kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Balassi Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 241 oldal |
Sorozatcím: | Vizuális kultúra |
Kötetszám: | 3 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 28 cm x 20 cm |
ISBN: | 963-506-322-9 |
Megjegyzés: | Színes és fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz. |
Bevezető | 9 |
Személyiségfejlesztés, képességfejlesztés | 11 |
Bálványos Huba: A vizuális nevelés mint személyiségfejlesztés | 13 |
A vizuális nevelés alkotó tevékenységformáinak áttekintése | 13 |
Személyiségfejlődési esélyek az alkotásban | 15 |
A differenciáló képességfejlesztés | 19 |
Éntudat és kollektív identitás | 22 |
Bálványos Huba: A vizuális műveltség fejlesztendő képességei | 25 |
Bálványos Huba: A vizuális műveltésg fejlesztendő képességei | 25 |
Vizuális nyelv | 25 |
Kifejezés, képzőművészet | 25 |
Vizuális kommunikáció | 26 |
Tárgy- és környezetkultúra | 26 |
Technikák | 26 |
A képességfejlesztés tervezésének és megvalósításának tézisei | 26 |
Bakos Tamás: A gyermekrajz a pedagógia nézőpontjából | 29 |
Fejlődéslélektani vonások az irányítás nélküli, kifejező közlésekben | 29 |
Ábrázolásalapú kifejezés | 29 |
Megismerés, motiváltság és a vizuális közlésformák | 32 |
Megismerési képességek és motivációi az ábrázolás elsődleges szerepében | 33 |
Megismerési képességek és motivációi az ábrázolás másodlagos szerepében | 35 |
Jelölés, jelalkotás | 36 |
A "mit?" és a "hogyan?" kérdése | |
Bálványos Huba: A gyermek képi kifejezései, mint személyes közlések | 41 |
Hangoltság a kifejező alkotásra | 41 |
Élmény, inspiráció, motiváció | 42 |
Közös élményhelyzet | 42 |
Beszélgetés és szemléltetés | 44 |
Mintaadó szemléltetés | 47 |
Motivációk | 47 |
Inspirációk | 50 |
Differenciált motivációk | 53 |
Értékelő visszajelzések | 58 |
Értékelés a folyamatban | 60 |
Az alkotások "kiállítása" | 60 |
A személyes közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata | 61 |
Bálványos Huba: Irányított szocializáció tárgyi- és környezeti kultúrával | |
Élmény, inspiráció, motiváció | 67 |
A "mit" kérdése | 67 |
Inspiráló szemléltetés és beszélgetés | 74 |
A díszítés | 75 |
Mintaadó szemléltetés | 78 |
Korrektúra és értékelés | 80 |
Differenciált motivációk | 80 |
Konzultáció és technikai korrektúra | 80 |
Preisinger Zsuzsa: Vizuális tanulmányok - primer közlések | |
A primer közlések | 83 |
A pedagógiai tudatossággal irányított megfigyeltetés hatása a képi sémára | 83 |
A vizuális tanulmányok irányultságai | 86 |
Tárgyformák mint modellek | 87 |
A modellválasztás | 87 |
Észleleti dominanciák a modellválasztásban és a modellehelyzetben | 89 |
Komponált képi látványok modellhelyzetben | |
Fotó, mozgókép, műalkotások | 91 |
"Nyelvi" tanulmányok közvetlen látványelőzmény nélkül | 93 |
Fokozatosság a modellelemzésben és az ábrázolásban | 93 |
Bemutatás és szemléltetés | 96 |
A feladatokhoz válsztott technikai megoldások speciális szempontjai | 101 |
A vizuális tanulmányok szerepe a fejlődési-fejlesztési folyamatban | 106 |
A tanulmányok eredményeire épülő feladatok kapcsolása, sorolása | 106 |
A primer közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata | 118 |
Bakos Tamás: Direkt közlések | 119 |
Ismeretek, információk vizuális közlései | 120 |
A direkt közlések motivációi | 122 |
Mit és hogyan, direktben | 123 |
Közlések már irányítás nélkül is | 123 |
Útvonalrajz és térkép | 124 |
Modellhelyzetek az útvonalrajz és térkép témakörében | 125 |
Konstruált modell és magyarázó rajza. Kavicsvárak | 127 |
Papírlabirintus és agyagvár | 130 |
A síkképi szemléltetés irányultságai térképalkotásnál | 132 |
Térkép csoportmunkában | 134 |
Társasjáték síkban és térben | 135 |
Tárgytervek, magyarázó, elemző ábrázolások | 138 |
Fantáziatervek | 139 |
Tárgyelemzésekből magyarázó rajz | 146 |
Tárgytervek a megvalósítás igényével | 150 |
A mozgás és változás vizuális közlésének módjai | 152 |
Az információ legsűrítettebb vizuális formái (Piktogramok, emblémák és más vizuális jelek) | 156 |
Modellalapú formaredukcó példái | 158 |
Az emlékkép- és modelltranszpozíció vizuális nyelvisége | 162 |
A direkt közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata | 162 |
Munkaformák | |
Bálványos Huba: A feladat | 163 |
A feladat és a tanóra | 163 |
Feladattípusok | 163 |
Preisinger Zsuzsa: A munkaformák változatai a tanítási órák folyamatában | 167 |
A pedagógus és a tanulók együttműködésének várható eredményessége a vizuális nevelés tantárgyi specifikumaiban | 168 |
Frontális munka. A pedagógus közvetlen irányító szerepben | 168 |
A tanulók önálló egyéni munkája | 169 |
A tanulók együttműködésének várható eredményessége a vizuális nevelés tantárgyi specifikumaiban | 170 |
A csoportmunka | 170 |
A csoport létszáma és tagozódása | 171 |
Formális, informális csoport | 172 |
A csoportlét kezdeti szakasza | 172 |
A szaktárgyi eredményesség feltételei a csoportmunkában | 174 |
A csoport összetétele és lélekszáma | 176 |
Irányítás, korrigálás | 177 |
Technikai megoldások | 178 |
Szervezés | 178 |
Bálványos Huba: Pedagógiai értékelés a vizuális nevelésben | 180 |
Az egyes tevékenységformák főbb értékelési különbségei | 180 |
Az értékelés irányultságai | 181 |
Értékelési szempontok | 181 |
A közös értékelés helyzete és szempontjai | 181 |
Értékelési fokozatok | 182 |
A gyermekek egyenkénti megfigyelése a folyamatban | 182 |
A gyermekek egyenkénti megfigyelése az alkotás tükrében | 183 |
Egy értékelési szakasz végén | 184 |
A közös értékelés közben mutatkozó további személyiségjegyek | 184 |
Sándor Zsuzsa: A vizuális kultúra tanításának személyes tervezése | 187 |
A vizuális kultúra tanítási terve: kapocs a tanterv, a pedagógus és a gyermek között | 189 |
A vizuális kultúra tantervi előírásai és a pedagógus személyiségének találkozása a tervkészítésben | 191 |
A pedagógus vizuális és művészeti műveltségének, vizuális pedagógiai felkészültségének és önszemléletének szerepe | 191 |
Tantervi szakanyagok értelmezése és megértése | 193 |
Szakmai szerkezet és a szakmai tartalmak értelmezése | 193 |
A tantervi szintek értelmezése | 194 |
Tantervi rovatok értelmezése | 196 |
A vizuális kultúra tanítási folyamatainak és a folyamatok tervezésének jellemzői | 199 |
A tantervi dokumentumok személytelensége, a tanterv és a tanítási terv lehetséges helyi karakterei | 200 |
Az időtényező vizuális kultúra vonatkozásai | 200 |
A feladatsor és a projekt mint tervezési és mint tanítási metódus | 201 |
A vizuáliskultúra-feladatsorok és -projektek mint tanítási témakör típusok | 203 |
A vizuális kultúrára specializált tantárgy éves tanítási programja elkészítésének elvi és gyakorlati problémái | 210 |
A vizuáliskultúra-óra tervezésének általános jellemzői és vizuális nevelési specifikumai | 212 |
A rendelkezésre álló minősített vizuális nevelési tantárgyi tantervek | 229 |
Bakos Tamás: Függelék | 231 |
A vizuális nevelés foglalkozásainak sajátos feltételrendszere | |
Szakterem, szertár, anyagok, szerszámok, szemléltető eszközök | 231 |
Irodalom | 235 |
Színes képek | 241 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.