1.060.427

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vizuális élmény

Az alkotó látás pszichológiája

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Gondolat Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 558 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-280-141-5
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes ábrákkal, fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A művészetpszichológia világhírű, német származású, amerikai professzorának alapvető összefoglaló kézikönyve, amely 1954-ben jelent meg először, azóta szinte minden európai nyelven több kiadást is megért. A magyar fordítás az 1974-ben megjelent új változat alapján készült.
Az alakpszichológia neves képviselője a vizuális nyelv, a műalkotás "látásának" kérdéseivel foglalkozik. A lélektannak a fiziológiai oldalát részesíti előnyben, sem a szemlélő, sem az alkotó művész egyénisége nem érdekli, nem célja a műalkotás és a társdalom viszonyának sokoldalú bemutatása. Olyan izgalmas kérdéseket boncol, mint az egyensúly igénye és szerepe a művészi kompozícióban, az alak és a forma mint a művészi sűrítés megtestesítése és hatása a szemlélőre, a perspektíva változatai. Vizsgálja hogyan növekszik és teljesedik ki a művek jelentéstartalma a nézőkben élő kész koncepciók alapján. Nagy szerepet kapnak a tér és a sík ábrázolásának különböző módozatai a modern művészetben, a fény és árnyék, a szín,... Tovább

Fülszöveg

A művészetpszichológia világhírű, német származású, amerikai professzorának alapvető összefoglaló kézikönyve, amely 1954-ben jelent meg először, azóta szinte minden európai nyelven több kiadást is megért. A magyar fordítás az 1974-ben megjelent új változat alapján készült.
Az alakpszichológia neves képviselője a vizuális nyelv, a műalkotás "látásának" kérdéseivel foglalkozik. A lélektannak a fiziológiai oldalát részesíti előnyben, sem a szemlélő, sem az alkotó művész egyénisége nem érdekli, nem célja a műalkotás és a társdalom viszonyának sokoldalú bemutatása. Olyan izgalmas kérdéseket boncol, mint az egyensúly igénye és szerepe a művészi kompozícióban, az alak és a forma mint a művészi sűrítés megtestesítése és hatása a szemlélőre, a perspektíva változatai. Vizsgálja hogyan növekszik és teljesedik ki a művek jelentéstartalma a nézőkben élő kész koncepciók alapján. Nagy szerepet kapnak a tér és a sík ábrázolásának különböző módozatai a modern művészetben, a fény és árnyék, a szín, a mozgás jelentősége a vizuális érzékelésben. Az utolsó fejezetben a művészi kifejezést elemzi Arnheim, mint a szemléleti ábrázolás legfőbb célját.
A művészi ábrázolás nyelvtani szabályait kutatva szakadatlanul kapcsolatba hozza azokat a hétköznapi ábrázolás, közlés, az általános vizuális gondolkodás-kifejezés törvényszerűségeivel, bár az alaklélektan struktúra-elméletéből indul ki, mindenkor kerüli az egyoldalúságot, az öncélúságot és a statikus szemlétet. Könyve nagy segítségünkre lehet abban, hogy a formai oldalról közeledve végül is a műalkotás tartalmához jussunk el. A dialektikus szemléletű művészetszociológia megközelítés, a tükrözéselmélet gyümölcsözően egészülhet ki Arnehim fontos formai vonatkozású megállapításaival.
A vizuális nyelv törvényszerűségeinek elemzése, az "az alkotó szem" kiművelése nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a modern művészeteket értő közönség köre bővüljön. Vissza

Tartalom

Előszó az új változathoz5
Bevezetés9
Az egyensúly21
A négyzet rejtett szerkezete21
Mit értünk észlelési erőkön?28
Két kör egy négyzetben29
Pszichológiai és fizikai egyensúly30
Miért éppen az egyensúly?33
A súly35
Az irány38
Egyensúly-rendszerek41
A fent és a lent42
A jobb és a bal46
Az egyensúly és az emberi elme49
Madame Cezanne sárga széken50
Az alak55
A látás mint aktív felfedezés55
A lényeg megragadása56
Észleleti fogalmak58
Mi az alak?60
A múlt befolyása62
Az alaklátás65
Az egyszerűség68
Az egyszerűségre való törekvés bizonyítékai78
Kiegyenlítődés és kiéleződés81
Az egész fenntartja magát82
Belső tagolódás85
Miért mond gyakran igazat a szemünk?88
Belső tagolódás a képzőművészetekben90
Mi a rész?92
Hasonlóság és különbözőség94
Példák a művészet területéről105
A szerkezeti váz109
A forma113
A térbeli látás115
A vetületek121
Melyik a tárgy legjobb nézete?124
Az egyiptomi módszer130
A rövidülés134
Az átfedés139
Mire jó az átfedés?141
A felület és a mélység kölcsönhatása146
Vetélkedő nézetek149
Realizmus és realitás153
Mi élethű?155
A forma mint felfedzés159
Az absztrakció szintjei165
A forrás173
A vizuális információ177
Formafejlődés183
Miért éppen így rajzolnak a gyerekek?184
Az intellektuális elmélet185
Azt ábrázolják, amit látnak189
Ábrázolási fogalmak190
A rajzolás mint mozgás193
Az ősi kör196
A differenciálódás törvénye203
A függőleges és a vízszintes205
A rézsútosság211
Részek egybeolvasztása214
A méret218
A félreértett ebihalak221
Fordítás két dimenzióra223
Következmények a szobrászatban233
Botok és lapok234
A kocka és a gömbölyűség240
A tér244
A vonal és a körvonal245
Közös körvonalak249
Figura és háttér254
Mélységszintek259
Festészet és alkalmazás262
Keretek és ablakok266
A konkáv alak a szobrászatban268
Mi a mélységlátás oka?272
Mélységhatás átfedés révén275
Az átlátszóság280
A torzulatok teret hoznak létre286
Dobozok három dimenzióban289
A fizikai tér is segít298
Inkább az egyszerűt, mint az igazat300
A gradiensek mélységet hoznak létre304
A tér konvergenciája felé309
A centrális perspektíva kettős gyökere312
Nem valósághű vetület315
Piramisszerű tér317
A központosított világ szimbolikája324
Középpontúság és végtelenség327
Játék a szabályokkal328
A fény333
A fényélmény333
A viszonylagos világosság335
A megvilágítás339
A fény teret alkot341
Az árnyékok346
Ábrázolás megvilágítás nélkül352
A fény szimbolikus jelentései355
A szín362
A fénytől a színig363
Az alak és a szín365
Hogyan jönnek létre a színek?370
A generatív alapszínek373
Additív és szubtraktív színkeverés374
Generatív kiegészítő színek374
Szeszélyes eszközrendszer377
A harmónia keresése380
A színskála elemei385
A színkeverékek szintaxisa388
Az elemi kiegészítő színek392
A színek kölcsönhatása397
Matisse és El Greco400
Ingerválaszok a színre404
A meleg és a hideg színek406
A mozgás409
Az események és az idő409
Egyidejűség és egymásutániság413
Mikor látunk mozgást?416
A mozgás iránya420
A sebesség megnyilvánulásai422
A sztroboszkopikus mozgás426
Filmszerkesztési problémák431
Látható mozgatóerők433
Bonyolultsági fokok438
Az emberi test mint eszköz444
A kinesztéziás testképzet447
A dinamika450
Nem elég az egyszerűség450
A dinamika és hagyományos magyarázatai452
Az erők diagramja456
Kísérletek irányított feszültséggel460
Mozdulatlan mozgás464
A rézsútosság dinamikája466
A torzulatok feszültsége470
A dinamikus kompozíció474
Sztroboszkopikus hatások477
Hogyan jött létre a dinamika?480
Példák a művészet területéről483
A kifejezés487
Hagyományos elméletek488
A struktúrába ágyazott kifejezés492
A kifejezés elsőbbsége498
Jelképiség a művészetben501
Jegyzetek507
Bibliográfia537
Névmutató553

Rudolf Arnheim

Rudolf Arnheim műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rudolf Arnheim könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem