Életútja Nagyváradig - 1877-1900 | 5 |
Az ősök | 7 |
Az Ady család | 7 |
Anyai ősök | 10 |
Apja | 12 |
Anyja | 14 |
Formáló tájak, városok, iskolák | 16 |
A Szilágyság | 16 |
Érmindszent | 18 |
Nagykároly - 1888-1892 | 23 |
Zilah - 1892-1896 | 26 |
A város | 26 |
Az olvasó gimnazista | 27 |
A Wesselényi-kollégium | 30 |
Diák-hétköznapok, önképzőköri zsengék | 33 |
Az első idál; Zsóka | 36 |
Debrecen - 1896-1900 | 37 |
Egy lélek útkeresése | 37 |
Temesvár - 1897 ősze | 39 |
Ismét Debrecenben - 1898-1900 | 39 |
Vita a "tárcatárgyakról"; Kritika Thúry és Berczik darabjairól: a fordulat írásai | 42 |
Ady világirodalmi-filozófiai műveltségének szerepe az átváltásban | 44 |
Az életes művészet-eszmény kialakulása | 50 |
1899 és debreceni publicisztikája | 54 |
"Versek" - 1899 | 62 |
Ady útja az "Új versek"-hez | 69 |
Nagyvárad - 1900-1903 | 71 |
Ady önérzete | 71 |
A város | 72 |
"Szentlélek lovagja" : a Szabadság és a Nagyváradi Napló munkatársa | 75 |
Nagyváradi publicisztikája: gondolkodásának forrásvidéke | 78 |
A "Huszadik Század" ojtása | 80 |
Liberalizmus és forradalmi demokrácia szétválása | 86 |
Patriotizmusa | 88 |
A szociológusok szövetségese | 90 |
Találkozása a szocializmussal és a szociáldemokráciával | 91 |
Világnézetének hagyományosan magyar és nemesen kozmopolita vonásai | 94 |
Bródy Sándor és A Hét írói köre Ady nagyváradi eszmevilága mögött | 95 |
A "Még egyszer" - 1903: szimbolizmusának genezise | 99 |
Lyrai érzés-tömbök Ady nagyváradi publicisztikájában | 108 |
A Léda-szerelem születése | 115 |
Az első párizsi út - 1904 | 118 |
Esztétikai elvek - magánlevélben | 118 |
"A Gare de L'Est-en" | 119 |
A párizsi publicista. Találkozása a francia szocialistákkal | 123 |
A párizsi irodalmi miliő: Baudelaire, Verlaine élménye | 126 |
Rodin szobrainak intellektuális hatása: "Le Penseur - Az Élet szobra" | 127 |
"Egy párisi hajnalon"; az "Új versek" párizsi darabjai | 129 |
A kaotikus polgári művészet | 130 |
A Budapesti Napló szerkesztőségében | 132 |
Az 1905-ös orosz forradalom hatása Ady gondolkodására és művészetére | 132 |
Ady darabontsága | 143 |
Ady társai a Budapesti Naplónál | 145 |
A kortársak Ady-portréi | 148 |
Ady önarcképe | 151 |
A Budapesti Napló | 157 |
Ady Magyarországa a darabont-időkben | 162 |
"Ismeretlen Korvin-kódex margójára" | 166 |
Ady publicisztikája az "Új versek" születésének időszakában | 166 |
Az "Új versek" - 1906 | 178 |
Kritikai fogadtatása | 178 |
"A magyar Ugaron" ciklus | 180 |
Ihletői: megtalált és vállalt magyar elődei | 186 |
"Író a könyvéről": Ady önvallomása az "Új versek"-ről | 194 |
A felnövekedett magyar radikalizmus (Jászi Oszkár) hatása az "Új versek"-re | 195 |
A másik nagy inspiráló: a francia szimbolisták | 196 |
A kritikus Ady képzőművészekről, muzsikusokról és költőkről | 197 |
Magyarságának tudatos vállalása | 199 |
"Szűz ormok vándora" | 201 |
"Léda asszony zsoltárai" | 203 |
Megtalált új művészi eszközei: szimbolizmus, szókincse, verselése | 205 |
A "vér és arany" ideje | 207 |
A második párizsi út - 1906-1907 | 209 |
"Páris, az én Bakonyom" | 209 |
Anatole France bátorító példája | 210 |
"La Barre - Dózsa György: a hagyományok értelmének és jelentőségének felismerése | 211 |
"Válasz Tóth Bélának" - 1907; Párizsból küldött cikkei | 212 |
Bölöni György Ady francia olvasmányairól: a költő irodalmi tájékozottsága | 213 |
Párizsból küldött képzőművészeti írásai, Cauguin-élménye | 216 |
Rippl-Rónai felfedezése egy párizsi tárlaton | 218 |
"Vér és arany"- 1907 | 220 |
Ady dekadenciája (az ősz-motívum művészei kiaknázása, Halál-, Pénz- és Én-vers) | 221 |
"A Léda aranyszobra" | 225 |
A magyar Messiások s a Holnap-idézés motívuma | 228 |
"Az ős Kaján" | 231 |
Esztétikai elvek | 232 |
Vallomásai a szimbolistákról | 232 |
Kritikája Kosztolányi "Négy fal között"-jéről | 234 |
Ady a Nyugatban - 1908-1914 | 237 |
"Csaba új népe" | 239 |
A Nyugat indulása | 239 |
A megújuló magyar szellem (Bartók, Kodály, Rippl-Rónai, Kernstok és mások jelentkezése a Nyugat iróival egy időben) | 242 |
Viták a Nyugat és az új irodalom körül | 244 |
Ady a Nyugatban | 252 |
"Hunn, új legenda": vita Hatvany Lajossal | 254 |
Kritikák kortársairól | 256 |
Ady és Móricz Zsigmond | 257 |
A Nyugat-korszak Adyjának élete, mindennapjai | 258 |
"A Minden titkok versei": az Ady mű rendje | 262 |
Forradalmas világnézet - forradalmas líra | 264 |
A polgári demokratikus forradalmár Ady | 264 |
Forradalmi verseinek témai: a hagyomány, a népi élet, a proletársors | 265 |
Ady és a munkásosztály | 268 |
"Az új kísérlet": a szocializmus Ady gondolatvilágában | 270 |
Tisza István | 273 |
Ady a Világnál | 274 |
"A robbanó ország" | 275 |
1912. május 23. A "Szent Lélek karavánja" ciklus versei | 276 |
A "magyar Ugaron" s a "magyar Messiások" témája 1908-1914 között | 286 |
"A téli Magyarország" ciklus, "a magyar jakobinus dala" s az erre visszhangzó versek | 286 |
Én-versek | 288 |
"A muszáj-Herkules" ciklus | 288 |
"Két meggyőződésű emberek" | 289 |
"A Nincsen himnusza" | 291 |
"A civódó magyar" | 292 |
"A Magunk szerelme"; Németh László Ady magányosságáról | 292 |
A modern líra magányosság-érzelmének háttere és művészi megvalósulásának formái (Lukács György magyarázata Ady magányáról) | 293 |
Együtt a radikálisokkal; Jászi Oszkár Ady-portréja | 294 |
A "Ki látott engem?" mint a korabeli magyar intellektuel-lelkiállapot hű tükre | 294 |
"Jászi Oszkár könyve" : Ady és Jászi Oszkár | 298 |
A magyar progresszió; Ady és a radikálisok | 299 |
Jászi Oszkár vallomása a "Ki látott engem?" megjelenésekor Ady pályájáról és költői helyéről | 300 |
"Várnak a táborzók" | 305 |
Ady írása Károlyi Mihály tervezett szentpétervári útjáról | 305 |
Kuruc-versek | 307 |
Ady és a régi magyarság | 307 |
A kuruc-versek megszólalása | 310 |
"Két kuruc beszélget": a szegénylegény-ének | 312 |
"Esze Tamás komája" | 314 |
"Az halottas ünnep" | 315 |
"Elhanyagolt, véres szívünk" - 1914 | 316 |
Ady és a magyar irodalmi múlt | 317 |
Werbőczi népe: a dzsentri-süllyedés élménye | 317 |
"Petőfi nem alkuszik" | 318 |
Arany, Mikszáth, Jókai reális látása és megítélése | 320 |
Ady közeledése a múlt századi nagy liberális nemzedékhez (Eötvös, Széchenyi, Gyulai) | 322 |
Irodalomszemlélete | 324 |
Istenes versek | 325 |
"Ádám, hol vagy?": találkozása Istennel | 325 |
A harcaiban segítő Isten | 326 |
Forradalmi Isten-versei | 327 |
A nagy Ady-érzelmek összegeződése az Isten-versekben | 330 |
Istenes és proletárversek együtt az "Illés szekerén"-ben | 332 |
Ady biblikus lírai ihlete | 334 |
"Az Isten az irodalomban" - 1910 | 336 |
"Új vallásalapítók": Az Isten-probléma Ady publicisztikájában | 339 |
"A Sion-hely alatt": Ady istenes lírájának intellektualizmusa | 341 |
Szerelmi líra | 342 |
"Léda ajkai között" | 342 |
"Halálvirág: a csók": a szerelmi líra másik vonulata | 345 |
Ady szerelmi lírája és "A Kékszakállú herceg vára" (Ady-Balázs Béla-Bartók) | 348 |
Kései Léda-versek | 348 |
"Elbocsátó, szép üzenet - 1912" | 352 |
Balogh Edgár igaz magyarázata Ady szerelmi lírájáról | 353 |
A Léda-szerelem művészi értelme | 355 |
"Ifjú karok kikötőjében" | 356 |
Ady lírájának egyetemessége | 358 |
Ady gondolati költészete (élethimnuszos versek) | 360 |
Ady dekadenciája e versek tükrében | 365 |
Gondolati lírájának reprezentatív darabjai | 369 |
Intellektuális gazdasága, monumentalitása | 377 |
Nemesen humanista szocialista krédája: "A nagyranőtt Krisztusok" | 377 |
Ady verse és Vajda János filozófikus költészete | 378 |
Novellái | 382 |
Ady magyarázatai novelláiról | 382 |
Tematikai változatosság | 383 |
A kortárs magyar valóság ábrázolása | 383 |
Szubjektív színezetű önvallomásai ("Mihályi Rozália csókja") | 384 |
Emberlátása | 385 |
"Apró, véres balladák": a poentírozott, dramatizált művészi forma | 386 |
Kísérletei a tárcanovella-műfajban | 387 |
Lírájának kulcsszavai novellában | 388 |
"A megnőtt élet" | 389 |
Humanizmusának felnövése a világháború ember- és eszmepróbáló idején | 391 |
"A halottak élén" költője | 391 |
Küzdelme lírája megújításáért | 392 |
"Emlékezés egy nyár-éjszakára" | 392 |
"Tegnapi tegnap siratása" | 396 |
Háborús költészetének fő motívumai | 399 |
Individualizmusának értelmezése | 403 |
Írói és emberi léte a háború alatt | 407 |
Németh László sorai "A halottak élén" Adyjáról | 415 |
"A halottak élén" motívuma | 415 |
"A mesebeli János": vita Ignotusszal | 418 |
"Krónikás ének 1918-ból" | 421 |
"Ember az embertelenségben" | 422 |
"Menekülés az Úrhoz": a háborús Isten-versek | 424 |
"A szamaras ember": Jézus alakja Ady lírájában | 427 |
"Mag hó alatt": jövőt idéző hangok | 429 |
"Az eltévedt lovas": a magyar Ugaron s a Messiások témája "A halottak élén"-ben | 433 |
Csinszka-szerelem, "Csinszka-versek" | 437 |
"Elégedetlen ifjú panasza" - 1918 | 442 |
Schöplin és Révai "A halottak élén"-ről | 446 |
Ady az októberi forradalmom hónapjaiban | 448 |
Halála | 451 |
Művészi eszközei | 453 |
Szimbolizmusa | 455 |
Költői nyelve | 464 |
Verstana | 468 |
Ady lírai önarcképe | 475 |
"A poéta élete" | 477 |
Fejezetek utókorából | 491 |
Az Ady-mű sugallta irodalmi kezdeményezések | 493 |
Az Ady-viták | 496 |
Az igazi Ady-portré kialakulása | 499 |
Földessy Gyula Ady-képe | 501 |
Hatvany Lajos Ady-írásai | 505 |
Bölöni György | 514 |
Lukács György és Révai József Ady-portréi | 521 |
Utószó | 527 |
Jegyzetek | 532 |