1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vasúti motoros járművek

Szerző
Budapest
Kiadó: Falkusfalvy Lacsny Árpád-Gépforgalmi és Kisvasúti R. T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Írta: Falkusfalvi Lacsny Árpád okl. gépészmérnök, MÁV. főmérnök. Nyomtatta a Franklin-Társulat nyomdája. 110 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Alig két éve ültük százéves évfordulóját annak, hogy Stephenson az első gőzmozdonyt megépítette. Az elmult évszázad alatt a kutatók és szerkesztők minden törekvése oda irányult, hogy a gőzgép... Tovább

Előszó

Alig két éve ültük százéves évfordulóját annak, hogy Stephenson az első gőzmozdonyt megépítette. Az elmult évszázad alatt a kutatók és szerkesztők minden törekvése oda irányult, hogy a gőzgép tökéletesítésével annak üzemét minél gazdaságosabbá tegyék. Azonban a mai nagy technikai előrehaladottság ellenére is elérkeztünk azon ponthoz, melynél a gőzenergia-gazdálkodás javítása terén bizonyos stagnáció állott be.
Kísérleteznek ugyan újabban nagyfeszültségű gőzmozdonyokkal és turbinás lokomotívokkal, amelyekkel a gőz vontatás ökonómiáját akarják javítani, de ezen kísérletek még egyrészt nagyon kezdetleges stádiumban vannak, másrészt a mozdonyok túl komplikált gépezete miatt az üzembiztonság csökken.
A vontatást minél gazdaságosabbá tenni más utat-módot kellett keresni. Kis- és középteljesítményeknél legkézenfekvőbbnek tetszett a közutakon beválott és nagymértékben előretört belső elégésű motorokat a vasúti vontatás szolgálatába állítani. Ugyan a motor alkalmazásánál kezdetben nagy nehézségek mutatkoztak a reverzálást és a motor kevésbé elasztikus voltát illetőleg, hogy azonban ezen nehézségek dacára mégis elterjedt, annak oka az, hogy a vele járó üzemi és gazdasági előnyök messze túlszárnyalják ezt a két hátrányos tulajdonságát. Nagyteljesítményű mozdonyok üzembentartásánál azonban a gazdaságosság kérdése mellett más oly kérdések is tekintetbe jönnek (pl. hazai szénfogyasztás ; nyersolaj behozatal rontja az ország külkereskedelmi mérlegét), amelyek nemzetgazdasági szempontból a gőzmozdonyoknak adnak előnyt. Vissza

Tartalom

ÁLTALÁNOS RÉSZ
A belső égésű motorok felosztása és az indikátor diagramm5
A négy- és kétütemű motorok munkafolyamata6
Tüzelőanyagok7
Teljesítmény: effektív középnyomás8
Hatásfok9
Motorok általános elrendezése10
A ROBBANÓ-MOTOROK SZERKEZETI RÉSZEINEK ISMERTETÉSE
Henger és hengerfej11
Szelepek elrendezése11
Szelepek mozgatása, vezértengely12
Szelepek működése, szelepnyitási diagramm14
Tolattyús vezérlés14
Motor forgásirányának megállapítása15
Sűrítéscsökkentés. Dekomprimálás15
Többhengeres motorok16
A lendkerék szerepe16
Hengerek elrendezése 2, 4, 6 és 8-hengeres motoroknál16
Főtengely és ágyazása18
Dugattyú és dugattyúgyűrű19
Dugattyúcsapszeg és hajtórúd20
Porlasztás22
Porlasztás és porlasztókészülék általános ismertetése22
Pótlevegős-porlasztók23
Zenith-porlasztó23
Pallas-porlasztó23
Schimanek-porlasztó24
Tüzelőanyagutánpótlás26
Természetes eséssel való utánpótlás26
Nyomással való utánpótlás26
Szívással való utánpótlás27
Benzinszűrő és vízzsák28
Porlasztó leggyakoribb hibái28
Gyujtás28
Izzócső gyujtás29
Izzógömb gyujtás29
Alacsonyfeszültségű elektromos gyujtásberendezés ismertetése29
Magasfeszültségű elektromos gyujtásberendezés ismertetése30
Akkumulátorgyujtás32
Elő- és utógyujtás33
Gyujtókészülékbeállítás34
Kábelek felrakása, gyujtási sorrend34
Gyujtási hibák35
Kenés36
Kenésről általában36
Csepegtetős olajozás36
Kenőgyűrűs olajozás36
Szóró olajozás36
Kényszer olajozás37
Friss olajozás37
Cirkulációs olajozás37
Leggyakoribb olajszivattyúk38
Hűtés38
Hűtésről általában38
Léghűtés39
Folyadékhűtés39
Termoszifonhűtés39
Szivattyúhűtés39
Hangtompítás40
Motorok indítása40
A kézi indítás40
Az elektromos indítás40
Pneumatikus indítás40
Melegedés41
A melegedésről általában, üzemi hőfok41
A hűtés hiányosságának okai41
A normálisnál nagyobb surlódási meleg okai41
Kopogás42
Állandó kopogás42
Időszaki kopogás42
IZZÓFEJES MOTOROK
Az izzófejes motorokról általában42
Az izzófejes kétütemű motor ismertetése42
DIESEL-MOTOROK
Kompresszoros Diesel-motorok44
Általános ismertetés44
Lemezes porlasztó45
Gyűrűrés porlasztó45
Tüzelőanyag-szivattyú45
Légsűrítő47
Négy- és kétütemű motorok48
A kétütemű Diesel-motor öblítése48
Az öblítés szükségessége48
Terelőbordás öblítés48
M. A. N.-öblítés49
Sulzer-öblítés49
Junkers-öblítés50
Kompresszornélküli Diesel-motorok50
A kompresszoros és kompresszornélküli Diesel-motor összehasonlítása50
Felosztás porlasztás szerint51
Szabadsugár-motorok52
Fúvókák53
Nyitott fúvóka53
Zárt fúvóka53
Olajszivattyú54
Szabályozás55
A plunger löketének változtatásával55
A nyomótérnek a szívótérrel való összekötése által55
Befecskendezési nyomás57
Előkamrás motorok57
Brons-motor57
Újabb előkamrás motor57
Jendrasik-féle előkamrás motor58
Összefoglalás59
DÖRZSKAPCSOLÓK
Az oldható kapcsoló rendeltetése60
Kapcsoló típusok61
Kúpos kapcsoló61
Lemezes kapcsoló61
Pofás kapcsoló61
Szalag kapcsoló62
SEBESSÉGVÁLTÓK
A sebességváltó rendeltetése. Az ideális sebességváltó fogalma62
A különböző sebességváltó típusok63
Dörzstárcsás kapcsoló63
Diesel elektromos-rendszerű sebességváltó63
Hidraulikus sebességváltó és hajtómű64
Lenz-féle64
Schneider-féle64
Fogaskerekes sebességváltó és hajtómű65
Általános ismertetés66
Soros kapcsolású sebességváltó66
Kulisszás kapcsolású sebességváltó66
D. W. Kiel-féle sebességváltó67
Lacsny-féle sebességváltó68
Soden-féle sebességváltó68
Pneumatikus és olajkapcsolású sebességváltók70
N. A. G.-típusú sebességváltó70
Ganz-típusú sebességváltó71
Maybach-típusú sebességváltó71
Esslingen-típusú sebességváltó72
IRÁNYVÁLTÓK
Általános ismertetés73
Különböző irányváltó típusok73
Homlokkerekes irányváltók73
Általános leírás73
N. A. G.-féle irányváltó73
D. W. Kiel-féle irányváltó73
Kúpkerekes irányváltók74
MOTOROS VASÚTI JÁRMŰVEK
Motoros hajtókák74
Motorhajtányok75
Általános ismertetés75
Lacsny-féle hajtány75
Máv, gépgyár-hajtány76
Loycel-féle hajtány77
Csonka hajtány83
Sínautók84
Általános ismertetés84
Fejes-féle sínautó84
Sínautóbuszok87
Általános ismertetés87
Ganz-féle sínautóbusz88
Rába-féle sínautóbusz88
Motorkocsik90
A motorkocsik fejlődéstörténete90
Mechanikus erőátvitelű motorkocsik szerkezete92
Benzin- és benzolmotoros motorkocsik93
D. W. Kiel-típusú motorkocsi93
N. A. G.-típusú motorkocsi96
Ganz-típusú motorkocsi98
Diesel-motoros motorkocsik102
E. V. A.-Maybach-típusú motorkocsi102
Schick-M. A. N. típusú motorkocsi 108
Schzlick-M. A. N. Eselingen-típusú motorkocsi110
Ganz-D. S. A.-típusú motorkocsi110
Ganz-féle motorkocsik kezelése112
Motoros lokomotívok116
Általános ismertetés116
Kis teljesítményű motoros mozdonyok117
Általános ismertetés117
Oberurseli mozdony118
Deutzi mozdony119
Montania-motoros mozdony119
A Montania-motoros mozdonyok kezelése120
Tolató-mozdonyok123
Közép- és nagyteljesítményű motoros mozdonyok123
Általános leírás123
Diesel-elektromos mozdonyok124
Általános ismertetés124
Láng-féle Diesel elektromos mozdony125
Lacsny-Láng rendszerű kompresszornélküli Diesel-motoros mozdony126
Esslingeni-diesel motoros mozdony133
Lomonossoff-rendszerű fogaskerekes Diesel-motoros mozdony134
Lenz-féle hajtóművek motoros mozdony134
Pneumatikus erőátvitelű Diesel-motoros mozdony135

Falkusfalvi Lacsny Árpád

Falkusfalvi Lacsny Árpád műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Falkusfalvi Lacsny Árpád könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem