Néhány fekete-fehér térképpel illusztrálva. A Magyar Paedagogiai Társaság megbízásából szerkesztette Imre Sándor az állami polgárisk. tanítóképzőintézet tanára, egyetemi magántanár. A M. Kir. Vallás- és közoktatásügyi miniszter támogatásával. Franklin-Társulat Nyomdája nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A Magyar Paedagogiai Társaság 1915. évi márciusi ülése Fináczy Ernő elnök javaslatára, elhatározta annak a kérdésnek tárgyalását: mi módon vegyen tudomást az iskola a mostani nagy...
Tovább
Előszó
A Magyar Paedagogiai Társaság 1915. évi márciusi ülése Fináczy Ernő elnök javaslatára, elhatározta annak a kérdésnek tárgyalását: mi módon vegyen tudomást az iskola a mostani nagy világeseményekről. Az októberi és novemberi ülésen lefolyt tárgyalások eredményeként a Társaság szózatot intézett folyóirata, a Magyar Paedagogia útján a nemzet nevelőihez s felterjesztésben javasolta a vallás- és közoktatásügyi miniszter úrnak a háborúra vonatkozó, összefoglaló tanítások elrendelését valamennyi iskolában és e tanításokhoz való vezérfonal szerkesztését (1. Magyar Paedagogia 1915: B81., 591., 655., 1916 : 93,11,).
E javaslat megtételére a Társaságot az a meggyőződés indította, hogy a világháború fejleményei és hosszú tartama miatt egyre szükségesebb a nemzet mindenik tagjának lehetően tájékozódnia a legutóbbi évek eseményeiről, ezek okairól és hatásairól, az egész nemzet és az egyes polgárok életének mostani feladatairól. Nem lehet megérnünk azzal, hogy ezt a tájékozást kiki csak a véletlenül eléje kerülő forrásokból és esetleg nagyon felületes módon merítse. Gondoskodni kell arról, hogy főként a serdülő nemzedék megkapja azokat a felvilágosításokat, amelyekből megértheti ezt a korszakot és felismerheti a jövő alakulások sejthető irányát.
A legutóbbi három iskolai évben mindenik iskolafajban és mindenik fokon sok történt, ami azt mutatja, hogy az iskolai nevelés a rendkívüli idő követelményeihez alkalmazkodott. Sokat tettek a tanítók és tanárok önmaguktól, hivatalos felszólítás nélkül is avégre, hogy az ifjúság megértse a mostani idők jelentőségét, komolyan vegye ezt a korszakot még akkor is, ha közvetlen környezete nem szenved miatta s hogy megerősödjék a nemzet jövőjéért való felelősség érzése. A nemzet érdekében azonban ennek a törekvésnek kivétel nélkül mindenik iskolában elevennek kell lennie.
Vissza
Tartalom
Előszó III
ELSŐ RÉSZ.
I. A háború világtörténeti előzményei- Irta dr. Balanyi György kegyesrendi főgimn. tanár 3 - 15
II. A hadi események. Irta Pilch Jenő m. kir. honvédalezredes 16-105
Bevezetés 16
Nyugati hadszintér: Haditervek 18, Belgium bukása 19, Az első döntő csaták 21, A francia északi várak elfoglalása 24, Csata a Marne mentén 24, Antwerpen ostroma 27, Küzdelmek Flandria birtokáért 29, A szövetségesek támadásai 1914 dec. havában 30, Csaták 1915 aug. végéig 32, A szövetségesek együttes nagy támadása 1915 szept. és okt. havában 36, Verdun ostroma 38
Keleti hadszintér: Események Galíciában 40, A kraszniki és a zamosc - komarovi csaták 42, Az első lembergi csata 44, A második lembergi csata 45, Kelet-poroszországi csaták 48, Przemysl ostroma. Az oroszok első betörése Magyarországba. A szövetségesek harcai a
Visztula bal partján és Nyugat-Galiciában és a Kárpátok hosszában 50, Küzdelmek Nyugat-Lengyelországban 1914 nov. és dec. havában 52, A lapanov-limanovai csata és az oroszok betörése Magyarországba 54, A mazuri diadal 57, A kárpáti téli csata (1915 márc. és ápr.) 58, A gorlicei áttörés (1915 május 2.) 62, Lemberg visszafoglalása (1915 jún. 22) 65, Lengyelország és Kurland meghódítása 67, Állásharcok 70
Balkán hadszintér: Hadműveletek Szerbia és Montenegró ellen 74, A Dardanellák ostroma 81, A szaloniki vállalkozás 83
Az olasz háború 84
Az ántáni együttes nagy támadása 90
Hadi események Ázsiában 95
Háború a tengeren 98
A búvárhajó-háború 101
Harc a levegőben 102
III. Hazánk belső története 1914-1916. Irta dr. Márki Sándor egyetemi tanár 106 -122
A XX. század 106, Egyetértés 106, A nemzetiségek 107, Erkölcsi erő 108, Hazaszeretet 108, Vallásosság 109, Helyzetünk Közép-Európában 110, Helyzetünk a monarchiában 110, Az országgyűlés 111, A király 112, A kormány 112, Közigazgatás 113, Drágaság 113, A társadalom 114, Pénzügyek 115, Gazdasági ellenállás 116, Ipar 117, Kereskedelem és közlekedés 117, Irodalom 118, Tudomány 119, Művészet 119, Tanügy 120, Tanulság 122
IV. A hadviselő államok földrajza. Szempontok és vázlat. Irta dr. Littke Aurél, az áll. polgárisk. tanítóképzőint. tanára 123-137
Bevezetés 123, Általános szempontok 124, Nagy-Britannia és a Németbirodalom 125, Oroszország 126, Törökország 127, Bulgária 127, Olaszország 128, Franciaország ]29, Az ellenségeinktől elfoglalt országok (Belgium, Orosz-Lengyelország, Balti tartományok, (Szerbia, Montenegró, Albánia) 129, Magyarország és Ausztria s a Balkán-félsziget 130, Románia 131, A Balkán-félsziget északnyugati része 132, Görögország 133, Portugália 134, Északamerika 134, Japán 135, Irodalom 135
V. A háború és a gazdasági élet. Irta dr. Rácz Gyula, a székesfővárosi Statisztikai Hivatal titkára 137-174
A hadviselt országok gazdasági érdekei: A gazdasági érdekek összeütközése 137, A gazdasági háború fogalma és eszközei 139, A háború legfőbb gazdasági következménye: a világgazdaság összeomlása 141, Közép-Európa 144, A párisi gazdasági értekezlet 146
Pénzügy: Intézkedések a háború elején 147, Pénzintézeti Központ 150, A pénz értéke a háborúban 150, Az arany- és a bankjegyforgalom 151, A hadikölcsönök 153, A hadviselés költségei 155
A háború gazdasági hatása Magyarországban: A mezőgazdasági termelés 158, A közélelmezés 163, Az ipari termelés 166, Munkaviszonyok 169, A kereskedelem 169, Hiteléletünk 171, A gazdasági leszerelés 171, A vagyon és a jövedelem megoszlása 173, Irodalom 171
VI-VII. Közművelődés. Társadalom. Irta Kemény Ferenc, áll. reálisk. igazgató 175-199
Közművelődés : A háború és a közművelődés viszonya 175, A vallásos érzés 177, A nemzeti érzés 177, Közművelődési egyesületek 179, Egyetemek és főiskolák 179, Kiállítások 179, Háborús gyűjtemények 180, A napisajtó 180, Irodalom 180, A harctéren levő katonák szellemi élete 181, A rokkantak tanítása 182, Idegen nemzetek fiaival való érintkezés 184, A foglyok 184, A háboru és a nyelvek 185, A gazdasági élet ismerete 186, Az egészségügy 188, Állampolgári nevelés 188, A tehetségek érvényesülése 188
A háború és a társadalom: A társadalom segítő munkája 188, A Vörös-Kereszt-Egyesület 189, A Hadsegélyző Hivatal 192, A Rokkantügyi Hivatal 192, A hadiárvák 194, Az Országos Gyermekvédő Liga 194, A Badapesti Központi Segítő Bizottság 195, Takarékosság és fényűzés 195, A nép hangulata 196, A nő-mozgalom 198, Befejezés 199
VIII. A közegészségügy és a háború, összeállította dr. Imre Sándor, az áll. polgárisk. tanítóképzőint. tanára, egyetemi magántanár 200-212
A közegészségügy és a nemzet élete 200, A hadsereg egészségügye 200, A sebesültek 201, A fertőző betegségek 202, A járványok ellen való védekezés 203; Védőoltások 204, Megfigyelő kórházak 205, A háború egészségügyi hatása 205, A jövőről való gondoskodás 208, A rokkantak meggyógyítása 208, Az új nemzedék 208, A tüdővész 209, Az idegesség 209, A népesség szaporodása 209, A nemi betegségek 210, A csecsemővédelem 210, Az orvosok munkájának megbecsülése és felhasználása 211, Irodalom 212
IX. A közerkölcsiség és a háború. Irta dr. Imre Sándor 213-226
Az erkölcsi alakulás jelentősége 213, Az erkölcsi hatás nem egységes és nem állandó 213, A legfőbb mérték: a köz java 214, Kedvező és kedvezőtlen jelenségek 217, Az igazság erejében való hit 221, A vallásosság 222, Egyes vidékek erkölcsisége 223, A katonaság
erkölcsi világa 223, Katonai és polgári erények 224, Nemzeti érzés és emberszeretet 224, Akarni kell a javulást 225
X. Elmélkedések a jövőről. Irta dr. Angyal Dávid egyetemi tanár 227-231
MÁSODIK RÉSZ.
A háborús kérdések iskolai feldolgozása. Szempontok. Irta dr. Imre Sándor 235-245
A háborús tanítások célja 235, A háborús tanítások anyaga 237, A feldolgozás módja 239, Népiskola, ismétlő- és földmívesiskola 240, Középfokú iskolák 242, Szakiskolák 243, Tanítóképzőintézetek 244, Óvónőképző intézetek 244, Az eredmény számbavétele 244, Katonaiskolák, tanfolyamok, főiskolák, szabadoktatás 245
Tartalomjegyzék 246
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.