1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vizuális megismerés és a vizuális kommunikáció

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Budapesti Tanítóképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 105 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

BEVEZETŐ: A VIZUALÍTÁS ÉS A VIZUÁLIS NEVELÉS

A rajztanítás pedagógiájának a vizualítás reális értelmezésére kell épülnie.Tisztázni kell a vizualítás és pedagógiája leírásához használatos... Tovább

Előszó

BEVEZETŐ: A VIZUALÍTÁS ÉS A VIZUÁLIS NEVELÉS

A rajztanítás pedagógiájának a vizualítás reális értelmezésére kell épülnie.Tisztázni kell a vizualítás és pedagógiája leírásához használatos fogalmak jelentését, rendezni kell a szakterminológiát. Deffiniálandók a vizuális nevelés tételei és hatókörei, jellege, iskolai és társadalmi vonatkozásai,valamint feltételrendszere. Törekednünk kell minél átfogóbb objektivitásra, hogy kiszorítsuk a vizuális nevelés pedagógiájából a közkeletű "szubjektivitás", a "személyes módszer" mögé bújó tanulatlan spontaneitást.
A vizualitás lényege a képlátás. Feladatunk a síkképekben való látásnak és a tudati képekben való gondolkodásnak a feltárása. Tudni kell, hogy objektív környezetünkről nyert optikai információink közös nevezője a síkképben-látás, ami az optika törvényei és szemünk biológiai felépítése szerint egyformán működik mindenkiben.
A látás fogalmán optikait és vizuálist értünk egyszerre, mert a vizuális jelzővel ellátott (vizuális) megismerésben és a (vizuális) kommunikációban működő látás optikai ingereket keltő optikai jelek csoportjait, rendszereit fogja föl.
A vizuális tapasztalatok elméleti rendszerezésének kiindulópontja a binoculáris látás síkképet felfogó és feldolgozó természete. Optikailag síkképet fogad be retinánk, ez fénytani kérdés. Komplex téri képet látunk azonban vizuális megismerésünk igazi szervében: a látókéregben. Tehát a vizualitás úgy "képlátás", hogy a látvány síkképét értjük is. A társadalmi érintkezésben a síkképeknek az ábrázolt képet feleltetjük meg. Vissza

Tartalom

Bevezető: A vizualitás és a vizuális nevelés3
Vizuális nevelés a rajztanításban5
Műfajok, technikák, eljárások6
A vizuális tanulmányok11
A modellek11
A vizuális analízis irányultságai és aspektusai13
A plasztikai tanulmányok kérdéséről14
A színtanulmányok kérdéséről14
A vizuális közlés metódusai16
A kompozíció fogalma16
A kompozíció metódusa mint elvonatkoztatás18
A redukció és szelekció duális metódusa mint elvonatkoztatás20
A transzpozíció mint elvonatkoztatás22
A vizuális nevelés formái a tanítási feladatokban24
A feladatról általában és a nevelő szerepéről24
A képi közlés különböző formái: objektív és szubjektív közlések25
A képi közlés kétféle jellege: az ábrázolás és a kifejezés30
A képi közlés egyezményes és egyéni módjai31
Az intellektuális elsajátítás útja36
A képi nyelv: képírás és képolvasás49
Formáltság és formátlanság50
Az adott látvány és a vizuális élmény51
A képmező és a képtár51
Észleleti tartalmak a vizuális élményben53
Vizuális nyelvi elemek55
A kép optikai elemei, a vizuális dinamika55
A képhordozó anyag optikai szerepe60
A vizuális dinamika és a mozgás64
A mozgó látvány optikai elemei64
A mozgást közlő vizuális nyelvi elemek az álló képben65
A készülő látvány69
Az imitáció mint megismerés és mint primér közlés69
A direkt közlések74
Személyes közlések86
A materiális tényező a képalakításban92
A vizualitás93
A vizualitás: látás és megismerés94
A síkkép mindig nonfiguratív94
A vizualitás tudati rendszer95
Vizuális rendszerünk lehetőség a megismeréshez és szemléleti mód is egyben97
A képzetek98
A tárgyi hűség és a vizuális megfeleltetés98
A látás folyamatos alakítás: azonosítás és módosítás99
A képlátás időbeliségéről és mobilitásáról99
Rendszerező táblázatok, diagramok jegyzéke
A vizuális nevelés formái27
A vizuális kommunikáció és a vizuális nevelés29
Az elemzések viszonya a közlésformákhoz38
A vizuális nevelés rendszere45
A képmező57
Képi helyzet-viszonylatok59
Minőség-viszonylatok61
A primér közlések folyamata73
A direkt közlések folyamata77
A stílusok rétegződése89
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem