1.059.645

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A turizmus általános elmélete I.

Szerző
Budapest
Kiadó: Heller Farkas Gazdasági és Turisztikai Szolgáltatások Főiskolája
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 232 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

'A turizmus korunk jelensége' (Tamás György). A 20. század második felére alakultak ki a tömegszerűségét lehetővé tevő feltételek: a fizetett szabadság, a diszkrecionális jövedelmek és az utazási... Tovább

Előszó

'A turizmus korunk jelensége' (Tamás György). A 20. század második felére alakultak ki a tömegszerűségét lehetővé tevő feltételek: a fizetett szabadság, a diszkrecionális jövedelmek és az utazási motiváció széles körű elterjedése a kereslet oldalán; a modern közlekedés, a szálloda- és vendéglátóipar, az utazásszervező és -közvetítő szektor és az egyéb turisztikai szolgáltatások - az idegenvezetés, a szórakoztatás, a tájékoztató tevékenység stb. - a kínálat oldalán. Mindennek alapja az általános gazdasági fellendülés a második világháborút követő időszakban, amelyet a technika fejlődése indított meg és egy újabb világháború szerencsére nem döntött romhalmazzá. (Bár a technikai újdonságok általában a hadiipari célok szolgálatában születtek meg és polgári alkalmazásuk csak másodlagos volt. A történelem újabb grimaszának lehetünk szemtanúi: a hódító szándékú politika hű szolgája, a hadiipar végső soron egyebek között a béke ágazatának, a turizmusnak vetette meg az ágyát.)
A turizmus az emberi élet viszonylag új jelensége, így sok félreértés, értetlenség és téves megítélés kíséri útját. Igazi nagyságrendjét és jelentőségét még szakmai körökben is kevesen ismerik. A politika, a tudomány és az oktatás szférájában általános az értetlenség, vagy legalábbis a bizonytalanság a helyét és valódi szerepét illetően: lehet-e komolyan venni egy ilyen mindenhez kötődő, ugyanakkor konkrétan nehezen körülhatárolható tevékenységet, és ha igen, akkor hová lehet besorolni? Netán önállóságra való jogát is el lehet ismerni már? A pályaválasztó fiatalok is vagy túlzott illúziókat táplálnak vele kapcsolatban azonosítva leendő szakmájukat és a turistautazást, vagy alulértékelik a turizmus nyújtotta munkalehetőségeket, mondván, felesleges azokhoz magasabb színvonalú képzés, hisz lényegük a szolgáltatás... Célszerűnek tűnik ezért bevezetésként néhány tényt a világturizmusról felvillantani.
A turizmus fejlődését és jelentőségét napjainkban a következő adatik szemléltetik:
- A nemzetközi turistaérkezések száma 1950 és 2000 között 28-szorosára (25 millióról 700 millióra), a forgalomból eredő bevételek összege pedig 226-szorosára (2,1 Mrd dollárról 476 Mrd dollárra) nőtt.
- A nemzetközi turizmusból és az ahhoz kapcsolódó közlekedésből származó bevételek a szolgáltatások világkereskedelmének 40%-át adják, az áruk és szolgáltatások együttes világkereskedelmének pedig 8%-át képviselik WTO 2001)
- A nemzetközi forgalom a teljes turizmus egytized részét képviseli csupán. A belföldi és a nemzetközi turizmus együttesen 4,5 billió dolláros évi forgalmat jelent. Ennek új érték tartalma a világ összesített bruttó nemzeti termékének (GNP) 10,7%-át adja.
- A turizmus üzleti forgalma közel azonos arányban oszlik meg a más szektoroktól vásárolt áruk és szolgáltatások értéke és a turizmus által hozzáadott érték között. Ez utóbbi a legtöbb országban meghaladja azon szektorok hozzáadott értékét, amelyeken a kormányok gazdaságpolitikája hagyományosan alapul, pl. az Amerikai Egyesült Államikban kétszerese a mezőgazdaságénak, vagy az elektronikáénak és magasabb, mint a gépkocsigyártás, az acél- és a textilipar együttes hozzáadott értéke. Japánban meghaladja az acélipar és az elektronika egyesített értékét.
- A turizmus összesen 207 millió embernek nyújt munkaalkalmat a Földön. Az utóbbi években a legfontosabb munkahelyteremtő szektorok egyike. A nyugat -európai országokban átlagosan az aktív lakosság egytizede dolgozik a turizmushoz közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó munkahelyeken, döntő hányaduk kis és közepes méretű vállalkozásukban.
- Az ezredfordulón a beruházások 1/10 része a turizmusba irányult, az. állami adóbevételek 7%-a innen eredt.
- A turizmus növekedési üteme az előttünk álló évtizedben is meghaladja a világgazdaságét az összforgalmi érték, a hozzáadott érték, a tőkebefektetések és a foglalkoztatás területén egyaránt. (WTTC 2001) Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 9
Cél 10
Módszer 11
Alkalmazás 12
1. A TURIZMUS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE 13
VILÁGTURIZMUS 13
Ókor 13
Középkor 14
Újkor 14
Ipari forradalom - a vasút és a gőzhajó kora 15
20. század - a gépkocsi, repülőgép és a tömegturizmus kialakulásának kora 18
Olvasmány: Travel and epistolary literature 26
Olvasmány: A turizmus Világszervezete - WTO/OMT 27
Olvasmány: Az Európai Unió és a turizmus 30
KÖZÉP- ÉS KELET EURÓPA TURIZMUSA 31
Visszatekintés 31
A KGST országok turizmusa 1945-1990 között 32
A közép- és kelet-európai országok turizmusa 1990 után 36
MAGYARORSZÁG TURIZMUSA 41
1945-1990 41
1990-től napjainkig 43
Helyünk a világban 45
Jelenlegi helyzet és főbb jellemzők 46
Kiapadó növekedési forrás 48
Perspektívák 48
SWOT analízis 50
Következtetések 53
Olvasmány: A vendégek befogadásáról és gyámolításáról 54
2. FORRÁSKUTATÁS 55
2.1. Nemzetközi és nemzeti szervezetek 56
2.2. Szakmai folyóiratok 57
2.3. Egyéni kutatók 57
2.3.1. Pártoló irányzat 57
2.3.2. Kétkedő irányzat 58
2.3.3. Alternatív irányzat 58
2.3.4. Átfogó megismerésen alapuló irányzat 59
3. MEGHATÁROZÁS 61
3.1. A 'turista' és a 'turizmus' szavak eredete 61
3.2. Visszatekintés 62
3.3. Új definíció 65
3.4. Statisztikai fogalmak és meghatározások 70
4. A TURIZMUS RENDSZERE 85
INVOKÁCIÓ 85
Olvasmány: Living Planet Rqport 2002 89
4.1. Rendszer és környezet 90
4.2. A turizmus rendszere 93
Statikus elemzés 95
Dinamikus elemzés 96
4.3. A turizmusrendszer változása 1945 UTÁN 97
1945-1973 97
1973-1990 99
1990-től napjainkig 101
Olvasmány: Globális problémák 105
Olvasmány: A turizmus ellenálló és szilárd gazdasági szektor 106
5. A TURIZMUSRENDSZER MŰKÖDÉSE 109
5.1. A TURISTA 110
Az utazási döntés 110
A motivációs folyamat 111
MASLOW szükségletelmélete és az utazási motivációk 112
A piaci szegmens 114
A turisztikai kereslet jellemzői 117
5.2. A TURISZTIKAI TERMÉK 119
Turisztikai kínálat és turisztikai termék 119
A turisztikai termék meghatározása 120
A turisztikai termék jellemzői 121
5.2.1. Vonzerők 122
Olvasmány: Az attrakciók és a látogatók kapcsolata 127
Olvasmány: Exkluzív turizmus 129
5.2.2. Közlekedés 132
Olvasmány: Svájcban már lezajlott a vasútreform 134
Olvasmány: Magyar közlekedéspolitika 136
Olvasmány: Az EU-csatlakozási tárgyalások közlekedési fejezetének lezárása 138
Légi közlekedés 141
Olvasmány: IATA 146
5.2.3. Egyéb infrastruktúra 147
Olvasmány: Vízgazdálkodás Magyarországon 148
5.2.4. Szálláshelyek 149
Étkezés és szórakozás 158
Olvasmány: HOTREC 160
5.2.6. Tájékoztatás 161
5.2.7. Egyéb szolgáltatások 163
5.2.8. Higiénia és közbiztonság 164
5.2.9. Vendégszeretet 166
5.2.10. Árak 167
5.2.11. Turisztikai szervezetek 168
Az utazásközvetítő szektor 175
5.3.1. Tour operator 176
5.3.2. Travel Agency 178
5.3.3. Az utazási szerződés 180
5.3.4. Elosztási csatornák 182
Olvasmány: ASTA 185
Olvasmány: FUAAV/UFTAA 186
5.4. A PIAC MŰKÖDÉSI MECHANIZMUSA 187
5.4.1. A rendszer működése 187
5.4.2. A fenntartható turizmus 189
Olvasmány: A Turizmus Globális Etikai Kódexe 194
Olvasmány: Ökoturizmus és marketing 199
Olvasmány: Az Írottkő-Geschriebenstein Natúrpark 201
5.4.3. A turizmus formái 202
6. A TURIZMUS JÖVŐJE 207
A külső hatástényezők várható alakulása 207
A turizmus jövője 210
A magyarországi turizmus perspektívái 211
IRODALOMJEGYZÉK 221
Ábrák jegyzéke 229
Táblázatok jegyzéke 231-232

Dr. Lengyel Márton

Dr. Lengyel Márton műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lengyel Márton könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.