A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vezetéstudomány alapjai

Szerkesztő
Lektor
Szeged
Kiadó: JATEPress
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 212 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-482-868-6
Megjegyzés: Megjelent 300 példányban. Tankönyvi száma: 50/2008.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Napjainkban a könyvesboltok menedzser-könyvek részlege elképesztő széles skáláját kínálja a vezetéssel foglalkozó különféle könyveknek. Ha alaposan szemügyre vesszük a kínálatot, e könyveket három... Tovább

Előszó

Napjainkban a könyvesboltok menedzser-könyvek részlege elképesztő széles skáláját kínálja a vezetéssel foglalkozó különféle könyveknek. Ha alaposan szemügyre vesszük a kínálatot, e könyveket három csoportba sorolhatjuk:
• Körülbelül a kínálat 40-45%-át teszik ki a „komoly könyvek". Ezek legfőbb jellemzője, hogy akadémiai szemléletmóddal íródtak, elméleti alapon „77 különböző vezetési iskolába" sorolják a vezetéstudomány képviselőit. Az olvasó körülbelül a 12. iskolánál elveszíti a fonalat és a türelmét. Nem tudja követni az újabb és újabb aprólékos rendszerezést.
• A kínálat másik 40-45%-át a „Hogyan legyünk top-menedzserek 6 hét alatt?55 típusú könyvek teszik ki. Ezek legfőbb jellemzője, hogy „a munkatársak véleményére mindig figyelni kell, de mindig Te - azaz a vezető - dönt, fajtájú életbölcsességeket tárgyalnak, bő lére eresztve. Az olvasó a könyvet letéve azt mondja: „Ezt magamtól is tudtam, kár volt erre a könyvre ennyi pénzt kiadni55.
• Valójában csak a könyvek 10-15%-ról mondható el, hogy sikerül akadémiai „elméletieskedés55 és a hétköznapi életbölcsességek között azt az ösvényt megtalálni, amelyet végigjárva az olvasó úgy érzi, hogy tényleg fontos dolgokat tudott meg a vezetés tudományáról. Jelen könyv szerkesztője - és egyben számos fejezet szerzője - több mint 10 éve oktat menedzsereket - médiamenedzserektől kezdve a tejipari mérnökökig - vezetéstudományra. Vissza

Tartalom

Táblázatok és ábrák jegyzéke 11
BEVEZETÉS 13
I. RÉSZ
A VEZETŐI GONDOLKODÁS FEJLŐDÉSÉNEK PONTOSABB MÉRFÖLDKÖVEI 15
I. FEJEZET
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE AZ ÓKORTÓL A MODERN IRÁNYZATOK SZÜLETÉSÉIG 17
1. A vezetéstudomány fejlődése . . 17
1.1. A vezetéstudomány megjelenése 17
1.2. Ókori vezetés tudományi ismeretek 18
1.3. Középkori vezetéstudományi ismeretek 23
1.4. Az újkori vezetéstudomány 23
II. FEJEZET
KLASSZIKUS IRÁNYZAT 29
1. Taylor munkássága 29
1.1. Taylor életútja 29
1.2. Taylor útja a „tudományos menedzsmenthez" 30
1.3. Taylor módszerének lényege . 34
1.4. A Taylor-i módszer kritikája 35
2. Taylor követői 36
3. Henry Fayol rendszere 37
3.1. Funkciók és elvek 37
3.2. Fayol rendszerének értékelése 40
4. Max Weber 40
III. FEJEZET
VISELKEDÉSTUDOMÁNYI IRÁNYZAT 43
1. A viselkedéstudományi irányzat 43
1.1. Az irányzat lényege 43
2. Elton Mayo munkássága 44
2.1. Mayo kísérletei 44
2.2. Mayo irányzatának értékelése 47
3. Kurt Lewin munkássága 48
3.1. Lewin németországi kísérletei 48
3.2. Lewin USA-beli munkássága 49
4. Douglas McGregor 50
5. Rensis Likért 51
6. A „Humán Relations" irányzat értékelése 52
IV. FEJEZET
A TUDOMÁNYOS MODERN IRÁNYZAT ÉS AZ INTEGRÁCIÓS IRÁNYZATOK 55
1. Tudományos (kvantitatív) irányzat 55
2. Integrációs irányzatok 56
2.1. Az integrációs irányzatok rendszerezése 56
2.2. Szociális rendszerek iskolája 57
2.3. Folyamatszemléletű iskola 59
2.4. Empirikus iskola 59
2.5. Szituatív iskola (Fiedler kontingencia elmélete) 60
MÁSODIK RÉSZ
A SZERVEZETTUDOMÁNY ELMÉLETI ALAPJAI 63
(V.) FEJEZET
A SZERVEZETTUDOMÁNY ALAPJAI 65
1. Szervezeti alapfogalmak 65
2. Szervezetek strukturális jellemzői 66
2.1. Munkamegosztás 66
2.2. Hatáskörmegosztás 67
2.3. Koordináció 70
2.4. Konfiguráció 70
VI. FEJEZET
I A SZERVEZETI ALAPFORMÁK 73
1. A szervezeti felépítést meghatározó feltételek 73
2. Szervezeti alapformák 76
2.1. Egystruktúrájú szervezetek 76
2.2. Duális szervezetek 83
3. Szervezeti struktúrák és jogi formák egysége 86
VII. FEJEZET
I. MINTZBERG SZERVEZETMODELLJE ÉS A MEGFELELŐ SZERVEZETI STRUKTÚRA KIALAKÍTÁSA 89
1. Mintzberg szervezetmodellje 89
1.1. A modell általános jellemzői 89
1.2. Mintzberg szervezettípusai 91
2. A megfelelő szervezeti struktúra kialakítása 98
2.1. A szervezettervezés öt komponense 98
2.2. A szervezeti struktúra kialakításának irányelvei 99
2.3. A szervezetek „láthatatlan" struktúrája 100
2.4. A szervezeti struktúra átalakítása 102
III. A VEZETŐ FUNKCIÓI 105
VIII. FEJEZET
A VEZETÉS FUNKCIÓIRÓL ÁLTALÁBAN 107
1. A vezetés funkciói 107
1.1. Rendszerezési kísérletek 107
IX. FEJEZET
A VEZETÉS FUNKCIÓI 1: A TERVEZÉS
hitt kerék 1. pont: Az elképzelés megalkotása,
hitt kerék 4. pont: Helyzet-meghatározás stratégiai tervezés a
területfejlesztésben 113
1. Hitt kerék 1. pont: az elképzelés megalkotása 114
1.1. Az elképzelés alkotórészei 114
2. Hitt kerék 4. pont: helyzet-meghatározás 117
2.1. A stratégia tervezés elemei 118
2.2. Környezeti és társadalmi felelősség 118
2.3. Környezeti lehetőségek 119
J 2.4. Adottságok 128
2.5. A szervezet 130
2.6. Erőforrások 131
2.7. Emberek 131
2.8. Tudás 132
2.9. Folyamatos vezetői támogatás 133
2.10. Stratégiai akciók 135
3. Stratégiai tervezés a terület- és településfejlesztésben 135
3.1. Elméleti alapok 135
3.2. A tervezés folyamata 140
X. FEJEZET
A VEZETÉS FUNKCIÓI 2. A SZERVEZÉS
hitt kerék 2. pont: A csapat kialakításahitt kerék
hitt kerék 3. pont: Az értékek tisztázása 151
1. Hitt kerék 2. pont: a csapat kialakítása 151
1.1. A csapat definíciója 151
1.2. A „termelékeny csapat55 jellemzői 152
1.3. A csapatvezetés fogalma 155
1.4. A kiváló csapatvezető jellemzői 156
2. Hitt kerék 3. pont: az értékek tisztázása, avagy a szervezeti kultúra
általános jellemzői 157
2.1. Definíció 157
2.2. A szervezeti kultúra kialakulásának folyamata 158
2.3. Kultúra és szervezeti felépítés 159
XI. FEJEZET
A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.: A VEZETÉS
hitt kerék 5. pont: Kommunikációhitt kerék
6. pont: Képessététel 163
1. Hitt kerék 5. pont: kommunikáció 163
1.1. Jakobson modellje 163
1.2. A Jakobson modell működése szervezeti kommunikáció esetén . . . 164
1.3. A zaj 166
1.4. Visszacsatolás (feed-back) 166
1.5. A zaj fajtái 166
1.6. A kommunikációs zajok elleni küzdelem a szervezetben 171
3. Hitt kerék 6. pont: képessététel 174
3.1. A motiváció definíciója 174
3.2. Összegzés 185
XH. FEJEZET
A VEZETÉS FUNKCIÓI 4.: AZ ELLENŐRZÉS
hitt kerék 7. pont: Felkészítés
hitt kerék 8. pont: Mérés 187
1. Hitt kerék 7. pont: felkészítés (képzés és fejlesztés) 187
1.1. Bevezetés 187
1.2. Az MBA képzések jellemzői 189
1.3. MBA programok Magyarországon 192
1.4. A coaching 196
1.5. A tréningek 198
1.6. Következtetések 199
2. Hitt kerék 8. pont: mérés 199
2. 1. A mérés eszközrendszere 199
2.2. A mérési módszerek alapja: a vállalati információs rendszerek 201
2.3 Az integrált vállalat irányítási rendszerek (IVR) 202
2.4. Az TVR funkcionalitása egy élelmiszer gazdasági esetpéldán
keresztül 203
2.5. Az integrált vállalat irányítási rendszerek és az üzleti intelligencia .. 207
3. Jövőbeni fejlődési irány: tudásmenedzsment és az információ mint
hatalmi tényező 208
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem