A tragikum elemei | 5 |
A targikai hatás megnyugtató eleme | 6 |
Az egyetemes hatalom érvényesülésének két módja | 6 |
Ütközés az egyetemes és az egyén között | 7 |
A tragikai egyén kiválósága mindig gyarlósággal párosul | 8 |
Az egyén kiválóságának széptani formái | |
Az eszme és alak viszonya a szép körében | 10 |
A kellem. Schelling a kellemről | 11 |
A fenség | 13 |
Képzeletünk munkája a fenség hatásában | 14 |
A fenség hatása | 15 |
A kellembeli kiválóság | 17 |
Lehet-e a kellemes tragikus? | 17 |
A kellem mint a köztől elzárkózó | 18 |
Melinda és Kemény Tarnóczi Sárája | |
A kellem elszigetelése | 21 |
A kellem mint csábító | 22 |
Kleopatra | 22 |
Adelheid | 25 |
A franczia társadalmi dráma hősnői | 26 |
Greguss a tragikus kellem alapjáról | 28 |
Fenségbeli kiválóság; a páthosz | 29 |
Aristoteles a tragikus hősökről | 29 |
A franczia és magyar új klasszikus hősei | 31 |
Vörösmarty véleménye | 32 |
Aristoteles nyilatkozatának velej; nagyság és erő | 34 |
A fenséges erő | 34 |
Az akarat önállósága | 35 |
Az erő mértéke | 36 |
A páthosz | 38 |
Az egyéni kiválóság összhangban az egyetemessel | 40 |
Horwitz szerint a fenséges tragikus is | 40 |
A páthosz mint állandóan hódoló az egyetemessel szemben | 41 |
Hunyadi János és Fernando herczeg | 41 |
A páthosz mint meghódolt | 43 |
Pál apostol | 43 |
A magyar közhangulat a mohácsi vész után | 41 |
E körbe tartozik-e Madách Ádámja? | 45 |
A korlátlanságra törekvő akarat; az elbizott akarat | 47 |
A páthosz a végetlen ellenében | 47 |
Hatásosságának oka | 47 |
Szilágyi és Hajmási | 48 |
A tragikai egyén korlátlanságra törekvése | 50 |
A tragikai kitámadás fenségei elemei; Macbeth | 51 |
Ponnard Galileije | 53 |
A korlátlanságra törekvő akarat | 54 |
A korlátlanságra törekvő akarat; az elbízott akarat | 55 |
Önzés és elbizottság | 55 |
Az utóbbinak természete, tévedése és példái | 56 |
A hitelhagyott Julianus | 58 |
Savonarola | 60 |
Aescylos Prometheusa | 63 |
Shakspere Brutusa | 65 |
Kemény Jenő Eduardja | 67 |
Átmeneti forma az elbízott akaratról az önzőre; Coriolan | 68 |
A korlátlanságra törekvő akarat; az önző akarat | |
Az önző akarat természete és csalódása | 71 |
Bonaparte Napoleon | 72 |
Shakespere Julius Caesarja | 74 |
Arany Edvárd királya | 77 |
A gonosz fensége; III. Richárd | 78 |
A gonosz önigazolásra törekvése | 82 |
Magánya | 83 |
Ádám és Faust | 84 |
Kiinduló pontok különbözése; csüggedés és elbizottság | 84 |
Viszonyuk az ördöghöz | 87 |
Faust önzése és érzékisége; A Margit-epizód | 90 |
A tragédia második része; Faust a megoldás küszöbéig önző | 92 |
Ádám viszonya Évához | 95 |
Az önzetlenség mozzanatai Ádám pályájához | 97 |
Ádám elbizottságának kettős iránya | 101 |
Összevetés; a két tragédia megoldása | 104 |
Külön forma-e a korlátlanságra törekvő ész? | 106 |
Zeising nézete | 106 |
A tudás mint a művészet tárgya | 107 |
A tudásszomj mint szenvedély | 108 |
Hatvani, Bisterfeld, a boszorkányok | 109 |
Miért nem tekinthetjük külön formának az ész korlátlanságra törekvését? | 110 |
A korlátlanságra törekvő érzés | 112 |
Természete | 112 |
Romeo és Júlia | 113 |
A szükségszerűség mozzanata tragédijákban | 116 |
A szegény Henrik legendája | 117 |
Racine Phaedrája | 118 |
Kármán Fannija | 119 |
A nő az érzés kiváló képviselője; ennek tragikai fejleményei | 122 |
Átmeneti formák az érzés és akarat között; Teleki Petron Maximja | 123 |
Az egyén kiválósága és gyarlósága | 125 |
A hős erkölcsi és eszthetikai joga; Szigligeti Boresa | 125 |
Elég-e az erőfeszítés relatív nagysága? | 127 |
A kiválósg magában nem lehet tragikus | 128 |
Kölcsey Körner Zrínyijéről | 129 |
A gyarlóság sem lehet az egyedüli | 130 |
Tehetetlen-e Hamlet? | 131 |
Hamlet tragikuma és fensége | 134 |
Goethe Clavigoja és Kisfaludy Károly Rajnáldja | 136 |
Milyen gyarlóság van kizárva a tragikum köréből? | 1347 |
Az ártatlanúl szenvedő gyöngeség; franczia és német érzékenyjátékok | 138 |
A sülyedtség | 139 |
A kegyetlenség | 139 |
Seneca Neroja és Kisfaludy Stiborja | 141 |
A tragikai gyarlóság természete és fő formái | 144 |
A kiválóság és gyarlóság egymásba olvadva | 144 |
Az ellenmondás megoldása | 145 |
A gyarlóságnak négy fő formája | 147 |
A szenvedély fejletlensége; eszmei irányban | 149 |
A szenvedély érzéki elemének túlsúlya; a thümosz | 149 |
Rokonsága a természeti erőkkel | 150 |
Shakspere Northumberlandja és Timonja; Petőfi Boricsa | 151 |
A mennyiségi mozzanat; a tömeg szenvdélyei | 152 |
Az ádázság - Marlowe Tamerlánja | 153 |
Az ó-angol dráma és Shakespere Titus Andronicusa | 155 |
Keménynek egy nyilatkozata | 158 |
A gyülölködés; Eötvös pór-hada | 158 |
Marlowe máltai zsidaja | 160 |
Shylock | 162 |
Gyülölködés és gyűlölet: Hamlet és Kemény Barnabás deákja | 164 |
A gonosz alaki kifejezése; a rútság | 166 |
Köstlin természeti tragikuma | 167 |
A fogalom szorosabb mehatározása; Werster fehér ördöge és Hugo Borgia Lukréciája | 168 |
A szenvedély fejletlensége: érzéki irányban | 170 |
A szenvedély eszmei elemének túlsúlya | 170 |
Csalódásai; viszonya a rokon jelenségekhez | 171 |
A kötelesség félszeg felfogása; Shakspere VI. Henrikje | 173 |
Gyarlóságát hogyan emelte kiválósággá Shakespere? | 175 |
Eötvös Ulászló királya | 177 |
Oktalan bűntudat; Szász Károly Géza herczege | 178 |
A szenvedély mértéktelensége | 181 |
A hübrisz és természete | 181 |
Sophokles Ajasa | 182 |
Példák a görög tragikusokból | 185 |
A fájdalom korlátlansága | 188 |
A tragikai megsemmisülés érzete | 189 |
A Schopenhauer-féle lemondás az élet akaratáról | 190 |
A mértéktelen szenvedély emelei a lelki tehetségeket; Macbeth tragikai fejlődése | 191 |
Shaksperei példák | 196 |
A nemes szenvedélyek mértéktelensége; Kenény Gyulai Pálja | 197 |
A küzdés szenvedélye az Ember tragédiájában | 200 |
A szenvedély egyoldalúsága | 203 |
Természete és összeütközésének magyarázata | 203 |
Hegel Antigoneról | 205 |
Mi emeli tragikussá a kényszerhelyzetet? | 206 |
Antigone fejlődése és tragikuma | 207 |
Antigone és Tompa Bosnyák Zsófiája | 212 |
A makacsság jelentéktelen; Tennyson Arden Enocbja | 217 |
A makacsság mint fontos mozzanat; Goethe Tassoja | 219 |
Cordelia tragikuma | 222 |
Vischer a forradalmak hőseiről | 225 |
A szenvedély következetlensége | 227 |
Miben áll a következetlenség? | 227 |
Esetei | 227 |
Arany János Eteléje | 228 |
A Buda halálának tragikai eszméje | 232 |
Sciller orleansi szűze | 233 |
Brutus alakja Shaksperenél; viszonya Casiushoz | 237 |
Következetlenség mint a boszúló nemezis eszköze | 241 |
A megtérő következetlenség; Vörösmarty Két szomszédvára | 243 |
A megfeledkező következetlenség; Biberach | 245 |
Az epikai és tragikai jellem | 248 |
A tragikus egyén lelkének fő tartalma | 248 |
Az epikai és tragikai jellem viszonya; példák | 248 |
Az époszi hős mint tragikus | 251 |
A sikert kivíva; Rusztem | 252 |
A sikert biztosítva; Achilles | 254 |
Időleges győzelem és általános bukás; Etele | 255 |
A világnézet, melyen e mondák alapúlnak | 256 |
Szász Károly Dsemsidről | 257 |
A jellem teljessége | 259 |
Az emberi képzelet személyesítő hajlama; példák | 259 |
A jellemvonások sokasítása | 260 |
A jellem teljessége az époszi formában | 263 |
Vörösmarty Árpádja és a Zrinyiász hőse | 264 |
A tragikai jellem teljessége | 265 |
Odysseus alakja Homérnél és a tragikusoknál | 267 |
Henszlamann a görög és keresztyén jellemrajz természetéről | 271 |
Tévedése; Aristoteles éthosza, a görög színpad | 273 |
Az analitikus forma | 276 |
Mi a szenvedély egyéni kifejezése? | 278 |
A jellem teljessége a tragikai érzelmek segítője | 279 |
A tragikai vétség | 281 |
A páthosz öntudatlan és öntudatos ellenkezése az egyetemessel | 281 |
A belső küzdelem; Corneille nevei | 284 |
Erkölcsi és széptani jelleme | 285 |
Az aristotelesi hamartia | 288 |
A vétség formája a görög és keresztyén drámában | 289 |
A vétség kifejezi a jellem teljességét; Macbeth | 290 |
Az ősvétség | 291 |
A valódi vétség mindig a teljes egyetemest hívja ki; ismét Macbeth | 292 |
Szabadság és kényszerűség a vétségben; Hamlet, Petron Maxim | 294 |
Schiller nyilatkozata e kérdésben; Greguss nézete | 297 |
A tragikai akarat kitörésének módjai; A belső fejlődés | 298 |
Tetőpontja; a viziók; Hamlet | 299 |
A csábítás és izgatás | 302 |
Az ördög ész szerepe | 304 |
Bánk bán vétsége | 307 |
A vétség kifejezi a jellemet | 307 |
Példák; Oedipus, Rikhárd, Maxim | 308 |
A vétség és jellem közötti ellentét ltászatossága | 309 |
Rákosi tragikai fölfogása | 310 |
Vélemények Bánk tragikumáról; Gyulai, Arany | 312 |
A tragikai helyzet Bánk-bán | 315 |
Bánk egyes jellemvonásai vétségében | 317 |
Bánk és Petron Maxim | 323 |
Az egyetemesről általában | 326 |
Mi az egyetemes? | 326 |
Az egyetemes győzhetetlen hatalom; következtetések | 328 |
Foglalatának változásai; az Ember tragédiájának egyes színei | 329 |
A természeti és erkölcsi törvények viszonya, tartósság tekintetében | 331 |
Következtetések a tragikai hatás szempontjából; Othello és Don Gutierre | 333 |
A természeti és erkölcsi rend egymást áthatása | 338 |
Az egyetemes; mint természeti törvény | 340 |
A romboló természeti erők | 340 |
Mellékes motivumul szereplésök | 341 |
Erkölcsi vonatkoztatásuk; Caesar, Lear, V. László | 342 |
A fátum kézete | 344 |
A halál; a félelmességét enyhítő mozzanatok | 345 |
A haláltánczok | 347 |
Schiller és Petőfi | 349 |
Tragikus-e magában a halál? | 349 |
A világtörvény tragikuma; Szép Ilonka és Kemény Csiafferje | 350 |
Az isteni irigység képzete a görögöknél | 352 |
A természeti fölfogás nyomai költészetünkben; Virág, Berzsenyi | 356 |
Mikor tragikus a halál? | 359 |
A haláltipusok különbségének magyarázata | 360 |
A xanthosi hárpia-emlék, a pisai halálfresko, Holbein haláltáncza | 361 |
Természeti törvény és babona | 365 |
A sors-tragédiák; Schiller Messinai arája | 368 |
Viszonyuk a franczia naturalizmushoz | 371 |
Nyomaik a magyar kötlészetben; Kisfaludy Sándor regéi és Gombos Esküvése | 371 |
A természeti törvény mint sértett | 375 |
Kapcsolat az előbbiekhez | 375 |
Vétség a vérközösség ellen; Alfieri Mirrája s rokon költői motívumok | 476 |
A Medeia-tragédiák | 376 |
E körről általában; az Árpádok | 380 |
Vétség a természeti korlátok ellen; az Ikarus-monda és Peregrinus Proteus | 381 |
Átmeneti formák a természeti és erkölcsi törvény között | 384 |
A család fölött lebegő végzetet az egyéni vétség hívja ki; Dárius | 385 |
A szenvedélyek öröklése; a Labdakidák | 386 |
A vétség isteni akaratból származik; Phaedra | 380 |
Az egyetemes; mint erkölcsi törvény | 392 |
A hübrisz; Bayer nézete | 392 |
A dölyf fensőbbek iránt; Ajas | 393 |
A dölyf alsóbbak iránt; Odysseus és a kérők | 395 |
Ellenkezés a közszellemmel; politikai ballépés | 396 |
A magyarországi török párt | 397 |
Az egyetemes egységének megbontása; a reformátorok | 401 |
Sokrates | 402 |
Gotschall históriai tragikuma | 403 |
A szenvedő Krisztus | 405 |
Tragikus-e Krisztus pályája? | 406 |
Vischer erkölcsi összeütközése | 412 |
Tévedése fogalom körére nézve | 414 |
Az erkölcsi ütközések megoldása; Antigone és Kreon | 415 |
Az erkölcsi törvény előtérben; a támadások különbözése | 417 |
Az elkeseredés szóbeli kitörése; Camilla | 418 |
Vétségek jó szándékból; Iréne és Fehér Anna | 419 |
A szeszély vétsége; Kund Abigél | 421 |
A szenvedély oktalansága és tudatos gonoszsága; Macbeth | 424 |
Az ily hősökkel ellenes rend természete | 427 |
Teljes föláldoztatásunk szüksége | 431 |
A Kereszt imádása Calderontól | 432 |
A természeti és erkölcsi törvény mint sértett | 435 |
Tájékozás | 435 |
Az ide tartozó mondák lélektani alapja | 436 |
A démoni és megszemélyesítése | 437 |
Az ördög mint természetfölötti hatalom; Bíron Manfrédje | 438 |
Az ördög mint a jó ellensége; a Theofilus-legenda | 443 |
Viszonya Fausthoz | 444 |
Cyprianus | 447 |
Byron Kainja; Brandes magyarázata | 449 |
Calderonnak egy autoja és Madács drámája | 453 |
Az egyetemes teljességének képe; az Ember tragédiája | 455 |
Tragikum a görög és keresztyén drámában | 459 |
A kérdés | 459 |
A görög szellem érzékenysége a disharmonia iránt; nyomai a mithoszban | 461 |
A Dionysos-kultusz s a tragédia eredete | 464 |
A görög tragikai fölfogás a természeti nézeten alapul | 465 |
A keresztyén liturgia s a misztériumok; alapjog az erkölcsi fölfogás | 468 |
A különbség nem merev | 470 |
Ethikai vonatkozások a görög tragikusoknál; Aristoteles | 471 |
Ungvárnémeti Tóth László | 478 |
A görörg tragédia fátuma | 479 |
Jóslatok és álmok | 482 |
Végzetesség a keresztyén költészetben | 484 |
A természetfölötti; csak lélelektani igazságok kifejezése; a beszámíthatóság | 487 |
A fátum a külső és belső szükségszerűség teljessége; Orestes és Hamlet | 492 |
A családi végzet Aeschylosnál és Shaksperenél | 495 |
Oedipus | 496 |
A kar és a görög tragikai felfogás fejlődése | 498 |
A kérdés magyar fejtegetői; Greguss, Gondol, Szász | 499 |
Összefoglalás | 502 |
A katasztrófa | 505 |
A vétség és megtorlás kapcsolatának törvénye | 505 |
Etele halála a Csaba királyban | 507 |
Az egyetemes a katasztrófában | 509 |
A hősön kívül lép föl | 509 |
Magában a hősben érvényesül | 511 |
A két forma egyesülése; Rikhád | 515 |
A hős ellenfelei | 515 |
A tragikai irónia; elmélete és formái; Byron Sardanapalja | 517 |
A katasztrófa hirtelensége; a peripetia; A Kegyencz | 522 |
A halál szükségszerűségének kérdése a tragédiában; Szász Károly véleménye | 623 |
A tragikai megsemmisülés nem szükségkép fizikai; Bánk bán | 525 |
Magyarázata a páthoszból | 529 |
Vezethet-e a tragikai fejlődés kibékülés felé? | 530 |
A haláltalanság; fogalma és példái | 535 |
A tragikum hatása | 538 |
Aristotelesnek ide vonatkozó helye | 538 |
Magyarázatai; Ethikai rányban; Corneille, Lessing, Manns | 539 |
Eszthetikai irányban; Goethe | 541 |
Orvostudományi irányban; Egger, Bernays | 542 |
A műélvezet mozzanatának kérdése a tragikumban | 544 |
Megfejtésének nehézségei; Campbell, Lessing, Schiller, Vischer | 546 |
Névy, Szigligeti, Greguss | 548 |
A tragikai hatás magyarázata a balladán; Ágnes asszony | 550 |
A szánalom és félelem megtisztulása s a fölemelkedés | 553 |
Eltérő vélemények | 558 |
A szenvedés elégtelensége; János király | 561 |
A szenvedés aránytalansága | 564 |
A tragikai hős áldozatai; felfoghatók-e s mennyiben tragikailag? | 566 |
A felindulás és megnyugvás alapjának közössége; Gyulai a Lelencről | 568 |
A tragikum fajai | 571 |
Osztályozások; Bayer József | 571 |
Vischer és Gotschall | 572 |
Köstlin és Zisinog | 573 |
Névy, Szász Károly, Gregus | 575 |
Különböztetés új alapon | 577 |
A fogyatékos tragikum és két formája | 578 |
A teljes tragikum; viszonya a drámai formához | 581 |
A tragikomikum | 583 |
Magyarázata | 583 |
Tragikomikus képek; Lear, Kemény lantosa | 584 |
Tragikomikus cselekvények | 586 |
Két formájok; Don Quijote és Alcest, Sven Dufva és társai | 587 |
A tragikum a művészetekben | 592 |
A tragikum viszonya a térbeli és időbeli művészetekhez | 592 |
Építés | 593 |
Szobrászat | 594 |
A szenvedély kifejezése a görög képfaragásban | 595 |
A Niobidák | 598 |
Képírás; az ó-kori festés tárgyai | 602 |
Rafael Heliodorja, Cornelius Trójai pusztulása, Mateljko Varsói országgyűlése | 608 |
A cziklusos ábrázolatok; Michelangelo Utolső ítélete | 606 |
Zene; Carriere Beethoven symphoniáriról | 610 |
A tragikum a költészetben | 614 |
A költészet és eszközei a tragikum kifejezésésre | 614 |
Líra; Zeising tragikai lírája | 615 |
Epika | 619 |
Tragikai époszok; Iliász, Mahabharata | 626 |
Tragikum a regényben; Kemény | 622 |
A ballada; Arany balladája | 624 |
Dráma; a tragédia | 627 |