Előszó
A motorizáció növekedésének - helyenként telítődésének - hatására a világ nagyvárosaiban súlyos gondok keletkeztek és vannak a helyi közlekedés lebonyolításában. Különösen a városközpontok zsúfoltsága hat feszítő, gyakran bénító erővel.
A nyomasztó és minden szempontból káros közúti torlódások mérséklésére, illetve megelőzésére szinte mindenütt előtérbe került a metróépítés és annak fokozása, a zárt pályán közlekedő villamosok reneszánsza, valamint az autóbuszok és trolibuszok forgalmának prioritása .
Ezzel együtt hasonló erőfeszítések tapasztalhatók a közúti és a tömegközlekedési forgalomirányítás - szabályozás, vezérlés - komplex (technikai, személyi és szervezeti) fejlesztésében is. Fővárosunkban ugyancsak nélkülözhetetlenné vált mind a közúti, mind pedig a tömegközlekedési forgalomirányítás gyorsabb ütemű fejlesztése, az információ áramlás, a forgalmi folyamatokban a megelőzés és beavatkozás korszerű feltételeinek megteremtése.
A tömegközlekedési forgalomirányítás fejlesztésének koncepciója (célok, eszközök, módszerek összessége) tartalmazza a megvalósítással kapcsolatos követelményeket, figyelemmel arra, hogy Budapesten az utazások több mint 82 %-a a tömegközlekedési járműveken bonyolódik le.
Alapvető társadalmi és gazdasági érdek tehát a pontosság, megbízhatóság, rendszeresség és mindenekelőtt a biztonság érdekében a tervszerű következetes feltételrendszer megteremtése. A korszerűsödő forgalomirányításban meghatározó szerepe van a személyi állománynak, összetételének, elkötelezettségének, felkészültségének és rátermettségének. Ez a jegyzet azt a célt kívánja szolgálni, hogy a forgalomirányításban dolgozókat és a képzésben résztvevőket segítse a feladatok eredményes ellátásához szükséges - jelenlegi és jövőbeli - ismeretek elsajátításában.
Vissza