Előszó | 9 |
A szövegemlékezés sémái és az emlékezet konstruktivitásának kérdése | 11 |
A szövegemlékezeti kutatás fellendülése és tudományközi helyzete | 12 |
Emlékezetkutatás | 12 |
Pszicholingvisztika | 14 |
Pedagógia | 18 |
Humán tudományok | 18 |
Mesterséges intelligencia | 20 |
Logikai gráfok, nyelvtanok és mikroszerkezeti szabályok. Törekvések a szövegsematizáció explicit megfogalmazására | 21 |
Szubjektív prediktorok | 22 |
Halmazok és logikai gráfok | 23 |
Az elbeszélés sémái és az emlékezeti sematizáció | 27 |
Mikro- és makroszerkezet, Kintsch és van Dijk modellje | 28 |
Elemi kijelentésektől a társas élet forgatókönyvéig (Sohank) | |
A történetnyelvtanok és az emlékezeti sematizáció | 32 |
A reprezentáció kialakulásának folyamata és a reprezentáció természete | 35 |
A megértés "alulról felfelé" és "felülről lefelé" tényezői | 35 |
A megértés és emlékezés konstruktív jellege | 39 |
Vizsgálatok hipotézisei és a módszerek ismertetése | 41 |
Módszerek | 46 |
Emlékezeti vizsgálat | 46 |
Instrukciók és vizsgálati csoportok | 47 |
Személyek | 49 |
A kísérleti anyag | 50 |
A felidézési jegyzőkönyvek feldolgozásának elvei | 50 |
Változós vizsgálat | 52 |
A vizsgálat általános elrendezése | 52 |
Instrukciók | 53 |
Személyek | 55 |
Az anyag feldolgozása | 55 |
Konstrukció vagy kivonatolás. Az idő és a feladatok hatása a felidézés és a rezümékészítés globális jellemzőire | 57 |
Emlékezeti vizsgálat | 57 |
Változós vizsgálat | 65 |
Megbeszélés | 65 |
A mintázatok állandósága. Korrelációk a helyzeteken belül és a helyzetek között | 71 |
Az egyes mozzanatok felidézése és rezümébe kerülése közötti korrelációk a különböző helyzetekben (A mintázatok összevetése) | 71 |
A különböző személyi mutatók közötti korrelációk | 75 |
Szövegszerkezet és hétköznapi logika. A felidézés és kivonatolás magyarázatai | 81 |
Átfogó mutatók | 82 |
Szemléletesség (I. versus II. rész) | 82 |
Szex | 86 |
A különböző szövegelméleti modellek bejósló értéke az egyes helyzetekben | 88 |
Történetnyelvtanok | 89 |
A hierarchia hatása a teljesítményre | 104 |
Történetnyelvtani kategóriák hatása | 113 |
Rögzített helyű mozzanatok (Labov-Waletsky, 1967 nyomán) | 117 |
Törlési szabályok (Kintsch-van Dijk) | 122 |
Oksági lánc (Schank) | 125 |
A történetrészek különböző jellemzőinek összevetése | 129 |
Az egyes mozzanatok eltérő viselkedése a különböző feladathelyzetekben | 137 |
Emlékezeti vizsgálat | 138 |
Vázlatozós vizsgálat | 142 |
A történetemlékezés cselekvéses-problémamegoldási modellje | 145 |
A szubjektivitás kérdése. A "kutató" és az "olvasó" közötti összhang | 146 |
Problémamegoldás a megértés és a felidézés során | 149 |
A "cselekvés-célrendszer" mint az egyszerű narratív szövegek specifikuma | 154 |
Epizódok és "csontvázak". A felidézési és rezümémintázatok belső szerveződése | 161 |
Az együtt-előfordulások klaszterelemzése az egyes helyzetekben | 162 |
Eredmények | 165 |
A mozzanatok faktoranalízise az emlékezeti vizsgálatban | 179 |
Egyéni különbségek a konstrukciós folyamatban és az emlékezeti sematizációban | 183 |
A felidézés általános befolyásolói | 189 |
Önbizalom, megbízhatóság és a kiegészítések | 190 |
Összefoglalás | 194 |
Irodalom | 196 |
Név- és tárgymutató | 211 |
Függelék | 219 |