1.067.335

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A XX. század zenéje

Egységes jegyzet/Kézirat/Tanárképző főiskolák

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 236 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 268 példányban jelent meg. 29 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J11-911. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Modern zene" - ez a kifejezés, amit ma általában a XX. századi zenére használunk, rendkívül félrevezető. Modo hodierno - napjaink szerint, napjaink módján; körülbelül ennyit jelent a latin eredetű... Tovább

Előszó

"Modern zene" - ez a kifejezés, amit ma általában a XX. századi zenére használunk, rendkívül félrevezető. Modo hodierno - napjaink szerint, napjaink módján; körülbelül ennyit jelent a latin eredetű szó. Ilyen alapon minden muzsika a maga idejében - feltéve ha nem volt szándékosan ódivatú - "modern"-nek számított; illetve ma valójában modernnek csak napjaink zenéjét szabadna tekintenünk; Bartókot, Schoenberget tehát nem.
Félrevezető a modern zene elnevezés már azért is, mert homlokegyenest ellenkező törekvéseket hoz mesterségesen közös nevezőre. A reneszánsz, a barokk, a klasszicizmus kora még többé-kevésbé egységesen jellemezhető néhány általános megállapítással. Ha például a bécsi klasszika harmóniarendjét tárgyaljuk, Haydn, Mozart, Beethoven és kortársai műveire egyaránt érvényes szabályokat, jelenségeket sorolhatunk fel. A XIX. században az eddigi viszonylag egységes kép kezd részeire hasadni. Az un. új-romantikusok (Liszt, Wagner, Berlioz) és a programzenétől idegenkedő, a régi hagyományokat folytatni kívánó alkotók (pl. Brahms) már meglehetős élesen szembenállnak; írásokban, nyilatkozatokban is dokumentálható az eszmei front léte. Ennek ellenére még számtalan olyan közös vonás felfedezhető, ami a kor alkotóinak zenéjére egyaránt érvényes.
Nem így a XX. században. Századunkban már a zene valóságos kasztjairól beszélhetünk. A könnyű és komoly műfajok végképp elkülönülnek. Az élenjáró "komoly" művészet gyakran elveszti kapcsolatát a szélesebb közönséggel. Szinte évtizedenként, olykor évenként váltogatják egymást rövidéletű divatok és nagyhatású irányzatok; egymással ellentétes elveket valló komponisták, komponista-csoportot alkotnak egyidőben. Az is természetes, hogy az új szellemű muzsika a romantikus zenei stílus késővirágzásával egyidőben kezd kibontakozni. (Új és régi, akár a reneszánszra és barokkra, a barokkra és a klasszicizmusra gondolunk, mindig sokáig élt együtt.) Valósággal játszani lehet pl. az évszámokkal. Gustav Mahler 1860-ban született, Richard Strauss 1864- ben (s túlélte Bartókot, Berget, Webernt; 1949-ben halt meg); mégis kettőjük muzsikája oly sok szállal kötődik a XIX. század zenei nyelvéhez, hogy minden újításuk ellenére utóromantikusoknak, a romantikus nyelv folytatóinak tekintjük őket. A Straussnál két évvel idősebb Claude Debussyt (1862-ben született) és Erik Satiet (1866-1925) viszont már az új korszak mestereiként tartjuk számon; az utóbbi éppenséggel a 20-as évek újabb stílusváltását készítette elő. Puccini halálakor pedig (1924) a párizsi közönség Stravinsky neobarokk zongoraversenyének tapsolt, a bécsi Schoenberg első dodekafon kompozícióit alkotta, Bartók Csodálatos mandarinja várt bemutatóra. Vissza

Tartalom

A) A "modern" zenei szellem kialakulása a századforduló körül 3
I/1. Bevezetés. A XIX. század öröksége az egyes nemzetek zenekultúrájában 3
2. A francia zene helyzete a XIX. század végén és a századforduló körül 5
3. A tonális zene válsága 9
II/1. Claude Achille Debussy 11
2. Debussy kortársai 25
3. Maurice Ravel 26
B) A két világháború közti irányzatok (izmusok) kialakulása 30
I. A zenei expresszionizmus és dodekafónia kialakulása 33
1. Bécs művészeti élete a századforduló körül 33
2. Arnold Schoenberg 34
3. Alban Berg 46
4. Anton Webern 53
II. A neo-stílusok kibontakozása 59
1. Francia zene a világháború után 59
2. Erik Satie 60
3. A Francia Hatok 63
4. Arthur Honegger 66
5. Neo-stílusok Németországban. Paul Hindemith 71
III. Folklorizmus 76
1. Bartók Béla 79
IV. Igor Stravinsky 109
C) A szovjet zene sajátos útja 127
1. Szergej Prokofjev 137
2. Dmitrij Sosztakovics 137
3. A Szovjetunió népeinek zenéje. Aram Hacsaturján 143
D) Az általános Irányzatoktól viszonylag függetlenül fejlődő zenekultúrák és életművek 144
1. Angol zene a XX. században 144
2. Benjamin Britten 145
3. Carl Orff 148
E) A II. világháború utáni irányzatokat közvetlenül előkészítő törekvések 152
1. A hangkészlet bővítése a XX. században 152
2. Edgard Varese 155
3. Az Egyesült Államok zenéjének néhány vonása 158
4. Olivier Messiaen 159
F) A második világháború utáni zene 163
I. A második világháború utáni zene főbb irányzatainak kialakulása 163
1. Totális szerializmus 164
2. Elektronikus zene 165
3. Aleatorikus zene 166
II. A második világháború utáni zene legjelentősebb alkotói 167
1. Karlheinz Stockhausen 167
2. Pierre Boulez 171
3. Olasz zene a XX. században. Luigi Nono 173
4. Stockhausen, Boulez, Nono nyugat-európai kortársai - Darmstadt szerepe a nyugat-európai zenében 175
5. Zene és matematika. Iannisz Xenakisz 177
6. Lengyel zene 178
7. Witold Lutostawski 179
8. Krzysztof Pendereczki 181
9. John Cage 184
Függelék A) (Elemzések) 187
Függelék B) (írások, dokumentumok) 194
Ajánlott irodalom 225

Kovács Sándor

Kovács Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovács Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem