Előszó
Részlet:
Változó jogszabályok a biztonság szolgálatában
Nagyon sok pozitív változás volt az elmúlt időszakban az NKH Légiközlekedési Igazgatóság repülőtér-felügyeleti szakterületén. 2007. július 1-jén jött létre az önálló Repülőtér-felügyeleti Osztály, amelynek feladata a hatóság ellenőrző, felügyelő szerepéne fokozása, hogy ezáltal még hatékonyabban tudják ellátni a rájuk rótt feladatokat. A részletekről dr. Becske Loránd igazgatóhelyettest, a Repülőtér-felügyeleti Osztály vezetőjét faggattuk.
- Természetes a mi létünk sem mentes a gondoktól. A repülőteres területen igen kevés jogszabály van hatályban. Mivel egységes szabályrendszerünk még nincs, sok előírást máshonnan, például az építésügyi területről kell összeszednünk. 2008 júniusában az ICAO tartott egy átfogó ellenőrzést az országban, amikor 18 hiányosságot találtak a repülőtér- felügyeleti területen, s végül arra a megállapításra jutottak, hogy a mi feladatellátásunk és a repülőtéri üzembentartók tevékenysége ugyan megfelel a nemzetközi elvárásoknak, de hiányzik a szabályrendszer a munkánkhoz. Ezt a hiányosságot szeretnénk most pótolni, ezért indult intenzív joglakotási munka. A hatóság ugyan nem jogalkotó szerv, de most 14 jogszabály szakértői szintű kidolgozásán, módosításán munkálkodik az osztály. Ezek közül természetesen mindegyik egyformán fontos, de kiemelésére érdemes a repülőterek létesítéséről, fejlesztéséről és megszüntetéséről szóló 103/1999-es kormányrendelet.
Aki hazánkban próbált már repülőteret létesíteni vagy fejleszteni, az pontosan tudja, hogy ez a jogszabály milyen nehézségeket támaszt az efféle tevékenységek végrehajtására vállalkozók elé. Rendkívül bonyolult, hosszadalmas és végtelenül költséges lesz általa az eljárás. Kikerülhetetlen például a kormány hozzájárulásának megszerzése, miközben olyan alapvető dolgokat nem definiál, mint a fejlesztés. Az új jogszabály ezeken a gondokon enyhítene.
- Kik dolgoznak az új jogszabály összeállításán?
- A jogalkotó elvileg a minisztérium, de természetesen a saját érdekünk is azt diktálja, hogy ebben segítséget nyújtsunk, felkínálva gyakorlati tapasztalatunkat a témában. Másrészt mi lényegesen jobban látjuk a gyakorlati nehézségeket is, hiszen ezeket az eljárásokat végül is mi folytatjuk le. Igyekszünk bevonni a munkába a légiközlekedési alágazat szereplőit is, hogy minél jobb, használhatóbb jogszabályok szülessenek.
- Mikorra várható lényeges változás?
- Az elmúlt időszak intenzív jogalkotási tevékenységét nézve én rendkívül optimista vagyok, bízom benne, hogy még az idén megjelennek fontos jogszabályok mind a repülőterekkel összefüggésben, mind a pedig a légi közlekedés más területein.
Vissza