Előszó
A főiskolai tanulmányok során nagyon sok olyan tantárgyat tanulunk, melyek elengedhetetlenek a vállalat hatékony vezetéséhez, egy másik magyar szóval a vállalat igazgatásához. Ilyen tantárgyak a Számvitel, a Marketing, az Üzleti informatika, a Kvantitatív technikák, a Tőkepiaci és vállalati pénzügyek a Vezetés és szervezés, a Projektvezetés, a Pénzügytan, stb. Hívhatnánk ezeket a tantárgyakat akár igazgatástani tantárgyaknak is, de erre a fogalomra a szakma az igazgatás angol változatát, a menedzsment szót használja, amely mára már eléggé meghonosodott a nyelvünkben. A továbbiakban tehát a tantárgyak ezen csoportját menedzsment tantárgyaknak nevezzük.
Ezen menedzsment tantárgyak tanulása jóval hatékonyabb lehet, ha azokat egy általános alapozó tárgy bevezeti. Hatékonyabban tanulhatunk, ha tudjuk, hogy ezen diszciplínáknak mi a szerepe a vállalat életében, működésében. A vállalatgazdaságtan tantárgy feladata pontosan ennek megalapozása, előkészítése.
Vállalatgazdaságtant sok helyütt oktatnak. Ezek tartalma helyenként más és más. Nem azon megoldások számát kívántuk gyarapítani, melyek a vállalatgazdaságtan címén minden fajta vállalatismeretből adnak egy kicsit. Törekvésünk az volt, hogy inkább keveset adjunk, de azt sziklaszilárd összefüggés rendszerbe ágyazzuk, melynek tartalma a vállalatirányítás hatékony rendszere.
A mintát az amerikai menedzsment irodalom néhány kiemelkedő jelentőségű tankönyve jelentette. Ezek a tankönyvek a menedzsmentet erős elméletei alapozás után a gyakorlati vállalatirányítás összefoglaló rendszereibe, így a tervezésbe és a kontrollingba illesztik. Ennek az összefoglalásnak a legfontosabb lépései
1. a számviteli alapismeretek átismétlése,
2. a pénzügyi és vezető számvitel szempontjainak tárgyalása,
3. a költséggazdálkodásra vonatkozó ismeretek alapos összefoglalása,
4. az éves operatív tervezés,
5. a stratégiai tervezéssel való kapcsolat és
6. a beszámolási rendszerek működtetése.
Mivel a hatékony vállalatirányítás feladata a vállalati vagyon maximalizálása, feltételen ismernünk kell még a vállalatértékelési szakma néhány kiemelkedő eredményét is.
Ugyanakkor a tankönyv célja nem csak ismeret átadás. A tankönyv egyik kimondott törekvése, hogy hallgatóink vállalati versenyképességét növelje. Ezért nagyon sok gyakorlati példát, gyakorlati tanácsot és problémafeltáró elemzést tartalmaz. Ezekkel próbáljuk az üzleti iskolában tanultakat élőbbé tenni és ezzel az alkalmazásukat megkönnyíteni. Reméljük, hallgatóink ezeket szívesen olvassák és a bennük lévő tanácsokat megszívlelik.
Vissza