1.060.421

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A zenei képességek pszichológiája

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 380 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 5734.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hazánkban kifejlődött kulturális forradalom következtében soha nem sejtett hatalmas tömegek lépnek kapcsolatba a művészetekkel. Ez a körülmény új és sürgető feladatokat állít a művészetpedagógia... Tovább

Előszó

A hazánkban kifejlődött kulturális forradalom következtében soha nem sejtett hatalmas tömegek lépnek kapcsolatba a művészetekkel. Ez a körülmény új és sürgető feladatokat állít a művészetpedagógia elé. E téren a múltban alig törődtek mással, mint a szakemberek képzésével, a tehetségek válogatásával és kiművelésével, s a művészet-pedagógia "segédtudományai"-nak kialakulását - így a zenelélektanét is - ez a helyzet határozta meg. Napjainkban a művészetek társadalmi hatásának érvényesítése elsőrendű feladattá vált. A művészet-pedagógiának új igények kielégítésében kell közreműködnie; a megszerzett művelődési lehetőségeket a néptömegek minél nagyobb mértékű hozzáértésének kifejlesztésével teljes értékre kell emelnie. Hogy ezt sikerrel, kellő szakmai biztonsággal végezhesse, elmaradhatatlan kötelessége a művészet és a tömegek közötti messzemenő vonatkozások megismerése és tudományos elemzése. Enélkül nem alakíthatja ki azokat a módszereket, amelyek a néptömegeknek a művészetbe való bevezetését eredményesen szolgálhatják.
"A zene mindenkié" - ez a címe Kodály nevezetes tanulmánygyűjteményének. Egyúttal program is úgy, hogy kifejtése, alkalmazása elvezet a tömegek zenei műveltségéhez. A megfelelő eljárások már kisgyermekkorban alkalmazandók, folytatásuk pedig az óvoda és az általános iskola feladata. Ha pedig ez így van, és így helyes, akkor nem lehet kétséges, hogy a nevelőknek a zenei képességek mivoltával és fejlesztésének módozataival meg kell ismerkedniük. Erre tanít e munka szerzője, a kiváló szovjet tudós, B. M. Tyeplov. Átfogó tartalmú, magasrendű pszichológiai kultúrát sugárzó művének magyarországi megismerése szinte parancsoló szükségesség.
Tyeplov professzor kitűnő rendszerrel tárja elénk vizsgálati eredményeit és zene-pszichológiai kérdésekben kialakított nézeteit. Kiindul a zenei tehetség mivoltából, és sorra veszi elemeit. Az elemeket fontosságuk sorrendjében tárgyalja, majd kitér összefüggéseikre. Módszere szigorúan tudományos, de lelkiismeretesen ügyel, hogy következtetései a mindennapi gyakorlatnak hasznára legyenek. Vagyis példát mutat az elmélet és gyakorlat egységére, a tudomány helyes alkalmazására, mert enélkül a fent említett törekvések nem járhatnak sikerrel. Különösen értékes, hogy elsőnek a zene felfogásának legalapvetőbb feltételét, a művészi élményt tárgyalja. Erre nem lehet elég nyomatékkal felhívni nevelőink figyelmét. E fejezetben olyan indítékot lelnek, amelyek egész működésük alapjául szolgálhatnak, és elgondolkoztató mivoltukban további önképzésre sarkallnak. Vissza

Tartalom

Előszó. Írta: Molnár Antal, Kossuth-díjas3
A szerző előszava a magyar kiadáshoz9
Bevezetés11
A zenei tehetség
A zenei tehetség általános és különös vonásai31
Muzikalitás45
A muzikalitás struktúrája és a zenei képességek59
A zenei hang érzékelése
A hangszín75
A hangmagasság és a magasság két komponenséről szóló elmélet81
A magasság hangszínbeli komponensei94
Zenei magasság99
Hangmagasság, hangszín és dinamikai hallás108
A hangmagasság megkülönböztetése iránti érzékenység
Mennyiségi adatok113
A hangmagasság megkülönböztetése iránti érzékenység gyakorolhatósága117
A magasságmegkülönböztető érzékenység és a muzikalitás kapcsolata121
A rendkívül alacsony magasságmegkülönböztető érzékenység esetei126
A hangmagasság iránti érzékenység természetének kérdéséhez135
Az abszolút hallás
A passzív és aktív abszolút hallás141
Az abszolút hallás jellemző tulajdonságai146
A tonalitás-érzék153
Az abszolút hallás fejlődése gyermekeknél159
Az abszolút hallás nevelhetőségének kérdése olyan személyeknél, akiknek nincs abszolút hallásuk165
Az abszolút hallás természetének kérdéséhez174
Az abszolút hallás és a muzikalitás177
Melodikus hallás és hangnem-érzék
A melodikus hallás fogalma187
Hangközérzék188
A hangnem-érzék mint a melodikus hallás alapja190
A hangrendszer-érzék pszichológiai természetének kérdéséhez203
A melodikus hallás két összetevője208
A harmonikus hallás
Az együtthallás hangszín szerinti és harmónia szerinti észlelése217
Konszonancia és disszonancia224
A harmónia-hallás pszichológiai természetének kérdéséhez233
Zenei hallási képzetek
Hallási képzetek és a belső hallás kérdése259
A hallási képzetek szándékosságának problémája264
A zenei hallási képzetek jellemzése271
A zenei hallási képzetek és a mozgás283
Néhány észrevétel a zenei képzetek fejlődésének kérdésével kapcsolatban293
A ritmusérzék
A ritmus fogalmának jellemzése305
Ritmus és motorikus mozgás308
A zenei ritmusérzék316
A zenei ritmusérzék nevelésének néhány pszichológiai előfeltétele325
Az alapvető zenei képességek
Általános megállapítások341
A minőségi különbségek példái a muzikalitás területén343
A zenei képesség fejlődésének kérdéséhez355
Irodalomjegyzék365
Táblázatmutató372
Névmutató374
Tartalomjegyzék379

B. M. Tyeplov

B. M. Tyeplov műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: B. M. Tyeplov könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem