészítés
(Agócsy László, Kalmár Márton) 93
- dokumentumok ismerete 93
- tanmenet készítés 93 >
- óravázlat írás (1-II-ffl. vázlatminta) 94
- helyszíni előkészítés 98,
2. A tanítási óra vezetése (Friss Gábor, Kalmár Márton, Turcsányi Emil)
G) A zenei készségek és képességek fejlesztése (Turcsányi Emil) 102
Hallásképzés (Turcsányi Emil) 103
1. A dallamhallási készség (Turcsányi Emil) 104
2. A ritmusérzék készségi fejlesztése (Friss Gábor) 106
- mozgáselemek és térformák 107
- mozgásgyakorlatok 107
- ritmuskészség fejlesztésének nem motorikus jellegű gyakorlatai 117
- ritmuszenekar 120
- ritmusdiktálás 120
3. A zenei írás-olvasási készség kialakítása (Friss Gábor) 123
- a ritmus írás-olvasás bevezetése 123
- a dallam írás-olvasás bevezetése 128
- egyéb zenei írás és olvasásmódok 134
- a dallamdiktálás menete 136
- a lapról olvasás 136
4. Hangképzés. A szép ének és a tiszta éneklés készsége (Kontra István) 138
- hangadó szervünk 138
- a helyes légzés 139
- az érthető beszéd 139
- éneklési módok 140
- leggyakoribb hanghibák 142
- a hangterjedelem bővítése 142
- tiszta ének 142
- hallási tipusok 143
- a tiszta éneklés feltételei 143
- a hibajavítás módszere 144
5. Funkcióérzék, formaérzék, és stilusérzék készségének kialakítása (Turcsányi Emil) 145
- magyar népdal 145
- bécsi klasszikus stilus 146
- a többi stilusok 146
- funkcióérzék 147
- formaérzék 147
6. Az improvizálás készsége (Friss Gábor) 148
- az improvizáció bevezetése 148
- a zenei formaérzék fejlesztése rögtönzéssel 152
- kánon rögtönzés 158
- szekvencia rögtönzés 158
- kiséret rögtönzés 159
7. Zenehallgatás - zeneirodalom (Agócsy László, Turcsányi Emil) 160
- a zenehallgatási óra előkészítése 163
- a zenehallgatási óra levezetése 163
- a zenemű tartalmának kibontása 163
- példák a zenehallgatás és irodalom tanítására 166
H) A tanítás eszközei (Friss Gábor) 169
1. A tanár munkaeszközei 170
- a tanár énekhangja (Á-sip, Á-hangvilla) 170
- a szolmizációs kézjelek I71
" - iskolai számológép 172
- fémtábla, mágneses kirakó korongok 172
- tanári ritmus kártyák 173
- tanári dallamkártyák 173
- mutató tábla 174
- repülő kotta 174
- szolmizáló táblák 174
- kottavonalas tábla 176
- hanglemezek 176
- lemezjátszó 176
- magnetofon 117
- az Iskolarádió és az Iskola-TV 178
- szemléltető képek, reprodukciók, diafilmek 178
2. A tanulók munkaeszközei, tanszerei 178
- tankönyvek, példatárak 179
- kirakótábla, korongok, pálcikák 179
- gyermekhangszerek 180
- gyermekjátékok 183
3. Hangszer használata az ének-szolfézs órákon 185
I) A zenei nevelés történetéből (Friss Gábor) 192
Szakirodalom taneszköz és szemléltetőeszköz jegyzék (Kalmár Márton) 192
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem