Fülszöveg
¦^"•^-ií-'l üj időknek új dala vajon-e Itnunka, melyet kezében tart a ked- | pf^ _ i 1 ves Olvasó? Igen is, meg nem is. Ady Endre és az Ady-kultusz ^ i ^ tárgyilagos, de mégsem szenvtelen értékelése terén mégis pá^ ' ratlanul úttörő e szerény kötet a Szatírarcú megszépülésének ' centenáriumán. Ady ttagédiája és a magyar nemzet tragédi-;;; ^^ ája kölcsönösen tükröződtek egymásban, és mindlcettő leg- ^ - f mélyebb gyökere önniagában volt. Ady halott szívét - kérésé- -
-'- nek megfelelően - ahhoz kell ellóildeni, hogy mérlegre tegye,
akihez a legrosszabb volt. A legrosszabb pedig ahhoz volt, akit Jézus Szentséges Szívének üimepén keresztre feszítettek: Magyarországhoz. A mérlegre tekintvci pedig mérleget von az Ös-Kaján megmérgezett vértől elhalt szívéről. A mérleg pedig nem feltétlenül pozitíf. ^ _ ^
Leszámol a szerző azzal a hamis, Ady ^tal is sugallt ^ppel, hogy a „zseninek" -v^ymond - minden szabad. A „l'art pour Tart" hamis dogmája darabokra zúzatík, miszerint a művészi forma...
Tovább
Fülszöveg
¦^"•^-ií-'l üj időknek új dala vajon-e Itnunka, melyet kezében tart a ked- | pf^ _ i 1 ves Olvasó? Igen is, meg nem is. Ady Endre és az Ady-kultusz ^ i ^ tárgyilagos, de mégsem szenvtelen értékelése terén mégis pá^ ' ratlanul úttörő e szerény kötet a Szatírarcú megszépülésének ' centenáriumán. Ady ttagédiája és a magyar nemzet tragédi-;;; ^^ ája kölcsönösen tükröződtek egymásban, és mindlcettő leg- ^ - f mélyebb gyökere önniagában volt. Ady halott szívét - kérésé- -
-'- nek megfelelően - ahhoz kell ellóildeni, hogy mérlegre tegye,
akihez a legrosszabb volt. A legrosszabb pedig ahhoz volt, akit Jézus Szentséges Szívének üimepén keresztre feszítettek: Magyarországhoz. A mérlegre tekintvci pedig mérleget von az Ös-Kaján megmérgezett vértől elhalt szívéről. A mérleg pedig nem feltétlenül pozitíf. ^ _ ^
Leszámol a szerző azzal a hamis, Ady ^tal is sugallt ^ppel, hogy a „zseninek" -v^ymond - minden szabad. A „l'art pour Tart" hamis dogmája darabokra zúzatík, miszerint a művészi forma a taitalomtól elválasztva értékelhető, értékelendő és mintaadó lehet. Az igaz és a jó tengelyétől elszakított gyümölcs elrothad, bármennyire is „szemre szép és tekintetre gyönyörű" evése mégis halálos. Bousset püspök örökérvé- , nyű maximája a Hortobágy poétájának ú) dalaira is igaz: „Pulchra, nova, sed falsa!" Igen. Nem minden hamis ma, csal< az, amit mondott az önkoronázott „zseni" a „zsenialitás" rombolási jogáról, s amit a „zsenialitás" spongyáját markolók sem moshatnak le, s írhatnal< át, mintha Ady a „miénk lenne" kit „át nem engedhetünk azoknak" akildiez tartozónak mindhalálig vallotta magát a rombolás táltosa. '
Tompó László művének igazságlcereső sorai lehetővé teszik, hogy a kritikátlan, vagy csupán kvázi-kritíkus Ady-rajongástól megszabadulva kigyógyuljunk az önsorsrontó, „nekünk Mohács kell" vérmérgezéséből, mely a trianoni Mohácshoz vezetett. Igen. Ki kell mondani: irodalmunlc mohácsi tragédiája Ady költői-írói hagyatéka. Azonban legyen ezen irodalomtörténeti összegzés Kisfaludy Károly szellemében csupán a múlt elrettentő példája, viruljon a méla-vágytól kínzott Nagyszemű Legény vérmérgezéstől halt gyásztér-szíve az örök békességben, s valljuk a magyar költészet feltámadásába vetett hittel: „El! ti komoly képek! Ti sötétség rajzati, féke! // Uj nap fén)de reánk annyi veszélyek után, // Él magyar, áll Buda még! a mult csak példa legyen most, // S égve honért bizton nézzen előre szemünk, // Es te virulj, gyásztér! a béke malasztos ölében, // Nemzeti nagylétünk hajdani sirja Mohács!"
Tompó László e kötetével tisztázza és helyre teszi az évszázados Ady-vitát, mmd ú-odalmi, mind eszmetörténeti szempontból Mostantól kezdve a szakirodalom számára megkerülhetetlenek a megállapításai. A téma kutatóil<ént köszönjük mimkáját, amellyel megvilágosította az Ady-értékelésnek az Ady-kultusz által eddig tudatosan homályban hagyott területeit.
Vissza