1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A városi tömegközlekedés forgalomirányítása

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 134 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 500 példányban. Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A motorizáció növekedésének - helyenként telítődésének - hatására a világ nagyvárosaiban súlyos gondok keletkeztek és vannak a helyi közlekedés lebonyolításában. Különösen a városközpontok... Tovább

Előszó

A motorizáció növekedésének - helyenként telítődésének - hatására a világ nagyvárosaiban súlyos gondok keletkeztek és vannak a helyi közlekedés lebonyolításában. Különösen a városközpontok zsúfoltsága hat feszítő, gyakran bénító erővel.
A nyomasztó és minden szempontból káros közúti torlódások mérséklésére, illetve megelőzésére szinte mindenütt előtérbe került a metróépítés és annak fokozása, a zárt pályán közlekedő villamosok reneszánsza, valamint az autóbuszok és trolibuszok forgalmának prioritása .
Ezzel együtt hasonló erőfeszítések tapasztalhatók a közúti és a tömegközlekedési forgalomirányítás - szabályozás, vezérlés - komplex (technikai, személyi és szervezeti) fejlesztésében is. Fővárosunkban ugyancsak nélkülözhetetlenné vált mind a közúti, mind pedig a tömegközlekedési forgalomirányítás gyorsabb ütemű fejlesztése, az információ áramlás, a forgalmi folyamatokban a megelőzés és beavatkozás korszerű feltételeinek megteremtése.
A tömegközlekedési forgalomirányítás fejlesztésének koncepciója (célok, eszközök, módszerek összessége) tartalmazza a megvalósítással kapcsolatos követelményeket, figyelemmel arra, hogy Budapesten az utazások több mint 82 %-a a tömegközlekedési járműveken bonyolódik le.
Alapvető társadalmi és gazdasági érdek tehát a pontosság, megbízhatóság, rendszeresség és mindenekelőtt a biztonság érdekében a tervszerű következetes feltételrendszer megteremtése. A korszerűsödő forgalomirányításban meghatározó szerepe van a személyi állománynak, összetételének, elkötelezettségének, felkészültségének és rátermettségének. Ez a jegyzet azt a célt kívánja szolgálni, hogy a forgalomirányításban dolgozókat és a képzésben résztvevőket segítse a feladatok eredményes ellátásához szükséges - jelenlegi és jövőbeli - ismeretek elsajátításában. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 3
I. VÁROSI KÖZLEKEDÉSI RENDSZER ELEMEI 3
1. A közlekedési ágazatok mint részrendszerek 3
2. a közlekedési térség közös használata 8
3. A városi közlekedés irányításának feladatai 10
4. A forgalomirányítás célja és eszközei 12
4.1. jogszabályok 12
4.1.1. Törvények, rendeletek 12
4.1.2. Jelzési utasítás (F.1.) 12
4.1.3. Forgalmi utasítások (F.2.) 13
4.1.4. Forgalmi Szabályzati utasítás 13
4.1.5. Végállomási végrehajtási utasítások 14
4.2. Forgalomtechnikai és szervezési intézkedések 14
4.3. A közúti forgalom befolyásolásának és az előnybiztosítás módszerei 16
4.3.1. Helyi szintű előnyadó eljárások 16
4.3.2. Hálózati szintű előnyadó eljárások 18
II. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS FORGALOMIRÁNYÍTÁSÁNAK FOGALMA, ALAPELVEI ÉS FELADATAI 19
1. A városi tömegközlekedés irányításának fogalma (fogalom-rendszere) 19
2. Alapelvek a tömegközlekedés irányításában 19
3. A forgalomirányítás feladatai 20
4. A forgalomirányítás folyamatának vizsgálata, szabályozási modellje 23
5. A forgalomirányítás szintjei 23
III. A FORGALOMIRÁNYÍTÁS SZEMÉLYI ÉS SZERVEZETI FELTÉTELRENDSZERE 29
1. Általános szervezeti feltétel 30

2. személyi feltételek a forgalomirányításban 31
3. A forgalomirányítók tevékenysége, feladatuk munkakörök
szerint 35
3.1. Általános rendelkezések 35
3.2. A végállomási menetirányító feladatai 39
3.2.01. A végállomási menetirányítók főbb feladatai 39
3.2.02. végállomási menetirányitói szolgálat megkezdése és befejezése 40
3.2.03. Üzemegységből a végállomásra érkező személyzet és járművek ellenőrzése 41
3.2.04. Eljárás személyzetváltáskor 41
3.2.05. A jármű rendezés és indítás iránytelvei 41
3.2.06. A járművek rendezése késés esetén 42
3.2.07. A félreállított és megjavított jármű forgalomba állítása 43
3.2.08. Eljárás ha a jármű korán vagy késve érkezik a végállomásra 43
3.2.09. Garázsba, kocsiszinbe beálló járművek indítása 45
3.2.10. Rendkívüli viszonylatok, különjárati járművek indítása 45
3.2.11. "ittasság" ellenőrzése 45
3.2.12. Talált tárgyak kezelése 46
3.2.13. Eljárás, ha az utas panaszt tesz a forgalomirányítónál 46
3.2.14. Eljárás tűz esetén 46
3.2.15. Rosszullét szolgálat közben 46
3.2.16. Forgalmi jelentés vezetése 47
3.3. A csomóponti diszpécser feladatai 47
3.4. A forgalmi tisztek feladatai 49
3.5. A területi forgalomirányító tiszt feladatai 51
3.6. Az URH diszpécser feladata, kötelmei 52
3.7. Vonalközi, ellenvégállomási felügyeletbe beosztottak menet- és részmenetidő ellenőrzési feladatai 55
3.8. Központi diszpécserek feladata 59
IV. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS IRÁNYÍTÁSÁNAK MÓDSZEREI 65
1. A városi tömegközlekedési forgalom menetrendszerűségének és egyenletességének szükségessége és jelentősége 65
1.1. A jó menetrend jelentősége 65
1.2. Az egyenetlen közlekedés hátrányai 66
2. Forgalmi zavarok osztályozása és elhárítása 68
2.1. A zavarok nagysága és okai 68
2.2. A zavarelhárítási folyamat 71
2.2.1. A zavarok megállapítása, jelentése és regisztrálása 71
2.2.2. A döntés 71
2.2.3. Az intézkedés továbbítása a végrehajtó szolgálathoz 72
2.2.4. Az intézkedés végrehajtása 72
2.2.5. Az intézkedés végrehajtásának jelentése és regisztrálása 73
2.3. A hatékony zavarelhárítás feltételei 73
2.4. A zavarelhárításban alkalmazható stratégiák 76
2.5. Zavarelhárítási tervek 77
2.5.1. Autóbusz ágazat 77
2.5.2. villamos ágazat 77
2.5.3. Trolibusz ágazat 80
2.6. Zaverelhárítás apparátusa 81
3. Utastájékoztatás 83
3.1. az utastájékoztatás feladata, jelentősége 83
3.2. utastájékoztatás eszközei és módszerei 84
4. irányítási módszerek a városi tömegközlekedésben 85
4.1. Önindítós vonal irányítása
4.2. Végállomási irányítás 85
4.3. A vonalközi forgalomirányítás 85
4.4. Csomóponti forgalomirányítás feladata 88
4.5. A rendkívüli forgalom fogalma, megszervezése ás lebonyolítása 87
V. AZ INFORMÁCIÓS ESZKÖZÖK SZEREPE A FORGALOMIRÁNYÍTÁSBAN 93
1. A forgalomirányítós telefonrendszere 94
2. a forgalomirányítás URH rendszere 94
2.1. az URH készülékek alkalmazásának célja 95
2.2. a felszíni forgalomirányítás URH rendszerének felépítése 96
VI. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS IRÁNYÍTÁSÁNAK FEJLESZTÉSI TERVEI, SZÁMÍTÁSTECHNIKA AZ IRÁNYÍTÁSBAN 99
1. Az egységes tömegközlekedési rendszerrel szemben támasztott követelmények 100
2. Az egységes forgalomirányító rendszer megvalósítása 102
2.1. a rendszerelemek meghatározása 102
2.1.1. Járműre szerelt berendezések 103
2.1.2. Útvonalra telepített berendezések 103
2.1.3. Központba telepített berendezések 104
2.2. A forgalomirányítás fejlesztési lépcsői 104
3. A gazdaságosság vizsgálata 107
VII. A KÖZÚTI FORGALOMIRÁNYÍTÁS HATÁSA A TÖMEGKÖZLEKEDÉSRE 109
1. A közúti forgalomirányítás szintjei 109
2. A jelzőberendezések osztályozása és működése 112
3. A közúti kapacitás fogalmai 113
4. A közúti forgalomban biztosítandó feltételek 114
5. A közúti forgalomirányítás fejlesztése 115
MELLÉKLETEK 117
FÜGGELÉK 123
FELHASZNÁLT IRODALOM 125
ÁBRAJEGYZÉK 129
TARTALOMJEGYZÉK 131
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem