Előszó
Ez a jegyzet a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Karán a BSc szintű képzésben résztvevő gépészmérnök hallgatók, műszaki menedzser hallgatók, valamint a levelező hallgatók számára a...
Tovább
Előszó
Ez a jegyzet a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Karán a BSc szintű képzésben résztvevő gépészmérnök hallgatók, műszaki menedzser hallgatók, valamint a levelező hallgatók számára a szerző által tartott Ábrázoló Geometria tantárgy előadásainak anyagát tartalmazza. Az egyes fejezetek az előadások témáihoz kapcsolódnak.
A jegyzet a tananyag elsajátításához, az elméleti geometriai anyag jobb megértéséhez, az ismeretek gyakorlati alkalmazásához, a tananyag módszeres gyakorlásához kíván segítséget nyújtani.
Miért tanuljuk az ábrázoló geometriát, mi e tantárgy tanulásának célja? Az ábrázoló geometria a mérnök számára az egyik legfontosabb kommunikációs eszköz, mert egyrészt képessé teszi arra, hogy meglévő vagy a tervezés során elképzelt alakzatokat ábrázoljon, másrészt a tervezés, illetve a megjelenítés eszközéül szolgál. A tantárgy tanulásának legfőbb célja a térszemlélet fejlesztése, a térbeli gondolkodás kialakítása, fejlesztése, geometriai ismeretek szerzése, továbbá az ábrák gondos kivitelezése által esztétikai érzék fejlesztése.
Hogyan tanuljuk az ábrázoló geometriát?
Az ábrázoló geometria a geometria részeként -úgymint alkalmazott geometria- jellegéből fakadóan szigorúan logikus gondolkodást követel. A tanulás során a "memóriatréninget" lehetőleg mellőzzük. Fontos az anyag pontos megértése. Vigyázat, a megértés fontos előfeltétele a tudásnak, de nem azonos a tudással! Az elméleti anyag áttekintése és megértése után azáltal győződjünk meg a biztos tudásról, hogy az ábrát önállóan is elkészítjük. Kezdetben különösen nagy szerepe van a modellezésnek! Kiváltképp a tanulási időszak kezdetén ne hanyagoljuk el a rekonstrukciót -a térbe való visszaállítást- amelyet az elkészített rajzon helyben célszerű közvetlenül elvégezni. Ezáltal ellenőrizzük gondolkodásunk, modellalkotásunk helyességét. A tananyag folyamatos megértéséhez szükség van a rendszeres tanulásra, mert ha a logikailag egymásra épülő anyagrészek tudásának folytonossága megszakad, a későbbi anyagrészek megértése gondot okoz.
Köszönetet mondok kollégáimnak: Dr. Juhász Imrének, a körültekintő lektori munkájáért, és Lajos Sándornak a számítógépi kivitelezéshez nyújtott hasznos tanácsokért.
Miskolc, 2008. október
A szerző
Vissza