A Veres Péter Gimnázium évkönyve 2000-2001
Szerkesztő
Grafikus
Kiadó: | Veres Péter Gimnázium |
Kiadás helye: | |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 288
oldal
|
Sorozatcím: | A Veres Péter Gimnázium évkönyve |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
23 cm x 17 cm
|
ISBN: | |
Megjegyzés:
|
Fekete-fehér és színes fotókkal, illusztrációkkal.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Az idei évkönyv kissé más, mint az előzőek. Tartalmazza az iskola működési dokumentumait: az átdolgozott pedagógia programot, a módosított szervezeti és működési szabályzatot és a - szintén...
Tovább
Előszó
Az idei évkönyv kissé más, mint az előzőek. Tartalmazza az iskola működési dokumentumait: az átdolgozott pedagógia programot, a módosított szervezeti és működési szabályzatot és a - szintén módosított - házirendet.
Az iskola közössége ezekben fogalmazta meg pedagógiai hitvallását, céljait, szerkezeti felépítését, működésének kereteit, szabályait, figyelembe véve mindazokat a tapasztalatokat, amelyek a nevelő-oktató munkát eddig eredményessé tették.
A megfogalmazott elvek, szabályok mindenki számára átláthatóvá, kiszámíthatóvá teszik az iskola működését. Ez az egyik feltétele a sikeres munkának, ami biztosítja a gyermekek számára erkölcsi, kulturális és egyéb téren az egyre inkább megkívánt stabilitást.
Ezért nagy felelősség hárul mind pedagógusokra, mind a szülőkre abban, hogyan működnek együtt, hogyan segítik egymást.
Mert mit ér, ha az iskolakapun belül más az értékrend, mint a kapun kívül.
Mit ér, ha a kapun belül, tiltunk valamit, de ugyanazzal szemben a kapun túl tehetetlenek vagyunk.
Tehetetlenek vagyunk, ha a szülő, a környezet elnézi, hogy a gyermek átmenetileg, vagy tartósan károsítja egészségét, veszélyezteti a saját és mások életét. A szülőknek is, nekünk is fontos, hogy megfelelően fejlődik-e a gyereknek, a fiatalnak a képessége az önállóságra, a felelős döntésekre, a saját problémái megoldására. Fontos, hogy életkorával arányos terheket raknak-e rá, és a társadalom érték- és jogrendjével összhangban alakul-e. Vagy mindezek ellentéte megy-e végbe.
A könyv - mint mindig - most is ízelítőt ad az iskola életéből: programokból, versenyekből, ünnepségekből, eredményeinkről, a diákok és a tanárok munkáiból, jelezvén, hogy az iskolai tevékenység nem ér véget a tanítási órákkal.
Az iskolának a saját gyermekére tekintő szülővel, a diákok vélt szabadságjogaival szemben, a teljes diákság és azok szülei iránt van kötelezettsége.
Elolvasva a könyvet mindenki mérlegelheti, azonosul-e az iskola törekvéseivel, képes-e tevékenyen támogatni azokat.
Rácz Mihályné
igazgató
Vissza
Fülszöveg
VERES PÉTER
(1897. január 6. - 1970. április 16.)
Balmazújvárosban született, a zsellérsorból küzdötte magát irodalmunk eredeti képviselőjévé, közéletünk egyik vezető szellemévé. Volt idénymunkás, vasúti pályamunkás, napszámos, részesarató, évescseléd, részt vett a földmunkás-mozgalomban. Kemény fizikai munka közben szerzett műveltséget és írta műveit. A Számadás című önéletrajzában falujának, szülőföldjének életét ábrázolta, a Gyepsor, a Balogh család története című műveiben az egész alföldi paraszttársadalom helyzetével vetett számot. Az alföldi parasztnyelvből ízes és tárgyias stílust fejlesztett, amely hitelességével hatott.
Első írásai a Népszavában és a Föld és Szabadságban jelentek meg. 1930-tól a baloldali folyóiratok (Korunk, Gondolat, Válasz stb.) rendszeresen közölték írásait.
Első könyve 1936-ban jelent meg: Az Alföld parasztsága c. társadalomrajz. Ezt követte 1937-ben a Számadás, 1940-ben a Gyepsor, 1941-ben a Falusi krónika, 1942-ben a Szűk esztendő....
Tovább
Fülszöveg
VERES PÉTER
(1897. január 6. - 1970. április 16.)
Balmazújvárosban született, a zsellérsorból küzdötte magát irodalmunk eredeti képviselőjévé, közéletünk egyik vezető szellemévé. Volt idénymunkás, vasúti pályamunkás, napszámos, részesarató, évescseléd, részt vett a földmunkás-mozgalomban. Kemény fizikai munka közben szerzett műveltséget és írta műveit. A Számadás című önéletrajzában falujának, szülőföldjének életét ábrázolta, a Gyepsor, a Balogh család története című műveiben az egész alföldi paraszttársadalom helyzetével vetett számot. Az alföldi parasztnyelvből ízes és tárgyias stílust fejlesztett, amely hitelességével hatott.
Első írásai a Népszavában és a Föld és Szabadságban jelentek meg. 1930-tól a baloldali folyóiratok (Korunk, Gondolat, Válasz stb.) rendszeresen közölték írásait.
Első könyve 1936-ban jelent meg: Az Alföld parasztsága c. társadalomrajz. Ezt követte 1937-ben a Számadás, 1940-ben a Gyepsor, 1941-ben a Falusi krónika, 1942-ben a Szűk esztendő.
1945-49-ben a Nemzeti Parasztpárt elnökeként fejtett ki aktív politikai tevékenységet. Az Országos Földbirtokrendező Tanács elnöke, majd r újjáépítési, illetve honvédelmi miniszter. 1954-56 között az írószövetség elnöke, 1945-től országgyűlési képviselő volt. Próbatétel című munkájáért 1950-ben, Pályamunkások című művéért 1952-ben Kossuth-díjat kapott.
Küzdelmes életében magába gyűjtötte mindazt a tapasztalatot, amelyre a paraszti sors lehetőséget adott. Műveivel azonban nemcsak egy külön világ teljességét akarta olvasói elé állítani, hanem mozgósítani kívánta a r társadalom haladó erőit. Állást foglalt, a magára vállalt sorsot, népe szolgálatat teljesítette ki. Írói programját így fogalmazta meg:
„Az irodalom az én szememben ott kezdődik, hogy az író valami olyasmit mond el a világról, az emberekről, a társadalomról, a történelemről, a saját osztályáról, népéről, nemzetéről és mindezeknek a testi-lelki problémáiról, amit még nem mondtak el."
Vissza
Tartalom
Bevezető 5
Eseménynaptár 1999-2000 6
Vendégségben 9
Műhely (diákjaink és tanáraink munkáiból) 31
Osztályfőnöki 32
Irodalom 33
Történelem 50
Matematika 59
Német nyelv 63
Biológia 64
Informatika 68
Vizuális kultúra 71
Diákélet 85
Vizsgák 143
Szalagavató, ballagás, érettségi 167
Adatok és eredmények 179
A gimnázium működési dokumentumai 227
Szervezeti és Működési szabályzat 228
Házirend 251
Pedagógia program 258
Köszönjük, hogy évkönyvünk fotóanyagát Antal István fényképész munkáival is gazdagíthattuk!