Előszó | 3 |
A történelemtanítás módszertanának tárgya, feladata, felosztása, rendszere | 5 |
A módszertan tárgya | 5 |
A módszertan feladata | 5 |
A módszertan mint tudomány | 6 |
A történelemtanítás módszertanának rendszere | 7 |
Irodalom | 8 |
A történelemtanítás módszertanának alapkérdései | 9 |
A történelemtanítás célja | 9 |
A történelemtanítás anyaga. Tantervelmélet | 10 |
A történelemtanítás eszközei | 14 |
Metodikai koncentráció | 14 |
Irodalom | 16 |
A történelemtanítás módszertanának alapelvei és követelményei | 17 |
A történelemtanítás folyamata, mint a megismerés, képzés és nevelés folyamatának egysége | 17 |
A megismerés folyamata | 18 |
Az oktatás mint tevékenység | 18 |
Konkrét és absztrakt egységének elve | 20 |
Az oktatás tudományossága és pártossága | 27 |
A rendezettség és folyamatosság elve | 28 |
Elmélet és gyakorlat egységének elve | 28 |
A tanulók öntevékeny ismeretszerzése | 35 |
Helytörténeti anyag a történelemtanításban | 36 |
A képzés folyamata | 42 |
Az időérzékelés és az időszámítás képességének fejlesztése | 43 |
A térbeli tájékozódóképesség és a történelmi térkép használata képességének fejlesztése | 44 |
A tanulók történeti képzeteinek gazdagítása | 45 |
A gondolkodóképesség fejlesztése | 45 |
A politikai élet gyakorlásához szükséges képességek fejlesztése | 48 |
Az érzelmi élet és az esztétikai érzék fejlesztése | 51 |
A nevelés folyamata | 56 |
Irodalom | 57 |
Az oktatás, képzés és nevelés módszerei | 59 |
A képességfejlesztés módszerei | 59 |
A történelmi megismerés sajátosságai | 59 |
A történelmi megismeréshez szükséges képességek fejlesztésének módszerei | 60 |
Az időérzékelés képessége, az időképzet és a történelmi perspektíva kialakításának módszerei | 60 |
A történelmi térkép használata | 64 |
A tanulók képzeteinek fejlesztése | 65 |
Az érzelmi élet fejlesztése | 65 |
Az esztétikai érzék fejlesztése | 65 |
A gondolkodóképesség fejlesztésének módjai | 66 |
Irodalom | 79 |
Oktatásmódszertani kérdések | 80 |
A konkrét történeti ismeretek oktatásának és elsajátításának módszerei | 80 |
A képzetalkotás élőszóbeli módszerei - fejtegetés, elbeszélés, leírás, bemutatás | 80 |
A történeti-képzetalkotás segítése szemléltetéssel | 84 |
Helytörténeti anyag a képzetalkotásban | 91 |
Külső szemléletet nyújtó eszközök | 93 |
A konkrét történelmi ismeretek feldolgozásának módszerei és eljárásai | 99 |
Monológikus módszerek; dogmatikus prelegálás, gondolkodtató magyarázat (fejtegetés) | 99 |
Dialogikus módszerek és eljárások: megbeszélés, állandó ismétlés, rendszerezés frontális-csoportos-egyéni feldolgozás | 100 |
Szemléltetőeszközök a konkrét ismeretek feldolgozásában | 107 |
Helytörténeti anyag a konkrét ismeretek feldolgozásában | 109 |
A fogalomalkotás és differenciálás módszerei | 111 |
Irodalom | 114 |
A történelemtanítás sajátos nevelésmódszertani kérdései | 116 |
A nevelés lélektani folyamata a történelemtanításban | 116 |
Sajátos nevelésmódszertani eljárások a történelemtanításban | 118 |
A világnézeti és eszmei nevelés legfontosabb anyaga a történelemtanításban | 121 |
Irodalom | 153 |
Előkészület a történelemtanításra | 155 |
Távolabbi előkészület, a tanmenet | 155 |
Közvetlen előkészület | 156 |
Tematikus terv | 156 |
Az óra: egysége, összefüggése, célja, típusai | 157 |
Vegyes típusú óra: szerkezete, a számonkérés, osztályozás, új anyag előkészítése, megtanítása, rész- és óravégi összefoglalás, házi feladat | 160 |
Ismétlődő óra: éveleji, tematikus vagy összefoglaló, évvégi a hosszmetszeti ism. óra | 171 |
Számonkérő óra | 172 |
Önálló munkára fordított óra | 172 |
Óravázlat | 173 |
Irodalom | 174 |
A történelemtanár órán és iskolán kívüli munkája | 177 |
Történelem szertár | 177 |
Szakkörvezetés | 177 |
Kirándulás, múzeum- és üzemlátogatás | 179 |
A társadalmi tudat alakítása | 180 |
Tudományos munka | 181 |
Irodalom | 181 |
Bibliográfia | 183 |
Történelmi életrajzok | 183 |
Oktatási célra készült forrásgyűjtemények | 191 |
Helytörténeti olvasókönyvek, gyűjtemények | 193 |
Magyaroszág történetének alapvető forrásai | 194 |
Tárgymutató | 199 |
Rövidítések | 207 |
Tartalomjegyzék | 209 |