I. kötet: | |
A látás | 5 |
Látás és megismerés | 19 |
Művészet és pedagógia | 34 |
A vizuális nevelés pedagógiája (alapfogalmak, program) | 37 |
Az optikai tér megismerése és kifejezése | 41 |
A térábrázolás | 41 |
A forma | 56 |
A szín | 81 |
Az anyag és a művelet | 97 |
A vizuális nevelés tartalma és formái | 107 |
A vizuális nevelés cselekvésformái | 117 |
Történeti áttekintés | 125 |
II. kötet: | |
A vizuális nevelés feladatrendszere és területei | 5 |
A feladatrendszert meghatározó tényezők | 5 |
Hazai rajztanításunk fő történeti tendenciái | 6 |
A szocialista társadalom igényei, követelményei | 10 |
A vizuális nevelés, a rajztanítás szerepe a szocialista nevelésben | 12 |
A látásnevelés szerepe az ifjúság érési folyamatában | 17 |
Csecsemő- és kisgyermekkor | 17 |
Gyermekkor | 28 |
Serdülőkor | 29 |
Ifjúkor, felnőtté válás | 30 |
A feladatrendszer és összefüggései | 32 |
A feladatrendszer lényege, általános összefüggései | 32 |
A feladatrendszernek megfelelő területek | 33 |
Általánosan képző iskoláink feladatrendszere | 35 |
A szakjellegű területek feladatrendszere | 38 |
A feladatrendszer lebontása, aránybeli problémái | 40 |
A vizuális nevelés művelődési anyagának felépítése és követelményei | 47 |
A művelődési anyag körvonalai | 47 |
Az anyagfelépítés dialektikája | 60 |
Vertikális és horizontális dialektika: A műveletek egységes követelményszintje | 75 |
Tanterveink anyagfelépítési összefüggései | 81 |
A vizuális nevelés, a rajztanítás folyamata, didaktikus feladatsorok tervezése, tanmenetkészítés | 95 |
A didaktikus tervezés képlete | 97 |
Iskoláink gyakorlati munkájának didaktikai példái | 110 |
Általánosan képző iskoláink didaktikus feladatsorai | 110 |
A műalkotások megközelítésének didaktikai lehetőségei | 121 |
A valóság és a műalkotás viszonyának fő tényezői | 122 |
A didaktikus tervezés sajátos lehetőségei | 126 |
Didaktikai megoldás az összevont osztályú tanulócsoportokban | 129 |
A szemlélet dialektikájának jelentkezése az összevont osztályok rajztanításában | 130 |
A közvetlen és önálló foglalkozások szerves folyamatának tervezése | 141 |
A vizuális nevelés programozása | 149 |
A programozás célja, lényege, megtervezése | 150 |
A vizuális nevelés, a rajztanulás folyamatának programozása | 153 |
Tanmenetek, munkatervek készítése | 164 |
Saját rajzokkal illusztrált tanmenet készítése | 165 |
Szöveges tanmenetek, munkatervek tartalma és formái | 176 |
A tanmenetkészítés egyéb sajátos formái | 184 |
A foglalkozások szervezése és levezetése - a rajzórák fő mozzanatai és módszertani problémái | 186 |
A módszer fogalma, kapcsolata a nevelő-oktató munka tényezőivel. A vizuális nevelés sajátos módszertani magatartása | 187 |
Az oktatási folyamat és az egyes órák kapcsolata | 187 |
A didaktikai feladat órameghatározó szerepe | 187 |
A vizuális nevelés, a rajztanítás óráinak sajátos eltérései | 197 |
A rajzórák tárgyi feltételei, szervezési kérdései | 197 |
A szemléltetés bázisának biztosítása. A rajzszertár megteremtése és fejlesztése | 197 |
A megfelelő nézőpont biztosítáa. Modellbeállítás, a helyiség megfelelő átrendezése | 209 |
Egyéb szervezési kérdések. A tanulók bevonása a munka lebonyolításába | 211 |
A rajzórák fő mozzanatai. Az egyes mozzanatok problémái, módszerei | 218 |
A szemléltetés módszerei. A jelenségek elemzésének dialektikája | 219 |
A szemléltetés egyeztetése a tanulók látási és ábrázolási típusaival | 228 |
A képzőművészet alkotások szemléltetésének dialektikája | 1237 |
A látvány rajzi rögzítése, a korrektúra kérdései | 248 |
A vázolás és fejlesztés problémái | 248 |
A korrektúra szerepe a tanulók személyiségének nevelésében | 257 |
A tanár táblai rajzainak munkája | 262 |
A tanulók munkájának értékelése | 269 |
Óra végi értékelés, eredménymegállapítás | 270 |
A tanulók teljesítményének osztályozása | 271 |
A tanulók otthoni munkájának irányítása | 275 |
A rajzórák megtervezésének tartalmi és formai kérdései | 278 |
Az óratervek célja, tartalma és fajai | 278 |