1.059.867

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vasúti felépítmény számítása

Szerző
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 63 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasúti felépítmény minden szerkezeti része a vonat áthaladása közben kis mozgásokat végez. Jól lejárt és kifogástalan állapotban levő pályán ezek a kis mozgások gyakorlati értelemben tökéletesen... Tovább

Előszó

A vasúti felépítmény minden szerkezeti része a vonat áthaladása közben kis mozgásokat végez. Jól lejárt és kifogástalan állapotban levő pályán ezek a kis mozgások gyakorlati értelemben tökéletesen rugalmasaknak tekinthetők, mert egy tengely terhelésének csak sok ezerszeres ismétlődése után növekedik a maradó alakváltozás megmérhető nagyságúra. De érzékeny műszerrel sem észlelhető semmi különbség a felépítmény szerkezeti részeinek a terhelés, előtti és utáni helyzete között akkor, ha csak néhány tengelyből összetett sorozat egyszeri terhelésének hatását vizsgáljuk. Az amerikai felépítményeken végzett több mint egymillió kísérlet nemcsak azt igazolta, hogy a kis mozgások rugalmasak, hanem azt is, hogy az alakváltozások a terheléssel arányosak és a szuperpozíció elve a felépítményre érvényes, valamint azt, hogy az ágyazási együttható ugyanannál a felépítménynél közel állandó érték, mert bizonyos korlátokon belül független a terhelés nagyságától. E szerint nemcsak a sín és keresztalj anyaga követi a Hooke-törvényt, hanem a pályába bedolgozott és jól lejárt ágyazás, továbbá az alépítmény földteste is olyan rugalmas mozgásokat végez, amelyek a felette álló, vagy nagy sebességgel áthaladó tengelynyomással arányosak, és amelyeknél a terhelés eltávolodása után nem marad vissza alakváltozás. Elmozdulás közben a felépítményt alkotó szerkezeti részekben és ezek érintkezési felületein megoszló erők, feszültségek ébrednek, s ezek a mozgást gátolni, lefékezni törekednek, mert minden mozgás célja a mozgást előidéző oknak, azaz az egyensúlybomlásnak megszüntetése. Ezért ezeket a mozgás közben ébredő, megoszló erőrendszereket közös névvel rugalmas ellenállásoknak nevezzük. Ezek az ellenállások az elmozdulás mértékével arányosan addig a határig növekednek, amíg el nem érik a mozgás megszüntetéséhez, azaz az új egyensúly kialakításához szükséges és elegendő értéküket. A felépítmény számításának célja meghatározni azokat a legnagyobb fajlagos igénybevételeket (feszültségeket), amelyek a keréksorozat terhelésének hatására a felépítmény szerkezeti részeiben mint rugalmas ellenállások ébrednek a kis mozgások szélső értékének kifejlődése pillanatában. A felépítmény fő szerkezeti részei: a sín, keresztalj és ágyazás. Az ezek testének belsejében ébresztett megoszló erők játéka egymástól kölcsönös függésben megy végbe. Tehát az alkatrészek közös érintkezési felületein is olyan «külső'» megoszló erők támadnak a közös elmozdulási kényszer alatt, amelyeknek az együttesen végzett rugalmas ellenállásból fontos közvetítő szerep jut. Ezek a külső ellenállások: a sín talpfelületén megoszló reakcióerő, illetve a keresztalj felső felületére közvetlenül vagy alátétlemez közvetítésével ható sínnyomás, valamint a keresztalj talpának alávert része alatt megoszló ágyazási nyomás. Vissza

Tartalom

Bevezetés..............3
A sin ...............................................................5
Történeti áttekintés......................................................................5
A rugalmas ellenállások elemzése....................................................................7
A folytonos alátámasztású hosszgerenda számításának elmélete................12
A hosszgerendára levezetett képletek átalakítása........ ......................16
A hosszirányú erő statikai hatása ..................................................................20
Mozgó terhelés hatása.............................................................................22
A számítás képleteinek összefoglalása..................................................24
A keréksorozat hatása ............................................................26
Összehasonlítás más módszerekkel ..... ....................................................29
A keresztalj ..............................................................................................34
Különféle számítási módszerek ..............................................................34
A talpnyomások harangalakú megoszlása .................................................37
A rugalmas mennyiségek kifejezése racionális egész függvényekkel..........40
q arányossági tényező............... ......................................42
r meghatározása az ellenálló nyomaték számbavételével.....................44
A számítás képleteinek összefoglalása ...........................................................51
A rugalmas ellenállások módszerének igazolása kísérleti adatok felhasználásával .........54
Példák.
I. Talpfára ható legnagyobb nyomatékok számítása................................58
II. A «B» típusú vasbetonaljra ható legnagyobb nyomatékok számítása .. 61

Dr. Póczy Mihály

Dr. Póczy Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Póczy Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.