1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vállalkozások innovációs módszertana 2001

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 279 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, táblázatokkal.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az eredményesebb és persze folyamatos innovációs munka lehet kulcsa vállalkozásaink versenyképességének. Ezt a követelményt többek között a termékszerkezet további korszerűsítésével, az új szakmai... Tovább

Előszó

Az eredményesebb és persze folyamatos innovációs munka lehet kulcsa vállalkozásaink versenyképességének. Ezt a követelményt többek között a termékszerkezet további korszerűsítésével, az új szakmai tudományos eredmények gyorsabb felhasználásával, a gazdaságosan alkalmazható, hatékonyabb új technológiák meghonosításával, az egyes termelőkapacitások magasabb szintű kihasználásával, a beruházások helyes megválasztásával, illetve kialakításával, a szervezetek működésének racionalizálásával (rezsiköltségek csökkentésével) és általában véve a termékek és szolgáltatások minőségének javításával, illetve önköltségük csökkentésével tudjuk kielégíteni. Bármelyik területen is érünk el kisebb-nagyobb eredményt ez közvetlenül, vagy közvetve a termékek és szolgáltatások versenyképességének fokozását szolgálja. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy rendszerint csak akkor realizálódhatnak erőfeszítéseink, ha produktumunk a korábbinál hatékonyabb módon elégíti ki a felhasználók szükségleteit.
A vázlatosan felsorolt hatékonyságnövelési lehetőségek kiaknázása elősegíthető megfelelő módszertani alapok megismerésével és alkalmazásba vételével. Az innováció módszertana ma már számos algoritmust, illetve eljárásközi módszert, technikát ajánl a konkrét feladatok megoldására. Ezek közül választhatunk a feladat jellegének megfelelően. Szemléleti megalapozottságával és módszertani sokoldalúságával kiemelkedik ezek közül az értékelemzés, amely felhasználásával bármelyik felsorolt hatékonyságnövelési lehetőség realizálható. Természetesen az értékelemzés sem varázsszer, amellyel egy csapásra előbbre léphetünk a vázolt problémák megoldásában. Ez az eljárás csak módszertani segítséget ad az aprólékos, elemző munkához. Az alkalmazás eredményessége végül is a munkánk szakszerűségétől és ötletgazdagságától függ.
Az európai piac elvárja vállalkozásainktól, hogy minőségbiztosítási rendszerüket a nemzetközi szabványok követelményeihez illesszék. Ez pedig magával vonja a tervezés, a gyártás, a beszállítás, a marketing és a gazdálkodási (szervezeti) folyamatok előzetes (értékelemzéses) optimalizálását, majd szabványos módon való működtetését.
Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 1
1. Az innováció módszertana 2
1.1. Az innovációs feladatok és megoldási módozatainak rendszerezése 2
1.2. A vállalati gazdálkodás hatékonyságát befolyásoló fontosabb tényezők 8
2. Az innovációs munka szervezése 10
2.1. A projekt 10
2.2. A team 12
2.2.1. A team munka előnyei 12
2.2.2. A team létszáma 13
2.2.3. A team összetétele 14
2.2.3.1 .Szakmai heterogenitás a teamben 16
2.2.3.2. A team közreműködők kor szerinti megoszlása 16
2.2.3.3. A nemek szerinti heterogenitás 17
2.2.3.4. Az eltérő hierarchia szintek képviselői a team-ben 17
2.2.4. A team vezetője 17
2.2.5. A team és a hierarchia 18
2.2.6. A team munka támogatása, ösztönzése és ellenőrzése 18
2.2.7. A csoporton belüli konfliktusok kezelése 20
2.3. A kreativitás és szerepe az innováció megvalósításában 22
2.3.1. A kreativitás 22
2.3.1.1. A kreativitás fogalma és értelmezése 23
2.3.1.2. A kreativitás összetevői 23
2.3.2. A kreatív gondolkodás 24
2.3.3. A kreatív potenciál 25
2 3.4. A kreatív folyamat és a kreatív személy 26
2.3.5. A kreativitás és az innováció 26
2.4. A feladatmegoldás és az alkotás gyakorlata 27
2.4.1. A megoldáskeresés általános lépései 27
2.4.2. A probléma megoldás közvetlen (egyéni) módszerei 28
2.4.3. A csoportos alkotás módszerei 28
2.4.4. A csoportos szellemi alkotótechnikák rendszerezése és bemutatása 30
2.4.4 1. Brainstorming 35
2.4.4.2. Az NCM módszer 35
2.4.4.3. A 635 módszere 36
2.4.4.4. A Phiíips-66 módszer I 36
2.4.4.5. Az SCM módszer 37
2.4.4.6. A kreatív kérdéslisták 37
2.4.4.7. A Metaplan módszer 37
2.4 4.8. A Delphi-módszer 38
2.4.4.9. Szinektika 38
2.4.4.10. Heurisztikus módszerek 39
2.4.4.11. A "Szerep" módszer 39
2.4.4.12. A Pro és Contra Interakció (PCI) 39
2.4.4.13. Morfológia
3. Az értékelemzés
3.1. Az értékelemzés fogalma és eljárása 42
3.1.1. Az értékelemzés fogalma 42
3.1.2. Az értékelemzés tárgya 45
3.1.3. Az értékelemzés általános céljai 45
3.1.4. Az értékelemzés általános szervezési modellje 46
3.1.5. Az értékelemzés technikái 47
3.1.6. A Milesi tanácsok 49
3.2. Az értékelemzés gyakorlata 49
3.2.1. Az értékelemzés előkészítése, a vállalati bevezetés fázisa 49
3.2.1.1. Az értékelemzés fajtái 49
3.2.1.2. A téma kiválasztása 52
3.2.1.3. A témaválasztáshoz kapcsolódó célkitűzések 52
3.2.1.4. Az értékelemző team összeállítása 53
3.2.1.5. Az értékelemzési munkaterv elkészítése 53
3.2.2. Az információs és diagnosztikai fázis 53
3.2.2.1. Információgyűjtés 54
3.2.2.2. Az igényelemzés 56
3.2.2.3. A funkciók meghatározása 58
3.2.2.4. A funkcióelemzés 61
3.2.2.5. Funkciók tervezése funkcióértékelő függvények segítségével 72
3.2.2.6. A funkcióteljesítések bírálata 78
3.2.2.7. A funkcióköltségek meghatározása 80
3.2.2.8. A költségkritikus pontok feltárása 91
3.2.3. Az alkotó szakasz 91
3.2.3.1. A funkciók továbbfejlesztésének újszerű folyamatspecifikus alkotási technikái 92
3.2.3.2. A költségcsökkentés újszerű folyamatspecifikus alkotási technikái 94
3.2.4. A megoldási változatok kidolgozása és hatékonyságvizsgálata 97
3.2.4.1. Az értékelő fázis 96
3.2.4.2. A funkcióteljesítések vizsgálata 100
3.2.4.3. A megvalósíthatóság vizsgálata 101
3.2.4.4. A változatok gazdasági vizsgálata 102
3.2.5. A javaslati fázis 106
3.2.5.1. Az optimális megoldási változat kiválasztása 106
3.2.5.2. A számszerű termékoptimalizálás 110
3.2.5.3. A döntés-előkészítő anyag összeállítása 113
3.3. Az értéktervezés (Value Engineering) 115
3.4. Az értékinnováció 119
3.4.1. Értékinnováció az értékelemzés eljáráscsaládjában 121
3.4.2. Az értékinnováció jellegzetességei az eljárás gyakorlati megvalósításában 122
3.5. Az értékelemzéses beszerzés (Value Buying) 127
4. A teljes körű minőségmenedzsment (TQM) minőségszabályozás 131
4.1. A minőség 132
4.1.1. A minőség vetületei 132
4.2. A teljes körű minőségmenedzsment alapjai 136
4.2.1. A teljes körű minőségmenedzsment modellje 136
4.2.2. A teljes körű minőségmenedzsment alkalmazása 137
4.2.3. A teljes körű minőségmenedzsment technikái 141
4.2.4. Néhány jellegzetes technika a minőségügy módszertani tárházából 145
4.2.4.1. A TQM elv folyamata (Deming PDCA-módszere) 145
4.2.4.2. A Kaizen elv alkalmazása 146
4.2.4.3. A minőségkor 147
4.2.4.4. A Pareto-elemzés 147
4.2.4.5. Ok-okozati elemzés 148
4.2.4.6.A A göngyölítéses ok-hatás módszere 149
4.2.4.7.FMEA- a valószínűsíthető hibák és okozóinak feltárása 149
4.2.5. Szabványok és előírások szerepe a teljes körű minőségmenedzsment rendszerében 152
4.2.6. A teljes körű minőségmenedzsment és a minőséggel kapcsolatos költségek 152
4.2.6.1. A minőséggel kapcsolatos költségek strukturálása 153
4.2.6.2. A minőséggel közvetlenül kapcsolatos költségek meghatározása 154
4.3. A TQM, az ISO, valamint a VA főbb jellemzői 158
4.4. A termékfelelősség és a minőségbiztosítás 159
4.5. A minőségbiztosítás szabványosítása 160
4.5.1.A vállalati minőségbiztosítási rendszer kialakítása az ISO követelményei alapján 161
4.5.1.1. A vezetőség elkötelezettsége 161
4.5.1.2.A A vállalati struktúra és a munkafolyamatok meghatározása 161
4.5.1.3. A rendszer kiépítése 162
4.5.1.4. A minőségügyi dokumentációk és felépítésük 162
4.5.1.5. A bevezetés 163
4.5.1.6. A minőségbiztosítási rendszer felülvizsgálata, tanúsítása 164
4.5.1.7. A szabványrendszer értékelése 164
5. Az átfogó költséggazdálkodási rendszer 165
5.1. A normatív költségszámítás (Standard Costing) 169
5.1.1. A közvetlen anyagköltség normák számítása és elemzése 169
5.1.2. Közvetlen energia költségnorma 170
5.1.3. A közvetlen bérköltség figyelembevétele 170
5.1.4. A gyártási és értékesítési általános költségek normái 170
5.1.5. A norma szerinti nettó nyereség (Standard Profit) 171
5.2. A null bázisú költségtervezés 173
5.2.1. A ZBB alkalmazásának célja 174
5.2.2. A bevezetés feltételei 175
5.2.3. A null bázisú költségtervezés bevezetésének folyamata 175
5.2.3.1. A rezsigazdálkodó egységek kijelölése 176
5.2.3.2. Az egységek tevékenység- és költség diagnosztikája 176
5.2.3.3. Megoldási variánsok keresése 176
5.2.3.4. A megoldások költségeinek tervezése 177
5.2.3.5. A döntési csomagok összeállítása 177
5.2.3.6. Döntési csomagok rangsorolása, döntés 177
5.2.3.7. Bevezetés, és a végrehajtás ellenőrzése 178
5.2.4. A ZBB speciális területei 178
5.3. A mozgó bázisú költségtervezés 179
Irodalomjegyzék 181
Tárgymutató 184
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem