Bevezetés | 5 |
Az emberismeret alapjai | 11 |
Az emberről alkotott kép magatartásalakító | 12 |
Az ember bonyolult, de egységes természetű élőlény | 14 |
Az ember értelmes cselekvéssel találja meg a helyét a világban | 19 |
Hogyan alakítjuk ki világképünket? Megismerő funkcióink | 21 |
Ami kívülről vonz és belülről hajt minket: irányulásaink | 25 |
Szubjektív viszonyunk külső és belső világunkhoz: érzelmeink | 29 |
Az ember értelmes cselekvéssel alakíthatja is a sorsát | 31 |
Cselekvésünk iránya és erőforrásai | 34 |
"A stílus maga az ember" | 35 |
A cselekvést végig kell vinni | 36 |
Az önismerettől az önmegvalósításig | 38 |
Az önismeret három tükre különbözőképpen torzíthat | 38 |
Hogyan csökkentsük a torzítást mások megismerésében? | 42 |
A fejlődés, az önmegvalósítás természetes útja: az individuáció | 60 |
Kérdések, feladatok | 60 |
A vezetés szemléletmódja az egyéni bánásmódtól a rendszerirányításig fejlődött | 63 |
A multidiszciplináris megközelítés is a pszichológiához vezet | 64 |
A korszerűnek tűnő vezetés is juthat válságba | 68 |
A vezető tevékenységét a léptékrend is meghatározza | 70 |
A vezetés lényegében: rendszerirányítás különböző léptékrendben | 72 |
A megfelelő vezetési stílus több-dimenziós: az életciklus-elmélet | 74 |
Lewin kísérleteiről | 75 |
A vezetési stílus meghatározása bonyolult feladat | 78 |
Az életciklus elmélet | 78 |
Kérdések, feladatok | 83 |
A pedagógiai vezetés is rendszerirányítás | 85 |
A pedagógiai vezetés ökoszisztémája: az iskola szervezete és fejlesztő környezete | 86 |
A pedagógiai vezetés funkcióit és hatékonyságát együtt értelmezzük | 93 |
Kérdések, feladatok | 101 |
Személyi vezetés és bánásmód | 103 |
A helyes személyi értékelés és bánásmód alapja a reális emberismeret | 104 |
A vezetés eredménye a meggyőződés kialakulásával válik tartóssá | 114 |
Mindenki "szemüvegen" át látja a világot | 115 |
Az életszemlélet realitása gondolkodó értékeléssel növelhető | 117 |
A meggyőződés az életvezetés gyökere | 120 |
Kérdések, feladatok | 123 |
A vezetés csoportépítés | 125 |
Ahogyan mi látjuk magunkat és ahogyan - véljük, hogy - minket látnak: tanári szerepek és sztereotipiák | 126 |
A kommunikáció emberi üzenetváltás és energiacsere folyamat | 132 |
Az eredményes kommunikáció: eredményes kapcsolatteremtés és konfliktuskezelés | 141 |
Kérdések, feladatok | 150 |
A vezetés nyilvános kapcsolatépítés | 155 |
Az iskola "személyisége" közvéleményt és ethoszt formál | 156 |
A jó tantestületi légkör a hatékony iskolai PR biztos forrása | 162 |
Kérdések, feladatok | 167 |
A vezető személyisége és pedagógiai kultúrája | 169 |
A pedagógiai kultúra is csak etikus lehet | 170 |
Az információs társadalom: az alkotó ember reneszánsza | 177 |
Kérdések, feladatok | 181 |
Bibliográfia | 189 |