Előszó
A reneszánsz a művészi kifejezés minden területén nagyszerű alkotásokat hozott létre, és ez a korszak a modern színház születésének ideje is. Ez a színházi kultúra Itáliában születik, innen árad szét egész Európára, és mintegy évszázad alatt teremti meg az Erzsébet-kori angol színházat, a klasszikus francia színházat és a spanyol Siglo de oro színházát. Az olasz drámairodalom változó népszerűségű műfaji formákban jelenik meg: a komédia, a tragédia, a pásztorjáték, a melodráma hat az európai dramaturgiára, és ez a hatás két évszázadon keresztül érvényesül egészen a XVIII. század közepéig, amikor Goldoni alapvetően megújítja a komédiát és teljesen új színházat hoz létre.
A reneszánszban bontakozik ki a klasszikus mintákat követő szövegszínház, de csaknem vele egyidőben születik a commedia dell'arte, a komédiázást hivatásszerűen végző mulattatók színháza, ez az egyedülálló színházművészeti jelenség, amely három évszázadon keresztül él, és amikor eljut a hanyatló ágba, ugyancsak Goldoni az, aki hosszadalmas küzdelem után, fokozatosan haladva színházi reformja útján sikerrel lép fel a megmerevedett maszkok ellen.
A színházi kultúra e három évszázados fejlődésének Róma, Firenze, Urbino és Ferrara fejedelmi udvarai voltak a központjai, de a dramaturgiai és színháztörténeti hagyomány szempontjából Velence megkülönböztetett figyelmet érdemel. A Tízek Tanácsa 1508-ban hozott, színházi előadásokat tiltó rendelkezése ellenére a város fejlett színházi struktúrával, számos nyilvános és privát játékhellyel rendelkezett. Minthogy Velence már a XVI. század elejétől az európai uralkodók, előkelőségek, tudósok és kalandorok kedvelt úti célja volt, a színházi előadás számos más, látványos ünnep, menet, bevonulás és egyéb szórakoztató program megrendezése mellett a Köztársaság hivatalos reprezentációjának része volt és jobbára nyilvános jellege miatt a széles közönséget is befolyásoló propaganda eszközéül is szolgált.
A továbbiakban a velencei színházművészet legeredetibb, sok tekintetben a mai színházi kultúrában is továbbélő ágát, a komédiaszínház fejlődését és műfaji sajátosságait kívánjuk a commedia dell'arte, Carlo Goldoni, Fietro Chiari és Carlo Gozzi működésének dráma- és színháztörténeti szempontú vizsgálatával áttekinteni. (Kötetünk címe is erre a kettős megközelítésre utal.)
Vissza