1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vízjel nem tűnik el olyan könnyen

Versek megformáltságának megközelítése kreatív gyakorlatokkal

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tinta Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 206 oldal
Sorozatcím: Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
Kötetszám: 70
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-7094-70-5
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A versolvasás egyedül helyes módja nem létezik. Az csak egy pedagógiai fantom. Ahány fej, annyi olvasat, s az egyik helyesebb, mint a másik. S ezzel nem kívánunk a filológusok munkája ellen szólni, sem a megbízható, a kritikailag "szavatolt" szövegek ellen, egyáltalán nem. De a filológiai hűség csupán egyike azoknak a lehetőségeknek, amelyek rendelkezésünkre állnak ahhoz, hogy egy szerzőt a szaván fogjunk. Mert akár másképp is elmondhatjuk, amit ír, vagy visszafelé olvashatjuk, vagy kigúnyolhatjuk, vagy meglophatjuk, vagy továbbírhatjuk, vagy lefordíthatjuk... Olvasni mindig azt is jelenti, hogy szétszedni - aki ezt nem akarja elhinni, kérdezze meg az agykutatókat -; szétszedni és újból összerakni. És ennek során mindig létrejön valami új. Igazán klasszikus az a szerző, aki ezt nemcsak elviseli, hanem meg is követeli; akit szeretetteljes darabosságunkkal, kegyetlen érdeklődésünkkel nem lehet elpusztítani.
[...] Ami pedig magát a művészetet illeti, amiatt nem kell, hogy fájjon a... Tovább

Fülszöveg

A versolvasás egyedül helyes módja nem létezik. Az csak egy pedagógiai fantom. Ahány fej, annyi olvasat, s az egyik helyesebb, mint a másik. S ezzel nem kívánunk a filológusok munkája ellen szólni, sem a megbízható, a kritikailag "szavatolt" szövegek ellen, egyáltalán nem. De a filológiai hűség csupán egyike azoknak a lehetőségeknek, amelyek rendelkezésünkre állnak ahhoz, hogy egy szerzőt a szaván fogjunk. Mert akár másképp is elmondhatjuk, amit ír, vagy visszafelé olvashatjuk, vagy kigúnyolhatjuk, vagy meglophatjuk, vagy továbbírhatjuk, vagy lefordíthatjuk... Olvasni mindig azt is jelenti, hogy szétszedni - aki ezt nem akarja elhinni, kérdezze meg az agykutatókat -; szétszedni és újból összerakni. És ennek során mindig létrejön valami új. Igazán klasszikus az a szerző, aki ezt nemcsak elviseli, hanem meg is követeli; akit szeretetteljes darabosságunkkal, kegyetlen érdeklődésünkkel nem lehet elpusztítani.
[...] Ami pedig magát a művészetet illeti, amiatt nem kell, hogy fájjon a fejünk. A vízjel nem tűnik el olyan könnyen. Akinek kedve van hozzá - és kedv nélkül nem megy semmi -, annak a szavakat csupán a fény felé kell tartania. Minden szöveg alatt megjelenik egy másik, megjelenik több más, jóval több, mint amennyit az olvasók és írók bölcsessége álmodni mer.

(Hans Magnus Enzensberger)

Ez a könyv olyan gyakorlatokkal foglalkozik, amelyek célja, hogy felkeltsék az olvasók érdeklődését a versek megformáltságának kreatív megközelítése iránt, és 'mozgásba hozzák' az adott esetben alkalmazható - a nyelvre és a világra vonatkozó - ismereteiket. Nagy súlyt helyez az úgynevezett saját (privát) értelmezések létrehozására is: mit mond (mi mindent mondhat) az elemzőnek egy általa szövegként értelmezett adott nyelvi tárgy. Vissza

Tartalom

Előszó13
Bevezetés15
Szemiotikai-textológiai elméleti alapvetés
A kreatív és a szövegrokonsági szemiotikai-textológiai gyakorlatokról általában21
Bevezető megjegyzések21
A szöveg és megközelítései21
Megjegyzések szövegek 'fizikai megformáltság alapuló szövegfajtájának' eldöntéséhez28
A versekkel/verseken végrehajtott kreatív és szövegrokonsági gyakorlatokhoz kiválasztott szövegek és megformáltság tipológiájuk létrehozásának kérdései29
Megjegyzések a prózaszövegekkel/prózaszövegeken végrehajtható kreatív gyakorlatokhoz31
Befejező megjegyzések31
A megformáltságon alapuló szövegfajták szemiotikai-textológiai értelmezése
A fizikai megformáltságon alapuló szövegfajta eldöntésére vonatkozó kreatív-produktív gyakorlat35
A fizikai megformáltságon alapuló szövegfajták elméleti és gyakorlati megközelítése36
Egy szövegfajta eldöntésére vonatkozó többszörös létrehozó típusú kreatív-produktív gyakorlat36
Megjegyzések a megoldásokhoz48
Versek megformáltságának szemiotikai-textológiai megközelítése kreatív gyakorlatokkal51
A versek fizikai testvére, vehikulumára [=Ve] vonatkozó kreatív gyakorlatok53
A szövegek vizuális fizikai megjelenési formáinak típusai55
Gyakorlatok a Ve jelösszetevő elemzéséhez55
A képversek megformáltságának kompozíciós elvei69
A versek fizikai testéhez [=Ve] rendelhető formai felépítésre, a formációra [=Fo] vonatkozó kreatív gyakorlatok71
A szövegek nyelvi-szemiotikai formai felépítésének típusai73
Gyakorlatok a nyelvi-szemiotikai FO jelösszetevő elemzéséhez73
A szövegek nyelvi-szemiotikai formai felépítése mint az értelmi és a kommunikatív nyelvi (szöveg)jelentés hordozója88
A szöveg fizikai testéhez [=Ve] rendelhető nyelvi-jelentéstani felépítésre, a sensusra [=Se] vonatkozó kreatív gyakorlatok89
A nyelvi jelentés hordozói91
Gyakorlatok az Se jelösszetevő elemzéséhez91
Megjegyzések első fokú korreferenciális jelentések létrehozásához107
Versek fizikai testéhez [=Ve] rendelhető valóságos vagy képzelt világdarabra, a relátumra [=Re] vonatkozó kreatív gyakorlatok113
A vehikulumhoz rendelhető világdarab szerepe a szövegek megformáltságában115
Gyakorlatok a Re jelösszetevő elemzéséhez115
Megjegyzések másodfokú korreferenciális jelentések létrehozásához129
Versek több jelösszetevőjének együttes megváltoztatására irányuló komplex [=Ko] kreatív gyakorlatok131
A szöveg mint komplex jel megformáltságának összetettsége133
Gyakorlatok több jelösszetevő együttes megváltoztatása136
Egy szöveg adott megformáltságától való 'eltávolodás' lehetőségeiről és fokozatairól154
Versek szövegrokonsági kapcsolatainak [=Ro] felderítésére vonatkozó kreatív gyakorlatok157
A szövegrokonsági kapcsolatok típusai159
Gyakorlatok rokonszöveg-csoportok kereséséhez/létrehozásához159
Megjegyzések a posztmodern szövegrokonsági kapcsolatokhoz165
Utószó169
Függelék171
Szövegmutatók és megformáltságtipológia173
Szövegmutató a gyakorlatokban felhasznált szövegekhez173
Szövegmutató a feladatokban felhasznált versszövegekhez175
Megformáltságtipológiai vázlat187
Bibliográfiai tájékoztató199
A kötet szerzőinek egyedül és együtt írott művei199
A kötet szerzőinek másokkal együtt írott művei205
Informatív írások206
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem