Fülszöveg
Megejtően izgalmas vonat- és vasúttörténet ritka képekkel és tartalmas ismertető szöveggel.
Amikor Richard Trevithick két évszázaddal ezelőtt a cornwalli szénbányák számára megalkotta az első „pöfögő masinát" (húsz év múlva Angliában ebből a lokomotívból fejlesztették ki a gőzmozdonyt), még senki sem gondolta, hogy a vasút alig néhány évtized alatt behálózza Európát, majd a világot.
Egyetlen kötetbe szinte lehetetlen bezsúfolni a vasúti közlekedés történetét, a feltalálók és találmányaik, a megoldatlan és sikerrel leküzdött problémák, a technikai fejlődés krónikáját. Könyvünkben csupán arra vállalkozhattunk, hogy a ma is íródó történetből kiemeljük a legfontosabb mozzanatokat. Sorra vesszük a fordulópontokat, továbbá azokat a nagyszerű mérnököket, akik elindították és előmozdították a vasút fejlődését, az első gőzmozdonyoktól a mai szupergyors expresszekig, majd a náluk is sebesebb mágneses lebegtetésű vonatokig, amelyek már a vasút alapjától, a sínpályától is elszakadnak,...
Tovább
Fülszöveg
Megejtően izgalmas vonat- és vasúttörténet ritka képekkel és tartalmas ismertető szöveggel.
Amikor Richard Trevithick két évszázaddal ezelőtt a cornwalli szénbányák számára megalkotta az első „pöfögő masinát" (húsz év múlva Angliában ebből a lokomotívból fejlesztették ki a gőzmozdonyt), még senki sem gondolta, hogy a vasút alig néhány évtized alatt behálózza Európát, majd a világot.
Egyetlen kötetbe szinte lehetetlen bezsúfolni a vasúti közlekedés történetét, a feltalálók és találmányaik, a megoldatlan és sikerrel leküzdött problémák, a technikai fejlődés krónikáját. Könyvünkben csupán arra vállalkozhattunk, hogy a ma is íródó történetből kiemeljük a legfontosabb mozzanatokat. Sorra vesszük a fordulópontokat, továbbá azokat a nagyszerű mérnököket, akik elindították és előmozdították a vasút fejlődését, az első gőzmozdonyoktól a mai szupergyors expresszekig, majd a náluk is sebesebb mágneses lebegtetésű vonatokig, amelyek már a vasút alapjától, a sínpályától is elszakadnak, fölötte lebegve siklanak.
Könyvünk részletesen bemutatja a hősidők pöfögő masináját, hiszen az első igazán forradalmi lépést maga a gőzmozdony jelentette. A gőzvontatás csak a XX. században indult hanyatlásnak, mert a dízel- és villamos vontatású vonatok jóval gyorsabbnak és teherbíróbbnak bizonyultak. A második világháború sötét évei után, amikor a vonatokat sokszor embertelen célok szolgálatába állították, jó ideig úgy tűnt, hogy a vasútnak már nincsen jövője, nem fogja állni a versenyt a közúti közlekedéssel. Csakhogy az országutak idővel mind zsúfoltabbá váltak, így a vasút újjáéledhetett. Ma már jócskán különbözik nemcsak a hőskor, hanem a közelmúlt vasútjától is, és nagyon úgy fest, hogy újfent ígéretes jövő előtt áll.
A régi gőzmozdonyok még komótos, 50 km/h-s tempóban vontatták a szerelvényeket, így az utas nyugodtan kikönyökölhetett a vagonablakon. Azóta az ódon gépezetek megöregedtek, ám szerencsére nem kellett végleg búcsút mondanunk nekik, hiszen a világban sok helyen felkutatták, felújították és ismét szolgálatba állították őket. A turistákkal zsúfolt nosztalgiavonatok többnyire különlegesen szép tájakon közlekednek, így az újabb nemzedékek is részesülhetnek abban a nagyszerű élményben, amelyet a hagyományos vonatutazás jelent. Ha megkérünk egy kisgyereket, rajzoljon nekünk mozdonyt, bizonyosra vehetjük, hogy a képen füst kanyarog majd fölfelé a lokomotív kéményéből, és mögötte ott lesz a szénnel teli szerkocsi a buzgón lapátoló fűtővel. Bizony, a vasút nem halt meg, sőt még sokáig élni fog!
Vissza