1.076.483

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A XIX. század végi gimnáziumi tantervek elméleti háttere

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 92 oldal
Sorozatcím: A Tantervelmélet forrásai
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Angol, német és orosz nyelvű összefoglalóval. Megjelent 400 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1879. évi tanterv előzményei
A magyarországi iskolaügyet, ezen belül a középfokú oktatás tartalmát is állami szinten először az 1777-ben megjelent Ratio Educationis szabályozta. A gimnáziumi... Tovább

Előszó

Az 1879. évi tanterv előzményei
A magyarországi iskolaügyet, ezen belül a középfokú oktatás tartalmát is állami szinten először az 1777-ben megjelent Ratio Educationis szabályozta. A gimnáziumi tanítás anyagának vonatkozásában — a szervezeti változtatásokkal egyidejűleg — ezután az 1849. évi Entwurf lesz nagy hatással. A két rendelkezésen kívül napvilágot látott tantervek leginkább az iskolákat fenntartó és a tanterveket kiadó, felekezeti hatóságok hatáskörébe tartozó iskolákat érintették. Az Entwurfot követő, 1861. évi tanterv a provizórium körülményei közt nem tarthatott igényt általános érvényre. A tantervi viszonyok ugyanis egyebek közt a felekezeti iskolákban érvényes különböző rendelkezések következtében ezidőben szinte áttekinthetetlenné váltak.
A kiegyezéssel létrejövő önálló államiság és ezzel a független közoktatási kormányzás márcsak emiatt is időszerűvé tette a többi iskolatípushoz hasonlóan a középiskolák munkáját irányító állami dokumentum megjelenését. Eötvös Józsefnek a hatályba nem lépett középiskolai törvényéhez csatolt 1869. évi középiskolai tantervét és Pauler Tivadarnak 1871-ben benyújtott tervezetét Trefort Ágoston minisztersége alatt a kísérletek egész sora követte.1
Az elsőt közülük ugyancsak elvetélt középiskolai törvényéhez csatolva 1873-ban juttatta el a miniszter a közoktatásügy reprezentatív szervéhez, az Országos Közoktatási Tanácshoz (OKT) véleményezés végett. A kezdeményezésnek a majd csak 1879-ben elfogadott tanterv szempontjából is egyik jelentősége, hogy ekkor kapcsolódott be a tantervkészítés munkájába az OKT jegyzőjeként, ebben a minőségében gyakorlatilag rövidesen annak nagyhatású irányítójaként Kármán Mór, akinek nevelési elmélete rányomta bélyegét az 1879-ben véglegesen elkészült tantervre. Az általa szerkesztett Magyar Tanügy c. folyóirat hasábjain egymás után megjelenő tanulmányaiban korában kimagasló elméleti felkészültséggel, kora legnevesebb külföldi eredményeit is felhasználva európai látókörrel foglalkozott a tantervkészítés elméletével, elemezte az adott helyzetet és az előtte fekvő, már nyomtatásban kiszedett miniszteriális tanterven kisebb módosításokat hajtott végre.2
Kármán korszerű szemlélete a hazai berkekben nem talált egyöntetűen kedvező fogadtatásra. Az első ellenvetést Kármán lapja, a Magyar Tanügy közölte Vécsey Tamás, eperjesi jogtanár tollából, aki szerint a tanterv túltömött, sok tantárgyat ölel fel, nem alkalmazkodik a tanulók képességeihez, túlbecsüli erőiket, ezért nem valósítható meg... Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS (Felkai László) 5
Az 1879. évi tanterv előzményei 5
Az 1879. évi gimnáziumi tantervben érvényre jutó elvek 7
Az 1899. évi gimnáziumi tanterv 14
Jegyzetek 18
SZEMELVÉNYEK A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉNEK GIMNÁZIUMI TANTERVI MUNKÁLATAIBÓL
1. Kármán Mór: Az új tantervjavaslatok 20
2. Kármán Mór: A tantervek elméletéhez 22
3. Kármán Mór: Az új gymnasiumi tantervjavaslat 26
4. Az 1879. évi tanterv órafelosztása 32
5. Általános utasítás a gymnasiumi tanítás tervéhez (1880) 33
6. Az 1899. évi gimnáziumi tanterv általános óraterve 54
7. Utasítások a gimnázium tantervéhez (1903) 55
8. Kármán Mór: Az oktatás (értelmi nevelés) feladatai 72
9. Kármán Mór: Az oktatás anyaga 82
10. Kármán Mór: Az oktatás feladatai 87
Összefoglaló 90
Summary 91
Zusammenfassung 92
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem