Előszó
Az ábrázoló geometria a polgári iskolának legnehezebb tantárgya. Nehézzé teszi e tantárgyat módszere, mely mindent a térszemlélet alapján vezet le. Tagadhatatlan, hogy a számtani és mértani igazságokat a szemlélet teszi teljesen világossá, mindazáltal a helyes szemlélet sok előzetes számtani és mértani gyakorlat eredménye.
Mikor a gyermek a polgári iskola második osztályába lép, helyesen látni még csak a síkban tud. Csak itt, a II. osztályban kezd a térben látni, mikor a mértanban a stereometriát tanulja. És ez a látás nagyon nehézkes, alig tud a síkból a térbe emelkedni s ha fel is emelkedik, sokszor visszaesik, úgy, hogy az első osztályban szerzett tiszta látása is elhomályosul. Nem tud különbséget tenni a függőleges és a merőleges, a négyzet és a kocka, a téglalap és hasáb stb. között.
Látása csak a folytonos ismétlésekkel, szemléltetésekkel és megkülönböztetésekkel erősödik.
És míg látni tanítjuk a mértanban, ugyanekkor e látást fel kell tételeznünk az ábrázoló geometriában, mert az ábrázoló geometria módszere épen ezen tiszta mértani látáson alapszik.
Természetes, hogy ha az ábrázoló geometriában eredményt akarunk elérni, csakis ott kezdhetjük, ahol a mértanban, t. i. a helyes mértani látás tanításán. Ép ezért lehetetlen a második osztályban a mértani és az ábrázoló geometriát külön kezekre bízni, mert e két tárgy kiindulása s jó darab útja teljesen egy. Ha ugyanazon kéz vezeti a gyermeket a tiszta látás ösvényén, a gyermek megfigyelései s ezek alapján látása tiszta és határozott lesz; ámde ha egyik kezénél fogva a mértan, másik kezénél fogva az ábrázoló geometria tanára vezeti, mindkettő beszédére ügyelni képtelen egyszerre, fejét hol ide, hol oda kapkodja, megfigyelései határozatlanok, látása zavart lesz.
A bevezetésben a térelemekkel foglalkozom és pedig tisztán stereometriailag. A térelemek térbeli helyzetét s egymáshoz való viszonyát stereometriailag begyakorolni fárasztó, de okvetlenül be kell gyakorolni, mert másként az ábrázoló geometria tanításának semmi eredménye sem lesz. A további anyag megválasztásában szigorúan a tantervet tartottam szem előtt.
Vissza