Czeizel Endre: Bevezetés | 13 |
Batta András: Megemlékezés Mahler Marcellről | 15 |
Czeizel Endre: Bach, Mozart, Beethoven és Liszt, Erkel, Bartók geneológiája (családfaelemzése) | 17 |
Johann Sebastian Bach | 20 |
A családfa | 20 |
A családfa értékelése | 23 |
A Bach-család különlegességei | 25 |
Wolfgang Amadeus Mozart | 27 |
A családfa | 27 |
A csodagyerek | 29 |
Családalapítása | 30 |
Külseje és személyisége | 31 |
Betegségei | 33 |
Ludwig van Beethoven | 35 |
A családfa | 35 |
Az indulás | 38 |
Személyisége, külleme és szerelmei | 39 |
Süketsége | 40 |
Liszt Ferenc | 44 |
A családfa | 44 |
A csodagyerek | 46 |
Családtervezése | 48 |
Általános értékelés | 50 |
Erkel Ferenc | 52 |
A családfa | 52 |
A biológiai és a szociokulturális öröklődés | 56 |
Bartók Béla | 59 |
A családfa | 59 |
Tehetségének kibontakozása | 60 |
A betegséghajlam | 61 |
Általános értékelés | 65 |
A veleszületett adottság és a megnyilvánuló képesség | 65 |
A zenei adottságok öröklődése | 67 |
Az "ős örökség" törvény | 71 |
A "visszatérés az átlaghoz" szabály | 76 |
A zenei tehetség megnyilvánulásának feltételei | 78 |
A zeneszerzési képesség | 79 |
Czeizel Endre - Susánszky Éva: A zenei tehetség kultúra-specifikussága | 81 |
Módszer | 84 |
A kivételes tehetsgek szakterület és nem szerinti eloszlása, valamint élettartamuk | 85 |
A nemzeti származás | 88 |
A kultúra-specifikusság | 91 |
A kivételes zenei tehetség kultúra-specifikusságának értelmezése | 95 |
Függelék: A vizsgált 483 személyiség névsora | 99 |
Banda Judit-Batta András-Susánszky Éva-Czeizel Endre: A világ nagy muzsikusainak és a kiemelkedő magyar zenészek "természetrajza" | 111 |
Célkitűzés | 113 |
Módszer és metodikai problémák | 113 |
A zenei tehetség-típusok | 115 |
Nemi arány | 115 |
Születési évek | 116 |
Születési hely | 117 |
Halálozás helye | 118 |
Az első siker éve | 118 |
Az élettartam | 120 |
Szociális származás | 121 |
A nagy magyar és külföldi zenészek összehasonlítása | 121 |
Függelék: A nagy külföldi és magyar muzsikusok névsora | 122 |
Batta András-Banda Judit: A zenei tehetségről kivételes képességű magyar muzsikusokkal készült interjúk alapján | 129 |
Források és célok | 131 |
A zenei tehetség portréja | 132 |
Mini-pályarajzok zenei tehetségekről | 140 |
Következtetések | 159 |
A speciális zenei tehetségről | 160 |
Tanulás-tanítás élmények | 165 |
A tehetség motivációi | 171 |
A magyar zenei tehetség (?) | 176 |
Erős Istvánné: A zenei alapképesség vizsgálata | 183 |
Bevezetés | 185 |
A zenei alapképesség modellje | 185 |
A képességvizsgálat eszközei és módszerei | 189 |
A vizsgálat eredményeinek értékelése | 194 |
A kommunikáció síkjai | 204 |
Összefoglalás | 204 |
Dombiné Kemény Erzsébet: A zenei képességeket vizsgáló standard tesztek bemutatása, összehasonlítása és hazai alkalmazásának tapasztalata | 207 |
Bevezetés | 209 |
Standard zenei képességtesztek | 210 |
A zenei képességtesztek általános értékelése | 221 |
Standard zenei teljesítménytesztek | 223 |
A zenei teljesítménytesztek általános értékelése | 230 |
Zenei énekes és hangszeres tesztek | 234 |
Az énekes és hangszeres tesztek általános értékelése | 235 |
Zenei ízlés és beleélési képesség mérése | 235 |
A Seashore-teszt hazai alkalmazása | 237 |
A Gordon-teszttel végzett vizsgálatok | 244 |
Lantos Ferenc-Apagyi Mária: A zenei és vizuális adottságok összefüggése és fejleszthetőségük | 249 |
Célkitűzések | 251 |
Az iskola szakmai-pedagógiai programját meghatározó társadalmi szempontok | 252 |
Az iskola szerkezeti felépítése | 259 |
Művészeti tagozatok | 260 |
Követelmények | 262 |
Improvizációs/kompozíciós feladatok a zongoratanításban | 263 |
Előkészítő gyakorlatok és improvizációs szempontok a hang tulajdonságaira figyelve, zongorán | 267 |
Hangkarakterek-hangzáskarakterek | 269 |
Az ellentét-átmenet problémái | 272 |