Előszó | 13 |
Filozófia, szaktudomány, társadalom | |
A filozófia: tudományos világnézet, a társadalmi cselekvés permanens eszmei alapja | 17 |
Szójelentés és fogalmi tartalom | 17 |
Tudományos és nem-tudományos világnézet | 20 |
Érzület és világnézet egységének fogalmi meghatározása | 21 |
A filozófia tárgya a világegész és nem az egész világ | 23 |
A dogmatikus abszolutizmus és a nihilista (agnosztikus) relativizmus megismerés-koncepciójának bírálata | 24 |
Antagonisztikus mozgásformák a tudományos megismerésben | 26 |
A megismerés abszolút és relatív mozzanatai valóságos dialektikájának marxista-leninista felfogása | 27 |
Filozófia és szaktudományok szövetségének lenini programja | 30 |
A tudományosság - tudományos elmélet és magatartás - fogalmának lényegi tartalma | 33 |
A tudományosság kritériumainak lényegi problémája | 33 |
A marxizmus-leninizmus klasszikusai és a tudományos jövőbelátás | 34 |
Az anticipáció két formája | 35 |
Természettudományos anticipációk | 37 |
A tudományos anticipáció feltételei a természet- és társadalomtudományokban | 37 |
Elméleti magyarázat és anticipáció szintézise a dialektikus materializmusban a jelenség fejlődési törvényének belső alapját alkotó ellentmondás feltárásával | 39 |
Objektivitás és immanens magyarázat mint a tudományosság lényegi konstiuenciái | 40 |
A mélyebben fekvő konstituencia: az elméletalkotás belső történetisége | 42 |
A végső konstituencia: az elmélet pozitív viszonya a gyakorlathoz | 43 |
Tudomány és társadalmi gyakorlat idealista felfogása az állammonopolista kapitalizmus szolgálatában | 44 |
A tudományosság fetisizált, kontemplatív koncepciója | 46 |
A fetisizált, idealista képzetek szükségszerű leépülése a szocialista világban | 48 |
Filozófia, természettudomány, osztályok | 53 |
A tudomány szellemi és a társadalom anyagi termelése | |
A tudomány, mint társadalmi tudatforma és intézmény komplex jellege | 53 |
A tudomány gyökerei és kezdetei az anyagi termelési folyamatokban | 54 |
A felhalmozódó ismeretanyag rendszerzési szükséglete; az elméletalkotás felé vezető lépés | 56 |
A termelés és szállítás tér- és időbeli tájolásának szükséglete: az első egzakt természettudomány, a csillagászat és az alapvető formális szaktudomány, a matematika létrejöttének alapja | 57 |
A matematika formális szaktudomány jellege | 57 |
Az idealista tudománytörténet és elmélet bírálatához | 58 |
A kortársi tudat fölénye az idealista történeti tudattal szemben | 61 |
Az ókor monumentális építészeti naptárai | 63 |
Egység, ellentét és harc a tudományos és teológiai tartalom között | 64 |
Az újkori természettudomány szakítása a teológiával, kapcsolódása a filozófiához | 67 |
A kopernikuszi fordulat | 67 |
Folytonosság és ugrás a tudományos elméleti tartalom mozgásában | 69 |
Újkeletű neopozitivista értetlenség a régi fordulattal szemben | 69 |
A cioncidentia oppositorum és a viszonylagos centrum | 70 |
A formalisztikus gondolkodás és a gondolkodási formalizmusok bírálatához | 71 |
A valóságos - közvetett összefüggés a heliocentrizmus és a relativitáselmélet között | 72 |
Az elmélet magyarázó jellege lényeg és jelenség dialektikájának tükrében | 73 |
A mechanika fejlődésének geometrizáló és analitikus szakasza | 74 |
Kopernikusz kvalitatív érvrendszerének jelentősége | 75 |
A kopernikuszi fordulat materialista filozófiai tartalma | 78 |
Az istenképzet és a véges világegyetem elmélete | 79 |
Tudomány és osztályviszonyok | 81 |
A modern gyakorlatiasság győzelme az antik kontemplativitás fölött a keletkező tőkés termelési módban | 81 |
A tudomány és filozófia önismeretének korlátai a tőkés termelési módban | 97 |
A materializmus és idealizmus filozfófiai ellentéte | |
Az irányzatok redukálódása a főirányokra | 109 |
A filozófia alapkérdése és főirányai | 109 |
Az elsődlegesség és megismerhetőség egymáshoz való viszonya | 112 |
A dialektikus materializmus mint általános fejlődéselmélet és a visszatükrözés-elmélet koncepciója Leninnél | 113 |
Az alapkérdés logikai lehetséges megoldásainak redukálódása az alternatívára. Monizmus, dualizmus, pluralizmus | 118 |
Vallási és filozófiai idealizmus - A materializmus dialektikus formája - a filozófia első és végső szava | 121 |
Adalékok a probléma történetéhez | 129 |
Az alapkérdés felvetése a marxizmus előtti filozófiában | 129 |
A konkrét történelmi formák és az általános elv viszonyának tisztázása a marxista-leninista filozófiában | 135 |
A primátuskérdés "elininálása" és a filozófiai "harmadik út" ideológiája a polgári filozófia hanyatlásában | 139 |
A szellemtudomány világnézeti típustanának bírálatához | 140 |
Szellemtudományos történetiség, logikai empirizmus és egzisztencialista irracionalizmus ellentétei, összefonódásai és egységtörekvései | 145 |
A világnézeti ellentét gyökerei a termelési folyamatban | |
Ösztönös materializmus és az eszmék naiv hiposztázisa | 153 |
A probléma | 153 |
Munkatevékenység és termelés. Természetes kiválasztódás és a természeti feltételek kiválasztása | 158 |
A szubjektum és objektum viszonya | 161 |
A termelés eszközei, céljai és a természeti folyamat | 165 |
Közvetlen gyakorlati tudat, ösztönös materializmus. A "naiv realizmus"-koncepció bírálata | 171 |
Eszközválasztás, döntés-szituáció, szabadság | 179 |
A célképzet és az eszmék naiv hiposztázisa | 186 |
A munkaeszköz és termelési technika kitüntetett szerepe | 186 |
A gondolkodás folyamata és a termelés | 199 |
A determinációs fokok és a közvetítési folyamatok problematikája | 199 |
Közvetítési folyamatok és következtetési formák | 223 |
Az idealizmus ősképe: mágikus totemizmus és vallási fetisizmus | 261 |
A tudat társadalmiasulása és a társadalmi tudat | 261 |
A totemizmus társadalmi alapjai | 268 |
A "participation mystique" és az életmód | 271 |
"Der Mensch ist, was er isst" | 275 |
Feuerbach "famózus szójátéka" és etnológiai felfedezése | 277 |
A mágikus misztifikáció voltaképpeni kiindulópontja | 281 |
A "mysterium tremendum" és a "mysterium fascinosum" viszonya | 283 |
A mágia mint a saját ellenőrizhetetlen létfeltételeik fölötti illuzórikus uralom. Szó és képmágia | 285 |
A "participation mystique" fogalmának bírálatához | 287 |
A mágia szociomorf arculata | 289 |
Mágia és vallás, mágia és tudomány | 290 |
Asszociáció és logikum | 294 |
A vallási minimum meghatározása: a mana-tabu formula | 297 |
A teleologizmus mint a vallási és profán idealizmus konstitutív eleme | 298 |
A fejlett animizmus és a fetisizmus. Engels igazsága | 301 |
Mágikus-vallási és profán, árufetisizmus. Survival és revival | 304 |
Filozófia, társadalomtudományok, osztályharc | |
A filozófia és a társadalmi-történeti tudományok kölcsönhatása | 311 |
Egy elhanyagolt probléma | 311 |
Egység és ellentét a társadalmi-történeti tudományokban | 315 |
A nem tudatosított aporia és spontán megoldása | 320 |
Az aporia megjelenési formái | 323 |
A társadalmi (osztály-) tudat gyakorlati formái, s a társadalomtudományok és a filozófia kölcsönviszonya | 325 |
A Hobbes-paradoxon érvényességi köre | 328 |
A társadalmi-történeti gondolkodás elméleti formáinak megalapozása a görög fejlődésben | 331 |
Platón és Arisztotelész jelentősége | 331 |
A polisz belső és külső harcai | 332 |
A politikai tudat tapasztalati szintjei: Pszeudo-Xenophon pamfletje az athéni demokrácia osztályellentéteiről | 335 |
A tények és okok kutatása: Thuküdidész pragmatikus történetfelfogása | 338 |
Historizmus ("ahogyan a valóságban történt") és naturalista antropologizmus ("az emberi természet alapján") a történetírásban | 340 |
Az antropologizmus és historizmus ellentéte | 343 |
Collingwood Thuküdidész-kritikájának metakritikája | 346 |
Portré és tabló egysége a történelem-ábrázolásban | 348 |
Történelemfelfogás és kutatási módszer. Hadügy és történelmi szakkritika | 350 |
Platón dialektikus idealizmusa társadalom- és történetfilozófiájának fényében | 357 |
Platón és Arisztotelész viszonyának változó újkori megítélése: J. W. Goethe és W. Jaeger felfogása | 357 |
Filozófiai ellentétük lényege | 360 |
Társadalomfilozófia | 365 |
Történetfilozófia | 409 |
A dialektikus és metafizikus felfogás viszonya a materializmus és idealizmus elvéhez | |
Az idealista dialektika | 439 |
Platón filozófiájának dialektikus szentélye: a Parmenidész-dialógu, az Egy és Sok társadalom- és történetfilozófiai problematikájának végső metafizikai általánosítása | 439 |
Osztályharc és eszmei mozgás | 446 |
Úr és szolga viszonya | 449 |
Szókratész és az ellentmondás | 456 |
Folytonosság és törés a dialógus első és második része között | 463 |
Az ellentétes meghatározások absztrakt és konkrét formái | 465 |
Az ellentmondás elgondolhatatlanságának és kizárásának elve a történelmi Parmenidésznél | 468 |
Az azonosság-elv szembekerülése a spontán dialektika formáival: a közvetlen gyakorlati tudattal mint "szituácionális logikával" és a materialista filozófia fejlődésgondolatával | 471 |
Az eszmék empírián "inneni" helyzetéből következő misztifiákciói, az idealista dialektika metafzikus mozzanata | 475 |
A tiszta pozitivitás teljes negativitása | 479 |
Remontív ítélet és negatív dialektika | 482 |
A konkrét tagadás és következményei: az ideális állam és a természet harmonikus alakzata | 484 |
Mozgás és nyugalom viszonya az átcsapás, a közöttes és a pillanatnyi kategóriáinak megvilágításában | 490 |
A létező Egy és a Mások dialektikája | 497 |
A pluralisztikus univerzum lehetetlensége | 499 |
Fejlődés- és emanációs dialektika. A dialektikus felfogás történelmi útjának fő típusai | 506 |