1.059.289

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelemtanítás módszertana

Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 253 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-8489-4
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52856.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv a szovjet történelemtanítás kétkötetes ún. "nagy metodikájának" rövidített magyar kiadása. Minthogy hazánkban eddig még sohasem jelent meg könyv alakban olyan átfogó módszertan, amely a történelemtanári mesterséghez szükséges alapismeretek rendszeres, részletes és elméletileg igényes kibontását tekintette volna fő feladatának, "A történelemtanítás módszertana" hézagpótló munka. Az általános és a középiskolai korosztályok történelemtanításának legfontosabb elméleti és gyakorlati kérdéseivel foglalkozik, ezért a tanárképzésben, a továbbképzésben és az önképzésben egyaránt eredményesen használható.

Tartalom

Előszó3
Ismeretszerzés az iskolai történelemtanításban
Az ismeretszerzés jellemző vonásai9
A történelemtanítás mint a történelemtudomány alapjainak megismerési folyamata9
A tanulók megismerési tevékenysége9
A tanulói munka irányítása10
A kép, a szó és az egyezményes jel szerepe a történelmi ismeretek közvetítésében12
Képszerűség a történelemtanításban12
A nyelv szerepe a történelemtanításban14
Egyezményes jelek és szimbólumok14
A szóbeliség előnyei és hátrányai15
A történelmi valóság rekonstruálása művészi eszközökkel15
Ismeretforrások az iskolai történelemtanításban16
A történelmi ismeretforrások fogalma és csoportosítása16
A marxizmus-leninizmus dokumentumai17
Történelmi dokumentumok (elsődleges források)18
Pedagógiai feldolgozás mint történelmi forrás19
Az ismeretszerzés szakaszai a történelemtanítás folyamatában25
A tanulók felkészítése az új anyag elsajátítására25
Az új téma elsődleges tanulmányozása26
Az előző szakasz folytatása, kiegészítése26
Az ismeretek megszilárdítása, elmélyítése és elsődleges elsajátítása a tanítási órán27
A tanulók otthoni munkája, annak ellenőrzése és megszilárdítása az órán28
Felidéző-kiegészítő ismétlés29
Ismétlés a történelmi összefüggések szerint30
Általánosító ismétlés31
A történelmi fogalmak rendszerének kialakítása mint a történelem marxista-leninista felfogásának alapja32
A fogalmak helye a tanulók történelmi ismereteinek általános rendszerében32
A történelmi fogalmak dinamizmusa és kölcsönös összefüggése33
A terminus bevezetése és a fogalom meghatározása35
A társadalmi-gazdasági formációk fogalmai a történelemtanításban36
Hogyan ismerik meg a tanulók a történelmi jelenségek fejlődését?37
Az ok-okozati összefüggések és a történelmi törvényszerűségek felismerése39
A történelmi ismeretek tanításának módszertana41
A tanulók felkészítése az új történelmi ismeretek elsajátítására41
Általános feladatok41
Felkészítés az új tanév vagy egy új fejezet anyagának tanulására41
Felkészítés egy új téma tanulására42
A tanári magyarázat43
A magyarázat eszmei elkötelezettsége43
A tanári magyarázat és a tankönyv43
Néhány általános javaslat a tanári magyarázathoz44
A történelmi anyag kifejtésének alaptípusai45
A történelmi jelenségek és folyamatok lényegét feltáró tanári magyarázat50
Problémaszituáció a tanári magyarázatban50
A történelmi jelenségek lényegének magyarázata50
A heurisztika szerepe a történelmi jelenségek lényegének megértésében52
A tananyag tanári kifejtése a tanulók számára adott problémamegoldató feladatokkal54
Anyagfeldolgozás heurisztikus beszélgetéssel55
A dokumentumok és a szépirodalmi művek felhasználása a tananyag kifejtése során57
A dokumentumok szerepe a tanári elbeszélésben57
A múltat életre keltő szépirodalmi művek felhasználása a történelemórán58
Szemléltetőeszközök használata az anyag kifejtésekor59
Képek és fotók bemutatása a tanári magyarázat során59
A portrék felhasználása60
A művészi szimbólumok felhasználása60
A karikatúrák felhasználása61
A tantermi tábla, a kréta és az applikáció felhasználása61
Technikai eszközök a történelemtanításban és felhasználásuk néhány sajátossága63
Vetített állóképek a történelemórán63
Mozgóképek felhasználása a történelemtanításban64
Auditív eszközök a történelemtanításban67
Az ismeretforrásokkal végzett tanulói munka a történelemtanításban69
Munka a tankönyvvel, a történelmi dokumentumokkal és a kézikönyvekkel69
A tankönyv szerepe a tanulói munkában69
A tanulók megismerkedése a történelemtankönyvvel70
A tankönyvi fogalmakkal és az egyes szövegelemekkel végzett tanulói munka70
A tankönyv értelmező olvasása72
A történelmi forrásokkal végzett munka73
Munka a tankönyv ábráival74
A tankönyvi kérdések és feladatok felhasználása75
A tanulók munkája a képi szemléltetőeszközökkel76
Didaktikus képek a történelemtanításban76
A tanulók szellemi tevékenysége a képek feldolgozása közben77
A képekkel végzett munka néhány sajátossága a felsőbb osztályokban79
A történelmi jelenségek lokalizálása időben és térben80
A történelmi jelenségek lokalizálása időben és a kronológiai ismeretek80
A kronológia szerepe és funkciói a történelmi megismerésben80
A kronológia tanítása a 4. és az 5. osztályban82
A kronológiai ismeretek fejlesztése eszközei és eljárásai83
A történelmi tények lokalizálása térben és a kartográfiai eszközökkel végzett munka85
A tények térbeli lokalizálásának jelentősége a történelemtanításban85
A vizuálisan könnyen érzékelhető jelenségek lokalizálása85
A kartográfiai eszközök funkciója a történelemtanításban86
A tanulók történelmi térképismeretei87
A történelmi térképpel végzett munka88
A térkép alkalmazása a társadalom-, a gazdaság- és a politikatörténet tanítása során90
A térkép szerepe a háborúk tanításában91
A történelmi térkép mint a tananyag ismétlésének és általánosításának eszköze92
A vaktérkép (kontúrtérkép) használata92
A tanulói önállóság és a tanári munka94
A tanulók történelmi ismereteinek rendszere és az önálló tanulói tevékenység közötti kapcsolat94
Az első lépések a történelemtanulásban94
A tanári magyarázat differenciálása a tanulók fejlettségi szintjének megfelelően96
Az önállóság fejlesztése az információforrásokkal végzett munkában97
Az önállóság fejlesztése a történelmi ismeretek felidézésében99
A tanulói önállóság fejlesztése a történelmi jelenségek értelmezésében103
A képzési-nevelési eredmények ellenőrzése a történelemtanításban107
Az oktatási eredmények ellenőrzésének feladatai és módszertani elvei107
Az ellenőrzés szerepe és funkciója107
Az ellenőrzés tartalma108
A tanulók ismereteire vonatkozó követelmények108
A tanulók fejlődésének ellenőrzése109
A nevelési eredmények ellenőrzése110
Az ellenőrzés megszervezése, formái és eljárásai110
Ellenőrzés az új anyag feldolgozásának folyamatában 111
Feleltetés egy vagy több lecke anyagából111
Közös osztálymunka szervezése az ellenőrzés folyamán114
Hogyan értékeli és kommentálja a tanár az oktatás eredményeit?115
Az osztályozás115
A szóbeli értékelés116
A tanulók fejlesztése
A tanulók megismerési képességeinek fejlesztése a történelemtanításban119
Néhány általános probléma119
Fejlesztés és oktatás120
A fejlesztő oktatás fogalma121
A megismerési tevékenység eljárásai124
A figyelem fejlődése127
Az érzékelés fejlesztése129
A képzelet fejlesztése130
Az emlékezet fejlesztése131
A sikeres megjegyzés feltételei131
Az elsajátított ismeretek emlékezetben tartásának feltételei és az emlékezés132
Felkészítés az önművelésre133
A megismerési képességek fejlesztésének és az érzelmi-akarati nevelésnek az egysége134
A fejlődés kritériumai135
A "fejlesztés metodikájá"-nak fogalma136
A gondolkodás fejlesztése138
Néhány általános kérdés138
Az általános és a speciális gondolkodás kapcsolata139
A gondolkodásfejlesztés irányai141
A gondolkodásfejlesztés összetettsége143
A tanulók gondolkodásának fejlesztése a 4-7. osztályokban144
A tanulók gondolkodási tevékenysége és az egyes évfolyamok tananyaga144
A szellemi munka képességeinek fejlesztési tartalma és feltételei145
Az analízis és a szintézis tanítása146
Az összehasonlítás művelete150
A következtetés képességének formálása152
A bizonyítás képességének fejlesztése155
A munka eredményei. A különböző képességek kölcsönhatása157
A tanulók gondolkodása fejlesztése a 8-10. osztályokban158
A társadalmi formák jellemzése. Az "emlékeztető" szerepe158
Az "emlékeztető" tartalma és alkalmazása161
A polgári forradalom törvényszerűségeinek megértetése162
A gondolkodás fejlesztésének és a tudományos világnézet formálásának kapcsolata163
A történetiség elve168
Az igazság konkrétságának értelmezése169
A jelenségek ellentmondásosságának mint a fejlődés mozgatórugójának a megértetése170
A jelenségek kölcsönös kapcsolatainak és kölcsönös feltételezettségének megértése171
A történelmi személyiségek értékelése171
A gondolkodás gyorsaságának a fejlesztése173
A különböző országok fejlettségi szintjének összehasonlítása174
Az igazság konkrétsága és a tevékenység fő láncszemének a kiválasztása175
A beszéd fejlesztése179
A beszédfejlesztés követelményei a történelemtanításban179
A beszéd jellemzői179
A tanár beszédmódja180
A tanulók reproduktív és produktív témakifejtése180
A tanulók szóbeli és írásbeli kifejezőképességét fejlesztő eljárások181
Felkészítés a tankönyvi szöveg alapján történő elbeszélésre181
Elbeszélés szemléltetőeszközök alapján183
A történelmi források mint a beszéd gazdagításának eszközei184
A jegyzetelés és tézisek összeállítása185
A tananyag szóbeli kifejtése több ismert forrás alapján186
Az írásbeli kifejezőképesség fejlesztése a történelemtanításban188
A tanulók történelmi szókincsének a kialakítása190
A történelemtanítás szervezeti formái
A történelemóra195
Az órák tipológiája195
Az óra felépítése198
Az óra tartalmának és metodikájának kölcsönhatása198
Az óra céljai200
Az órára való felkészülés általános alapelve200
A tematikus tervezés és a fogalmak rendszere201
A szeminárium. A tanulmányi kirándulás. A múzeumi óra202
Az iskolai szeminárium202
A történelemszeminárium és jellemző vonásai202
A szemináriumi témák kiválasztása metodikai feltételei203
A szemináriumra való felkészülés és a szemináriumvezetés metodikai feltételei205
A tanulmányi kirándulás. A múzeumi óra206
A tanulmányi kirándulás jelentősége206
A történelmi tanulmányi kirándulás jellemző vonásai206
A múzeumi óra207
A tanulmányi kirándulások tematikájának kiválasztása207
A történelmi tanulmányi kirándulások típusai208
A tanulmányi kirándulás hatékonyságának módszertani feltételei209
A fakultatív oktatás212
A fakultatív oktatás céljai212
A fakultatív történelemfoglalkozások tematikája212
A tartalom kiválasztásának elvei213
A fakultatív foglalkozások metodikája216
A tanulók érdeklődésének fejlesztése a fakultatív történelemfoglalkozásokon217
A tanulók ismereteinek elmélyítése a fakultatív foglalkozásokon219
A fakultatív foglalkozások szervezeti formái220
A referátumok. A monográfiákkal végzett munka224
A fakultatív foglalkozások hatékonysága225
A történelemtanításhoz kapcsolódó órán kívüli munka227
Az órán kívüli munka feladatai és alapvető vonásai227
Az órán kívüli munka fogalma227
Az órán kívüli munka feladatai228
Az órán kívüli munka alapvető vonásai229
Az órán kívüli munka tartalma234
Kapcsolat a történelem tantárggyal234
Kapcsolat a honismereti tevékenységgel234
Az órán kívüli munka formái és eljárásai236
A munkaformák és eljárások rendszere236
Történelmi tárgyú könyvek tanórán kívüli olvasása237
Szakkörök, társaságok, klubok238
"Nyomolvasó brigádok"240
Előadócsoportok241
Múzeumok, múzeumi termek, emlékszobák241
Klubestek a múltról és a jelenről242
Kirándulások, túrák, expedíciók243
Találkozók nevezetek emberekkel244
Versenyek, olimpiák, vetélkedők245
A munka megtervezése246
A tanár szerepe246
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem