Fülszöveg
Anatolij Vasziljevics Lunacsarszkij (1875-1933), a legendás hírű népbiztos a szovjet-orosz irodalom-, művészet- és zenekritika egyik legelső, jeles művelője volt. Zenei tárgyú írásaiból válogattuk össze ezt a kötetet, amely születésének 100. évfordulóján jelenik meg. Válogatásunkkal azokat a cikkeket, beszédeket, tanulmányokat akarjuk a magyar olvasókkal megismertetni, amelyek elevenen idézik századunk tízes-húszas éveinek mozgalmait, irányzatait; közvetlen bepillantást nyújtanak a forrongó-formálódó szovjet-orosz kulturális életbe, s amelyek mondanivalója - ha az írások egyes fordulatain megérződik is az idő múlása - napjainkban is aktuális.
Lunacsarszkij zenei írásai révén megismerhetjük, ilyen volt a szovjet állam kapcsolata a zenével, mit tettek az új közönség megteremtése érdekében, milyen zenei események foglalkoztatták a közvéleményt, hogyan értékeltek különböző zenei események foglalkoztatták a közvéleményt, hogyan értékeltek különböző zenei megnyilvánulásokat,...
Tovább
Fülszöveg
Anatolij Vasziljevics Lunacsarszkij (1875-1933), a legendás hírű népbiztos a szovjet-orosz irodalom-, művészet- és zenekritika egyik legelső, jeles művelője volt. Zenei tárgyú írásaiból válogattuk össze ezt a kötetet, amely születésének 100. évfordulóján jelenik meg. Válogatásunkkal azokat a cikkeket, beszédeket, tanulmányokat akarjuk a magyar olvasókkal megismertetni, amelyek elevenen idézik századunk tízes-húszas éveinek mozgalmait, irányzatait; közvetlen bepillantást nyújtanak a forrongó-formálódó szovjet-orosz kulturális életbe, s amelyek mondanivalója - ha az írások egyes fordulatain megérződik is az idő múlása - napjainkban is aktuális.
Lunacsarszkij zenei írásai révén megismerhetjük, ilyen volt a szovjet állam kapcsolata a zenével, mit tettek az új közönség megteremtése érdekében, milyen zenei események foglalkoztatták a közvéleményt, hogyan értékeltek különböző zenei események foglalkoztatták a közvéleményt, hogyan értékeltek különböző zenei megnyilvánulásokat, irányzatokat, egyszerűbben fogalmazva: milyen volt akkor a zenei élet a Szovjetunióban.
Serge Lifar, a híres táncművész és koreográfus - egykor maga is a legendás Orosz Balett táncosa - mint hiteles tanú és színész, jó tollú elbeszélő írja meg mestere, Gyagilev pályafutását ebben a már sok nyelvre lefordított könyvében.
Gyagilev amolyan katalizátora volt az egyetemes 20. századi európai művészetnek: zseniális felismerő és bátorító. Mindenekelőtt nagyszerű és a modern táncművészet megalapítójának tisztelt balett-társulata, az Orosz Balett szervezője és vezetőjeként szerzett hervadhatatlan érdemeket. Általa ismerte meg Nyugat-Európa a legnagyobb orosz zeneszerzők: Muszorgszkij, Rimszkij-Korszakov operáit, az ő rendezésében lépett először színre Párizsban Saljapin. Együttesének tagjai a balett-művészet legnagyobb csillagai: Annak Pavlova, Karszavina, Szpeszivceva, Kseszinskaja, a férfiak között Valav Nizsinszkij, Fokin, Massine és maga Lifar. Az első magyar nyelven megjelenő Gyagileg-életrajzot sok szép, érdekes fényképe, színpadképek és jelmeztervek reprodukciójával nyújtjuk át az olvasónak. A könyv függelékeként megtalálható a Gyagilev által színre vitt művek és a közreműködők jegyzéke is.
Vissza