Előszó
Részlet:
"A NAT-hoz készített integrált magyar nyelvi és irodalmi program elméleti háttere
"Az anyanyelv és irodalom tanítása egyrészt az anyanyelvi kultúra, másrészt az irodalmi műveltség alapozását szolgálja" - olvashatjuk a NAT-ban (16). Sokkal több ennél: a magyar nyelvi és irodalmi program a tanulók személyiségfejlődését kibontakoztató pedagógiai folyamat része (4), azt is mondhatnánk, hogy a legfontosabb eleme. (Ezek a gondolatok bőven ki vannak fejtve Az anyanyelvi nevelés módszerei c. főiskolai tankönyvnek az olvasásról szóló fejezetében.)
A tanulók személyiségfejlesztését az iskola pedagógiai programja szolgálja, melynek kulcsfogalmai:
beszéd, munka, játék, ünnep.
Ezek a fogalmak nagyon fontosak, ezért jelen kell lenniük minden iskolai tantárgyban, át kell hatniuk az iskolai munkát. A beszéd, a kommunikáció az emberi társadalom létrehozója és fenntartója. Ha az iskolai életben nézzük a fontosságát, mindenekelőtt azt mondhatjuk, hogy a jó színvonalú beszéd - beszédprodukció és beszédpercepció - az olvasás-írás tanításának, sőt az egész iskolai munkának az alapja. Mint ahogy a beszéd, a munka is kizárólag az ember sajátossága: célratörő, tudatos, kitartó tevékenység. Csak az ember rendelkezik a célkitűző tudattal, csak az ember tudja megtervezni a tevékenységét, s ez a tevékenység tartja fenn a társadalmat. Egész életünkben dolgoznunk kell, s erre a munkára készít fel az iskola. A játék, ez a minden élőlényre jellemző, örömteli mozgás ellensúlyozza a munka komolyságát. Az ünnep pedig egy olyan kommunikáció, melyben mindenki részt vesz, akár családi, akár közösségi ünnepekről van szó. Beszélni, dolgozni, játszani, ünnepelni annyi, mint embernek lenni. Az iskola pedig embert nevel, ezért hatja át tevékenységét a beszéd, a munka, a játék, az ünnep.
Az első osztály magyar nyelvi és irodalmi programja a beszéd fejlesztésével kezdődik, s mindvégig szem előtt tartja a kommunikációs képességek kibontakoztatását. Áthatja a játékosság, játékos jellegét fokozza a mesevilág jelenléte. Ugyanakkor minden egyes nap feladatot - munkát - is ad a gyereknek, egyelőre még keveset, könnyen teljesíthetőt. A tankönyv végén pedig egy kis szöveggyűjtemény található az ünnepekhez, olyanokhoz, mint karácsony, újév, húsvét, anyák napja, március 15. A jeles napok köre évről évre bővül az egyes olvasókönyvekben. Az iskolai tevékenység tulajdonképpen kétpólusú: egyrészt a gyerekre ügyel, a gyerek személyiségére, arra, hogy kifejezhesse önmagát; másrészt pedig ügyel az elsajátítandó tananyagra, arra a kulturális örökségre, melynek ismerete szükséges a társadalomba való beilleszkedéshez. Az iskolai tevékenységnek kiegyensúlyozottnak kell lennie. Arra törekszünk, hogy programunk gyermekközpontú és személyiségfejlesztő legyen egyrészt, másrészt pedig közvetítsen egy szükséges ismeretanyagot és egy kultúrát."
Vissza