kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Műszaki Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 906 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 25 cm x 20 cm |
ISBN: | 963-10-0653-0 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér illusztrációkat, fotókat tartalmaz. Töredék kötet. Tankönyvi szám: 70 113. Kivehető melléklettel. |
I.kötet | |
Bevezetés | |
Alapfogalmak | 19 |
A vasúti közlekedésről általában | 19 |
Távolság, idő, sebesség | 19 |
A vasúti szállítás értéke, költsége és ára | 21 |
A vasút szervezete, vasúti rendszerek | 22 |
A vasúti közlekedés tudománya | 23 |
A vasút nemzetközi szervezetei | 25 |
A vasút fejlődéstörténetének áttekintése | 26 |
A vasúti technika fejlődése | 26 |
A vaspálya kialakulása | 26 |
A vonóerő fejlődése | 28 |
Lóvasutak | 28 |
A gőzvontatás kifejlődése | 30 |
Villamos vontatás | 31 |
Diesel-vontatás | 32 |
Gázturbinás vontatás | 33 |
A szállítójárművek fejlődése | 34 |
A jelző-, a biztosító- és a távközlő berendezések fejlődése | 40 |
A magyarországi vasutak története | 40 |
A vasút földrajza | 40 |
Vasútföldrajzi alapfogalmak | 41 |
A vasutak osztályozása | 42 |
A vasutvonalak osztályozása | 42 |
A vasútvonalak hosszúsága | 42 |
Vonalszakaszok | 43 |
A vonalak elnevezése | 43 |
A vasúti szolgálati helyek | 46 |
A világ vasútjainak áttekintése | 46 |
Magyarország vasúti hálózata | 46 |
A hálózat átfogó adatai | 46 |
A hálózat szerkezete | 48 |
Budapest, a vasúthálózat központja | 50 |
Hálózatsűrűség, vasútellátottság, forgalomsűrűség | 50 |
A vasút szerepe és jelentősége a közlekedés rendszerében | 52 |
A közlekedési ágazatok versenye | 52 |
A vasút sajátosságai, összehasonlítva a többi közlekedési ágazatokkal | 53 |
A vasút szerepe külföldön | 55 |
A vasút szerepe Magyarországon | 58 |
A közlekedési ágazatok koordinációja | 61 |
A közlekedési koordiánció alapjai | 61 |
A közlekedési koordiánció feldatai | 62 |
A közlekedési koordiánció vizsgálati módszerei | 64 |
Alapvető mutatók | 64 |
A hatékonysági vizsgálat mutatószámrendszere | 65 |
Irodalom | 66 |
A vasúti pálya | |
Alapfogalmak | 69 |
A vasúti pálya egyes alapelemei | 69 |
A vasútvonal műszaki jellemzői | 70 |
Nyomtávolságok | 70 |
Rakszerelvény | 72 |
Űrszerelvény | 72 |
Vágánytengely-távolságok | 77 |
Mintakeresztszelvények | 78 |
Vasúti ellenállsáok | 80 |
Menetellánállás | 80 |
Emelkedési ellenállás | 85 |
Ívellenállás | 85 |
Kitérőellenállás | 86 |
A vasúti pálya részei | 86 |
A pálya alépítménye | 86 |
A földmunka köbtartalmának meghatározása | 87 |
Területszámítás a hossz-szelvény alapján | 87 |
Keresztszelvény-terület meghatározása "lefogás"-sal | 87 |
Gyors tömegszámítás | 88 |
A földművek romlása | 88 |
A bevágások romlása | 88 |
Töltések romlása | 89 |
Vízzsákképződés | 89 |
Védművek | 92 |
A vasutak védelme hó ellen | 92 |
A vasutak védelme sziklaomlások ellen | 95 |
Tűz elleni védelem | 96 |
Szintbeni útátjárók | 96 |
A szabad kilátás biztosítása | 96 |
Helyszínrajzi és magassági kialakítás | 97 |
A szintbeli útátjárók biztosítása | 99 |
A vasúti pálya vízszintes vonalvezetése | 99 |
A vízszines vonalvezetés alapelvei | 100 |
Nyombővítés | 101 |
Túlemelés | 102 |
Átmenetívek | 109 |
Körívek főpontjainak kitűzése | 109 |
A körívek részletpontjainak kitűzése | 111 |
Kosárívek | 113 |
A körívek megválasztása | 115 |
A körívek csatlakozása | 117 |
Magassági vonalvezetés | 120 |
A mértékadó emelkedő és a vonatterhelés | 120 |
A mértékadó emelkedő túllépése | 121 |
A túllépés szükségessége | 121 |
Többmozdonyos vontatás | 122 |
Rohamos emelkedő | 122 |
Magasságveszteségek | 122 |
Fékezési határlejtő | 122 |
A vesztett magasságkülönbség fogalma | 123 |
A virtuális hossz fogalma és alkalmazása | 123 |
Az állomások emelkedője | 123 |
Az állomások vágányainak emelkedője | 123 |
Az állomásokhoz csatlakozó vonalrészek emelkedője | 124 |
A lejttörések kialakítása | 24 |
A lejttöréspontok távolsága | 124 |
A lejtők csatlakozása | 125 |
A lejttörések kiegyenlítése | 125 |
A pálya hossz-szelvényeknek kialakítása, az emelkedők megválasztása | 125 |
A pálya felépítménye | 125 |
A sín | 126 |
Az aljak | 127 |
A különböző vágányrendszerek | 127 |
Faaljak (talpfák) | 128 |
Betonaljak | 128 |
Vasaljak | 130 |
Összehasonlítás | 130 |
Ágyazat | 133 |
Az ágyazat feladatai | 134 |
Az ágyazat anyaga és jellemzői | 134 |
Az ágyazat szabványos keresztmetszete és kialakítása | 135 |
Sínleerősítések | 136 |
Sínleerősítésekre ható erők | 137 |
Sínleerősítések osztályozása | 137 |
A MÁV szabványos mellékvonalai sínleerősítése | 138 |
A MÁV szabványos fővonali sínleerősítése | 139 |
Egyéb fontos sínleerősítések | 141 |
Hevederkötések | 144 |
A hevederkötések feladatai és fajtái | 145 |
A MÁV szabványos hevederkötései | 145 |
Dilatációs sínillesztések | 148 |
Sínhegesztések | 148 |
A sínhegesztések célja és a vasúti üzem követelményei | 149 |
Villamos ellenálláshegesztés (leolvasztó tompahegesztés) | 151 |
Aluminotermikus sínhegesztések | 151 |
Gáznyomásos sínhegesztés | 151 |
Villamos ívhegesztés | 152 |
Autogénhegesztés (lánghegesztés) | 152 |
Vasútüzemi követelmények a sínhegesztésekkel szemben | 153 |
Vágánymezők és aljkiosztások | 153 |
Különleges felépítményi szerkezetek | 156 |
Szintben útátjárók felépítménye | 156 |
Vasúti felépítmény hidakon | 155 |
A vágányok teherbírása | 155 |
A vasútvonalak jellege és terhelése | 155 |
A felépítményekre ható erők | 155 |
Függőleges erők | 155 |
Oldalerők, vízszintes erőhatások | 156 |
Hosszirányú erők | 156 |
A teherbírás-számítások alapja | 157 |
A sín igénybevétele | 157 |
Alapelvek | 158 |
Az ágyazás rugalmasságát jellemző tényezők | 160 |
A helyettesítő hosszgerendás számításmód | 161 |
A sebességi szorzó alkalmazása | 161 |
A keresztaljak igénybevételei | 163 |
Az aljat terhelő sínnyomás | 163 |
Az aljra mértékadó nyomaték | 164 |
A vágány gyakorlati teherbírása | 165 |
A sín üzemi igénybevétele és megengedett feszültsége | 165 |
Hazai előírások az alkalmazható legnagyobb tengelyteher értékére | 168 |
Hosszúsínes és hézagnélküli vágányok | 168 |
Alapelvek | 169 |
Hőmérséklet és gátolt dilatáció | 170 |
Hézagnélküli vágányok | 171 |
A semleges hőmérséklet | 172 |
A hidegtörés és a vágánykivetődés veszélye | 172 |
Hosszúsínes vágányok | 174 |
A kitérők és átszelések | 176 |
A kitérők és átszelése fajtái | 177 |
A kitérők fő részei | 178 |
A kitérők fő adatai | 179 |
A kitérők tengelyábrája | 179 |
A vágányszélességek és az átszelési kitérők | 182 |
Vágányszélességek | 184 |
Átszelési kitérők | 184 |
A Magyar Államvasutak legfontosabb kitérőinek adatai | 185 |
A kitérők ívesítése | 185 |
Vágánykapcsolások | 185 |
A vágánykapcsolások fajtái | 186 |
Szabványos, sűrűn alkalmazott vágánykapcsolások | 187 |
Egyszerű végányelágazás | 189 |
Egyszerű vágánykapcsolás | 190 |
Kettős vágánykapcsolás | 190 |
Egyalfás líra | 190 |
Kétalfás líra | 191 |
Biztonsági határjelek | 191 |
Különleges vágánykapcsolások | 191 |
Hurokvágányok | 192 |
Deltavágányok | 192 |
Fordítókorongok | 192 |
Tolópadok | 192 |
Vágányfonódás | 192 |
Vasúti állomások | 192 |
Az állomásokkal kapcsolatos alapfogalmak | 192 |
Az állomások feladatai | 192 |
Az állomások csoportosítása | 193 |
Az állomások vágányfajtái | 193 |
Az állomások tervezési elemei | 193 |
Kitérők alkalmazása az állomásokon | 193 |
Peronok | 197 |
A vágányok használható hossza | 197 |
Állomási létesítmények | 197 |
Személyforgalmi berendezések | 197 |
Felvételi épületek | 198 |
Állomási előtér | 198 |
Teherforgalmi berendezések | 199 |
Áruraktárak | 201 |
Rakodók | 201 |
Rakodóvágányok, rakterületek | 201 |
Vágányhídmérleg | 201 |
Rakminta | 202 |
Állomások vágányhálózata | 202 |
Megállóhelyek | 202 |
Forgalmi kitérők | 202 |
Nyíltvonali elágazások | 203 |
Középállomások | 204 |
Egyvágányú vonalon | 205 |
Kétvágányú vonalon | 206 |
Csatlakozóállomások | 206 |
Elágazóállomások | 206 |
Keresztezőállomások | 208 |
Pályaudvarok vágányhálózata | 208 |
A pályaudvarokról általában | 208 |
Személypályaudvarok | 210 |
Fej alakú személypályaudvarok | 211 |
Átmenő alakú személypályaudvarok | 211 |
Tároló- (üzemi) pályaudvarok | 213 |
Teherpályaudvarok | 213 |
Rendezőpályaudvarok | 213 |
Állomások víztelenítése | 213 |
Vasúti magasépítmények | 214 |
A vasúi épületekről általában | 214 |
Forgalmi épületek | 215 |
Felvételi épületek | 216 |
A felvételi épület üzeme | 217 |
Utasforgalmi rész | 218 |
Üzemi rész | 218 |
Tartozékok | 221 |
Egyéb forgalmi épületek | 223 |
Kereskedelmi épületek | 224 |
Árupénztárak | 225 |
Raktárak | 225 |
Rakodók | 226 |
Kereskedelmi építmények | 227 |
Vontatási épületek | 228 |
Főnökségi épületek | 230 |
Mozdonyszínek | 230 |
Alaprajzi elrendezés | 231 |
Az épületek kialakítása | 233 |
Egyéb vontatási épületek | 235 |
A műszaki kocsiszolgálat épületei | 236 |
A vonalvillamosítás épületei | 237 |
A vízellátás épületei | 238 |
Távközlő és biztosítóberendezési épületek | 239 |
Távközlőberendezési épületek | 239 |
Biztosítóberendezési épületek | 243 |
Építési és pályafentartási épületek | 243 |
Szertári épületek | 245 |
Szociális épületek | 247 |
Épületfenntartás | 249 |
A vasúti pálya hídjai | 251 |
A vasúti hidakról általában | 251 |
A hidak fő részei | 251 |
A hidak osztályozása (csoportosítása) | 253 |
Vasúti hidakkal kapcsolatos alapfogalmak | 255 |
Nyitva tartó terek | 255 |
A méretezés során figyelembe veendő terhek | 257 |
Átereszek | 259 |
Fahidak | 259 |
Boltozott kő- ill. betonhidak | 261 |
Vasbeton hidak | 262 |
Anyagok | 264 |
Vízszigetelés | 264 |
Vasbetonlemezes teknőhidak | 268 |
Gerendahidak | 268 |
Keret- és ívhidak | 272 |
Előregyártás | 272 |
Feszített hidak | 273 |
Megtámasztások | 274 |
Acélhidak | 275 |
Anyagok | 276 |
Szegecselt, tömör főtartós (gerinclemezes) gerendahidak | 276 |
Szegecselt, rácsos gerendahidak | 276 |
Szegecselt keret- és ívhidak | 281 |
Hegesztett hidak | 282 |
Együttdolgozó szerkezetű hidak | 282 |
Acélhidak megtámasztószerkezetei | 288 |
Alul- és felüljárók | 289 |
Aluljárók | 290 |
Felüljárók | 293 |
Ideiglenes hidak | 294 |
Az ideiglenes hidakról általában | 294 |
Sínprovizóriumok | 295 |
Kalodás provizóriumok | 297 |
Tömörtartós csavarozott provizóriumok | 297 |
Alépítmények (alátámasztó szerkezetek) | 297 |
Ideiglenes rácsos hidak | 298 |
Vasúti hidak forgalomba helyezése, fenntartása és nyilvántartása a MÁV-nál | 298 |
Forgalomba helyezés | 300 |
Fenntartás | 302 |
Nyilvántartás | 303 |
A vasúti pálya építése és fenntartása | 303 |
A pályaépítés és -fenntartás szervezése | 304 |
A pályaépítés technológiája | 304 |
Vasútvonal építése | 306 |
Előkészítő munkák | 306 |
Anyagok helyszíni biztostítása és előkészítése | 306 |
Vágányfektetés | 309 |
Utómunkák | 308 |
Új vágány építésének módszerei | 310 |
Homlokról végzett vágányépítés | 312 |
Munkavágányos építés | 312 |
Második vágány építése közútról | 312 |
Felépítmény cserélése | 313 |
Felépítménycsere egyvágányú pályán | 313 |
Felépítménycsere két- vagy többvágányú pályán | 313 |
Felépítménycsere állomásokon | 314 |
Hézagnélküli vágonyok létesítése | 314 |
Fektetés vágánytengelyben | 314 |
Előregyártott hosszúsínes vágánymezők fektetése | 314 |
Hézagnélküli pályák létesítése kétütemű (vendégsínes) eljárással | 314 |
Gépesített pályacsere | 315 |
Alépítmények előkészítése felépítménycseréhez, géplánccal | 315 |
A felépítmény gépesített cseréje | 315 |
Kitérők lekötése | 315 |
Kitérők beépítése | 316 |
A pályafenntartás munkáltatási rendszerei | 316 |
Az ugrásszerű pályafenntartás | 320 |
Tervszerű megelőző karbantartás | 321 |
Tervszerű főjavításos-szakaszos munkáltatási rendszer | 322 |
Szalagszerű fenntartási munkáltatás | 322 |
A pálya fenntartása | 323 |
A pálya avulása | 323 |
Az építési hiányosságo hatása | 325 |
A gyártási hibák hatása | 326 |
A járművek mechanikai hatása | 326 |
Időjárás okozta hibák | 326 |
Fenntartási hiányosságok | 327 |
Üzemszerű elhasználódás | 327 |
A felépítményi anyagok hiányosságainak megszüntetése | 327 |
Az alj | 327 |
A sín | 327 |
Sínkapcsolórendszerek | 328 |
Az ágyazat | 328 |
Pályahibák megszüntetése | 329 |
Níyomtávolsághibák megszüntetése | 329 |
Rugalmas kihajlás | 330 |
Síndőlés-szabályozás | 330 |
Sínvándorlás-szabályozás | 331 |
Fekszinthibák megszüntetése | 331 |
Irányhibák megszüntetése | 333 |
Kitérők fenntartása | 333 |
Különleges felépítmények fenntartása | 333 |
Hézagnélküli felépítmények fenntartása | 333 |
Szigetelt sínmezők fenntartása | 333 |
Útátjárók fenntartása | 333 |
Acélhidak felépítményénak fenntartása | 339 |
Villamosított vasútvonal felépítményének fenntarása | 340 |
A pályaépítés és -fenntartás gépesítése | 341 |
A vágánymérés gépesítése | 341 |
Vágánymérő gép | 343 |
Vágánymérő gépkocsi | 344 |
Vágánymérő kocsi | 344 |
Felépítményi munkagépek | 345 |
Felépítményi kis munkagépek | 345 |
Felépítményi nagygépek | 345 |
Különleges vasutak | 351 |
Keskeny- és szélesnyomtávolságú vasutak | 351 |
Keskenynyomtávolságú vasutak | 351 |
Szélesnyomtávolságú vasutak | 357 |
A vágányok tengelytávolsága | 359 |
Kitérők, átszelések, vágánykapcsolások és -fonódások | 359 |
Rakodók | 363 |
Közúti vasutak | 364 |
Bekövezett vágányrendszerek | 365 |
Megállóhelyek és végállomások | 366 |
Fogaskerekű vasutak | 366 |
A fogaskerekű vasutak felépítése | 368 |
A fogaskerekű vasutak kitérői és a fogaspedál | 369 |
A járműfelmászás veszélye függőleges fogasrudak esetén | 369 |
A jármű állékonysági vizsgálata | 369 |
A fogasrúd szilárdságtani vizsgálata | 370 |
Kötélpályák | 370 |
A kötélpályák felosztása | 371 |
Nyomtávolság és űrszelvény | 372 |
Alapvető üzemi számítások | 372 |
Kötélpályák acélkötelei | 372 |
Tartókötelek | 372 |
Vonókötelek | 373 |
Feszítőkötelek | 373 |
Pályaalátámasztások | 373 |
Állványok | 374 |
Közbenső feszítő-, lehorgonyzószerkezetek | 374 |
Alátmasztással kiképzett védőhíd | 374 |
Kötélpálya-állomások | 376 |
Kötélpálya-hajtógépek | 377 |
Siklók | 377 |
A siklóvasutak felosztása | 378 |
A siklópálya kialakítása | 378 |
A siklópálya állomásai | 378 |
Irodalom | 378 |
A vasúti járművek | |
A vasúti járművek jellemzői és felosztásuk | 381 |
A vasúti járművek más szállítóeszközöktől megkülönböztető jellemzők | 381 |
Pályához kötöttség | 382 |
Nagy hatékonyság | 382 |
A vasúti járművek egymás közötti jellemzői, felosztásuk | 383 |
Vontató- és vontatott járművek | 384 |
A pályaívekhez való alkalmazkodás szerinti felosztásuk | 384 |
Tengelyelrendezések, rendszerbe foglalásuk és jelölésük | 384 |
A jármű- és a vonatfutás mechanikája | 385 |
A sínenfutás technikája | 385 |
A vasúti jármű és a pálya kapcsolata | 385 |
Az optimális kapcsolat követelményei a pályával szemben | 386 |
Az optimális kapcsolat követelményei a járművel szemben | 386 |
A kerékpár és a vágány kapcsolódó részei | 387 |
A kerékpár és a jármű kapcsolata | 387 |
Haladás egyenes pályán | 388 |
A kígyózás | 389 |
Az ékelt futás | 390 |
Haladás pályaívben | 390 |
Pályaívben való elhelyezkedés vizsgálata | 391 |
A Vogel-féle ábra | 392 |
A sínenfutás biztonsága | 394 |
A terelőerő statikus összetevőjének meghatározás | 397 |
A terelőerő dinamikus összetevőjének meghatározása | 401 |
A terelőerő által létesített kerékterhelésváltozások | 401 |
A sínenfutás biztonságának meghatározása | 402 |
A kisiklás elleni biztonságnak meghatározása | 402 |
A kiskilás elleni biztonság növelésének eszközei | 403 |
Járműlengések | 403 |
A lengés gerjesztése | 405 |
Lengéscsillapítés | 406 |
A jó járművek alapvető feltételei | 408 |
A járművek futásminősége | 409 |
A Sperling-Helber-féle futásminősítő eljárás | 410 |
A Spreling-féle korrigált futásminősítő eljárás | 411 |
Az ORE szerinti értékelés | 411 |
A futásminősítő mérőszám meghatározása automatikus (célműszeres, ill. számítógépes) úton | 415 |
A vonatra ható erők | 417 |
A vonatellenállás | 418 |
A vonóerő és a tapadás | 419 |
A vonatomozgás differenciálegyenlete | 420 |
A vonatomozgás differenciálegyenletének megoldása | 422 |
Az egyenletes vonatmozgás egyenletének megoldása | 422 |
A változó sebességű vonatmozgás differenciálegyenletének megoldása | 422 |
A vontatható kocsielegysúlyok és a menetrendi menetidők meghatározási módjai a MÁV-nál | 423 |
A járművek közös szerkezeti elemei | 424 |
A futó- és a hordmű | 424 |
A kerékpár | 425 |
A kerék | 426 |
A tengely | 427 |
A kerékpár összeállítása | 428 |
A kerékpár üzeme | 430 |
Különleges kerékpárok | 432 |
A csapágyazás | 432 |
Siklócsapágyazás | 432 |
Gördülőcsapágyazás | 433 |
A kerékpár vezetése | 433 |
A rugózás | 435 |
Rugófajták | 436 |
Rugófelfüggesztések | 436 |
Lengéscsillapítás | 439 |
A forgóváz | 440 |
Teherkocsi-forgóvázak | 441 |
Diamond (rombusz) forgóváz | 441 |
Lemezkeretes (ORE) forgóváz | 441 |
Y 25 típusú forgóváz (SNCF) | 442 |
Linke-Hofmann-Busch gumirugós forgóváz (DB) | 443 |
Navy háromtengelyű teherkocsi-forgóváz | 444 |
Személygépkocsi-forgóvázak | 445 |
Hattyúnyaktartós forgóváz | 445 |
A Ganz- és a Ganz-Rónai-féle forgóváz | 447 |
Kaláka-forgóváz | 447 |
Rába-OSZZSD forgóváz | 447 |
Minden-Deutz forgóváz (SB) | 447 |
Y 24 típusú forgóváz (SNCF) | 447 |
Y 28 típusú forgóváz (SNCF) | 447 |
KVZ-CN forgóváz (SZD) | 448 |
Különleges forgóvázak, egytengelyű futóművek | 449 |
Hajtott forgóvázak | 451 |
A MÁV ABv sorozatú motorkocsijának háromtengelyű forgóváza | 451 |
A MÁV MDa sorozatú motorkocsijának kéttengelyű forgóváza | 453 |
Luxus motorvonat háromtengelyű forgóváza | 454 |
A Ganz-MÁVAG UFB forgóváza | 454 |
A MÁV 43 sorozatú mozdonyának egy vontatómotoros kéttengelyű forgóváza | 455 |
A MÁV 61 sorozatú mozdonyának háromtengelyű forgóváza | 455 |
A MÁV 62 sorozatú mozdonyának háromtengelyű forgóváza | 458 |
A MÁV 63 sorozatú mozdonyának háromtengelyű forgóváza | 459 |
A forgóváz és a járműszekrény kapcsolata | 460 |
Néhány hazai és külföldi forgóváz fő adatai | 461 |
A kapcsoló-, a vonó- és az ütközőkészülék | 462 |
A vonókészülék | 463 |
Kapcsolószerkezetek | 463 |
Vonókészülék rendszerek | 464 |
A vonókészülék elemei | 468 |
Az ütközőkészülék | 468 |
Energiafolyamatok | 470 |
Ütközőszerkezetek | 473 |
Önműködő kapcsolókészülék | 474 |
Vonó- és vonó-nyomó kapcsolók | 474 |
Merev és nem merev kapcsolók | 475 |
Különböző reteszelési rendszerű kapcsolókészülékek (Willison, Scharfenberg és Compact típusú kapcsolók | 477 |
Az európai önműködő kapcsoló kapcsolókészülékek jellemzői (Intermat és Unicupler típusú kapcsolók) | 479 |
A kapcsolási rendszerváltás végrehajtásának módozatai | 480 |
Alváz és járműszekrény | 480 |
Terhelési esetek és biztonsági tényezők | 483 |
Szerkezeti anyagok és megengedhető feszültségek | 487 |
A teherhordó vázszerkezet szilárdsági méretezése | 490 |
A teherhordó vázszerkezet kialakítása | 499 |
Könnyűszerkezetes építésmód | 501 |
Hangszigetelés | 508 |
Hőszigetelés | 510 |
Festés, fényezés, feliratok, jelzések | 514 |
Fékberendezések | 514 |
A fékezési mechanika elemei | 515 |
Fékszerkezetek | 516 |
Fékszerkezetek osztályozása | 516 |
A vasúti féktechnika fejlődéstörténetének rövid áttekintése | 520 |
A fékberendezés mechanikus elemei | 523 |
Légnyomásos fékek | 530 |
Hajtóműfékek | 530 |
Fékezési üzemtan | 533 |
A fékezés biztonsága | 533 |
A fékezés zavartalansága | 534 |
Fékkarbantartás és -javítás | 534 |
A féktechnika jövője | 534 |
Vasúti kocsik | 535 |
Személykocsik | 535 |
A személykocsik fajtái, rendeltetésük szerinti felbontásuk | 537 |
Egy órán belüli utazásra épített kocsik | 537 |
Néhány órás utazásra épített kocsik | 538 |
Többórás utazásra épített kocsik | 540 |
Éjszakai vagy néhány napos utazásra épített kocsik | 540 |
Nem közforgalmú szolgálati kocsik | 542 |
Személykocsik térhatároló, nyílászáró szerkezetei és külső (forgalmi) szerelvényei | 545 |
Térhatároló szerkezetek | 545 |
Nyílászáró szerkezetek | 549 |
Külső (forgalmi) szerelvények | 554 |
Utaskényelmi berendezések | 557 |
Ülések, ágyak | 558 |
Az ülő- vagy hálóhelyes utasszakasz kiegészítő berendezései | 561 |
WC- és mosdófülke berendezések | 561 |
Tájékoztató jelképek szimbólumok | 562 |
Étszolgálati kocsik berendezése | 565 |
Poggyász- és mozgópostakocsi berendezése | 570 |
Vízellátás | 570 |
A személykocsik fűtése, szellőztetése és légjavítása | 574 |
A fűtőteljesítmény meghatározása | 575 |
Vízfűtés | 576 |
Gőzfűtés | 578 |
Szellőzés | 582 |
Légfűtés | 585 |
A hűtőteljesítmény meghatározása | 588 |
Légjavító (kondicionáló) berendezés | 591 |
Vezérlési és védelmi egységek | 594 |
A személykocsik villamso berendezései | 594 |
Villamos fűtés | 603 |
Villamos világítás | 613 |
A világítási hálózatról ellátott különleges fogyasztók | 614 |
Járművek vasútüzemi célokra | 615 |
Fűtőkazánkocsi | 616 |
Villamos fűtőkocsi | 617 |
Villamos felsővezetéket vizsgáló járművek | 619 |
Segélyszerelvények járművei | 619 |
Daruszerelvények járművei | 619 |
Műhelykocsik | 620 |
Hídmérleg-ellenőrző kocsik | 620 |
Laktanyakocsik | 620 |
Egészségügyi kocsik | 624 |
Oktatókocsi | 630 |
Teherkocsi | 637 |
A teherkocsik fajtái, rendeltetésük szerinti felosztásuk | 640 |
Fedett kocsik | 644 |
Nyitott kocsik | 644 |
Pőre kocsik | 653 |
Tartály kocsik | 659 |
Teherkocsik térhatároló, nyílászáró szerkezetei, külső-belső szerelvényei és szállítási tartozékai | 660 |
Térhatároló szerkezetek | 660 |
Nyílászáró szerkeztek | 660 |
Külső (forgalmi) szerelvények | 661 |
Teherszállítmányok szerelvényei | 660 |
A gőzmozdony | 669 |
A gőzmozdony szerkezeti felépítése és működési elve | 669 |
A gőzmozdony kazánja | 670 |
A kazán teljesítőképessége és fő méretei | 670 |
Az állókazán | 675 |
A hosszkazán | 678 |
A füstszerkrény | 679 |
A túlhevítőberendezés | 680 |
A tüzelőberendezés | 681 |
Segédüzemi berendezések | 685 |
A fáradtgőz és a füstgáz hőtartalmának hasznosítása | 685 |
A gőzmozdony gépezete | 686 |
Vonóerő és teljesítmény | 686 |
A gépezet főbb szerkezeti részei | 688 |
A tömegerők kiegyensúlyozása | 695 |
A gőzmozdony vezérműve | 698 |
A Heusinger-Walschaert vezérmű | 699 |
A gőzmozdony kerete és futóműve | 699 |
A szerkocsi és a szertartály | 701 |
Villamos járművek és áramellátó berendezések | 702 |
Villamos vontatási rendszerek | 702 |
Váltakozóáramú, háromfázisú rendszerek | 703 |
Egyenáramú rendszerek | 705 |
A 16 2/3 Hz-es rendszerek | 705 |
50 Hz-es egyfázisú rendszer | 705 |
A felsővezeték | 705 |
Az áramszedés általános kérdései | 705 |
Villamos gépek | 706 |
A villamos gépek működési elve | 706 |
Alapösszefüggések | 709 |
Méretezési egyenletek | 716 |
Egyenáramú gépek | 719 |
Felépítés | 719 |
Alapegyenletek | 720 |
Armatúratekercselés | 720 |
A kommutálás segédeszközei | 720 |
A kommutálás határai | 721 |
A határteljesítmény növelésének módjai | 721 |
Üzemállapotok | 722 |
Jelleggörbék | 722 |
A soros motor | 723 |
Jelleggörbék | 724 |
Sebességszabályozás és villamos fékezés | 726 |
A hullámos áramú motor | 727 |
A hullámos áram jellemzői | 728 |
A hullámos áram okozta kommutációs nehézségek | 730 |
A segédüzem gépei | 732 |
A segédüzem gépeivel szemben támasztott követelmények | 732 |
Kommutátoros motorokkal ellátott segédüzem | 735 |
Villamos vontatójárművek transzformátorátorai | 735 |
Statikus áramnem-átalakítók | 735 |
A vasúti üzem félvezetős áramirányítói | 736 |
Villamos szelepek | 737 |
A félvezetők műszaki adatai | 738 |
A félvezető elemek párhuzamos ill. soros kapcsolása | 738 |
A félvezetők védelmi kérdései | 739 |
A vasútüzemekben szokásos áramiránytó kapcsolások | 741 |
Váltakozóáramú járművek hálózatróll vezérelt áramirányítói | 741 |
Többfázisú egyenirányítók | 741 |
Egyenáramú járművek kényszerkommutációs áramirányítói | 742 |
Több áramnemű járművek | 746 |
A hálózatról vezérelt áramirányítók meddőteljesítménye | 746 |
Villamos készülékek | 748 |
Az áramszedő | 749 |
Kontaktorok | 750 |
Elektorpneumatikus szerepek | 752 |
Relék | 753 |
Fokozatkapcsolók | 754 |
Főmegszakítók | 755 |
Villamos vonatfűtés | 757 |
Villamos vontatójárművek | 758 |
A jármű fő adatainak meghatározása a vontatási igények alapján | 760 |
Üzemi körülmények | 762 |
Vonóerő-sebesség jelleggörbe | 763 |
A mozdony méretezése | 763 |
Különböző vontatási rendszerek a mozdonyaink főbb jellemzői és szabályozásuk | 764 |
Áramellátási rendszerek | 766 |
Egyenáramú villamos mozdonyok | 766 |
16 2/3 Hz-es váltakozóáramú mozdonyok | 766 |
A MÁV villamosmozdony-típusai | 767 |
A V 40 és V 60 sorozatú mozdonyok | 768 |
A V 55 sorozatú mozdony | 768 |
A V 41 és V 42 sorozatú mozdonyok | 769 |
A V 43 sorozatú mozdony | 771 |
Tirisztoros mozdonykísérletek a MÁV-nál | 771 |
Villamos mozdonyok fejlesztése a MÁV-nál | 774 |
A járművek fejlődésnek távlatai | 775 |
Diesel- és gázturbinás járművek | 780 |
A vasúti Diesel-motorok | 780 |
A vasúti Diesel-motorok osztályozása | 780 |
Munkafolyamat és égéstér kialakítás | 782 |
Szerkezeti felépítés és felhasználás | 783 |
Üzemi tulajdonságok | 789 |
A vasúti Diesel-motorok sajtátosságai | 789 |
A vasúti Diesel-motorok teljesítménye és élettartama | 796 |
A teljesítmény növelésének módozatai | 798 |
A vasúti Diesel-motorok élettartama | 798 |
A vasúti Diesel-motorok bejáratása és minősítése | 799 |
Típusvizsgálatok | 799 |
Tartampróbák | 799 |
A vasúti Diesel-motorok szerkezeti jellemzői | 800 |
A Diesel-vontatójárművek erőátviteli rendszerei | 801 |
Az erőátviteli rendszerekkel szemben támasztott követelmények | 803 |
Mechanika erőátvitel | 811 |
Hidrodinamikus erőtávitel | 820 |
Mechanikus és hidrodinamikus erőátvitelű járművek tengelyhajtása | 839 |
A hidrosztatikus erőtávitel elve | 842 |
Villamos erőátvitel | 845 |
Diesel-vontatású vonatok központi villamosenergia-ellátása | 847 |
Gázturbinás vasúti járművek | 848 |
A gázturbina működési elve | 849 |
Gázturbina a vasúti járművekben | 893 |
A gázturbinás vasúti járművek fejlődésének legújabb eredményei | 893 |
Eredmények a gázturbinás vonatokkal | 897 |
Összefoglaló a gázturbinás járművek jelenlegi és jövőben várható helyzetéről | 902 |
Irodalom | 903 |
Képek |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.