1.061.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az anyanyelvi nevelés módszerei

Általános iskola 1-4. osztály

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Trezor Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 383 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-8144-10-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Előszó
Az utóbbi húsz évben két alkalommal készült anyanyelvi tantárgy-pedagógiai jegyzet a tanítóképző főiskolák hallgatói számára. Az első 1975-ben jelent meg a tantervet előkészítő viták... Tovább

Előszó

Előszó
Az utóbbi húsz évben két alkalommal készült anyanyelvi tantárgy-pedagógiai jegyzet a tanítóképző főiskolák hallgatói számára. Az első 1975-ben jelent meg a tantervet előkészítő viták közepette, és új szemléleti alapokra helyezte az alsó tagozatban folyó anyanyelvi nevelést. Részletesen kifejtette, hogy az anyanyelvi nevelés a tanulók személyiségének fejlesztését szolgálja, és ezt csakis integráltan lehet megvalósítani. Az 1978-ban kiadott tanterv a korábbi elgondolások többségét valóra váltotta. Új tankönyvek, taneszközök készültek, új módszerek kezdtek terjedni a gyakorlatban. Ezért volt szükség a jegyzet újraírására. Az 1982-ben megjelent új tantárgy-pedagógia - most már a tankönyvek, taneszközök és a használatukat segítő dokumentumok alapján - részletesebben foglalkozott az egységes feladatrendszer értelmezésével, a feladatok megoldására alkalmas módszerekkel.
Az 1980-as évek közepén azonban már látszott, hogy sem az új tanterv, sem az ennek alapján készült taneszközök nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Így került sor 1987-ben a tanterv módosítására. A gyakorló pedagógusok pedig - önállóan vagy tudományos kutatók közreműködésével - ismét új tankönyveket, munkafüzeteket készítettek, amelyekkel az anyanyelvi nevelés egyes területeinek eredményesebbé tételét igyekeztek segíteni. A nevelés egészét átfogó új oktatási programok is születtek, és ezekhez a megfelelő taneszközök is elkészültek. Napjainkra olyan gazdaggá vált az anyanyelvtanításban használható eljárások, taneszközök rendszere, hogy ez önmagában szükségessé teszi egy új módszertan megírását. Egyrészt meg kell ismertetnünk a leendő tanítókat azzal, amiből választhatnak, másrészt meg kell tanítanunk őket választani. Ez tankönyvünk egyik célja. Ennek megfelelően arra törekedtünk, hogy bemutassuk az alternatív anyanyelvtanítási programokat, tankönyveket és tanítási módszereket, ill. ismertetjük a választás szempontjait.
Könyvünk címében tudatosan nem használjuk sem a módszertan, sem a tantárgy-pedagógia fogalmakat. A módszertan helyett a szerényebb - módszerei - megjelölést azért választottuk, mert jobban utal vállalkozásunk jellegére: minél több módszert, eljárást ismertessünk meg a tanítójelöltekkel. A tantárgy-pedagógia megnevezést pedig azért kerüljük, mert hamarosan megjelenik a Nemzeti alaptanterv, és ez nem tantárgyakhoz, hanem műveltségterületekhez rendeli az iskolai oktatás-nevelés tartalmát és követelményeit. Tehát a jövőben a tantárgy-pedagógia fogalmi tartalma többé-kevésbé módosulni fog.
Mindez nem zárja ki, hogy didaktikailag megszerkesztett ismeretrendszert közöljünk. Munkánkban a legmesszebbmenőkig igyekszünk figyelembe venni a pedagógiai, pszichológiai és nyelvtudományi kutatások újabb eredményeit. A pedagógiai, pszichológiai és szaktudományi alapfogalmakat általában ismertnek tekintjük, tartalmukat azonban minden esetben részletezzük, ha újszerűen értelmezzük őket vagy még nem mentek át a köztudatba. Az 1987-es módosított tanterv tananyagát és követelményeit csak a tanítási módszerek megértéséhez szükséges mértékben közöljük, ill. használjuk fel, hiszen rövidesen az új, Nemzeti alaptantervvel fogunk dolgozni az iskolákban.
Könyvünk főbb jellemzőit a következőkben foglalhatjuk össze:
1. A tanítójelölteknek igen széles skálán mozgó módszerválasztékot nyújtunk.
2. Bemutatjuk a forgalomban lévő alternatív programot, tankönyveket, tankönyvcsaládokat, ill. a használatukat megkönnyítő módszertani útmutatókat. (Ez különösen gazdag az olvasás és az írás tanításában.) Vissza

Tartalom

TARTALOM
Előszó 3
Az anyanyelvi nevelés feladatai (Kernya Róza) 5
Az anyanyelvi nevelés elvei (Kernya Róza) 7
Az olvasás és az írás tanítása (A. Jászó Anna) 15
Az olvasásról és az írásról általában 15
Az olvasástanítás alapjai 22
Az olvasás- és írástanítás alapelvei 36
A jelenleg használt olvasás- és írástanítási programok 40
Az olvasás-írás tanításának előkészítése 50
A hangtanítás és a betűtanítás 69
Az összeolvasás tanítása 72
Az olvasástechnika fejlesztése 76
A szövegértő olvasás fejlesztése 81
Az írástanítás speciális problémái és feladatai 100
Az írástanítás előkészítésének speciális feladatai 115
A betűk alakításának és kapcsolásának a tanítása 121
Az íráskészség fejlesztése 125
Az átlagostól eltérő gyerekek tanítása 129
Irodalom 136
A szövegfeldolgozás (Kálmánné Bors Irén) 139
A szövegfeldolgozás feladata 139
A szövegfeldolgozás menete 145
A szövegfeldolgozás modelljei 157
A szövegfeldolgozás sajátos szempontjai 161
A szépirodalmi művek feldolgozása 161
Az ismeretterjesztő szövegek feldolgozása 174
A történelmi olvasmányok feldolgozása 178
A publicisztikai szövegek feldolgozása 180
A cselekvést irányító szövegek 181
Az első osztályos szövegek feldolgozása 181
Az egyéni szövegfeldolgozás 182
Irodalom 183
A beszédtevékenység fejlesztése (Kernya Róza) 186
Az iskolába lépő gyerekek beszéde 186
A beszédfejlesztés feladatkörei és eljárásai 192
A kiejtéstanítás (H. Tóth István) 193
Beszédfejlesztés a lexémák és a mondatok szintjén (Kernya Róza) 227
Beszédfejlesztés a szöveg szintjén 237
A nem nyelvi kommunikációs eszközök tanítása 240
A dramatikus játék 245
Irodalom 249
A fogalmazás tanítása (Kernya Róza) 251
A fogalmazás helye az anyanyelvi nevelésben 251
A fogalmazástanítás célja és feladatai az 1-4. osztályban 254
A fogalmazástanítás módszerei 258
A tanítás szakaszai 265
A fogalmazástanítás előkészítése 265
Ismeretnyújtás a fogalmazástanításban 278
A fogalmazási ismeretek alkalmazása 284
Ellenőrzés és értékelés a fogalmazástanításban 297
A fogalmazási műhelygyakorlatok 312
A fogalmazás tanítása a Zsolnai-programban 321
Egy sajátos fogalmazástanítási eljárás 322
Irodalom 322
A nyelvtan és a helyesírás tanítása (A. Jászó Anna) 324
A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere 324
A nyelvtan tanításának története 328
A nyelvtantanítás módszertani elvei 332
Az új nyelvtani ismeret tanítása 338
A nyelvtani ismeretek alkalmazása. A gyakorlás módszerei 349
A nyelvtani ismeretek ellenőrzése és értékelése 357
A helyesírás-tanítás célja, feladatai és követelményrendszere 358
A helyesírás-tanítás módszertani elvei 359
Az új helyesírási ismeret tanítása 363
A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai 364
A helyesírási tevékenység ellenőrzése és értékelése 368
Az ismeretnyújtás klasszikus menetétől eltérő nyelvtantanítási változatok 370
A nyelvtanórák tervezése és vezetése 372
A nyelvtantanítási programok 376
Irodalom 379
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem