1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelemtanítás módszertana

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 201 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-1726-7
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52484.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A munka kézikönyvnek készült. A műfaj arra kötelezett, hogy a történelemtanítás módszertanát a legjobb hazai gyakorlatot általánosítva írjuk meg. Emellett azonban hangsúlyozottan szóltunk azokról a... Tovább

Előszó

A munka kézikönyvnek készült. A műfaj arra kötelezett, hogy a történelemtanítás módszertanát a legjobb hazai gyakorlatot általánosítva írjuk meg. Emellett azonban hangsúlyozottan szóltunk azokról a kezdeményezésekről is, amelyek a fejlődés perspektíváját vetítik előre (pl. a képességfejlesztés, a tanulók öntevékeny ismeretszerzése, a modern oktatási eszközök alkalmazása stb.).
A könyv elsősorban a működő történelemtanárok számára készült. Ezért adunk minden fő fejezethez módszertani bibliográfiát, s külön adunk bibliográfiát a pedagógiai célból készült forrásgyűjteményekről (kiegészítve ezt a tudományos célból készült, de a tanításban is használható gyűjtemények jegyzékével), a legfontosabb helytörténeti munkáról, valamint a nevelés szempontjából annyira fontos történelmi életrajzokról. A mai igényeket figyelembe véve könyvészeti anyagot Szita László tudományos kutató állította össze. Ezúton is köszönetet mondok érte. A bibliográfia összeállításban vezető szempont volt a használhatóság, ennek érdekében a hozzáférhetőség és a magyar nyelvűség.
A könyv a módszertannak nem speciális, hanem általános, minden fokon érvényes elvi és gyakorlati tanításait összegzi. Innen van, hogy példaanyaga sem alkalmazkodik kifejezetten egy konkrét iskolatípus követelményeihez. A gyakorlati tanítás konkrét feladataihoz a módszertan tanításait a speciális módszertanok vagy módszertani segédkönyvek alkalmazzák. Ezek az egyes fokozatok és osztályok tankönyveihez előkészületben vannak.. Ha végül mégis úgy tűnik, hogy az általános iskola nagyobb hangsúllyal szerepel, mint a középiskolák, ennek oka az, hogy ott a módszertannak sokkal nagyobb a szerepe, sokkal inkább feltétele az eredményes tanításnak, mint a magasabb fokozatokon. Vissza

Tartalom

Előszó3
A történelemtanítás módszertanának tárgya, feladata, felosztása, rendszere5
A módszertan tárgya5
A módszertan feladata5
A módszertan mint tudomány6
A történelemtanítás módszertanának rendszere7
Irodalom8
A történelemtanítás módszertanának alapkérdései9
A történelemtanítás célaj9
A történelemtanítás anyaga, Tantervelmélete10
A történelemtanítás eszközei14
Metodikai koncentráció15
Irodalom16
A történelemtanítás módszertanának alapelvei és követelményei17
A történelemtanítás folyamata, mint a megismerés, képzés és nevelés folyamatának egysége17
A megismerés folyamata18
Az oktatás mint tevékenység18
Konkrét és absztrakt egységének elve20
Az oktatás tudományossága és pártossága27
A rendszerezettség és folyamatosság elve28
Elmélet és gyakorlat egységének elve29
A tanulók öntevékeny ismeretszerzése35
Helytörténeti anyag a történelemtanításban36
A képzés folyamata42
Az időérzékelés és az időszámítás képességének fejlesztése43
A térbeli tájékozódóképesség és a történelmi térkép használata képességének fejlesztése44
A tanulók története képzeteinek gazdagítása45
A gondolkodóképesség fejlesztése46
A politikai élet gyakorlásához szükséges képességek fejlesztése48
Az érzelmi élet és az esztékikai érzék fejlesztése51
A nevelés folyamata56
Irodalom57
Az oktatás, képzés és nevelés módszerei59
A képességfejlesztés módszerei59
A történelmi megismerés sajátosságai59
A történelmi megismeréshez szükséges képességek fejlesztésének módszerei60
Az időérzékelés képessége, az időképzet és a történelmi perspektíva kialakításának módszerei60
A történelmi térkép használata64
A tanulók képzeteinek fejlesztése65
Az érzelmi élet fejlesztése65
Az esztétikai érzék fejlesztése65
A gondolkodóképesség fejlesztésének módjai66
Irodalom78
Oktatásmódszertani kérdések79
A konkrét történeti ismeretek oktatásának és elsajátításának módszerei79
A képzetalkotás előszóbeli módszerei - fejtegetés, elbeszélés, leírás, bemutatás79
A történeti - képzetalkotás segítése szemléltetésel82
Helytörténeti anyag a képzetalkotásban89
Külső szemléletet nyújtó eszközök92
A konkrét történelmi ismeretek feldolgozásának módszerei és eljárásai98
Monologikus módszerek: dogmatikus prelegálás, godolkodtató magyarázat (fejtegetés)98
Dialogikus módszerek és eljárások: megbeszélés, állandó ismétlés, rendszerezés frontális-csoportos-egyéni feldolgozás98
Szemléltetőeszközök a konkrét ismeretek feldolgozásában105
Helytörténeti anyag a konkrét ismeretek feldolgozásában107
A fogalomalkotás és differenciálás módszerei109
Irodalom112
A történelemtanítás sajátos nveelésmódszertani kérdései114
A nevelés lélektani folymaata a történelemtanításban114
Sajátos nevelésmódszertani eljárások a történelemtanításban116
Rendszerezés
Aktualizálás
Metodikai koncentráció
Helytörténeti anyag használata
Szubjektív tényezők szerepe116
A világnézeti és eszmei nevelés legfontosabb anyaga a történelemtanításban120
Gazdaság- és társadalomtörténeti anyag132
Hadtörténet, osztályharcok története, eszmék: hazaszeretetre nevelés145
A tanterv egyéb eszmei anyaga, a vallási eszmék szerepének tanítása150
Irodalom153
Előkészület a történelemtanításra153
Távolabbi előkészület, a tanmenet154
Közvetlen előkészület154
Tematikus terv155
Az óra: egyésge, összefüggése, célja, típusai159
Vegyes típusó óra: szerkezete, a számonkérés, osztályozás, új anyag leőkészítése, megtanítása, rész- és óravégi összefoglalás, házi feladat168
Ismétlő óra: év eleji, tematikus vagy összefoglaló, év végi és hosszmetszeti ism. óra170
Számonkérő óra170
Önálló munkára fordított óra170
Óravázlat172
A történelemtanár órán és iskolán kívüli munkája173
Történelmi szertár173
Szakkörvezetés173
Kirándulás, múzeum- és üzemlátogatás175
A társadalmi tudat alakítása176
Tudományos munka177
Irodalom177
Bibliográfia179
Történelmi életrajzok179
Oktatási célra készült forrásgyűjtemények186
Helytörténeti olvasókönyvek, gyűjtemények187
Magyarország történetének alapvető forrásai188
Tárgymutató193
Rövidítések201
Tartalomjegyzék203
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem