Előszó | 3 |
Bevezetés | |
A tudomány jelentősége | |
A természettudományok jelentősége | 7 |
A szellemi tudományok jelentősége | 10 |
A tudomány eredete | |
A megismerés biológiai forrása | 17 |
A megismerés szellemi forrása | 18 |
Tudomány és élet | 22 |
A tudomány, mint tevékenység, eredmény és eszmény | |
A tudomány, mint igaz tételek kutatása | 24 |
A tudomány, mint tételek rendszere | 24 |
A tudomány, mint végső logikai eszmény | 25 |
A tudomány tárgyainak köre | 26 |
A tudományos megismerés természete | |
A mindennapi tudományos megismerés különbsége | 29 |
A tudományos ismeret igazolt ismeret | 37 |
Fogalmi és intuitiv ismeret | 33 |
A tudományos ismeret rendszeres ismeret | 36 |
A gondolkodás élménye, tartalma és tárgya | |
Alany és tárgy a megismerésben | 39 |
A gondolkodás lelki tevékenysége és a gondolt tartalom | 39 |
A gondolkodás tárgya | 41 |
A tudomány vizsgálatának problémaköre | |
A tudomány lelki tényezőinek vizsgálata: a tudomány pszichológiája | 42 |
A tudomány társadalmi tényezőinek vizsgálata: a tudomány szociológiája | 43 |
Az ismerettartalmak tárgyi érvényességének vizsgálata: ismeretelmélet | 44 |
Az ismerettartalmak formai érvényességének vizsgálata: logika | 45 |
A tudomány pszichológiája | |
A tudós lelki alkata | |
A teremtő gondolkodás és a tudós személyisége | 51 |
A tudós hivatása a tárgyszerű megismerés | 55 |
Az igazolás kötelességtudata, az értelmi lelkiismeret | 55 |
A tévedés kockázatának bátorsága | 56 |
A tudomány objektív tartalmát s a tudós személyiségét az igazság eszméje kapcsolja egybe | 58 |
Az igazság tárgyszerelme | 60 |
A platoni Erós-szal járó szenvedés és öröm | 62 |
A tudós dinamikus és statikus logikai érzelme | 63 |
Az értelem alázatossága | 65 |
Eredetiség | 69 |
Függetlenségi érzés | 70 |
Elvszerűség | 71 |
Élettől idegenség és félszegség, naivitás és hiszékenység | 74 |
Az emberismeret hiánya | 79 |
Elméleti hajlam és gyakorlati érzék | 80 |
A magány szeretete | 84 |
A hallgatagság | 90 |
A barátság, mint az igazságkutatás egyesítő ereje | 91 |
Csökkent házasodási hajlam | 98 |
A közlés vágya | 100 |
Tanári hivatás | 105 |
Az egyoldalú szakbúvár | 108 |
A világra, mint egészre irányulás | 110 |
A szellemi myopia és mikropilia | 112 |
A tudomány nemzetközisége és a tudós nemzeti érzése | 113 |
Vallásos érzés | 128 |
A tudós lelki alkata a görög felfogás tükrében | 134 |
A teórétikus ember antik életeszménye: Platon és Aristotales | 135 |
Descartes | 141 |
Fichte | 146 |
A tudós ideális típusa és a konkrét tudós személyiség | 152 |
A tudós lelki vonások korrelációja | 153 |
A tudós lelki alkat vizsgálatának forrásai | 155 |
A problématudat szerepe a tudós lelki alkatában | 158 |
A problématudat | |
A problématudat, mint a nemtudás tudása | 159 |
Az ismeretek viszonyimplikációja és a tárgyak lét-implikációja | 160 |
A problématudat lelki indítékai | 162 |
A problématudat jelentősége | 164 |
A problémák tartalma és történeti helyzete | 166 |
A problématudat elemzése a tudomány új korszakainak küszöbén | 166 |
Az elemzés nehézségei | 168 |
A kisérleti módszer alkalmazása a problématudatra | 169 |
A probléma megfoganása | |
A problématudat irányítja a gondolkodást | 172 |
A probléma felötlésének nyugtalanító élménye | 173 |
A megoldást kereső törekvés élménye. A vak véletlen s a racionalizált véletlen a probléma fölmerülésében | 175 |
Szempontkészlet és értékelő álláspont a problématudat hátterében. Tipikus problémalátás | 179 |
A problémák egymásba kapcsolt láncolata a kutató életműve | 180 |
A problématudat szétforgácsolódása | 188 |
A probléma magától villan föl | 190 |
A problémákban rejlő logikai erő | 191 |
A kutató személyes gondolkodó ereje | 193 |
A problématudat kollektív háttere: új tények vagy új elméletek nyomában új problémahorizont támad | 194 |
A tudomány szervezése nem szünteti meg a problématudat személyes jellegét | 199 |
A "régi" és az "új" a problématudatban | 200 |
Az egyén problématudatára a kortudat gyakran nem hangzik rá | 204 |
Ugyanazon probléma egyidejű foganása több elmében | 207 |
Problémák eltűnése és föltámadása | 212 |
Egynemű problémafoganás a tudomány különnemű területein: egyidejű homogén problémalátás | 214 |
A probléma megoldásának kísérlete | |
A teremtő gondolkodás, mint problémamegoldás, új jelentésviszonyok meglátása | 220 |
A föladat tudata | 332 |
A tudattalan szerepe a teremtő gondolkodásban | 223 |
A problématudat az általános és a különös, az egész és a rész között fennálló viszony felismerésére törekszik | 225 |
A probléma anyagának új szempontból való hirtelen átszervezése | 226 |
A megoldásra irányuló próbálkozások rugalmassága | 228 |
A szintétikus viszonybelátás | 228 |
A szimbolikkus szkéma szerepe a teremtő gondolkodásban | 233 |
Jelen probléma és régebbi szemlélet régi probléma és jelen szemlélet viszonya a gondolkodásban | 236 |
A kételkedés és kritika szerepe a problématudatban | 238 |
Friss problémalátás különnemű területeken | 241 |
A laikusok termékeny problémalátása | 242 |
A probléma megoldása | |
A gátlásnélküliség és evidencia élménye a probléma-megoldásában | 246 |
A teremtő gondolkodás egysége: a megoldás élménye nem szigetelhető el | 248 |
A helytelen megoldások termékenyítő ereje | 248 |
Problématudat és érzelem | |
Az érzelem szerepe a problématudatban | 251 |
A probléma mint kínos belső vívódás forrása | 252 |
Az érzelem negativ hatása a problématudatra | 253 |
Az érzelem pozitiv hatása a problématudatra | 254 |
Irányérzelem a problématudatban | 255 |
Dinamikus és statikus logikai érzelem | 257 |
Az önérzelem szerepe a problématudatban | 259 |
Hiúság | 259 |
Becsvágy | 262 |
Hatalomvágy | 264 |
Büszkeség | 266 |
Dicsőségvágy | 269 |
Tudós gőg | 271 |
Szerénység | 274 |
Tudós autarkia | 275 |
A problématudat és akarat | |
A feladat tudata és az akarat | 277 |
Az ösztön szerepe a problématudatban | 278 |
Az akarat ereje a tudományos kutatásban | 379 |
A problématudat figyelmi reliefje | 281 |
A figyelmi koncentráció a tudományos kutatásban | 283 |
A tudományos megfigyelés lelki vonásai | 285 |
A figyelem és a mozgás viszonya a tudományos kutatóban | 287 |
A tudós figyelmi tipológiája | 288 |
A problématudat és emlékezet | |
Az emlékezet a problématudat szolgálatában | 292 |
Teremtő gondolkodás és hiányos emlékezet | 295 |
Az emlékezet specializálódása | 297 |
A gondolkodás eredetisége és a jó emlékezet | 298 |
A jó emlékezet csökkenti a probléma-ingert | 300 |
A jó emlékezet az értelemnek látszólagos pótléka | 300 |
A produktív és reproduktív tudós: investigator és homo eruditus | 302 |
E két típus szerepe a természettudományokban és a szellemi tudományokban | 306 |
A kultúrateremtő s a kultúramegőrző ember | 309 |