1.060.405

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelem tanítása - Gyakorlatok a történelemtanítás módszertanából

Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 520 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Melléklettel. Tankönyvi száma: J11-675. Megjelent 425 példányban. 159 fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Gyakorlatok a történelemtanítás módszertanából" című 1965-ben kiadott jegyzetünk megállta a helyét. Szívesen forgatják főiskolai hallgatóink, de nem várt sikert aratott a gyakorló pedagógusok... Tovább

Előszó

A "Gyakorlatok a történelemtanítás módszertanából" című 1965-ben kiadott jegyzetünk megállta a helyét. Szívesen forgatják főiskolai hallgatóink, de nem várt sikert aratott a gyakorló pedagógusok körében is. A sikeres fogadtatás, no meg az azóta eltelt évtizedben bekövetkezett pedagógiai fejlődés azt igényli, hogy újból megjelentessük jegyzetünket. Az új jegyzet írása során a következő törekvések vezettek bennünket: 1. Meg kellett tartani azt, ami az előző jegyzetben jól bevált; 2. Korszerűsíteni kellett bizonyos témákat, hisz a pedagógiai elmélet és gyakorlat fejlődése ezt feltétlenül indokolta; 3. Bővíteni kellett jegyzetünket azokkal az új tantárgypedagógiai ismeretekkel, amelyek az utóbbi tíz évben kerültek az érdeklődés homlokterébe, (Új eszközök, módszerek, szervezési formák, stb.); 4. Tematikailag teljessé kellett tenni jegyzetünket. Egyetlen lényeges tantárgypedagógiai kérdés sem hiányozhat belőle. Ezért van megkülönböztetett szerepe pl. jegyzetünk első fejezetének, amely az általános iskolai történelemtanítás alapvető dokumentumait tekinti át. Az előző jegyzetünkből e téma teljesen és indokolatlanul hiányzott. 5. A rendszertani pontosítást is el kellett végezni. E vonatkozásban a szerzők mellett kiemelkedő segítséget adtak már a jegyzet tematikájának összeállítása során a lektorok, akiknek ezúttal is kifejezzük köszönetünket. Ugyancsak köszönetünket fejezzük ki a rendkívül alapos, lelkiismeretes lektori véleményekért is.
Nem évültek el természetesen és ma is aktuálisak előző jegyzetünk bevezető gondolatai: "A tanárképző főiskolák eddig is egyik leglényegesebb munkaterületüknek tekintették hallgatóik gyakorlati felkészítését... El szeretnénk érni, hogy végzős hallgatóink az eddigieknél is jobban rendelkezzenek mindazokkal az ismeretekkel, készségekkel és jártasságokkal, amelyekre majdani iskolájukban nap mint nap szükségük lesz."
Ebből a célból készült új jegyzetünk is. Vissza

Tartalom

Előszó3
Az általános iskolai történelemtanítás alapvető dokumentumai és munkaeszközei - Bernáth János5
Tanterv5
A tanterv és készítésének főbb kérdései5
Általános iskolai történelem tanterveink útja és rövid jellemzésük7
A történelem - állampolgári ismeretek 1978/80. évi tantervének kérdései14
Az általános iskolai történelemtanítás tankönyvei30
A tankönyvírás és szerkesztés irányelvei30
Általános iskolai történelemkönyveink fejlődése35
Az általános iskolai történelemtanítás olvasókönyvei42
Az olvasókönyvek szerepe a történelemtanítás gyakorlatában42
A történelmi olvasókönyvek szerkezete, jellege, az olvasmányok műfajai43
Az olvasókönyvek felhasználásának módjai és szervezési kérdései44
A Képes Történelmi Atlasz46
Tanári kézikönyvek az általános iskolai történelemtanításhoz51
Az 1958-as tanterv VI. osztályos kézikönyve51
Az 1962-es tanterv kézikönyvei52
A kézikönyvek szerkezete54
A (kísérleti) történelmi munkafüzetek56
Történelmi témazáró (kísérleti) feladatlapok59
Az I. fejezet anyagához felhasznált irodalom65
A történelemtanár tervező munkája, felkészülése a történelemórára - Dr. Annási Ferenc71
Tanmenetek készítése, tematikus tervezés71
A dokumentumok tanulmányozása72
Az "óraterv" elkészítése72
Az oktatási-nevelési-képzési célkitűzések témakörönkénti megtervezése74
A fogalmak számbavétele76
Az egyes órák tanítási egységeinek kijelölése78
A tanmenetbe kerülő egyéb bejegyzések83
Egy téma tematikus feldolgozásásnak változatai85
Tanítási tervezetek, óravázlatok készítése93
A történelemórára való közvetlen felkészülés menete93
Részletes óratervezetek107
Az óravázlat tartalma124
Óravázlat példák124
A történelemórán alkalmazott eszközök - Dr. Annási Ferenc, Bernáth János, Homoródi Pál, Sallai József141
A képzetalkotást segítő eszközök141
Az élőszó (Homoródi Pál, Sallai József)142
A szöveges (írásos) eszközök (Homoródi Pál, Sallai József)142
Auditív eszközök (Homoródi Pál, Sallai József)160
Vizuális eszközök (Sallai József)182
Az audiovizuális eszközök (Bernáth János)214
Felhasznált irodalom246
A lényegi kapcsolatok kifejezésére használt szemléltetőeszközök249
A topográfiai ismeretek és készségek kialakítását szolgáló eljárások és eszközök a történelemtanításban (Bernáth János)249
A kronológiai tájékozottság kialakítását és fejlesztését szolgáló eljárások és szemléltető anyagok (Dr. Annási Ferenc)269
Fogalmak, összefüggések, törvényszerűségek megértésének legfontosabb eszközei (Dr. Annási Ferenc, Bernáth János, Sallai József)308
Felhasznált irodalom374
Történelemtanítás korszerű feltételek között (Bernáth János)377
A történelem szaktanterem377
Iskola és múzeum. Történelemórák múzeumban387
Történelemóra a könyvtárban395
A szemléltető eszközök beszerzése401
Felhasznált irodalom403
Módszerek a tanítás-tanulás folyamatában - Homoródi Pál - Sallai József - Dr. Veress Géza405
Monologikus módszerek405
A tanári ismeretnyújtás monologikus módszerei405
A tanulók önálló munkája411
Dialogikus módszerek419
A megbeszélés420
A vita421
A dramatizálás422
A csoportmunka424
A részleges "kutató" módszer428
Felhasznált irodalom431
A tanítási-tanulási folyamat megfigyelése és értékelése432
A történelemóra látogatása (hospitálás)433
A történelemóra megbeszélése, elemzése, értékelése438
A tanulói tudás- és teljesítményszint mérése440
Felhasznált irodalom445
A történelemtanítás órán - és iskolán kívüli lehetőségei446
A szakkörök446
A történelem szakkörök szervezeti kérdései446
A történelem szakkör454
A honismereti szakkör472
A helyi sétától az országjárásig479
A kirándulások479
A múzeumlátogatás483
Az üzemlátogatás485
Az élmények összegezése, kiállítások, beszámolók486
Ajánló bibliográfia történelemtanárok számára489
Iskolai megemlékezések, ünnepélyek493
A megemlékezések, ünnepélyek nevelési lehetőségei493
A szervezés kérdései493
Javasolt irodalom történelmi ünnepélyek, megemlékezések szervezéséhez495
"Tavaszi híd" ünnepi műsorterv495
Tantárgyi vetélkedők, szaktárgyi versenyek503
A vetélkedők503
Szaktárgyi versenyek509
Felhasznált irodalom512
Tartalomjegyzék513
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem