Előszó
Az elmúlt évtizedekben az ipari társadalmak átalakulása során tömegesen jelentek meg olyan munkahelyek, mely a gazdálkodási folyamatok előkészítésével, irányításával és egyéb marketing...
Tovább
Előszó
Az elmúlt évtizedekben az ipari társadalmak átalakulása során tömegesen jelentek meg olyan munkahelyek, mely a gazdálkodási folyamatok előkészítésével, irányításával és egyéb marketing tevékenységekkel foglalkoznak. Az irodáról van szó, mely nemcsak a gazdaságban, hanem az életünk minden területén egyre erőteljesebben jelentkezik. Az ügyviteli folyamatok egyes elemel meghatározó jelentőségű lehet a gazdálkodási folyamat egészére nézve, sőt önmagukban is betölthetik a főfolyamat szerepét (pl. bankszektor, közigazgatás).
Az egyre erősebb a piaci versenyben csak az maradhat talpon, aki egyre jobb minőségben képes kiszolgálni a fogyasztókat és mindezt egyre olcsóbban képes kivitelezni. Ezen minőségi követelményeket a tevékenység egészének szervezettség-minősége határozza meg. A versenyképesség fenntartását a minőség javításán felül nemcsak az egyre lerövidülő termék-életciklus jelentheti, hanem a valós folyamatokra vonatkozó információk lehető leggyorsabb feldolgozása ami lehetővé teszi a folyamatba való gyors beavatkozást, szabályozást. Hasonlóan fontos a gazdasági környezethez való gyors alkalmazkodás, amit szintén elősegíthet egy korszerűen szervezett irodai tevékenység.
A termelő ágazatok növekedésével párhuzamosan növekszik az ügyvitel területén dolgozók száma is. Ezzel szemben, míg az iparban, a kereskedelemben és a szállítás területén Nyugat-Európában átlagosan kb. 5%-kal növekedett a termelékenység, addig az ügyviteli, ügyintézői munkák termelékenysége alig nőtt 1%-kal. Ez is többségében a technikai háttér (számítógépes szövegszerkesztés, fax, fénymásolás) korszerűsödése miatt következett be. A minőségi és hatékonysági követelmények javítása érdekében szükséges az irodai, ügyviteli tevékenységek újragondolása és gyökeres átalakítása. Ez a felismerés, valamint a termelői területeken bevezetett folyamatirányítási rendszerek hatására bekövetkezett minőségi és hatékonysági mutatók javulása ösztökélte az Irodai területeken dolgozó szoftvergyártókat, olyan irodai rendszerek kifejlesztésére, mely az ügyviteli területeken is hasonló hatást válthat ki. Így jelentkeztek a piacon a nagy cégek egymás után az irodai folyamatokra ráhúzható irányítási, kommunikációs szoftverrendszerekkel, melyeket összefoglaló néven iroda-automatizálási rendszereknek (vagy más néven integrált irodai rendszereknek) hívunk.
Az irodai alkalmazások fontosságát egyre több rendszerszállító cég ismeri fel. Ennek bizonyítéka, hogy a kiemelkedő jelentősséget valamint a fejlesztések során felmerült nehézségeket felismerve a nagyobb rendszerszállítók munkabizottságot alakítottak az egységes követelményrendszer kidolgozására az ÁSzSz Informatikai Rt. koordinációjával.
Vissza