kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 253 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-17-8489-4 |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 52856. |
Előszó | 3 |
Ismeretszerzés az iskolai történelemtanításban | |
Az ismeretszerzés jellemző vonásai | 9 |
A történelemtanítás mint a történelemtudomány alapjainak megismerési folyamata | 9 |
A tanulók megismerési tevékenysége | 9 |
A tanulói munka irányítása | 10 |
A kép, a szó és az egyezményes jel szerepe a történelmi ismeretek közvetítésében | 12 |
Képszerűség a történelemtanításban | 12 |
A nyelv szerepe a történelemtanításban | 14 |
Egyezményes jelek és szimbólumok | 14 |
A szóbeliség előnyei és hátrányai | 15 |
A történelmi valóság rekonstruálása művészi eszközökkel | 15 |
Ismeretforrások az iskolai történelemtanításban | 16 |
A történelmi ismeretforrások fogalma és csoportosítása | 16 |
A marxizmus-leninizmus dokumentumai | 17 |
Történelmi dokumentumok (elsődleges források) | 18 |
Pedagógiai feldolgozás mint történelmi forrás | 19 |
Az ismeretszerzés szakaszai a történelemtanítás folyamatában | 25 |
A tanulók felkészítése az új anyag elsajátítására | 25 |
Az új téma elsődleges tanulmányozása | 26 |
Az előző szakasz folytatása, kiegészítése | 26 |
Az ismeretek megszilárdítása, elmélyítése és elsődleges elsajátítása a tanítási órán | 27 |
A tanulók otthoni munkája, annak ellenőrzése és megszilárdítása az órán | 28 |
Felidéző-kiegészítő ismétlés | 29 |
Ismétlés a történelmi összefüggések szerint | 30 |
Általánosító ismétlés | 31 |
A történelmi fogalmak rendszerének kialakítása mint a történelem marxista-leninista felfogásának alapja | 32 |
A fogalmak helye a tanulók történelmi ismereteinek általános rendszerében | 32 |
A történelmi fogalmak dinamizmusa és kölcsönös összefüggése | 33 |
A terminus bevezetése és a fogalom meghatározása | 35 |
A társadalmi-gazdasági formációk fogalmai a történelemtanításban | 36 |
Hogyan ismerik meg a tanulók a történelmi jelenségek fejlődését? | 37 |
Az ok-okozati összefüggések és a történelmi törvényszerűségek felismerése | 39 |
A történelmi ismeretek tanításának módszertana | 41 |
A tanulók felkészítése az új történelmi ismeretek elsajátítására | 41 |
Általános feladatok | 41 |
Felkészítés az új tanév vagy egy új fejezet anyagának tanulására | 41 |
Felkészítés egy új téma tanulására | 42 |
A tanári magyarázat | 43 |
A magyarázat eszmei elkötelezettsége | 43 |
A tanári magyarázat és a tankönyv | 43 |
Néhány általános javaslat a tanári magyarázathoz | 44 |
A történelmi anyag kifejtésének alaptípusai | 45 |
A történelmi jelenségek és folyamatok lényegét feltáró tanári magyarázat | 50 |
Problémaszituáció a tanári magyarázatban | 50 |
A történelmi jelenségek lényegének magyarázata | 50 |
A heurisztika szerepe a történelmi jelenségek lényegének megértésében | 52 |
A tananyag tanári kifejtése a tanulók számára adott problémamegoldató feladatokkal | 54 |
Anyagfeldolgozás heurisztikus beszélgetéssel | 55 |
A dokumentumok és a szépirodalmi művek felhasználása a tananyag kifejtése során | 57 |
A dokumentumok szerepe a tanári elbeszélésben | 57 |
A múltat életre keltő szépirodalmi művek felhasználása a történelemórán | 58 |
Szemléltetőeszközök használata az anyag kifejtésekor | 59 |
Képek és fotók bemutatása a tanári magyarázat során | 59 |
A portrék felhasználása | 60 |
A művészi szimbólumok felhasználása | 60 |
A karikatúrák felhasználása | 61 |
A tantermi tábla, a kréta és az applikáció felhasználása | 61 |
Technikai eszközök a történelemtanításban és felhasználásuk néhány sajátossága | 63 |
Vetített állóképek a történelemórán | 63 |
Mozgóképek felhasználása a történelemtanításban | 64 |
Auditív eszközök a történelemtanításban | 67 |
Az ismeretforrásokkal végzett tanulói munka a történelemtanításban | 69 |
Munka a tankönyvvel, a történelmi dokumentumokkal és a kézikönyvekkel | 69 |
A tankönyv szerepe a tanulói munkában | 69 |
A tanulók megismerkedése a történelemtankönyvvel | 70 |
A tankönyvi fogalmakkal és az egyes szövegelemekkel végzett tanulói munka | 70 |
A tankönyv értelmező olvasása | 72 |
A történelmi forrásokkal végzett munka | 73 |
Munka a tankönyv ábráival | 74 |
A tankönyvi kérdések és feladatok felhasználása | 75 |
A tanulók munkája a képi szemléltetőeszközökkel | 76 |
Didaktikus képek a történelemtanításban | 76 |
A tanulók szellemi tevékenysége a képek feldolgozása közben | 77 |
A képekkel végzett munka néhány sajátossága a felsőbb osztályokban | 79 |
A történelmi jelenségek lokalizálása időben és térben | 80 |
A történelmi jelenségek lokalizálása időben és a kronológiai ismeretek | 80 |
A kronológia szerepe és funkciói a történelmi megismerésben | 80 |
A kronológia tanítása a 4. és az 5. osztályban | 82 |
A kronológiai ismeretek fejlesztése eszközei és eljárásai | 83 |
A történelmi tények lokalizálása térben és a kartográfiai eszközökkel végzett munka | 85 |
A tények térbeli lokalizálásának jelentősége a történelemtanításban | 85 |
A vizuálisan könnyen érzékelhető jelenségek lokalizálása | 85 |
A kartográfiai eszközök funkciója a történelemtanításban | 86 |
A tanulók történelmi térképismeretei | 87 |
A történelmi térképpel végzett munka | 88 |
A térkép alkalmazása a társadalom-, a gazdaság- és a politikatörténet tanítása során | 90 |
A térkép szerepe a háborúk tanításában | 91 |
A történelmi térkép mint a tananyag ismétlésének és általánosításának eszköze | 92 |
A vaktérkép (kontúrtérkép) használata | 92 |
A tanulói önállóság és a tanári munka | 94 |
A tanulók történelmi ismereteinek rendszere és az önálló tanulói tevékenység közötti kapcsolat | 94 |
Az első lépések a történelemtanulásban | 94 |
A tanári magyarázat differenciálása a tanulók fejlettségi szintjének megfelelően | 96 |
Az önállóság fejlesztése az információforrásokkal végzett munkában | 97 |
Az önállóság fejlesztése a történelmi ismeretek felidézésében | 99 |
A tanulói önállóság fejlesztése a történelmi jelenségek értelmezésében | 103 |
A képzési-nevelési eredmények ellenőrzése a történelemtanításban | 107 |
Az oktatási eredmények ellenőrzésének feladatai és módszertani elvei | 107 |
Az ellenőrzés szerepe és funkciója | 107 |
Az ellenőrzés tartalma | 108 |
A tanulók ismereteire vonatkozó követelmények | 108 |
A tanulók fejlődésének ellenőrzése | 109 |
A nevelési eredmények ellenőrzése | 110 |
Az ellenőrzés megszervezése, formái és eljárásai | 110 |
Ellenőrzés az új anyag feldolgozásának folyamatában | 111 |
Feleltetés egy vagy több lecke anyagából | 111 |
Közös osztálymunka szervezése az ellenőrzés folyamán | 114 |
Hogyan értékeli és kommentálja a tanár az oktatás eredményeit? | 115 |
Az osztályozás | 115 |
A szóbeli értékelés | 116 |
A tanulók fejlesztése | |
A tanulók megismerési képességeinek fejlesztése a történelemtanításban | 119 |
Néhány általános probléma | 119 |
Fejlesztés és oktatás | 120 |
A fejlesztő oktatás fogalma | 121 |
A megismerési tevékenység eljárásai | 124 |
A figyelem fejlődése | 127 |
Az érzékelés fejlesztése | 129 |
A képzelet fejlesztése | 130 |
Az emlékezet fejlesztése | 131 |
A sikeres megjegyzés feltételei | 131 |
Az elsajátított ismeretek emlékezetben tartásának feltételei és az emlékezés | 132 |
Felkészítés az önművelésre | 133 |
A megismerési képességek fejlesztésének és az érzelmi-akarati nevelésnek az egysége | 134 |
A fejlődés kritériumai | 135 |
A "fejlesztés metodikájá"-nak fogalma | 136 |
A gondolkodás fejlesztése | 138 |
Néhány általános kérdés | 138 |
Az általános és a speciális gondolkodás kapcsolata | 139 |
A gondolkodásfejlesztés irányai | 141 |
A gondolkodásfejlesztés összetettsége | 143 |
A tanulók gondolkodásának fejlesztése a 4-7. osztályokban | 144 |
A tanulók gondolkodási tevékenysége és az egyes évfolyamok tananyaga | 144 |
A szellemi munka képességeinek fejlesztési tartalma és feltételei | 145 |
Az analízis és a szintézis tanítása | 146 |
Az összehasonlítás művelete | 150 |
A következtetés képességének formálása | 152 |
A bizonyítás képességének fejlesztése | 155 |
A munka eredményei. A különböző képességek kölcsönhatása | 157 |
A tanulók gondolkodása fejlesztése a 8-10. osztályokban | 158 |
A társadalmi formák jellemzése. Az "emlékeztető" szerepe | 158 |
Az "emlékeztető" tartalma és alkalmazása | 161 |
A polgári forradalom törvényszerűségeinek megértetése | 162 |
A gondolkodás fejlesztésének és a tudományos világnézet formálásának kapcsolata | 163 |
A történetiség elve | 168 |
Az igazság konkrétságának értelmezése | 169 |
A jelenségek ellentmondásosságának mint a fejlődés mozgatórugójának a megértetése | 170 |
A jelenségek kölcsönös kapcsolatainak és kölcsönös feltételezettségének megértése | 171 |
A történelmi személyiségek értékelése | 171 |
A gondolkodás gyorsaságának a fejlesztése | 173 |
A különböző országok fejlettségi szintjének összehasonlítása | 174 |
Az igazság konkrétsága és a tevékenység fő láncszemének a kiválasztása | 175 |
A beszéd fejlesztése | 179 |
A beszédfejlesztés követelményei a történelemtanításban | 179 |
A beszéd jellemzői | 179 |
A tanár beszédmódja | 180 |
A tanulók reproduktív és produktív témakifejtése | 180 |
A tanulók szóbeli és írásbeli kifejezőképességét fejlesztő eljárások | 181 |
Felkészítés a tankönyvi szöveg alapján történő elbeszélésre | 181 |
Elbeszélés szemléltetőeszközök alapján | 183 |
A történelmi források mint a beszéd gazdagításának eszközei | 184 |
A jegyzetelés és tézisek összeállítása | 185 |
A tananyag szóbeli kifejtése több ismert forrás alapján | 186 |
Az írásbeli kifejezőképesség fejlesztése a történelemtanításban | 188 |
A tanulók történelmi szókincsének a kialakítása | 190 |
A történelemtanítás szervezeti formái | |
A történelemóra | 195 |
Az órák tipológiája | 195 |
Az óra felépítése | 198 |
Az óra tartalmának és metodikájának kölcsönhatása | 198 |
Az óra céljai | 200 |
Az órára való felkészülés általános alapelve | 200 |
A tematikus tervezés és a fogalmak rendszere | 201 |
A szeminárium. A tanulmányi kirándulás. A múzeumi óra | 202 |
Az iskolai szeminárium | 202 |
A történelemszeminárium és jellemző vonásai | 202 |
A szemináriumi témák kiválasztása metodikai feltételei | 203 |
A szemináriumra való felkészülés és a szemináriumvezetés metodikai feltételei | 205 |
A tanulmányi kirándulás. A múzeumi óra | 206 |
A tanulmányi kirándulás jelentősége | 206 |
A történelmi tanulmányi kirándulás jellemző vonásai | 206 |
A múzeumi óra | 207 |
A tanulmányi kirándulások tematikájának kiválasztása | 207 |
A történelmi tanulmányi kirándulások típusai | 208 |
A tanulmányi kirándulás hatékonyságának módszertani feltételei | 209 |
A fakultatív oktatás | 212 |
A fakultatív oktatás céljai | 212 |
A fakultatív történelemfoglalkozások tematikája | 212 |
A tartalom kiválasztásának elvei | 213 |
A fakultatív foglalkozások metodikája | 216 |
A tanulók érdeklődésének fejlesztése a fakultatív történelemfoglalkozásokon | 217 |
A tanulók ismereteinek elmélyítése a fakultatív foglalkozásokon | 219 |
A fakultatív foglalkozások szervezeti formái | 220 |
A referátumok. A monográfiákkal végzett munka | 224 |
A fakultatív foglalkozások hatékonysága | 225 |
A történelemtanításhoz kapcsolódó órán kívüli munka | 227 |
Az órán kívüli munka feladatai és alapvető vonásai | 227 |
Az órán kívüli munka fogalma | 227 |
Az órán kívüli munka feladatai | 228 |
Az órán kívüli munka alapvető vonásai | 229 |
Az órán kívüli munka tartalma | 234 |
Kapcsolat a történelem tantárggyal | 234 |
Kapcsolat a honismereti tevékenységgel | 234 |
Az órán kívüli munka formái és eljárásai | 236 |
A munkaformák és eljárások rendszere | 236 |
Történelmi tárgyú könyvek tanórán kívüli olvasása | 237 |
Szakkörök, társaságok, klubok | 238 |
"Nyomolvasó brigádok" | 240 |
Előadócsoportok | 241 |
Múzeumok, múzeumi termek, emlékszobák | 241 |
Klubestek a múltról és a jelenről | 242 |
Kirándulások, túrák, expedíciók | 243 |
Találkozók nevezetek emberekkel | 244 |
Versenyek, olimpiák, vetélkedők | 245 |
A munka megtervezése | 246 |
A tanár szerepe | 246 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.