1.059.326

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A turizmus közgazdasági elemzésének módszerei

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím: A turizmus kérdései
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-715-74-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyarországi fellendülés egyik forrása a turizmus lehet - ha tudatosan fejlesztjük. Ehhez ismernünk kell a turizmus - mint összetett társadalmi-gazdasági jelenség - törvényszerűségeit,... Tovább

Előszó

A magyarországi fellendülés egyik forrása a turizmus lehet - ha tudatosan fejlesztjük. Ehhez ismernünk kell a turizmus - mint összetett társadalmi-gazdasági jelenség - törvényszerűségeit, nemzetközi és hazai tapasztalatait s alkalmaznunk kell azokat. A WTO (a Turizmus Világszervezete) 2000-re 6-700 millió nemzetközi turistaérkezést, illetve 500 milliárd dollár bevételt és mindezt kilenc-tízszeresen meghaladó belföldi forgalmat prognosztizál a Földön. Ennek feltételrendszere egyebek között a következőket tartalmazza:
• bárminemű sikeres tevékenység alapvető feltételévé válik a professzionalizmus,
• sikeresnek az a forma és mérték számít, amely minimális vagy semmilyen negatív hatással nem jár a fogadóterület természeti és kulturális környezetére, ezzel szemben hozzájárul annak gazdasági fejlődéséhez, a beruházók és üzemeltetők számára megfelelő tőkehozamot és jövedelmet, a turistáknak pedig kielégítő utazási élményt nyújt,
• mindehhez elengedhetetlen a szakismeret bővítése, ami kiemelt fontosságúvá teszi az oktatást és a szakmai képzést,
• úgyszintén alapvető a turizmus fejlesztésének integrált tervezése, amely világos stratégiát fogalmaz meg és a megfelelő magán- és közjogi intézményrendszer kialakításával ellenőrzi annak megvalósítását.
A felkészülést az oktatással és a kutatással kell kezdenünk. Ezért határozta el három felsőfokú oktatási intézményünk - a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Turizmus Kutatócsoportja, a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola valamint a Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző hogy közös gondozásban egy turizmus szakkönyvsorozatot jelentet meg, amely az oktatás és az önképzés számára a turizmus különböző aspektusairól az élenjáró ismereteket nyújtja. Dr. Jandala Csilla e könyvben szereplő műve a sorozat második kötete, amely a jelenség közgazdasági elemzésének módszereit mutatja be. A komplex gazdasági értékeléshez szükséges megfigyelési, számbavételi és értékelési módszereket, a turizmus gazdasági szerepét és más szektorokkal való kapcsolatát, az általa indukált folyamatokat ismerhetjük meg ebből az átfogó jellegű munkából, amelyet ajánlok minden szakember figyelmébe.
Dr. Lengyel Márton Vissza

Tartalom

Előszó 7
Bevezetés 9
1. A turizmus jelenségének mérése 12
1.1. A látogatók és turisták számbavétele 20
1.1.1. Határstatisztikai megfigyelések 20
1.1.2. Szálláshely-statisztikai megfigyelések 24
1.2. A turizmussal kapcsolatos bevételek és kiadások számbavétele 29
1.3. A turizmus mérlegének felállítása 41
Ellenőrző kérdések 46
Forrás 47
2. A turizmus helye a gazdaságban 48
2.1. A fizetési mérleg alakulására gyakorolt hatás 49
2.1.1. A szolgáltatások folyó fizetési mérlegen belüli részaránya 51
2.1.2. A turizmus szolgáltatásokon belüli részaránya 54
2.2. A különféle nemzetgazdasági mutatókkal való mérés lehetőségei 58
2.2.1. Makroökonómiai mutatók (GNP, GDP) alkalmazása 58
2.2.2. A turizmus lakossági fogyasztáson belüli részaránya 62
2.2.3. A nemzetközi kereskedelemmel való összehasonlítás 64
2.3. A turizmusnak az egyéb gazdasági ágakkal való összefüggése 71
2.3.1. Az input-output elemzés jellemzői és módszertana 72
2.3.2. Multiplikátor elemzés 77
2.3.3. Az input-output és multiplikátor elemzések alkalmazásának lehetőségei és feltételei 78
Ellenőrző kérdések 79
Forrás 80
3. A turizmus gazdasági hatásainak vizsgálata 81
3.1. Turizmus és foglalkoztatottság 83
3.2. Turizmus és beruházások 88
3.3. Turizmus és árak/árfolyamok/infláció 93
3.4. Turizmus és jövedelmek 99
3.5. Turizmus és fogyasztás 103
3.6. Turizmus és regionális fejlődés 105
Ellenőrző kérdések 107
Forrás 108
Javaslatok 109
Irodalom 112
Táblázatok jegyzéke 117
Ábrák jegyzéke 118
Mellékletek 119

Dr. Jandala Csilla

Dr. Jandala Csilla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Jandala Csilla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem